Sambut Diiringi Harapan


 

Amalan tradisi pada detik seperti ini ialah meluahkan ucapan tanda menyambut tahun baharu. Happy New Year istilah bahasa Inggeris yang lazim diucap semua. Bukan sahaja oleh orang Inggeris. Bolehkah Happy New Year diucapkan juga kali ini ? Untuk menyambut 2024?
Pertanyaan itu saya aju berdasarkan “ramalan” atau “jangkaan” Wong Chin Huat. Lebih tepat peringatan beliau. Bergelar professor, Wong ialah timbalan ketua (strategi) Pejabat Asia Rangkaian Penyelesaian Pembangunan Mampan PBB di Universiti Sunway.
Saya petik secebis daripada artikel beliau di Sinar Harian, walaupun beliau menulis dalam konteks lain serta topik yang berbeza. Pun begitu peringatan beliau berhubung tahun yang menjelang tiba ini wajar diberi perhatian.
Beliau berkata begini: “Ketika kita menyambut tahun baharu, kita harus ingat bahawa tahun 2024 mungkin membawa pelbagai krisis ke tanah air, daripada bencana alam semakin kerap berlaku kerana pemanasan sejagat dan pembinasaan alam sekitar yang lain, kenaikan harga akibat peperangan di Timur Tengah dan Eropah Timur malah permulaan kepada kehilangan pekerjaan kerana kepintaran buatan (AI).”
Menakutkan? Membimbang dan merunsingkan? Tentu sekali. Lantas bagaimana mahu ucap Happy New Year? Happy bererti bahagia dan gembira. Jadi apa yang happy apabila peringaan tadi diambil kira? Peringatan yang pada hemat saya memang logik.
Mungkin Happy New Year diucap dengan membawa harapan kebahagiaan akan menjelma seiring ucapan itu. Jika begitu lebih tepat diucapkan dalam bahasa Melayu yakni Selamat Tahun Baharu agar semua selamat menikmati baik dan bagus sepanjang tahun mendatang . Ucap selamat bagai doa agar harapan untuk kebahagiaan dan kesenangan yang dibawa akan direalisasikan.
Oleh itu ucapan tahun baharu bagi saya molek begini. Mengharap tahun baharu ini selamat membawa keamanan di Eropah Timur. Harapan besar keganasan dan kekejaman Israel ke atas rakyat Palestin berakhir.
Semoga mereka selamat dan Gaza dapat menikmati keamanan. Semoga bumi Palestin bebas. Harapan juga agar pelarian di merata dunia dilindungi dan isu mereka ada penyelesaiannya .
Ucapan selamat juga membawa harapan bencana alam dihindari. Mengharap dunia ini selamat buat semua. Selamat juga daripada wabak penyakit yang melanda seperti Covid-19 dulu. Diharap virus itu yang masih ada tidak lagi membawa kemudaratan .
Pasti ada harapan buat tanah air. Mengharap negara diselamatkan daripada bencana alam dan bencana ekonomi. Rakyat sejahtera dan selamat dan tidak dibebani pelbagai kesusahan, kerumitan juga penderitaan.
Agar selamat menikmati penurunan harga barangan keperluan dan selamat menyaksikan kos sara hidup yang tidak lagi membebankan.
Harapan juga negara selamat daripada krisis politik yang merugikan setiap lapisan masyarakat. Merugikan negara keseluruhan. Selamat juga diharapkan daripada tindakan politikus rakus dan tamak kuasa. Diharapakan demokrasi diselamatkan, terus segar dan sistem mendaulatkan suara rakyat diperkukuhkan.
Juga membawa harapan keadilan, kesaksamaan dijalin dengan selamatnya. Begitu juga selamat daripada gejala rasuah dan pecah amanah.
Harapan anak-anak mendapat pembelajaran dan pendidikan baik untuk masa depan mereka, buat kebahagian ibu bapa mereka dan kecemerlangan negara. Diharap diselamatkan negara daripada politik perpecahan dan perkauman yang membinasakan.
Sememangnya ada beribu harapan yang kita mahu selamat terjalin. Boleh kah ia dicapai? Atau harapan tinggal harapan? Selamat tidak membawa selamat?
Ini membawa harapan agar rasa positif,yakin dan optimis dapat dimiliki. Supaya semua selamat tidak berputus asa walaupun keadaan mungkin tidak memberangsangkan dan mendorong putus asa .
Adakah cahaya di hujung terowong? Harapan kita segala kegelapan selamat diterangi. Yakin kah kita? Ada harapan kah harapan kita selamat dikecapi? Ada. Kena yakin. Kena optimis. Kerana PAS pun dah boleh ucap Selamat Hari Krismas. Bukankah itu sebab untuk jadi optimis?
Buat semua diucapkan Selamat Tahun Baharu 2024.  - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/12/sambut-diiringi-harapan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sabtu Pagi Gunung Marapi Sumbar Kembali Erupsi Diiringi Dentuman Keras

Sabtu Pagi Gunung Marapi Sumbar Kembali Erupsi Diiringi Dentuman Keras

papar berkaitan - pada 30/12/2023 - jumlah : 88 hits
Gunung Marapi meletus pukul 06 03 WIB namun tinggi kolom abu tidak teramati
Viral Sekelompok Pemuda Tarik Pungli Modus Bersihkan Selokan Endingnya Sesuai Harapan Netizen

Viral Sekelompok Pemuda Tarik Pungli Modus Bersihkan Selokan Endingnya Sesuai Harapan Netizen

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 97 hits
Viral warga Karet Tengsin Tanah Abang Jakarta Pusat dibuat geram atas aksi sejumlah pemuda tarik pungli dengan modus bersihkan selokan
Hadi Hilang Senjata Jika Sambut Damai Dengan Anwar

Hadi Hilang Senjata Jika Sambut Damai Dengan Anwar

papar berkaitan - pada 20/12/2023 - jumlah : 80 hits
Mohamad FadliSebelum ini Hadi Awang didakwa menolak usaha perdamaian dengan Anwar Ibrahim yang digerakkan Ikhwanul Muslimin dua bulan selepas penubuhan kerajaan perpaduan tahun lalu PETALING JAYA Penganalisis politik berpandangan ada agenda...
Tahniah Lee Byunghun Lee Minjung Sambut Kelahiran Anak Kedua

Tahniah Lee Byunghun Lee Minjung Sambut Kelahiran Anak Kedua

papar berkaitan - pada 21/12/2023 - jumlah : 89 hits
Nampaknya pasangan Lee Byung hun dan Lee Min jung telah selamat menyambut kelahiran anak kedua mereka ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pada 21 Disember Lee Min jung mengumumkan Lee Min jung telah melahirkan anak perempuannya hari ini Kedua dua ibu...
Beredar Video Pj Gubernur Jateng Sambut Prabowo Dan Elite Gerindra

Beredar Video Pj Gubernur Jateng Sambut Prabowo Dan Elite Gerindra

papar berkaitan - pada 22/12/2023 - jumlah : 144 hits
Foto tersebut menunjukkan seseorang mirip Prabowo terpotret dari belakang Ketua umum Gerindra itu tampak bertopi biru
Tahun 2024 Yang Penuh Harapan

Tahun 2024 Yang Penuh Harapan

papar berkaitan - pada 1/1/2024 - jumlah : 181 hits
Selamat Datang Tahun Baru 2024 Suasana meriah dan semangat menyambut tahun yang baru terasa begitu kuat memberikan kita kegembiraan dan optimisme untuk memasuki babak baru dalam perjalanan hidup Tahun ini kita berdiri di ambang peluang pelu...
Kedatangan 2024 Cetus Harapan Baharu Kata Anwar

Kedatangan 2024 Cetus Harapan Baharu Kata Anwar

papar berkaitan - pada 1/1/2024 - jumlah : 185 hits
PERDANA Menteri Anwar Ibrahim mengharapkan kedatangan Tahun Baharu 2024 akan memberi suatu suasana lebih cerah dan positif kepada rakyat dengan kerajaan perpaduan akan menumpukan usaha terhadap pembangunan ekonomi demi kesejahteraan mereka ...
Psm Reminds Pkr Of Harapan S Donkey Years Third Vote Stand

Psm Reminds Pkr Of Harapan S Donkey Years Third Vote Stand

papar berkaitan - pada 21/12/2023 - jumlah : 113 hits
PKR s response to the revival of the local council elections debate gives the impression that the issue just emerged and therefore required a consensus among Pakatan Harapan parties according to PSM However PSM deputy chairperson S Arutchel...
Pertamina Eksplorasi Sumber Minyak Baru Di Bekasi Ini Harapan Warga Sekitar

Pertamina Eksplorasi Sumber Minyak Baru Di Bekasi Ini Harapan Warga Sekitar

papar berkaitan - pada 21/12/2023 - jumlah : 106 hits
Keberadaan sumber minyak baru di Desa Sukawijaya Kecamatan Tambelang Kabupaten Bekasi direspons positif warga sekitar
Kerajaan Dukung Prisip Kebebasan Berkespresi Karya

In Search Of Good Governance

Priority On Diesel Rationalisation Before Ron95 Mof

Macam Ni Hancur Negara 11 Pegawai Kastam Ditahan Sprm Rampas Duit Rm4 4 Juta

Salam Khamis

Temui Michael Owen Di Aeon Mall

Kolestrol Borderline Nak Buat Apa

Nhms 2023 A Million People Aged Above 15 In Malaysia Suffer From Depression



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3

Pakej Halal Murah Acheh Pulau Sabang Indonesia 4H 3M Tahun 2024

10 Filem Korea Terbaru Best 2023 2024 Boleh Tonton Secara Online

8 Fakta Biodata Johan Ghazali Jojo Atlet Muay Thai Malaysia Yang Tewas Pada Nguyen Di One Championship

10 Fakta Biodata Haneesya Hanee Dewi Remaja Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Gandingan Erysha Emyra Tayangan TV3 Malaysia Tonton


Pengaruh Skrin Kepada Remaja

53 Tempat Makan Menarik Di Melaka Restoran Sedap Best

36 Tempat Makan Menarik Di Kajang Syurga Makanan Best Untuk Foodie

30 Tempat Makan Menarik Di Langkawi Restoran Paling Best

Bagaimana Cara Memastikan Haid Sudah Berhenti

How To Quickly Dry A Wet Car Carpet