Sambal Tumis Telur Mata Dan Sambal Tumis Udang



Semalam semasa ucapan sempena Hari Pekerja, Perdana Menteri telah mengumumkan bahawa Perintah Kawalan Pergerakan akan ditamatkan bagi kebanyakan sektor ekonomi dengan prosedure operasi standard yang ketat. Sektor sosial dan akademik masih belum dibuka.

Walaubagaimana pun, majikan masih digalakkan untuk melaksanakan work from home terutama bagi pekerja yang menpunyai anak kecil. Majikan juga masih perlu mematuhi social compliance dengan melaksanakan penjarakan sosial, amalan menutup mulut dan pemeriksaan suhu badan di kalangan pekerja dsb. 

Di luar sana, kita masih belum selamat dan kita belum menang. Covid 19 masih ancaman yang boleh membawa maut kerana masih belum ditemui penawar kepada virus ini. Covid adalah sebahagian dari komuniti kita sekarang. Jadi kita semua kena patuh kepada SOP untuk memutuskan rantaian virus covid 19. Bak kata Ketua Pengarah Kesihatan, KKM Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, rumah adalah tempat paling selamat buat masa sekarang. 

Saya yang telah lama berada di rumah sepanjang tempoh PKP tiba tiba terasa sedih kerana memikirkan aktiviti biasa akan bermula. Jika sekarang ini, saya selesa dan tidak keseorangan di rumah. 

Sedih memikirkan norma baru yang akan saya jalani selepas ini seperti akan berada keseorangan di rumah bila Hubby keluar ke pejabat dan Aween keluar menghadiri kuliah. Lagi pulak banyak aktiviti sempena PKP seperti memasak. Selepas ini, kalau Hubby sudah mula ke pejabat, mungkin saya pun tidak serajin sekarang untuk memasak. OK cukup setakat ini dahulu.

Sekarang kita masuk pula bab masakan. Bab yang paling remeh dalam menyediakan sambal tumis ialah bab menumis bahan bahan sehingga benar benar garing dan terbit minyak. Kadang kadang terpercik ke seluruh dinding dan lantai. 

Kena menumis agak lama. Bila dah terbit minyak, masukkan air dan tumis sehingga terbit minyak sekali lagi. Baru sambal benar benar masak dan tahan lama. 

Hari ini saya menyediakan sambal tumis yang agak banyak. Setelah masak, saya bahagikan kepada dua bahagian. Satu bahagian, saya masak dengan udang yang telah digoreng untuk menjadikan sambal tumis udang. 

Satu bahagian lagi pula, saya masukkan dalam telur yang digoreng mata untuk dijadikan sambal telur mata. Kalau suka telur rebus, boleh juga dimasukkan telur rebus yang kemudian digoreng seketika. Itu pun masih ada lebihan yang saya simpan di dalam freezer untuk digunakan bagi lauk lain pula.

Seperti biasa, jika sambal tumis saya hanya menggunakan bahan bahan basic sahaja iaitu cili kering, bawang merah dan bawang putih. Saya tak masukkan apa apa sos atau kicap dan sebagainya. Saya suka sambal tumis yang seperti ini. 
Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Ianya sesuai untuk 3 hidangan lauk pauk. Selamat mencuba...


Sambal Tumis Telur MataOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:500 gram udang, atau4 biji telur goreng mata3 sudu besar cili kering kisar3 sudu besar gula perang½ sudu besar garam½ sudu besar pes asam jawa
Bahan kisar:1 biji bawang besar8 biji bawang merah7 ulas bawang putih
Cara cara:Panaskan minyak yang banyak sesuai dengan bahan tumis. Tumis bahan kisar sehingga benar benar masak dan terbit minyak. Nota: jika sambal telah garing, kita boleh lihat ianya sedikit berbuih di tepi.
Setelah terbit minyak, masukkan gula perang dan kacau rata sehingga warna sambal bertukar menjadi sedikit gelap. 
Masukkan sedikit air, pes asam jawa dan garam. 

Setelah sambal masak cantik, bolehlah dimasukkan udang yang telah digoreng atau telur mata goreng. Gaul rata dengan sambal. Minyak jika berlebihan, boleh diceduk keluar dan digunakan untuk menggoreng nasi atau mee. 

Nota;Atau jika belum mahu menggunakannya, separuh dari sambal boleh disimpan di dalam bekas dan disimpan untuk kegunaan di masa hadapan.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2020/05/sambal-tumis-telur-mata-dan-sambal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Sambal Tumis Udang Simple Dan Sedap

Resepi Sambal Tumis Udang Simple Dan Sedap

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 446 hits
Resepi Sambal Tumis Udang Simple Dan Sedap Holaaaaa Hehe setelah berehat beberapa hari berblogging dek kerana dok tukar template blog yang agak mencabar fizikal dan mental Nyaris nyaris demam sebab tak tidur Hhaha Orite kali ni nak share de...
Menu Berbuka Puasa Sambal Telur Dan Sayur Pak Choy

Menu Berbuka Puasa Sambal Telur Dan Sayur Pak Choy

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 722 hits
Menu Berbuka Puasa Sambal Telur Dan Sayur Pak Choy Setiap orang ada menu kegemaran masing masing time nak berbuka Kalau saya lebih suka nasi dengan lauk ayam kari atau masak lemak cili api Air panas kopi tarik Cukuplah En suami pula dari ha...
Ddhn Resipi Sambal Telur Pecah Senang Sedap Cepat

Ddhn Resipi Sambal Telur Pecah Senang Sedap Cepat

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 347 hits
RESIPI SAMBAL TELUR PECAH SENANG SEDAP CEPAT Bahan bahan 3 biji telur gred C2 senduk cili kisar1 biji bawang besar potong bulat1 biji bawang
Resepi Sambal Kentang Dengan Telur Paling Ringkas Dan Senang Dimasak

Resepi Sambal Kentang Dengan Telur Paling Ringkas Dan Senang Dimasak

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 534 hits
Sambal Kentang Dengan Telur Kadang kadang saya ni ada hari hari jugak malas nak memasak Tapi kalau tak masak nanti anak nak makan apa kita pun nak makan jugak tak kan nak makan maggie je kalau malas masak kan Kalau nak order The post appear...
Udang Butter Telur Bersarang First Time Buat Pun Jadi Ikut Je Step Ni

Udang Butter Telur Bersarang First Time Buat Pun Jadi Ikut Je Step Ni

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 293 hits
Biasanya nak makan udang butter ni bila makan di restoran baru dapat menikmatinya Namun disebabkan kekangan dengan keadaan sekarang tak boleh keluar sesuka hati ibu dah boleh masak sendiri untuk ahli keluarga Cara nak buat pun mudah je Cuma...
Ramadhan 5 Resepi Sambal Tumis Ketagih

Ramadhan 5 Resepi Sambal Tumis Ketagih

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 370 hits
Ramadhan 5 Resepi Sambal Tumis Ketagih Hari ni agak keletihan Balik kerja agak lambat sikit hari ini siapkan kerja yang diarahkan dari masa ke semasa Balik dah rasa keletihan yang amat bercampur dengan letih semalam yang masih belum hilang ...
Menu Berbuka Sambal Tumis Ikan Tenggiri Ulam Bayam Brazil Kuih Talam Seri Muka

Menu Berbuka Sambal Tumis Ikan Tenggiri Ulam Bayam Brazil Kuih Talam Seri Muka

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 813 hits
assalamualaikum salam sejahtera Ramadhan day 4 PKP day 41 jam sekarang kul 9 50 pagi pagi pagi ni takde apa nak buat apa nak masak utk berbuka ptg ni dah tau dah kak Nurin Syuhada masih dlm bilik ntah hape yg diorang tgh buat Izzat lom bang...
Resepi Sambal Udang Yang Sedap Dan Mudah Disediakan Untuk Berbuka Puasa

Resepi Sambal Udang Yang Sedap Dan Mudah Disediakan Untuk Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 430 hits
Assalamualaikum Menu untuk berbuka Ramai yang kekurangan idea nak masak apa untuk berbuka puasa kan Kalau Cik Rose ada sambal pun dah best Pembuka selera Siapa kata makanan pedas tak sesuai untuk berbuka Kita masak kita adjust sendiri tahap...
Hiburan Bella Astillah Akui Rujuk Semula Dengan Aliff Aziz Semasa Iddah Bakal Timang Cahaya Mata Kedua

Hiburan Bella Astillah Akui Rujuk Semula Dengan Aliff Aziz Semasa Iddah Bakal Timang Cahaya Mata Kedua

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 417 hits
Seperti yang diketahui umum pasangan Bella Astillah dan Aliff Aziz sudah pun bercerai pada Mei lepas dek kerana kontroversi yang sering menyelubungi lelaki itu Meskipun sudah berpisah tetapi nampaknya pasangan itu sepertinya sudah berbaik s...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Lirik Lagu Seribu Setia Siti Nordiana

Selamat Jalan Pak Jokpin

Drama Bawah Payung Awan

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Farel Prayoga Feat Fila Delfia Selendang Biru Chord

Jawaban Untuk Frans Donald Dan Buya Syakur Dari Dr Haji M Rakib S H