Sambal Nasi Lemak Azie Kitchen




Assalamualaikum semua. Hari ini anda masak apa untuk sarapan. Saya menyediakan nasi lemak yang simple sahaja. Hidangkan dengan telur rebus, timun dan rendang pedas ayam. Alhamdulillah kenyang dan puas hati. 
Sebelum itu, jangan lupa untuk klik FOLLOW BLOG saya. Juga jangan lupa untuk klik iklan yang keluar di bahagian atas blog ini. Terima kasih. 

Kalau anda follow blog saya, pasti anda perasan yang saya tidak memasak satu satu masakan hanya satu cara. Contoh, sambal nasi lemak, saya memasak pelbagai cara mengikut mood pada sesuatu masa. Jangan hanya menggunakan satu cara sahaja. 
Dengan mempelbagaikan cara, hasil dan rasanya juga berbeza. Jangan segan untuk belajar supaya kita boleh mencuba cara cara yang lain juga. Bahan bahan tetap sama atau sedikit berbeza cuma teknik berbeza memberikan hasil yang berbeza.
Sama juga dengan nasi lemak. Ada ketika saya masak seperti biasa, ada masa saya masak dengan santan sehingga kering sebelum dikukus. Ada ketika, saya masukkan bawang dan halia hiris, ada ketika hanya garam dan daun pandan. Kalau menggunakan santan kotak, saya akan masukkan 1 sudu besar minyak masak ketika masak nasi lemak. Jadi saya tidak menpunyai hanya satu cara. 

Sambal nasi lemak saya hari ini pun, sangat cantik kejadiannya dan yang pasti sedap. Saya yang memang dah beberapa hari tak berselera makan hari ini, makan menambah nambah. Hahaha.
Jadi apa kata anda menyediakan sendiri di rumah, tak perlu beli nasi lemak kerana sangat susah untuk mendapatkan nasi lemak dan sambal tumis yang sedap. Kita boleh sediakan awal awal kerana menyediakan sambal yang sedap perlukan masa, perlukan kesabaran. 
Jadi hari untuk dihidangkan, cuma masak nasi, rebus telur dan masakkan satu lauk lagi seperti ayam goreng atau rendang ayam. Dah lengkap dan pastinya sedap. 
Jom layan resipi dan cara penyediaannya di bawah ini. Selamat mencuba...


Sambal Nasi LemakOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:50-80 gram ikan bilis mata biru1 biji bawang besar - hiris½ sudu kecil belacan1 kiub ikan bilis6 sudu besar cili kering kisar1 keping asam keping2 sudu besar gula1 ½ cawan minyak
Bahan kisar:2 biji bawang besar5 ulas bawang putih
Cara cara:Panaskan minyak dan goreng ikan bilis sehingga garing. Angkat dan tos. 
Menggunakan minyak yang sama, masukkan bawang kisar dan sedikit belacan. 
Setelah garing dan terbit minyak, masukkan cili kisar. Tumis sehingga cili masak dan terbit minyak. Masukkan asam keping. Biarkan masak dan mesra. 

Kemudian masukkan ikan bilis dan gula. Masukkan bawang besar hiris dan kiub ikan bilis. Perlahankan api dan biarkan sambal merenih dan mesra.


Nota:Boleh juga ikan bilis digoreng garing atau goreng sekadar layu dan tak perlu dikeluarkan. Sebaliknya terus dimasuk bahan kisar.  



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2021/06/sambal-nasi-lemak-azie-kitchen.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nasi Lemak Sambal Udang Untuk Sarapan Dan Lunch

Nasi Lemak Sambal Udang Untuk Sarapan Dan Lunch

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 252 hits
Bila WFH kena pandai adjust time masak dan menu Ada menu yang sesuai untuk sarapan pagi dan juga untuk makan tengahari seperti nasi lemak berlauk Masak lebih sikit korang makanlah sampai habis Kalau nasi habis nanti masak nasi biasa tambah ...
Nasi Lemak Onjohor

Nasi Lemak Onjohor

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 489 hits
Apsal pelik judul Nasi Lemak Kjee ni Hehehe saja lawak pagi Rabu Ini nasi lemak cara orang Johor buat Letak hirisan bawang halba dan halia Tapi kalau tak nak ok jer Masa mula mula dulu tahu orang Johor letak halba dan bawang Kjee rasa amat ...
Nasi Lemak 11 Lauk

Nasi Lemak 11 Lauk

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 608 hits
Nasi Lemak 11 Lauk Baru baru ni sebelum berakhirnya Syawal 2021 KakYa ada masak nasi lemak sempena sambut Raya Enam Kakya dan family sambut raya enam lewat sebab puasa enam tergendala Sempena sambut raya enam KakYa masak Nasi Lemak 11 Lauk ...
Pagi Pagi Dah Makan Nasi Dan Sambal Sardin

Pagi Pagi Dah Makan Nasi Dan Sambal Sardin

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 472 hits
Pagi ni nak masak apa ek Soalan yang sendiri tanya sendiri jawab Otak pun mulalah jalankan tugas scan apa yang ada kat dapur tu untuk dimasak Ting Idea muncul terus Masak nasi dan lauk sardin je lah okay tak Soalan yang ditanyakan pada husb...
Nasi Lemak Telur Lenggang Rm35

Nasi Lemak Telur Lenggang Rm35

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 175 hits
Assalamualaikum MASAK Nasi Lemak ajelah jawab Pak Inche bila Sk tanya lauk apa nak masak untuk makan malam semalam Masak nasi lemak memang senang tapi yang malasnya semalam nak kena gunting lada kering dulu sebab stok cili kisar dah habis I...
Nasi Lemak Cinta Dan Kasih Sayang

Nasi Lemak Cinta Dan Kasih Sayang

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 227 hits
Nasi Lemak Cinta Dan Kasih SayangBukan susah kite nak hepikan isteri kite Dah tahu musim PKP ni nak gi makan kat luar tak boleh Saya tahu isteri saya suke nasi lemak jadi kite buat sendiri Bagi dia rase air tangan kite plak Huhu Nasi lemak ...
Sambal Garing Bilis Homemade Buka Selera Makan Dengan Nasi Panas Bubur

Sambal Garing Bilis Homemade Buka Selera Makan Dengan Nasi Panas Bubur

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 392 hits
Ada yang teringin sambal bilis garing Jika anda salah seorang peminatnya boleh cuba buat sendiri Caranya sangat mudah Bila dah tau langkah penyediaannya tak perlu nak beli lagi Biasanya sebotol sambal bilis garing ni harganya dalam RM10 hin...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir