Sambal Hitam Resepi 9184












#MUDAH #JIMAT
RESEPI SAMBAL HITAM PAHANG MARVALESgirl paradiseDiterbitkan pada 16 Okt 2017
Siapa pernah makan sambal hitam pahang ni confirm air liur meleleh kan. Hihihi. Haa, lupa nak bagitahu. Lain orang lain cara buat sambal hitam tau. Yang ni resepi nenek aying so jadi turun temurun. #MUDAH dan #JIMAT masa korang. Selamat mencuba Bahan-Bahan: 1. Minyak masak 2. Belimbing buluh yang sudah di rebus 3. 1/2 cawan cili padi (ikut kepedasan masing korang) 4. 1/2 cawan ikan bilis yang telah dikopek 5. 7 ulas bawang merah (5 ulas ditumbuk, 2 ulas dihiris nipis) 6. 5 ulas bawang putih (3 ulas ditumbuk, 2 ulas dihiris nipis) 7. 1/2 bawang besar dihiris nipis *jika perlu 8. garam & gula secukup rasa Cara cara menyediakan: 1. Tumbuk cili padi sehingga halus. Tumbuk 5 ulas bawang merah dan 3 ulas bawang putih sehingga lumat. Tumbuk juga ikan bilis tetapi jangan terlalu lumat. Tumbuk belimbing buluh juga separa lumat. 2. 2 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih di hiris nipis. 3. Panaskan minyak masak dalam kuali. Tumiskan bawang merah dan putih yang di hiris sehingga bau wangi. Masukkan bahan bahan tumbuk sekaligus & tumislah bahan bahan tersebut sehingga pecah minyak. 4. Tambahkan garam & gula secukup rasa. Biarkan sambal kering sedikit 5. Masukkan bawang besar jika perlu. Bagi lembut/layu gittew. 6. Tara!!! Siappp. Jom hidang 😋 Psttttt! Sambal ni boleh disimpan lama tau. Nak makan dengan roti dan nasi kosong pun boleh. Lagi pedas lagi powerr.
Sambal Hitam Pahang Versi Penuh.Muhibbul IlmiDiterbitkan pada 12 Mac 2015
Cara menggoreng Sambal Hitam Pahang
Merebus Belimbing Buluh Untuk Sambal HitamMuhibbul IlmiDiterbitkan pada 16 Mac 2015
Belimbing buluh perlu direbus sekurang-nya 4 jam sehingga kering dan kehitaman.Tidak perlu ditambah air lain.30 gram garam kasar bagi setiap 1 kg belimbing mentah.Gunakan perkakas yang tebal atau yang pakai buang seperti tin minyak masak kerana asidnya akan merosakkan periuk atau kuali.4 kg belimbing mentah boleh menghasilkan 1 kg yang siap direbus.
Sambal Hitam Belimbing BuluhnisakembaraDiterbitkan pada 28 Ogo 2017
My mOm version. Credit to Mia tumbuk ikan bilis. Kesilapan, bawang dihiris halus, bukan dadu, Erm, sukatan bahan-bahan, nanti ye sy gitau, nak tanya mak dulu, ~~
Memasak Sambal Hitam Pahang Versi KeringMuhibbul IlmiDiterbitkan pada 8 Jun 2015
Sambal Hitam Pahang versi kering ini agak mengambil masa memasaknya.Rasanya hasil gabungan masin, lemak, pedas, masam dan manis sangat membuka selera.Sekali cuba terus jatuh cinta.
Cara Cara Membuat Sambal HitamHanah IshakDiterbitkan pada 20 Feb 2017
haziq danishDiterbitkan pada 16 Jun 2013
Cara membuat sambal hitam
Kee Rukiah Yusof Ojima2 tahun yang lalu
Terima kasih di atas perkongsian cara menyediakan Sambal Pahang ini. Saya rebus belimbing menggunakan slow cooker yang mempunyai periuk tanah liat (glazened crock pot) yang licin dalamannya. tak perlu di kacau selalu. juga apabila jus belimbing dah banyak terbit, saya keluarkan dan simpan dalam bekas. Apabila sejuk simpan di peti sejuk. jus belimbing ini saya gunakan sebagai pengganti cuka dalam masakan harian. dengan mengeluarkan jusnya buah belimbing akan mudah benyek dan kering tapi tidak pecah.CARA BUAT SAMBAL HITAMzomba zombiDiterbitkan pada 17 Jan 2017
resepi dan cara buat sambal hitam .. senang jew nak buat ..
Sambal Hitam pahangGugusan LipisDiterbitkan pada 15 Jun 2017
Sape2 yang teringin nak makan sambal hitam lepih boleh la datang ke lepih atau contact je akak kita ni... #menarikdilipis
🛑Cara Merebus Belimbing Buluh Untuk Sambal Hitam PahangRizz StudioDiterbitkan pada 13 Jul 2017
Bagaimana cara merebus belimbing buluh untuk sambal hitam Pahang. Tutorial oleh Ustaz Ridzwan Ghazali pengusaha sambal hitam Pahang.

Sambal Hitam Pahang lagi...Assalamualaikum & salam sejahtera semua.

Hari ni bersiaran dari dalam bilik nampaknya... hehehe.. biasa bersiaran dari meja pejabat... tapi kali ni terus menerus dari atas katil... kekekeke... adakah ia berbunyi seksi? Ker seksa? hahaha... mana2lah.. yang penting tuan rumah dapat mengupdate dengan selesa. Bukan apa... kat rumah ni line tenet sangat2 lembab kalau bersiaran dari ruang tamu sebab kurang signal... hanya dari dalam bilik je line okay sikit.. jadi tempat yang paling selesa dalam bilik ni mestilah atas katil menaip sambil meniarap lagi! Ni sebenarnya sambil2 tunggu anak dara bersiap untuk ke sekolah ganti petang ni..  hanya sekolah kebangsaan je kena ganti sebab sekolah agama takde cuti tambahan masa raya cina aritu... so sambil2 tu ibunya taip ler entry kejap... 

Oklah.. takmo bebel panjang2... meh tengok sambal hitam Pahang yang aku buat baru2 ni.  Ekoran stok buah belimbing buluh yang dibeli mr. hubby agak banyak... so..  bolehlah buat sambal hitam Pahang yg best ni lagi... Sebenarnya memang pun tujuan cik abang beli belimbing tu nak suruh mem dia ni buat sambal hitam tu... tapi mem dia takdelah habiskan semua belimbing tu untuk di sambal... simpan juga untuk masak lain & gulai ikan garaman dalam entry semalam pun ada letak juga belimbing buluh tu... cadangan nak buat nasi dagang pulak terpaksa kiv dulu sebab byk sangat menu yang nak dimasak... tp memang terliur & teringat kat gulai nasi dagang aje tiap kali nampak belimbing buluh tu... Oklah ulang tayang resepinya yer... Kali ni MaDiHaA buat 2 kali resepi..

Sambal Hitam PahangResepi : Mertua MaDiHaASumber : MaDiHaA

Bahan2½ cawan belimbing buluh rebus [rujuk resepi cara2 merebus]½  cawan cili padi (ikut kepedasan masing2)2 cawan ikan bilis yang telah dikopek 6 ulas bawang merah [3 ulas ditumbuk, 3 ulas dihiris nipis]5 sudu besar kicap manis atau secukup rasa (optional.. bukan wajib. resepi asli takde.. masak itukan subjektif! & kadang2 perlu kreatif.)garam & gula secukup rasa1 cawan minyak masak
belimbing buluh sedang direbusCara2 Menyediakan1. Sediakan terlebih dahulu belimbing buluh. Kuantiti belimbing buluh terpulang masing2.  Belimbing rebus ni boleh disimpan dalam peti sejuk sebagai stok. Jadi bolehlah rebus banyak2 & simpan stok.  MaDiHaA buat banyak juga rasanya lebih dari 1/2 kg belimbing buluh segar.  Belimbing hendaklah dicuci bersih.  Masukkan ke dalam periuk TANPA AIR dan renih dengan menggunakan api yang kecil.  Biar sehingga belimbing mengeluarkan jusnya sendiri & kecut.  Selang seminit atau dua minit mesti dikacau supaya periuk tidak hangit.  Biarkan sehingga belimbing mengecut & jusnya betul2 kering dengan api yang kecil sehingga warna belimbing bertukar menjadi gelap.  
belimbing yang siap direbus
PESANAN: jika nak guna untuk buat sekali je sambal ni.. memadai hanya rebus anggaran 10 biji belimbing sehingga belimbing bertukar warna coklat saja.  Tujuan merebus belimbing sehingga betul2 kering & gelap adalah untuk tujuan simpanan.PESANAN KEDUA: Sila guna periuk yang buruk2 je untuk rebus belimbing sebab belimbing punya asid yang kuat & boleh jadikan periuk bertukar jd kusam. MaDiHaA guna periuk nasi yang dah tak guna (yg ibu periuknya dah rosak.. hehe). Kalau kat kampong biasanya dorang guna tin minyak masak yg empat segi tu untuk rebus belimbing ni..2.  Tumbuk cili padi sehingga halus.  Tumbuk 3 ulas bawang merah sehingga lumat. (3 ulas lagi dihiris nipis)  Tumbuk juga ikan bilis tetapi jangan terlalu lumat.  Tumbuk belimbing buluh juga separa lumat.
3.  Panaskan minyak masak dalam kuali. Tumiskan bawang yang dihiris sehingga wangi.  Masukkan bahan2 tumbuk sekaligus & tumislah sehingga bahan2 tersebut sehingga nampak agak kering & garing (agak lama juga).  Tambahkan kicap manis, garam & gula secukup rasa. Biarkan sambal kering sedikit (seperti serunding gitu).  Bila dah garing tutupkan api lalu tolakkan sambal ke tepi kuali beberapa minit supaya minyak tos sebelum dihidang.  Atau boleh juga angkat dan sejatkan sambal menggunakan penapis santan sebelum dihidangkan dengan nasi putih atau ketupat pulut.  
4. Sambal ini boleh disimpan lama & boleh buat banyak2 untuk simpan stok.   Boleh dihidang dengan apa saja juadah yang rasa sesuai dihati anda... Sedap yang teramattttt!!!
Selamat mencuba.
Dari Dapur MaDiHaA: Sambal Hitam Pahang lagi...

Resepi Viral Terbaik11 Julai 2017 · Resepi Sambal Hitam PahangSambal hitam pembuka selera! Buat sendiri sedapp dan byk! Share la.
Bahan2
½ cawan belimbing buluh rebus [rujuk resepi cara2 merebus]
½ cawan cili padi (ikut kepedasan masing2)
2 cawan ikan bilis yang telah dikopek
6 ulas bawang merah [3 ulas ditumbuk, 3 ulas dihiris nipis]
5 sudu besar kicap manis atau secukup rasa *Jika perlu, xletak pun x pe, hitam sbb belimbing tu. Kicap nak bg rasa lagi sedap.
garam & gula secukup rasa
1 cawan minyak masakCara2 Menyediakan
1. Sediakan terlebih dahulu belimbing buluh. Kuantiti belimbing buluh terpulang masing2. Belimbing rebus ni boleh disimpan dalam peti sejuk sebagai stok. Jadi bolehlah rebus banyak2 & simpan stok. MaDiHaA buat banyak juga rasanya lebih dari 1/2 kg belimbing buluh segar. Belimbing hendaklah dicuci bersih. Masukkan ke dalam periuk TANPA AIR dan renih dengan menggunakan api yang kecil. Biar sehingga belimbing mengeluarkan jusnya sendiri & kecut. Selang seminit atau dua minit mesti dikacau supaya periuk tidak hangit. Biarkan sehingga belimbing mengecut & jusnya betul2 kering dengan api yang kecil sehingga warna belimbing bertukar menjadi gelap. PESANAN: jika nak guna untuk buat sekali je sambal ni.. memadai hanya rebus anggaran 10 biji belimbing sehingga belimbing bertukar warna coklat saja. Tujuan merebus belimbing sehingga betul2 kering & gelap adalah untuk tujuan simpanan
2. Tumbuk cili padi sehingga halus. Tumbuk 3 ulas bawang merah sehingga lumat. (3 ulas lagi dihiris nipis) Tumbuk juga ikan bilis tetapi jangan terlalu lumat. Tumbuk belimbing buluh juga separa lumat
3. Panaskan minyak masak dalam kuali. Tumiskan bawang yang dihiris sehingga wangi. Masukkan bahan2 tumbuk sekaligus & tumislah sehingga bahan2 tersebut sehingga nampak agak kering & garing (agak lama juga). Tambahkan kicap manis, garam & gula secukup rasa. Biarkan sambal kering sedikit (seperti serunding gitu). Bila dah garing tutupkan api lalu tolakkan sambal ke tepi kuali beberapa minit supaya minyak tos sebelum dihidang. Atau boleh juga angkat dan sejatkan sambal menggunakan penapis santan sebelum dihidangkan dengan nasi putih atau ketupat pulut
4. Sambal ini boleh disimpan lama & boleh buat banyak2 untuk simpan stok. Boleh dihidang dengan apa saja juadah yang rasa sesuai dihati anda... Sedap yang teramattttt!!
📸 Berminat viralkan perniagaan anda, PM admin🌹

https://www.facebook.com/resepiviralterbaik/videos/pcb.1420747801351942/1420747494685306/?type=3&theaterResepi Viral Terbaik - Siaran
19907097_830104940472523_5689391049269575680_n.mp4




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2019/02/sambal-hitam-resepi-9184.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Dan Cara Cara Buat Sambal Belacan Yang Umphh Meletup

Resepi Dan Cara Cara Buat Sambal Belacan Yang Umphh Meletup

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 1017 hits
Kenapa bibir merah merah ni pedas ekkHai semua Sebut je sambal belacan mesti dah terbayang ishhh cicah dengan ikan bakar sedap ni cicah ulam ulaman pun sedap Arghhhh lapar plak Kalau makan dikedai ada yang masin ada yang terlebih belacan at...
Aneka Resepi Sambal Istimewa Dari Indonesia Pastinya Tidak Mengecewakan

Aneka Resepi Sambal Istimewa Dari Indonesia Pastinya Tidak Mengecewakan

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 349 hits
Aneka Resepi Sambal Istimewa Dari Indonesia Pastinya Tidak MengecewakanSambal terasi
Kisah Sambal Hitam Jutavans

Kisah Sambal Hitam Jutavans

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 316 hits
Assalamualaikum Sapa ingat Cikgu yang pernah buat collaboration dengan I dulu Tu kisah 3 years ago I pernah cakap dekat Anny Cikgu ni ada potential ni nak berjaya sebab dia memang ada ciri ciri orang berjaya pon Pandai market diri pandai ap...
Resepi Bubur Ayam Yang Menyelerakan Di Makan Apabila Tak Sihat

Resepi Bubur Ayam Yang Menyelerakan Di Makan Apabila Tak Sihat

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 226 hits
Beberapa minggu lepas hampir kesemua satu rumah aku dan anak anak tak sihat Malasnya memasak jangan cakaplah En suami beli ayam suruh goreng kot lah ada selera nak makan Aku tukar buat bubur ayam Resepi bubur ayam ni aku main agak agak dan ...
Resepi Telur Masak Kicap Simple Lauk Cepat Bila Tiada Masa

Resepi Telur Masak Kicap Simple Lauk Cepat Bila Tiada Masa

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 397 hits
Original Content Pernahkah anda kesuntukan masa untuk memasak Atau tak tau nak masak apa kerana malas masak lauk yang berat berat Telur masak kicap adalah jawapannya Makan nasi berlaukkan telur masak kicap pun boleh membangkitkan selera Res...
Resepi Roti Garlic Gardenia Bersama Mushroom Soup

Resepi Roti Garlic Gardenia Bersama Mushroom Soup

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 995 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Ada yang suka Roti Garlic Kalau beli seketul pun tak puas makan kan Hari ni CCL buat roti garlic pakai roti gardenia sahaja sapu je garlic pada roti pastu bakar skejap mudah kan cepat dan jimat kos sedap ...
Resepi Air Ajaib Sedap Guna 3 Bahan Sahaja Untuk Buang Angin Dalam Badan Rileks Media

Resepi Air Ajaib Sedap Guna 3 Bahan Sahaja Untuk Buang Angin Dalam Badan Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 290 hits
Ramai di antara yang mengalami masalah angin di dalam badan yang kadang kadang kedatangannya telah menganggu aktiviti dan rutin seharian sehingga kita tidak mampu untuk bergerak dek kerana angin yang banyak Bahan bahannya 3 batang serai 4cm...
Resepi Homemade Fluffy Bread Roti Naik Pahang

Resepi Homemade Fluffy Bread Roti Naik Pahang

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 267 hits
Resepi Homemade Fluffy Bread Roti Naik Pahang Assalamualaikum dah agak lama tak kongsi resepi dekat blog Baru baru ni berkesempatan buat homemade fluffy bread iaitu Roti Naik Pahang jadi Diah kongsikan hasil dan juga pengalaman pertama kali...
Rasa Coklatnya Sangat Mewah Bila Geget Chewy Gooey Yummy Resepi Brownies Cookies

Rasa Coklatnya Sangat Mewah Bila Geget Chewy Gooey Yummy Resepi Brownies Cookies

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 190 hits
Rasa coklatnya sangat mewah bila geget chewy gooey yummy Resepi Brownies Cookies Rasa coklatnya sangat mewah bila geget chewy gooey yummy Resepi Brownies Cookies
Ibu Tunggal 9 Anak Dijatuhi Hukuman Mati Mandatori

Saya Cukup Terkilan Sultan Johor

Lombong Emas Haram Lebih 30 Tahun Dibongkar

Sejarah Yang Dihitamkan Aurangzeb Raja India Yang Warak

Samsung S Galaxy Z Flip3 5g Gets Mind Blowing Postpaid Plans

Petua Masak Nasi Supaya Tahan Sampai 2 Hari

The Knives Are Out For Hadi S Inner Circle

No Yeast Naan



Biodata Shashic Iewan Pelawak Gagap Peserta Maharaja Lawak Mega MLM 2021

Kisah Wanita Paling Berani Di Amerika Ida Lewis

8 Barang Utama yang Didagangkan Melalui Laluan Sutera Silk Road

7 Baka Anjing Dengan Jangka Hayat Paling Panjang

Rupanya Ini Punca Sebenar Yassin Tarik Diri Dari Maharaja Lawak Mega MLM 2021


Sedar Ditipu Selepas Buat Empat Transaksi

Bukan Warga Sarawak Masih Perlu Mohon Entersarawak

Tempat Hiking Di Bukit Jelutong Terengganu

Individu Lengkap Vaksin Tak Perlu Pakai Pelitup Muka

Pokok Rumbia Hasilkan Sagu Banyak Kegunaan

5 Larangan Dalam Tidur