Saman Kerana Hamilkan Melalui Bayi Tabung



Diam-diam 'menghamilkan' pesakit yang lakukan Program Bayi Tabung, doktor ini disaman.

Sepasang suami isteri menuduh seorang pensiunan doktor bayi tabung telah menginseminasi seorang wanita dengan spermanya sendiri. Pasangan itu, dari Florida di AS, mengajukan saman pada 4 Disember 2018 kepada Dr John Coates.

Menurut sebuah pernyataan polis , Coates setuju untuk membuahi Cheryl Rousseau pada tahun 1970 dengan sperma derma dari seorang mahasiswa kedoktoran yang tidak disebutkan namanya. Mahasiswa tersebut menyerupai suaminya dan memiliki karakteristik yang ia perlukan.

Rousseau sebenarnya menginginkan seorang anak dengan suaminya. Namun, suaminya telah menjalani vasektomi yang tidak dapat dibatalkan. Coates pun melakukan inseminasi buatan tetapi dengan memasukkan bahan genetiknya sendiri, kata gugatan itu. 

Gugatan itu mengatakan bahwa akhirnya anak perempuan pasangan itu sekarang membesar dan mencari maklumat tentang ayah kandungnya melalui ujian DNA. Ditentukan pada bulan Oktober bahawa ayah DNA anak itu adalah Coates. Namun, mantan doktor itu menyangkal dia adalah ayah dari puteri Rousseau.

Lebih jauh, dia menolak berkomentar ketika dihubungi melalui telepon pada hari Jumaat, (28/12) kelmarin. Rumah sakit, yang sekarang bernama Jaringan Kesihatan Universiti Vermont di Pusat Perubatan Vermont Tengah, mengatakan tidak dapat berkomentar terhadap saman itu. 

Tetapi mereka memiliki catatan bahwa Coates membuka dan memiliki tempat praktik peribadi serta tidak lagi bekerja   dipusat perubatan itu. Jerome O'Neill, seorang peguam untuk Rousseaus, mengatakan dia tidak tahu apakah wanita lain mungkin telah menjadi korban dengan mengalami kes serupa atau tidak.

Pengungkapan itu terjadi setelah seorang pensiunan doktor kesuburan Indianapolis diketahui telah menggunakan spermanya sendiri untuk menghamili mungkin belasan wanita. Dia adalah Dr Donald Cline yang kemudian dihukum satu tahun hukuman percubaan tahun lalu setelah ia mengaku bersalah atas dua tuduhan itu. (Tribunnews.com )

Bayi Tabung Menurut Islam.. 

Bayi tabung uji ialah bayi yang dilahirkan oleh seorang perempuan hasil daripada persenyawaan ovumnya dengan sperma suaminya di luar tubuh perempuan itu dengan menggunakan teknik Persenyawaan Luar Rahim 

Proses Bayi Tabung

Telur dihasilkan dengan merangsang menggunakan hormon terapiTelur diasingkan daripada ovariSperma diperlukanTelur dan sperma disatukan untuk membenarkan persenyawaanPersenyawaan telur dimasukkan ke dalam uterus.HUKUM

Pelaksanaan bayi tabung dalam pandangan Islam hukumnya mubah (boleh), dengan syarat sperma dan ovum diperoleh dari pasangan suami isteri yang sah kemudian sel hasil pembuahan tersebut dimasukan kembali ke dalam rahim isteri yang sah.

KAEDAH FIQH 

Kemudaratan Hendaklah Dihilangkan..

Proses bayi tabug uji dibolehkan dalam islam jika sperma dan ovum itu bersumber dari suami isteri yang sah. Dan yang dilarang adalah sperma dan ovum daripada orang lain. Hal ini dilarang kerana akan menimbulkan kemudaratan bagi pasangan suami isteri tersebut di mata agama dan menimbulkan kemudaratan kepada si anak.



عَنْعَائِشَةَرَضِيَاللهُعَنْهَاقَالَتْقَالَرَسُوْلُاللهِصَلَّىاللهُعَلَيْهِوَسَلَّمَإِنَّاللهَفَرَضَفَرَائِضَفَلاَتُضَيِّعُوْهَاوَحَرَّمَأَشْيَاءَفَلاَتَتْهِكُوْهَاوَحَدَّحُدُوْدًافَلاَتَعْتَدُّوْهَاوَسَكَتَعَنْأَشْيَاءَرَحْمَةًلَكُمْغَيْرَنِسْيَانٍ

Artinya:  “Diriwayatkan dari aisyah r.a ia berkata bahawa Rasulullah saw. Bersabda, sesungguhnya Allah telah mewajibkan beberapa kewajiban, maka janganlah kamu sia-siakan. Dan Allah telah mengharamkan beberapa perkara, maka janganlah kamu langgar, dan ia juga telah menetapkan batas-batas, maka janganlah kamu lampaui. Allah juga telah mendiamkan (tidak melarang) beberapa hal sebagai rahmat bagi kamu sekalian”


الْحَلاَلُ مَااَحَلَّاللهُفِىكِتَابِهِوَالْحَرَامُمَاحَرَّمَاللهُفِىكِتَابِهِوَمَاسَكَتَعَنْهُفَهُوَمِمَّاعُفِىعَنْهُ
Artinya: “Sesuatu yang halal adalah apa yang dihalalkan Allah dalam kitab-Nya, dan sesuatu yang haram adalah apa yang diharamkan Allah dalam kitab-Nya, sedangkan sesuatu yang didiamkan oleh Allah maka termasuk sesuatu yang dimaafkan”.
الْمَشَقَّةُ تَجْلِبُالْتَيْسِيْرَ
Artinya: ”Kesulitan itu dapat menarik kepada kemudahan”

Apabila sperma yang ditabung tersebut milik suami-isteri, tetapi cara mengeluarkannya tidak muhtaram, maka hukumnya juga haram. Mani Muhtaram adalah mani yang keluar / dikeluarkan dengan cara yang tidak dilarang oleh syara '. Berkaitan mani yang dikeluarkan secara muhtaram, para ulama NU mengutip asas undang-undang dari Kifayatul Akhyar II / 113. 

"Seandainya seorang lelaki berusaha mengeluarkan spermanya (dengan beronani) dengan tangan isterinya, maka hal tersebut diperbolehkan, kerana isteri memang tempat atau wahana yang dibenarkan untuk bersenang-senang."

Apabila mani yang ditabung itu mani suami-isteri yang sah dan cara mengeluarkannya termasuk muhtaram, serta dimasukkan ke dalam rahim isteri sendiri, maka hukum bayi tabung menjadi mubah (boleh).

FATWA

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang kali ke-5 di Bilik Gerakan Negeri Kelantan, Kota Bharu, Kelantan pada 16-17 Nov 1982 telah membincangkan isu Bayi Tabung Uji dan telah bersetuju memutuskan seperti berikut:

1. Bayi Tabung Uji dari benih suami isteri yang dicantumkan secara "terhormat" adalah sah di sisi Islam. Sebaliknya benih yang diambil dari bukan suami isteri yang sah bayi tabung itu adalah tidak sah.
2. Bayi yang dilahirkan melalui proses tabung uji, boleh menjadi wali dan berhak menerima harta pusaka dari keluarga yang berhak.
3. Benih yang dikeluarkan dengan cara yang tidak bertentangan dengan Islam, maka ianya dikira sebagai cara "terhormat". 

Dalam meneliti hukum terhadap isu ini, Jawatankuasa mengambil pandangan terhadap cara-cara proses bayi tabung uji itu dilakukan serta tujuan dilakukan seperti berikut:

a. Tujuan dilakukan bayi tabung uji untuk membolehkan wanita-wanita mandul melahirkan anak dari benih suami mereka sendiri melalui tabung tersebut.
b. Tabung uji ini merupakan alat untuk mencantumkan benih suami dengan benih isteri di luar rahim sehinggalah benih itu tercantum dan boleh menerima kesuburan untuk menjadi seorang bayi.
c. Benih tersebut dimasukkan balik ke dalam rahim isteri untuk dibesarkan sehingga tempoh masa kelahirannya secara tabi'e.


Video

2:18
Hukum Bayi Tabung UjiJabatan Mufti SelangorJabatan Mufti Selangor - 24 Nov 2016
2:16
Ust Azhar Idrus- Bayi Tabung Uji ' IVF 'shahzaroYouTube - 26 Dis 2011
2:18
Hukum Bayi Tabung Uji 16Jabatan Mufti SelangorYouTube - 24 Mei 2013
Hasil carian web

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/01/saman-kerana-hamilkan-melalui-bayi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Diam Diam Menghamilkan Pesakit Yang Lakukan Program Bayi Tabung Doktor Ini Disaman

Diam Diam Menghamilkan Pesakit Yang Lakukan Program Bayi Tabung Doktor Ini Disaman

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 172 hits
31 Disember 2018 liberationnews orgGambar hiasanSepasang suami isteri menuduh seorang pensiunan doktor bayi tabung telah menginseminasi seorang wanita dengan nya sendiri Pasangan itu dari Florida di AS mengajukan saman pada 4 Disember 2018 ...
Didik Anak Tentang Zakat Melalui Kempen Tabung Didik Zakat Ppz Maiwp

Didik Anak Tentang Zakat Melalui Kempen Tabung Didik Zakat Ppz Maiwp

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 82 hits
Assalamualaikum wbt Salam Jumaat Cuti persekolahan 2018 sudah hampir sampai ke penghujungnya Tahun baru 2019 pula bakal menjelma tidak lama lagi Sudah pasti anak anak sudah tidak sabar dalam bersiap sedia untuk ke sekolah Namun dalam kegemb...
Ds Najib Dedah Saham Milik Tabung Haji Yang Sedang Disamun Oleh Lim Guan Eng Melalui Spv

Ds Najib Dedah Saham Milik Tabung Haji Yang Sedang Disamun Oleh Lim Guan Eng Melalui Spv

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 307 hits
Sebelum ini kerajaan PH tiba tiba mengumumkan bahawa Tabung Haji telah mengalami defisit pada akhir tahun 2017 kerana mendakwa TH di bawah kerajaan BN telah bertindak terlalu zalim dengan terlebih bayar dividen kepada pencarum TH untuk 4 ta...
Setelah Kelahiran Bayi Wajib Langsung Didaftarkan Bpjs Maksimal 28 Hari Setelahnya

Setelah Kelahiran Bayi Wajib Langsung Didaftarkan Bpjs Maksimal 28 Hari Setelahnya

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 28 hits
Bayi yang baru lahir dari peserta JKN KIS wajib didaftarkan ke BPJS Kesehatan paling lama 28 hari sejak dilahirkan Aturan ini berlaku tiga bulan sejak Peraturan Presiden Nomor 82 Tahun 2018 diundangkan
Temui Bayi Dalam Kotak Ditinggalkan Di Surau

Temui Bayi Dalam Kotak Ditinggalkan Di Surau

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 86 hits
Temui bayi dalam kotak ditinggalkan di surauSeorang bayi lelaki yang dipercayai baru dilahirkan ditemui di sebuah surau di Taman Keramat di Kuala Lumpur malam tadi Ketua Polis Daerah Ampang Jaya ACP Hamzah Alias dalam kenyataannya hari ini ...
Jangan Biar Bayi Berbaring Je Tummy Time Boleh Kuatkan Otot Merangsang Bayi Umur Sehari Dah Boleh Mula

Jangan Biar Bayi Berbaring Je Tummy Time Boleh Kuatkan Otot Merangsang Bayi Umur Sehari Dah Boleh Mula

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 114 hits
Tummy time atau meniarap banyak manfaatnya kepada bayi Ransangan mudah ini tidak perlukan alatan pun Mama papa boleh mulakan dari umur bayi seawal sehari Meniarap bukan sahaja salah satu perkembangan fizikal bayi Ia juga adalah satu bentuk ...
Doktor Salah Bedah Testis Bayi Ini Berakhir Mandul

Doktor Salah Bedah Testis Bayi Ini Berakhir Mandul

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 77 hits
24 Disember 2018 BBC Bayi berusia dua tahun harus menerima nasib menjadi mandul setelah doktor salah bedah buah zakar yang sihat Bayi tersebut dirujuk ke Bristol Royal Hospital for Children awal minggu ini untuk mengatasi kriptorkismus atau...
Bayi Menyusu Sedikit Seolah Tak Berselera Masa Selesema Demam Mama Kena Cuba Teknik Ini

Bayi Menyusu Sedikit Seolah Tak Berselera Masa Selesema Demam Mama Kena Cuba Teknik Ini

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 73 hits
Menyusu sedikit kemudian mula menolak payudara ibu Begitulah selalunya reaksi bayi bila mengalami demam selesema dan batuk Tidak mahu menyusu lama dan ada kalanya menolak terus Keadaan ini boleh menyebabkab kerisauan ibu ibu kerana bimbang ...
Mujur Kami Jumpa Bayi Ini Kalau Tak Bayi Baru Lahir Ditemui Di Tepi Jalan Dihurungi Semut

Mujur Kami Jumpa Bayi Ini Kalau Tak Bayi Baru Lahir Ditemui Di Tepi Jalan Dihurungi Semut

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 286 hits
Mujur kami jumpa bayi ini kalau tak Bayi baru lahir ditemui di tepi jalan dihurungi semut Mujur kami jumpa bayi ini Kalau tidak mungkin dah jadi santapan binatang liar terutamanya anjing di kawasan ini pada waktu awal pagi demikian kata rem...
Awek Kolej Kena Tangkap Basah

Memang Merbahaya Tapi Ada Sebab Kenapa Kita Tak Perlu Bunuh Lipan Dalam Rumah

Mengejutkan Selepas Di Soal Ini Pengakuan Nya Dan Sebab Gadis Ini Memijak Kitab Suci Al Quran

Buang Segera Tujuh Aplikasi Pengintipan Ini Dari Peranti Anda

Inilah Sebab Mengapa Orang Lahir 1985 1995 Adalah Paling Unik

Cikgu Makin Bangang Pandai Ambil Gaji Bulanan Buat Personal Loan Saja

Selamat Jalan Kepada Buaya Terbesar Dunia Si Lolong

Fizo Omar Mengaku Sebagai Anak Emak Sebelum Kahwin Lagi



Lagu Baru Dikatakan Sindir Aliff Aziz Ini Jawab Baby Shima

Fizikal Makin Kurus Kapsyen Terbaru Hafiz Suip Cetus Tanda Tanya

Firman Juga Tuntut Berlian Asli Ini Pula Respon Aishah

8 Fakta Mengerikan Tentang Suku Aztec

7 Kamera Pengintip Terawal Dalam Sejarah


Jadi Umat Kebanggan Nabi Muhammad

Guru Wanita Trauma M Sia Di Bawah Ph Masih Dijajah Along

Temiar Released To Rebuild Blockade Tonight

Solat Gerhana Bulan Bukan Sembah Tuhan Hubal Ini Jawapan Untuk Siti Kasim

Azmin Dan Zuraida Tidak Hadir Walaupun Dijadualkan Berucap

Tahniah Anda Baru Sahaja Berjaya Sedekahkan Foto Secara Percuma Kepada Faceapp