Salahkah Bantu Pemaju Kerajaan Melayu Isle Kita Bantu Yang Kaya Dari Rakyat Marhaen Pak Lebai Kemana Takdirrrrr


 
Usir penduduk Kg Sungai Baru: Mengapa kerajaan sibuk mahu bantu pemaju







Pengambilan paksa tanah di Kampung Sungai Baru, Kampung Baru, Kuala Lumpur menggunakan Akta Pengambilan Tanah oleh pihak kerajaan tidak wajar berlaku memandangkan tiada keperluan awam yang mendesak untuk berbuat demikian.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata penggunaan akta tersebut oleh kerajaan amat mengejutkan kerana rundingan antara pemaju dan pemilik yang bermula sejak 2016 tidak mencapai kejayaan, tidak mewajarkan dari segi undang undang kerajaan campurtangan membantu pemaju.
"Kerajaan ambil tanah untuk kepentingan pemaju dan ini satu perkara yang sangat menghairankan. Sejak bila kerajaan bertindak sebagai wakil kepada pemaju dan menggunakan Akta Pengambilan Tanah. Apa yang kita tahu akta ini bertujuan untuk kepentingan awam.
"Sebelum jadi PM bila isu Kg Baru timbul (era Pakatan Harapan), YAB Ismail Sabri pernah keluarkan kenyataan macam mana nak gunakan Akta Pengambilan Tanah untuk pembangunan Kampung Baru.
"Kami (kerajaan PH) tak pernah sebut nak gunakan akta itu. Kami berunding dengan penduduk dengan tawaran harga yang kami anggap baik dan munasabah. Tetapi Ismail Sabri ketika itu menyatakan akta itu hanya untuk kepentingan awam. Bina hospital, sekolah, projek tertentu yang menyumbang pembangunan ekonomi (yang membenarkan akta digunakan)," katanya dalam sidang media bersama wakil penduduk Kg Sg Baru, pagi tadi.
Selain itu, mantan Menteri Wilayah Persekutuan itu juga menimbulkan tujuan asal flat di kampung Sg Baru dibina. Iaitu untuk menaiktaraf kehidupan orang Melayu di Kuala Lumpur dan diarahkan pembinaannya oleh Menteri Besar Selangor Datuk Harun Idris lebih 50 tahun lalu.
Namun kini katanya, dengan pampasan yang dijanjikan pemaju tidak setimpal dengan harga semasa maka penduduk menghadapi risiko kehidupan mereka diturun taraf.
"Sekarang kita khuatir tindakan ini menyebabkan kualiti kehidupan pemilik didowngrade. Sebagai contoh pampasan dia beri rumah flat RM200,000. Saya nak tanya kalau dapat RM200,000 penduduk nak pergi mana? Mana ada rumah di KL harga RM200,000?
"Rumah mampu milik RM300,000. Ini menyebabkan kualiti kehidupan pemilik diturunkan. Mereka terpaksa menyewa kerana mata pencarian di KL, bila duit habis jadi setinggan?
"Pampasan mesti upgrade. Mereka ini pemilik, bukan setinggan nak halau. Kita kena ingat tanah Sg Baru ni bukan tanah Kg Baru yang di bawah Malay Agricultural Settlement. Syarat pemilikannya ketat, pemilik Melayu, penyewa pun Melayu. Kg sg Baru ini terbuka.
"Sebab itu mereka mahu, boleh buat kondominium, apartment dan sebagainya. Boleh dijual kepada semua orang, terbuka, tidak semestinya bumiputra. Harga sepatutnya lebih tinggi. Kalau dulu Najib kata Kg Baru RM3,000 sekaki, ini tanah bebas kenapa tawaran begitu rendah," katanya.
Khalid juga menimbulkan isu pengusiran penduduk di rumah teres di Kg Sg Baru.
Katanya hal itu lebih rumit kerana notis paksa keluar telah diserahkan namun pampasan tidak diketahui berapakah nilainya.
"Setakat ini notis dah dapat tetapi harga pengambilan tak diberitahu.
"Sekali lagi kerajaan bertindak bagi pihak pemaju dan tak ambil kira kepentingan pemilik. Pihak rumah teres dah bincang, biar mereka sesama mereka berunding dengan pemaju dan buat pembangunan yang dipersetujui," katanya.
Khalid menggesa agar kehendak penduduk itu dihormati dan membenarkan mereka memberi cadangan pembangunan di kawasan rumah teres berkenaan.
"Mereka ingin bersama membuat rancangan pembangunan kerana mereka pemilik. Pemaju patutnya bincang dan pemilik. Tetapi ini (apa terjadi) dipaksa keluar dan kita tidak tahu apa yang mereka akan perolehi. Dari segi keadilan kita pertikai.
"Saya minta PM pantau isu ini. Ini di antara kawasan Melayu di KL. Tak ada langsung bukan Melayu. Lalu diusir keluar. Pada masa sama nak jamin orang Melayu dalam bandar, nak bela nasib Melayu, cakap lain buat lain. Kalau nak pembangunan hormat pemilik tanah.
"Mereka dah duduk 50 tahun. Nampak gaya macam Menteri Wilayah tak ambil berat masalah ini dan menyebelahi pihak pemaju," katanya lagi.
 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/04/salahkah-bantu-pemaju-kerajaan-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Amat Memalukan Negara Bila Pm Tidak Disambut Inilah Kerajaan Melayu Isle Nih Gagal Lagi

Ini Amat Memalukan Negara Bila Pm Tidak Disambut Inilah Kerajaan Melayu Isle Nih Gagal Lagi

papar berkaitan - pada 10/4/2022 - jumlah : 163 hits
2 diplomat tertinggi direhatkan berhubung lawatan PM ke Dubai April 10 2022 Tiada pegawai UAE berada di lapangan terbang untuk menyambut ketibaan Ismail Sabri Yaakob di Dubai pada 29 Mac PETALING JAYA Pegawai di Kementerian Luar Negeri dipe...
Kerajaan Melayu Isle Selalu Buat Macamana Deris Nampak Macam Susah Ja

Kerajaan Melayu Isle Selalu Buat Macamana Deris Nampak Macam Susah Ja

papar berkaitan - pada 10/4/2022 - jumlah : 118 hits
Jumlah subsidi diputus selepas kuota haji negara dimuktamad kata menteri agama April 10 2022 Menteri di Jabatan Perdana Menteri Idris Ahmad berkata jumlah subsidi bagi menunaikan ibadah haji tahun ini akan diputuskan selepas jumlah kuota ha...
Mengapa Membisu Bising Sebelum Berkuasa Membisu Bila Ada Kuasa Pak Lebai Pembohong Tambrin Tun Ghafar

Mengapa Membisu Bising Sebelum Berkuasa Membisu Bila Ada Kuasa Pak Lebai Pembohong Tambrin Tun Ghafar

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 118 hits
MENGAPA MEMBISU Tamrin Tun Ghafar Ahad 17 04 2022 1 Nama Tim Leissner suami kepada pergawati terkenal Kimora Lee tidak asing lagi kepada umum 2 Selain dari terlibat dengan skandal kewangan 1MDB yang terbesar didunia beliau juga membuat peng...
Keh Keh Ni Bulan Bulan Posa Pun Buka Juga Night Club Mana Dia Pak Lebai

Keh Keh Ni Bulan Bulan Posa Pun Buka Juga Night Club Mana Dia Pak Lebai

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 174 hits
Malam tadi selepas solat tarawih di Kg Pasir saya bergegas ke Jalan Telawi Bangsar Baru untuk buat spotcheck premis premis bar pub Baru baru ini viral video anggota polis meleraikan pergaduhan di antara beberapa pengunjung premis bar pub Ma...
Rm20 Tak Cukup Untuk Beli Juadah Di Bazar Ramadan Rakyat Marhaen

Rm20 Tak Cukup Untuk Beli Juadah Di Bazar Ramadan Rakyat Marhaen

papar berkaitan - pada 14/4/2022 - jumlah : 191 hits
Foto hiasan Harian MetroUtusan Malaysia pada Isnin 11 April 2020 melaporkan pengunjung bazar Ramadan pada tahun ini merungut kerana terpaksa berbelanja lebih dari RM20 seorang untuk membeli juadah berbuka Pengunjung bazar Ramadan Stadium Sh...
Tidak Bantu Ibu Bapa Punca Tidak Kaya

Tidak Bantu Ibu Bapa Punca Tidak Kaya

papar berkaitan - pada 19/4/2022 - jumlah : 258 hits
Rezeki itu datang dalam pelbagai cara dan bentuk Kesihatan dan perasaan tenang juga stu rezeki Dikelilingi ahli keluarga dan sahabat yang baik juga satu bentuk rezeki Hati tenang tidak berdengki dan tidak menyakiti orang lain juga satu reze...
Sekandel Pak Lebi Apa Pulak Nih Kah Kah Lebai Lebai Pun Ada Sekandel Nak Jatuh Menjatuhkan Orang Ni Tak Bijak Ni

Sekandel Pak Lebi Apa Pulak Nih Kah Kah Lebai Lebai Pun Ada Sekandel Nak Jatuh Menjatuhkan Orang Ni Tak Bijak Ni

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 151 hits
Segera nafi jika tak benar pemimpin Umno desak PN susulan kebocoran minit mesyuarat April 20 2022 Menurut Ahmad Shabery Cheek tindakan itu perlu kerana PAS dan Bersatu yang menganggotai PN adalah parti di dalam kerajaan PETALING JAYA Seoran...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Dari Negeri Paling Utara Ke Negeri Paling Selatan

Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders