Saintis Telah Mencipta Pesawat Seperti Star Trek Yang Terbang Dengan Menggunakan Ion Thrusters Tanpa Bahan Bakar




Saintis telah mengambil langkah kehadapan untuk membuat pesawat masa depan, yang hanya digerakkan oleh pemacu ion daripada menggunakan bahagian bergerak dan bahan bakar seperti pesawat konvensional seperti filem-filem sains fiksyen Star Trek.


Seperti laporan berita yang disiarkan di Nature pada hari ini, sebuah pasukan yang diketuai oleh Steven Barrett dari Massachusetts Institute of Technology (MIT) menjelaskan bagaimana mereka berjaya mencipta pesawat berkuasa elektroaerodinamik, yang menggunakan tujahan, bermaksud tidak ada kipas atau dipanggil 'propeller' dengan bahan bakar.



"Masa depan penerbangan sudah tidak boleh dihasilkan dengan teknologi turbin dan kipas selepas ini," kata Barrett dalam video di bawah. "Ianya seperti apa yang anda lihat di Star Trek, dengan cahaya biru dan sesuatu yang meluncur di udara dengan senyap."


Kajian ini tidak dapat dilakukan sebelum ini kerana teknologi yang ada tidak cukup maju. Sejak tahun 1921, para saintis tidak berjaya dalam usaha mengembangkan sesuatu yang serupa, yang pernah disalah anggap sebagai teknologi anti graviti. Tetapi sekarang para saintis mengatakan bahawa kunci kepada kemajuan teknologi utama ini sudah ditemui dan membolehkan teknologi ini dicapai.






Dalam ujian mereka dari 2016 hingga 2018, mereka membuat pesawat dengan jarak sayap 5 meter (16 kaki) yang beratnya 2.45 kilogram (5.4 paun). Ia mempunyai sejumlah elektrod tipis yang melintasi sayapnya, dan di bahagian depannya terdapat wayar nipis, sementara di bahagian belakangnya terdapat aerofoil - permukaan melengkung untuk menghasilkan tujahan, seperti pada sayap biasa.


Wayar nipis di bahagian depan mengecas 20.000 volt positif, sementara aerofoil di belakang dicas kepada negatif 20.000 volt, mewujudkan medan elektrik yang kuat. Di bahagian depan, elektron dikeluarkan dari molekul nitrogen di udara untuk menghasilkan ion. Dan apabila ianya memecut ke belakang, ianya menghasilkan tenaga ionik, yang memberikan daya tujahan pesawat.




"Pada dasarnya adalah bahawa jika anda mengionkan udara, yang bermaksud mengeluarkan elektron dari itu, anda dapat melepaskan udara dengan medan elektrik," kata Barrett. "Seperti tindak balas yang kamu dapat jika kamu menggosok belon di kepala lalu membuatkan rambut anda berdiri."


Sepanjang 10 penerbangan ujian, pesawat berjaya terbang sekitar 60 meter (200 kaki) dalam kira-kira 12 saat di dewan yang disewa, dengan kecekapan tujahan sekitar 2.6 peratus. Tetapi apabila kelajuan meningkat, kecekapan sistem meningkat, seperti di pesawat biasa. Secara teorinya, dengan kecepatan 670 batu (1.080 kilometer) sejam, lebih cepat daripada jet penumpang, ia adalah 50 peratus cekap.


Teknik ini serupa dengan bagaimana mesin ion digunakan di beberapa kapal angkasa untuk melakukan perjalanan melalui angkasa. "Terdapat beberapa persamaan yang ketara," kata Barrett. Namun, kapal angkasa tersebut bergantung pada pengionan bahan bakar - seperti gas xenon - untuk menghasilkan daya tujah. Pesawat yang dikembangkan oleh pasukan MIT tidak memerlukan pendorong, sebaliknya hanya bergantung pada wayar nipis dan rak bateri lithium-polimer.


Pada masa ini teknologinya terhad, dengan pesawat prototaip. Tetapi kemungkinan masa depan sangat menarik. Dalam jangka pendek, sistem tujahan ini dapat digunakan untuk menggerakkan drone kecil, menjadikannya hampir senyap kerana mereka tidak akan mempunyai kipas seperti drone biasa.


"Saya tidak dapat pastikan sama ada anda akan dapat melihat pesawat yang besar yang mampu membawa orang dalam masa terdekat, tetapi saya akan sangat teruja jika ianya mampu," kata Barrett dalam video itu.






Ujian pesawat masih diteruskan, dengan pasukan sekarang dapat mengawal pesawat di udara dengan alat kawalan jauh dan bukan hanya terbang dalam garis lurus. Mereka ingin mencuba dan membuang filamen yang tergantung di dalam pesawat, dengan lebih banyak ujian yang akan dilalui pada tahun-tahun mendatang.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogjohanharith.com/2020/12/saintis-telah-mencipta-pesawat-seperti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Perlu Bakar Guna Dua Bahan Dah Boleh Dapat Nestum Bar Chewy Sedap

Tak Perlu Bakar Guna Dua Bahan Dah Boleh Dapat Nestum Bar Chewy Sedap

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 261 hits
Tak susah pun untuk buat kudapan yang sihat untuk anak anak Kadang yang simple itu buat anak lagi suka berbanding yang remeh untuk disiapkan Anak anak ni satu je kesukaannya sama ada berasaskan coklat atau cheese Kali ni resipi kudapan ring...
Masak Dulu Guna Bahan Perap Ini Rahsia Masak Ayam Bakar Rempah Paling Enak

Masak Dulu Guna Bahan Perap Ini Rahsia Masak Ayam Bakar Rempah Paling Enak

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 264 hits
Ayam Bakar Rempah perkongsian saudari Rosma Ros ni memang nampak sangat membuka selera Bagi anda gemar mencuba resipi resipi baru resipi yang satu ni memang wajib cuba Biasanya jika membuat ayam bakar ayam perlu diperap bersama rempah sebel...
Izyan Kongsi Tip Simpan Bahan Masakan Dalam Peti Sejuk Barulah Kemas Dan Mudah Nak Masak

Izyan Kongsi Tip Simpan Bahan Masakan Dalam Peti Sejuk Barulah Kemas Dan Mudah Nak Masak

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 316 hits
Bila kita shopping barang memasak biasanya dalam kuantiti yang banyak Jadi bagaimana nak menyimpannya pula secara teratur agar mudah nak guna bila diperlukan Inilah antara kelemahan bagi kebanyakan orang bila saat nak menyusun atur Menyimpa...
Rare Earth Element Rm43 Trilion Sanusi Jadi Bahan Ketawa Netizen

Rare Earth Element Rm43 Trilion Sanusi Jadi Bahan Ketawa Netizen

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 276 hits
RARE EARTH ELEMENT RM43 TRILION SANUSI JADI BAHAN KETAWA NETIZEN Papa Asalnya nak mintak puji hujung hujung jadi bahan seloka netizen KOH KOH KOH jilaker Menteri Besar Kedah hari ni mengumumkan dalam sidang media mingguan beliau bahawa Kera...
Mini Crunch Choco Jar 3 Bahan Ni Caranya Nak Jadikan Coklat Cair Berkilat

Mini Crunch Choco Jar 3 Bahan Ni Caranya Nak Jadikan Coklat Cair Berkilat

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 460 hits
Tak perlu nak pening pening fikirkan apa menu yang sesuai untuk anak mengunyah Salah satu yang boleh dicuba adalah dengan menyediakan mini crunch choco jar yang menggunakan tiga bahan je Berbaloi buat sendiri kerana sangat mudah Masak secar...
Idzyan Kongsi Tip Simpan Bahan Masakan Dalam Peti Sejuk Barulah Kemas Dan Mudah Nak Masak

Idzyan Kongsi Tip Simpan Bahan Masakan Dalam Peti Sejuk Barulah Kemas Dan Mudah Nak Masak

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 618 hits
Bila kita shopping barang memasak biasanya dalam kuantiti yang banyak Jadi bagaimana nak menyimpannya pula secara teratur agar mudah nak guna bila diperlukan Inilah antara kelemahan bagi kebanyakan orang bila saat nak menyusun atur Menyimpa...
4 Bahan Alami Yang Bisa Menghilangkan Masalah Bau Mulut

4 Bahan Alami Yang Bisa Menghilangkan Masalah Bau Mulut

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 335 hits
Cara menghilangkan bau mulut dengan bahan alami bukanlah sebuah hal yang tak mungkin Bahkan cara cara tersebut sudah dilakukan sejak lama dan memang terbukti ampuh untuk menghilangkan bau mulut Tak membutuhkan banyak biaya karena pada umumn...
Mendes Pdtt Bumdes Jadi Bahan Hukum Setelah Lahirnya Uu Cipta Kerja

Mendes Pdtt Bumdes Jadi Bahan Hukum Setelah Lahirnya Uu Cipta Kerja

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 171 hits
Menteri Desa Pembangunan Daerah Tertinggal dan Transmigrasi Abdul Halim Iskandar menjadi pembicara kunci dalam Webinar 3 Menggali Potensi Permodalan Desa dengan tema UU Cipta Kerja Solusi BUMDes Mengakses Permodalan di Perbankan yang digela...
Resipi Donat Kampung Gebu Gebas Paling Mudah Ringkas 6 Bahan Saja

Resipi Donat Kampung Gebu Gebas Paling Mudah Ringkas 6 Bahan Saja

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 515 hits
Bila sebut sahaja hendak menyediakan donat terjerit jerit anak keriangan Begitu gemar anak anak kita dengan donat Kali ini apa kata kita cuba sediakan donat kampung gebu gebas ini pula buat minum petang anak anak dan suami Resipi donat kamp...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch