Sahur Dengan Makanan Yang Ringkas Dan Sihat



Roti Canadian Purple Wheat dengan Chicken Grill Assalamualaikum dan salam hujung minggu. Hari ini Nora ingin kongsikan makanan sahur Nora sepanjang 5 hari Nora puasa ganti. Masih ada berbaki beberapa hari untuk Nora selesaikan ganti puasa memandangkan sekarang sudah masuk Syahban itu tandanya tinggal beberapa hari untuk kita sambut Ramadhan.
Berpuasa ni mempunyai banyak kebaikan, misalnya pengurangan berat badan, kawalan kadar gula dalam badan, kesihatan jantung, fungsi otak padasiang hari dan selain dapat tunaikan kewajipan sebagai umat islam.
Buat wanita dan mak-mak yang pasang impian nak turunkan berat badan dan dapat berat ideal sepanjanb bulan ramadhan nanti boleh amalkan menu sahur ringkas dan sihat. Nanti masa raya boleh gayakan baju size remaja. Hehehe.
Roti wholemeal sunflower seeds dengan Almond Butter


Ok, berbalik pada menu sahur ni sebenarnya Nora praktikkan masa ganti puasa baru-baru ini. Nora cuma ambil menu sahur seperti roti, buah, salad, scrambel egg, ayam grill sahaja dan benda yang wajib Nora ambil adalah coffee dan kurma. Kenapa coffee wajib? Sebab Nora addict sangat dengan coffee. Kalau sehari tak minum tak boleh. Kira tak cukup sempurna. Hehehe. Kurma pula membantu berikan tenaga.
Roti Canadian Purple Wheat Untuk Sahur
Sebenarnya untuk pengetahuan korang, pertama kali Nora cuba roti gardenia warna purple ni. Sedap sangat rupanya. Tapi, dikawasan penempatan Nora sukar nak perolehi yang biasa ada gardenia warna hijau tu.
Roti Wholemeal dan Roti Canadian Purple Wheat adalah dua jenis roti yang berbeza dan kedua-duanya ni selalu digunakan mereka yang berdiet. Nora share sikit info dua jenis roti keluaran Gardenia ni.

Roti Wholemeal
Roti Wholemeal ni adalah roti gandum yang tinggi dengan serat makanan. Roti ini mampu memberi rasa kenyang dengan cepat. Ramai yang sedang diet gunakan roti keluaran Gardenia ni yang mana paket warna hijau adalah wholemeal with sunflower seeds dan wholemeal with canadian purple wheat paket yang berwarna ungu.
Roti Canadian Purple Wheat Gardenia
Roti nilah yang Nora guna. Sedap sebenarnya cuma dalam rumah ni Nora je yang guna. Hehehe, so bila ganti puasa baru-baru ni selama 5 hari memang Nora hanya guna roti Gardenia Canadian Purple Wheat ni. Orang kata roti ni mempunyai serat yang tinggi dan kalori yang rendah. Lagi satu adalah G.I Value, iaitu ukuran relatif sesuatu jenis makanan yang ada kandungan karbohidrat beri kesan gula dalam darah. Lebih tinggi nilai G.I bermaksud lebih pantas makanan diproses dalam badan.
Kurma
Buah kurma juga memberi banyak khasiat dalam badan. Ramadham dan buah kurma sangat sinonim kerana ia salah satu makanan sunnah nabi selain dapat memberi tenaga sepanjang hari. Setiap kali sahur dan buka Nora akan makan dalam 3-4 biji sahaja dan kebetulan di rumah masih ada stok buah kurma ajwa.
Korang pun sedia maklum sekiranya kita amalkan 3 biji buah kurma sehari dan diamalkn selama seminggu ia dapat memberi kesihatan yang optimum dan korang sendiri boleh rasainya sendiri. Atas pengalaman Nora selama 5 hari Nora amalkan berat badan Nora susut.
Dengan mengamalkan pengambilan buah kurma setiap hari ia dapat membantu mengurangi risiko kanser usus besar menjadikan lebih sihat dan bebas bakteria. Selain itu, buah kurma juga dapat membuatkan otak kita lebih cerdas kerana buah kurma mengandungi vitamin B6 yang terbukti meningkatkan tahap kerja otak daripada stress. Kurma juga dapat memberikan tenaga agar kita sentiasa segar sepanjang hari. InsyaAllah.
Coffee
Nora merupakan peminat kopi. Kalau sehari tak dapat hidu dan hirup coffee memang rasa lain sangat. Untuk mengelakkan ketagihan coffee ni buat Nora tidak bersemangat Nora minum Coffee blend dari espresso. Bukan coffee 3in1 atau bancuh dengan gula tu tau. Sebabnya Nora dalam usaha cut sugar.
Inilah coffee yang sedap dan sesuai untui diet

Memula rasa coffee dari Super Coffee Essenso yang jenis Microground Coffee terkulat-kulat juga. Tapi lama-lama makin seronok dah sedap nikmati coffee yang rasanya penuh degan aroma 100% coffee arabica.
Sapu roti dengan Spread Cream Cheese Sedap
Sachet kecik sahaja. Nora selalu belibdi 99 speedmart sebab murah harga dalam RM8.40 - RM9.00 sahaja. Essenso coffee ni ada juga yang 3in1 ye, Nora juga pernah rasa memang sedap dengan baubroma coffee tu membangkitkan semangat.
Ganti puasa Nora belum habis jadi gigihlah untuk selesaikan sebelum Ramadhan tiba. 2019 Nora berpantang dalam bulan puasa dan 2020 preggy kali ini Nora sangkyt GDM. Fidiyah untuk 2019 telah selesai dan puasa juga telah diganti. Tinggal sikit lagi untuk selesaikan 2020. Alhamdulillah juga Nora amalkan cara ni berat Nora turun.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ummizarra.com/2021/03/sahur-dengan-makanan-yang-ringkas-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Tolak Sayur Ayam Cuma Nak Nasi Dengan Kicap Dari Kecil Kena Kenalkan Makanan Sihat Baru Anak Tak Memilih Makan

Anak Tolak Sayur Ayam Cuma Nak Nasi Dengan Kicap Dari Kecil Kena Kenalkan Makanan Sihat Baru Anak Tak Memilih Makan

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 470 hits
Ibu saya nak makan nasi dengan kicap je taknak sayur dan ayam Ada pengalaman tak anak anak anda memilih makanan atau pernah terjumpa anak yang memilih makan Berikut adalah tips untuk kita mulakan daripada awal supaya anak kita lebih mudah u...
Nak Bayi Sihat Semasa Dilahirkan Ibu Harus Amalkan 7 Makanan Terbaik Ini

Nak Bayi Sihat Semasa Dilahirkan Ibu Harus Amalkan 7 Makanan Terbaik Ini

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 199 hits
Tempoh kehamilan merupakan saat yang amat penting bagi setiap ibu yang sedang mengandung Atas sebab itu ibu harus mengamalkan makanan awal kehamilan yang sihat supaya perkembangan ibu dan bayi berada dalam keadaan yang terbaik Makanan awal ...
Bacalah Zikir Ya Rahim Ya Latif Tiap Kali Memasak Untuk Anak Sukakan Makanan Sihat

Bacalah Zikir Ya Rahim Ya Latif Tiap Kali Memasak Untuk Anak Sukakan Makanan Sihat

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 368 hits
Ramai ibu bapa merungut anak susah nak makan atau memilih makanan tertentu Jika masak bukan lauk kegemaran puas pujuk baru makan Itu pun belum tentu habis Hingga ibu dah tak ada idea nak buat apa lagi Tengok anak orang lain makan berselera ...
Hiburan Tular Individu Bernama Karen Enggan Pakai Pelitup Muka Di Klcc Kj Bagi Respon Ringkas Tapi Padat

Hiburan Tular Individu Bernama Karen Enggan Pakai Pelitup Muka Di Klcc Kj Bagi Respon Ringkas Tapi Padat

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 420 hits
Sebelum ini tular sebuah video di media sosial memaparkan seorang wanita warganegara asing yang dilihat mengamuk kerana tidak dibenarkan memasuki sebuah premis ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementHal itu selepas wanita itu dipercayai enggan meng...
Resipi Sup Cendawan Ala Thai Air Tangan Azlina Ina Ringkas Tapi Padu Terangkat

Resipi Sup Cendawan Ala Thai Air Tangan Azlina Ina Ringkas Tapi Padu Terangkat

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 409 hits
Sebut sahaja sup anak anaklah paling suka Nasi putih dengan sup sememangnya kegemaran anak anak kecil kita Tak cukup sepinggan makin bertambah nasi anak anak Cikgu masakan yang cukup popular di media sosial tidak terkecuali turut menyediaka...
Awani Ringkas Perjuang Kesaksamaan Vaksin Mpn Bincang Pemulihan Sektor Pelancongan

Awani Ringkas Perjuang Kesaksamaan Vaksin Mpn Bincang Pemulihan Sektor Pelancongan

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 166 hits
SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK https www facebook com astroawani TWITTER https twitter com 501Awani INSTAGRAM htt...
Awani Ringkas Bkp Disalurkan Bermula Hari Ini Langkawi Dibuka Kepada Semua Pelancong

Awani Ringkas Bkp Disalurkan Bermula Hari Ini Langkawi Dibuka Kepada Semua Pelancong

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 259 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini S
Senangnya Nak Buat Bebola Ayam Homemade Ni Resipi Ringkas Campak Campak Tapi Sedap

Senangnya Nak Buat Bebola Ayam Homemade Ni Resipi Ringkas Campak Campak Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 224 hits
Makanan ringkas seperti bebola dan sosej selalu jadi kesukaan anak anak kita Pun begitu kandungan garam dan gula yang tinggi ditambah dengan pemprosesan bahan yang meragukan membuatkan kita berfikir fikir untuk membelinya Apa kata kita buat...
Awani Ringkas Lengkap Vaksin Dibenar Sertai Aktiviti Keagamaan

Awani Ringkas Lengkap Vaksin Dibenar Sertai Aktiviti Keagamaan

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 187 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini S...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom

Aktivis Gagal Rayu Mohon Cabar Keputusan Ag Tak Dakwa Muhammad Zamri Vinoth Dan Firdaus Wong

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media

Bila Rakyat Kurang Faham Jangan Kata Lantaklah Ka Siong