Sabung Nyawa Buru Kristal Gunung Keriang



Gunung Keriang merupakan sebuah bukit yang terdapat di negeri Kedah Darul Aman, Malaysia. [1]

Gunung Keriang ini tersergam setinggi 217.92 meter di tengah-tengah jelapang padi di Kedah. Ia merupakan bukit batu kapur purba yang berasal sejak zaman Permian (sekitar 250 juta tahun) dan Early Triassic conodonts (Metcalfe, I., 1981a) di barat laut Semenanjung Malaysia.

Gunung Keriang merupakan paling keselatan dari pembentukan Batu kapur Chuping. Adalah dipercayai bahawa air laut yang susut sehingga 2-3m (Khoo, 1996) melonjak pulau Keriang membentuk apa yang masa kini dikenali sebagai Gunung Keriang.

Kamal et. al (anggaran Mac'09) mengelaskan sekurang-kurangnya 10 jenis batu berlainan yang terdapat di Gunung Keriang. Kepelbagaian batu yang menarik ini menjadikan Gunung Keriang sebagai warisan geologi unik bagi penyelidikan dan kajian lanjut dan patut dilindungi.[2]

Gunung Keriang
Pautan : https://ms.wikipedia.org/wiki/Gunung_Keriang



Cerita mengenai Gunung Keriang bermula apabila ada makhluk aneh dan mistik bernama Sang Gedembai yang telah jatuh cinta terhadap puteri raja. Namun lamarannya untuk berkahwin dengan puteri raja tersebut telah ditolak dan hal ini menyebabkan Sang Gedembai berasa marah dan tercabar. 

Sang Gedembai merupakan makhluk yang mempunyai kuasa sakti dan disifatkan mempunyai tubuh badan yang tinggi dan besar. Sang Gedembai dikatakan tinggal di sebuah hutan dan berkuasa untuk menyumpah sesiapa sahaja yang dikehendakinya menjadi batu. 


Kemarahan Sang Gedembai terhadap puteri raja sudah sampai ke kemuncaknya apabila dia sanggup menyumpah puteri raja menjadi batu. Sewaktu peristiwa itu berlaku dikhabarkan sebuah kapal sedang membawa Pengantin Diraja iaitu puteri raja tersebut berlayar ke suatu tempat. 

Bukti yang mempamerkan bahawa Gunung Keriang ini berasal daripada sebuah kapal adalah berdasarkan penemuan terhadap tali panjang yang sebesar lengan dan ianya dipercayai tali daripada sebuah kapal. 


Selain itu, di dalam Gunung Keriang juga terdapat sebuah gua yang dipercayai terdapat peninggalan serpihan-serpihan pinggan yang amat banyak kepunyaan tuan puteri raja. Penemuan tersebut menguatkan mitos yang diceritakan oleh orang-orang yang terdahulu. 

Bukti lain yang terdapat di Gunung Keriang ini adalah terdapat sebuah batu yang menyerupai manusia dan batu tersebut kelihatan seperti pengantin Cina bersanggul lintang dipercayai merupakan tuan puteri yang disumpah oleh Sang Gedembai. 


Sejauh mana kesahihan cerita ini kita tidak dapat pastikan, namun apa yang pasti ciri-ciri yang diceritakan semuanya terdapat di Gunung Keriang. Sehingga kini Gunung Keriang menjadi misteri dan tanda tanya penduduk mengenai kewujudannya.



Mitos Kewujudan Gunung Keriang di Kedah
Pautan : https://kedahnewsdotcom.blogspot.com/2018/02/mitos-kewujudan-gunung-keriang-di-kedah.html


Di sebalik keindahan Gunung Keriang 'disulami' pemandangan sawah yang menghijau, tidak ramai yang tahu ia mengungkap pelbagai kisah si pemburu batu kristal di dalam gunung berkenaan.

Kecantikan batu kristal di dalam gunung itu dapat dilihat sendiri oleh pengunjung di hampir 10 gerai yang menjual batu berkenaan di kaki Gunung Keriang, Kedah.

Namun, untuk mengambilnya ia menuntut kesabaran yang tinggi selain berdepan risiko kehilangan nyawa jika tersilap langkah.

Bagi penjual dan pencari batu kristal Gunung Keriang, Mahadi Mat Akhir,54, minatnya terhadap batu hiasan itu bermula sejak 23 tahun lalu selepas ramai kenalan menjadikan ia sebagai sumber pendapatan tetap menyara keluarga.


Katanya, batu kristal gunung terbabit mempunyai peminatnya tersendiri terutama kaum Cina yang percaya batu itu mempunyai aura baik serta mampu menolak aura jahat jika diletakkan di dalam rumah atau premis perniagaan.

Menceritakan pengalamannya, Mahadi berkata, walaupun beliau perlu menyelusuri kegelapan di dalam gua namun nalurinya untuk mengesan kedudukan batu itu sangat kuat.


"Untuk batu kristal yang berharga RM50,000 saya memburunya selama lima tahun, saya mengetuk dan menggoreng bahagian gua setiap hari kerana yakin akan terdapat batu besar yang cantik di dalamnya.

"Pada 2006, saya mula melakukan misi saya seorang diri, saya mengetuk dan menggali gua berbentuk 'zig zag' bagi memastikan tidak berlaku runtuhan, setiap hari saya akan habiskan masa kira-kira dua jam untuk menggali.



"Akhirnya selepas lima tahun saya menemui sebuah batu kristal yang besar dan cantik kira-kira satu meter tinggi dan lebar, saya mengambil masa 20 hari untuk mengorek dan mengetuk batu untuk di bawa keluar dari gunung.


"Kemudian saya mengambil masa lima hari untuk menurunkan batu kristal berkenaan bersama dua rakan dengan menggunakan peralatan khas,"katanya.

'Memburu' batu kristal Gunung Keriang
Pautan : https://www.bharian.com.my/hujung-minggu/santai/2020/07/712449/memburu-batu-kristal-gunung-keriang

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2020/07/sabung-nyawa-buru-kristal-gunung-keriang.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Minum Pagi Berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu

Minum Pagi Berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 258 hits
Percutian Ke Sabah Minum Pagi Berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu Awesome betul pemandangan dalam gambar ni minum secawan sambil berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu View macam dalam gambar ni korang boleh nampak bila camping kat Polumpung M...
Tali Putus Seorang Pendaki Di Gunung Lawu Jatuh Ke Jurang

Tali Putus Seorang Pendaki Di Gunung Lawu Jatuh Ke Jurang

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 244 hits
Alam seorang pendaki Gunung Lawu Karanganyar Jawa Tengah terjatuh ke jurang sedalam 10 meter Minggu Beruntung Tim SAR gabungan yang datang berhasil mengevakuasi Alam dalam kondisi selamat
Wanita Temui Kristal Rare Menyerupai Seakan Bentuk Ayam Goreng Buat Ramai Terliur

Wanita Temui Kristal Rare Menyerupai Seakan Bentuk Ayam Goreng Buat Ramai Terliur

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 399 hits
Seorang wanita dari Bloomigton telah berkongsikan beberapa gambar kristal rare yang ditemuinya Apa yang menarik kristal tersebut dilihat menyerupai bentuk ayam goreng Gambar yang telah dimuat naik oleh wanita berusia 20 tahun itu tersebar d...
2h1m Masjid Kristal

2h1m Masjid Kristal

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 704 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Habis pada makan nasi dagang tadi terus ke masjid kristal antara masjid yang tercantik ada di Malaysia berkilau kilau masjid ni dari jauh Masa KK datang ni nak masuk tenggahari dah jadi kepanasan tu aga...
Imigresen Buru Warga Asing Rayhan Kabir Susulan Kenyataan Burukkan Malaysia

Imigresen Buru Warga Asing Rayhan Kabir Susulan Kenyataan Burukkan Malaysia

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 517 hits
KUALA LUMPU Jabatan Imigresen Malaysia memohon bantuan orang awam menjejaki seorang lelaki warga Bangladesh dikenali sebagai Md Rayhan Kabir bagi membantu siasatan mengikut Akta Imigresen 1959 63 Imigresen dalam kenyataannya hari ini memakl...
Komplotan Begal Wisatawan Gunung Dempo Pagaralam Dibekuk Polisi

Komplotan Begal Wisatawan Gunung Dempo Pagaralam Dibekuk Polisi

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 157 hits
Kasatreskrim Polres Pagaralam AKP Acep Yuli Sahara mengungkapkan setidaknya komplotan ini sudah empat kali beraksi dengan menggunakan senjata api dan senjata tajam sejak Juni 2020 Mereka tak segan melukai korbannya jika melakukan perlawanan
Gunung Raung Erupsi Kecil Pendakian Diimbau Ditunda

Gunung Raung Erupsi Kecil Pendakian Diimbau Ditunda

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 228 hits
Meski demikian Mukijo menegaskan bahwa status Gunung Raung masih normal Sejauh ini juga belum ada laporan terjadinya hujan abu
Sikapi Gunung Merapi Sultan Hb X Minta Masyarakat Tidak Panik

Sikapi Gunung Merapi Sultan Hb X Minta Masyarakat Tidak Panik

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 162 hits
Sultan menilai aktivitas Gunung Merapi saat ini masih dalam aktivitas sewajarnya gunung berapi Sultan menerangkan saat ini memang ada perubahan siklus di Gunung Merapi
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Jangan Salah Ambil Vitamin C Ini Yang Terjadi Nanti

888 888 Pg 27 July 24 Slot888 Top 73 By Laurence 888 Gaojing888 Vip

4 Jul 2024 100 Top 20 By Adam Funny18 Win

Minat Sejak Sekolah Namun Tak Berpeluang Ke Konsert Memori Berkasih Siti Nordiana

Aktiviti Majlis Sambutan Hari Raya Pptmn Ppim 11 05 2024

Hari Ibu 2024 Contoh Ucapan Hari Ibu Hadis Berkenaan Ibu