Sabah Mampu Pacu Tenaga Boleh Baharu Malaysia Kata Pakar


 
Beberapa halangan ke arah masa depan lebih hijau mesti diberi perhatian sebelum Sabah dapat dijadikan penjana tenaga boleh baharu.PETALING JAYA: Kisah gangguan bekalan elektrik yang masih menghiasi dada akhbar pada 2022 memang merupakan sesuatu yang memalukan bagi rakyat Malaysia, malah ia sekali lagi menjadi peringatan mengenai kelemahan grid nasional kita.
Bagi rakyat Sabah, kesan buruknya terhadap industri dan hospital memang menjejaskan pekerjaan mereka, malah boleh juga membahayakan nyawa.
Tanpa dasar serta penyelesaian yang proaktif dan boleh dilaksanakan, Sabah akan berdepan cabaran untuk menarik pelaburan, seterusnya menyebabkan kualiti kehidupan penduduknya terus merudum.
Hampir 25 tahun selepas penswastaan Sabah Energy Sdn Bhd (SESB), infrastruktur lapuk yang diwarisinya semakin mereput, maka tidak hairanlah ini membawa kepada masalah penghantaran serta pengagihan tenaga yang terus berulang, malah tiada kesudahannya di seluruh negeri itu.
-ADVERTISEMENT-Ads by 
Dengan campuran sumber tenaga semasa yang masih merangkumi 11% daripada diesel (berbanding hanya 10% tenaga hidro), semakin jelas bahawa penyedia tenaga boleh baharu amat diperlukan.
Jika negara jiran Indonesia pun bersedia mengorak langkah baharu, menarik pelaburan dan memindahkan ibu negara ke Borneo, maka Malaysia juga sekurang-kurangnya patut “bermula semula” dengan grid tenaga Sabah.
Namun sebelum limpahan sumber yang ada untuk menjadikan Sabah penjana tenaga boleh baharu dapat dimanfaatkan, beberapa halangan ke arah masa depan hijau perlu diberi perhatian terlebih dahulu.
Dengan imejnya sebagai hab ekopelancongan, selain kebajikan rakyatnya kini dipertaruhkan, amalan sedia ada, iaitu kitaran pengekalan status quo dan kurang tindakan perlu dihapuskan.
Kesan subsidi
Dalam usaha untuk memacu lebih banyak penjana kuasa bebas (IPP) supaya menyumbang kepada grid tenaga, banyak subsidi telah ditawarkan, namun membawa kepada akibat yang tidak dijangka.
Memandangkan subsidi diberikan secara tidak sekata dengan keutamaan kepada penghasil bahan api fosil, tidak banyak insentif yang tersedia bagi menggalakkan penyertaan dalam tenaga boleh baharu.
Memetik cadangan penyokong tenaga boleh baharu, Adrian Lasimbang, “medan permainan sekata perlu diwujudkan dengan melihat semula dasar yang mengakibatkan persekitaran lembap dengan penghasil berasa selesa untuk menggunakan subsidi demi keuntungan, bukannya memperkenalkan inovasi atau membangunkan penyelesaian mampan.”
Ketika simpanan tenaga Sabah berdepan kemungkinan luput, Lasimbang berkata, subsidi berkenaan mewujudkan rasa selamat yang palsu, seterusnya mengekang landskap kompetitif yang sepatutnya boleh menyuburkan penghasil tenaga boleh baharu.
Kekurangan insentif untuk beralih daripada bahan bakar fosil bersubsidi, digabungkan dengan pelaburan lebih tinggi dan pulangan pelaburan (ROI) lebih lama yang dijangka melibatkan pelaburan tenaga boleh baharu, menjadi cabaran yang memerlukan kepimpinan teguh daripada kerajaan bagi mengenal pasti, mengutamakan dan menjamin keselamatan tenaga.
Kos yang meningkat bagi menyelenggara grid sedia ada kini sudah mula menunjukkan masalah.
Dengan monopoli ke atas kawalan penghantaran dan pengagihan, mungkin apa diperlukan kini adalah pembangunan grid tenaga hijau baharu yang memfokus serta dikuasakan oleh sumber tenaga boleh baharu.
Leong Yuen Yoong dari Jeffrey Sachs Center on Sustainable Development and UN Sustainable Development Solutions Network Asia (SDSN-Asia) di Sunway University, berkongsi pandangan yang menarik.
“Negara Asia Tenggara secara umumnya bergantung kepada pembiayaan awam untuk pelaburan tenaga,” katanya.
“Infrastruktur tenaga baharu memerlukan pelaburan dan sokongan yang banyak. Kerajaan boleh menggunakan mekanisme pembiayaan perkongsian awam-swasta (PPP) untuk mempercepatkan peralihan hijau selain memenuhi permintaan untuk tenaga yang semakin meningkat, tanpa risiko berdepan beban hutang berlebihan serta masalah fiskal lebih teruk pada masa depan.
“Jadi apa yang juga diperlukan sebagai tambahan untuk PPP di Malaysia adalah menjalin perkongsian antarabangsa dalam pembiayaan projek tenaga hijau bagi menangani perubahan iklim, seterusnya memanfaatkan seluruh dunia.”
Dengan puluhan kilang minyak sawit yang berupaya memerangkap gas metana menggunakan biojisim sawit dan laluan air yang berkemampuan menggerakkan loji hidroelektrik “Run of River”, banyak penyelesaian yang berdaya maju dan mampu memberi impak tinggi sudahpun tersedia dalam landskap negeri itu.
Memandangkan sasaran untuk menjadi negara neutral karbon menjelang 2050, pelaburan entiti tempatan dan asing yang berminat menggunakan kredit karbon dan mengurangkan cukai karbon pada masa depan, boleh digalakkan menerusi satu pelan kukuh supaya Sabah dikuasakan oleh sektor tenaga boleh baharu.
Menarik pelaburan swasta dan asing pasti jauh lebih mudah sekiranya ada penyelesaian inovatif dan mampan berskala besar yang disokong oleh dasar kerajaan yang proaktif dan terikat secara seimbang antara komitmen belanjawan dengan insentif yang diberikan. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/06/sabah-mampu-pacu-tenaga-boleh-baharu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tension Headache Paling Kerap Dialami Rakyat Malaysia Pakar Kata Boleh Jadi Punca Tumor Otak

Tension Headache Paling Kerap Dialami Rakyat Malaysia Pakar Kata Boleh Jadi Punca Tumor Otak

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 173 hits
SAKIT kepala boleh berlaku disebabkan pelbagai faktor namun sesetengah individu mungkin akan mengalami kesukaran untuk melakukan aktiviti harian apabila kesakitan dialami semakin serius termasuklah migrain Tension headache merupakan sejenis...
Pru15 Boleh Diadakan Selepas Bajet Wow Kata Tok Mat

Pru15 Boleh Diadakan Selepas Bajet Wow Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 14/6/2022 - jumlah : 162 hits
freemalaysiatoday com June 14 2022 7 49 AMMohamad Hasan berkata Bajet 2023 yang akan dibentangkan Oktober ini perlu mempunyai faktor wow kerana ia merupakan buah tangan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob daripada BN PETALING JAYA Timbalan ...
Gema Malaysia Boleh Kembali Semula

Gema Malaysia Boleh Kembali Semula

papar berkaitan - pada 12/6/2022 - jumlah : 142 hits
AYUH MALAYSIASHAH ALAM Calon Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat Rafizi Ramli bakal mengumumkan gerak kerja bagi persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum ke 15 pada minggu depan Rafizi berkata gerak kerja tetap akan dijalankan meskipun k...
Gst Jangan Ulang Kesilapan Lampau Mula Dengan Kadar Minimum Kata Pakar Ekonomi

Gst Jangan Ulang Kesilapan Lampau Mula Dengan Kadar Minimum Kata Pakar Ekonomi

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 215 hits
freemalaysiatoday com June 16 2022 2 30 PMKerajaan juga harus menunggu masa yang sesuai untuk melaksanakan semula GST agar kelemahan pelaksanaannya sebelum ini tidak berulang lagi kata pakar ekonomi PETALING JAYA Cukai Barangan dan Perkhidm...
Fenomena La Nina Pengaruhi Hujan Lebat Hingga Hujung Tahun Kata Pakar

Fenomena La Nina Pengaruhi Hujan Lebat Hingga Hujung Tahun Kata Pakar

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 137 hits
Fenomena La Nina mampu menghasilkan ribut petir serta angin lebih kencang disebabkan kekuatan angin timuran menurut seorang pakar meteorologi PETALING JAYA Fenomena La Nina yang mempengaruhi curahan dan intensiti hujan ketika ini dijangka b...
Sukan No 1 Malaysia Sport Toto Pak Lebai Pun Tak Boleh Buat Apa

Sukan No 1 Malaysia Sport Toto Pak Lebai Pun Tak Boleh Buat Apa

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 205 hits
ADE PAREYBangla itu nda tahu kali sukan no1 di Malaysia pun bukan bolasepak tapi sport toto neh
E Beca Dilancarkan Boleh Dicas Guna Tenaga Solar

E Beca Dilancarkan Boleh Dicas Guna Tenaga Solar

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 103 hits
Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi telah melancarkan elekrik beca yang menggunakan teknologi boleh dicas menggunakan tenaga solar Pelancaran e BECA yang dibuat di Kuala Terengganu itu dijangka mampu merancakkan lagi nbsp industri p
Sektor Perladangan Tanggung Rugi Rm1 Bilion Sehari Kerana Kekurangan Tenaga Kerja Bangladesh Kata Papsma

Sektor Perladangan Tanggung Rugi Rm1 Bilion Sehari Kerana Kekurangan Tenaga Kerja Bangladesh Kata Papsma

papar berkaitan - pada 8/6/2022 - jumlah : 242 hits
Pertubuhan Kebangsaan Agensi Perkhidmatan Swasta Malaysia menggesa kerajaan agar mempercepat proses kemasukan pekerja Bangladesh ke negara ini Presiden PAPSMA Datuk Megat Fairouz Junaidi Megat Junid berkata ini kerana kebanyakan in
Wujudkan Ruang Selamat Untuk Kenderaan Mikro Mobiliti Kata Pakar

Wujudkan Ruang Selamat Untuk Kenderaan Mikro Mobiliti Kata Pakar

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 160 hits
Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong berkata kenderaan seperti moped dan skuter elektrik dilarang di jalan jalan awam sejak 17 Dis tahun lepas PETALING JAYA Pihak berkuasa tempatan harus mewujudkan ruang yang selamat untuk penggunaan skuter el...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte