Sabah Harus Bersedia Kes Covid 19 Harian Mencecah 3 000


Kes Covid-19 di Sabah dijangka terus meningkat selama satu bulan lagi, kata pakar penyakit berjangkit Dr Timothy William.
Doktor pakar ramal Sabah berdepan ‘bencana’ Covid-19

KOTA KINABALU – Seorang doktor pakar di Sabah mendakwa akan berlaku ‘bencana’ besar berkaitan pandemik Covid-19 dalam beberapa minggu akan datang di negeri itu.

Dr Timothy William yang merupakan pakar runding penyakit berjangkit di Hospital Gleneagles Kota Kinabalu menasihatkan penduduk di Sabah tidak keluar rumah sekurang-kurangnya 8 minggu dari sekarang bagi mengelakkan lebih banyak musibah akibat virus tersebut.

Tulis Dr Timothy di laman sosial Facebook beliau, segala garis panduan dan SOP perlulah diikuti dengan sehabis baik sekiranya mempunyai sebarang keperluan untuk keluar rumah.

“Tolonglah duduk sahaja di rumah sekurang-kurangnya untuk tempoh lapan minggu dari sekarang. Hanya jika anda telah menerima vaksin sepenuhnya anda boleh keluar sementara untuk bekerja mahupun membeli keperluan asas serta ubat-ubatan.

“Jika berada di luar tolong amalkan penjarakkan sosial, pakai pelitup muka dan patuh semua SOP ini walaupun anda telah terima vaksinasi penuh.

Dr Timothy di laman sosial Facebook beliau “Covid-19 adalah musuh yang langsung tidak ada perikemanusian yang tidak akan mempunyai belas kasihan pada anda mahupun keluarga anda yang akhirnya membunuh.



“Kita akan berdepan dengan satu bencana tragis yang belum pernah dihadapi dalam beberapa minggu akan datang di Sabah,” tulisnya.

Dr Timothy WilliamDr Timothy juga mendedahkan ketika ini dunia perubatan sebenarnya sangat terbeban.

“Orang di Sabah paling sedikit terima vaksin, jadi berhati-hatilah. Kekal selamat untuk diri sendiri dan keluarga,” ujarnya.

Setakat semalam sebanyak 1,384,353 kes dilaporkan di negara ini dengan kematian sudah mencecah 12,228 dengan kes yang sedang dirawat di ICU semakin bertambah saban hari.

Kes Covid-19 di Sabah dijangka terus meningkat selama satu bulan lagi, kata pakar penyakit berjangkit Dr Timothy William. Kes Sabah Covid-19 dijangka terus meningkat selama satu bulan lagi, kata pakar penyakit berjangkit Dr Timothy William.

Dia menambah keadaan semasa di Sabah akan berlanjutan sehingga lebih banyak orang diberi vaksin sepenuhnya dan mereka yang dijangkiti akan mempunyai tahap kekebalan terhadap jangkitan baru sekurang-kurangnya selama beberapa bulan.

"Trend ini menunjukkan bahawa Sabah akan terus melihat jumlah kes meningkat dalam beberapa minggu ke depan.

"Walaupun terlalu awal untuk mencuba dan meramalkan seberapa tinggi jumlahnya, kita perlu menyandarkan jumlahnya melebihi 3,000 setiap hari.

"Jumlah kematian biasanya tertinggal (di belakang) jumlah (jangkitan) kes sekitar dua hingga tiga minggu. Oleh itu, kita boleh menjangkakan jumlah kematian akan meningkat," katanya kepada New Straits Times.

Berdasarkan data tiga minggu yang diberikan oleh kerajaan negeri, Sabah menyaksikan kenaikan dari 1,002 pada 1 Ogos kepada 2,651 semalam (21 Ogos).

Dalam 21 hari, terdapat 34,597 kes dengan 261 kematian. Kira-kira 25 peratus atau 8,629 pesakit dalam tempoh tersebut adalah mereka yang berumur di bawah 18 tahun, termasuk 394 bayi.

Sebanyak 30.679 pesakit atau 88.7 peratus daripada jumlah kes tersebut belum diberi vaksin atau hanya menerima satu dos vaksin.


Walaupun jurucakap Sabah Covid-19 Datuk Seri Masidi Manjun mengatakan kenaikan jumlahnya disebabkan oleh kes-kes yang berlaku pada hari-hari sebelumnya, Dr Timothy mengatakan bahawa melakukan purata mingguan atau harian masih akan menjadi petunjuk yang lebih baik untuk keadaan ini.

"Ini pasti membimbangkan (bahawa bayi di bawah umur satu tahun juga dijangkiti). Bagi yang berusia di bawah 18 tahun, ini dapat dijelaskan oleh fakta bahawa kita telah memfokuskan diri untuk memvaksinasi orang yang berusia di atas 18 tahun.

"Oleh itu, jumlah orang yang dijangkiti yang berusia lebih muda dari 18 tahun, berkaitan dengan jumlah kes, akan meningkat. (Namun), masih terlalu awal untuk mengatakan apakah varian Delta lebih banyak mempengaruhi orang muda."

Mengenai sumber kes lonjakan kasus, Dr Timothy mengatakan tidak mungkin sumber itu adalah pusat vaksinasi, di mana ada keluhan orang banyak.

Sebaliknya, dia mengatakan penyebaran yang meluas di masyarakat adalah faktor.

Dr Timothy menambahkan bahawa orang ramai dapat melindungi diri dan keluarga mereka dengan tinggal di rumah, menghindari orang ramai, memakai topeng dengan betul dan keluar hanya bila perlu untuk membeli makanan, untuk bekerja dan untuk rawatan perubatan.

"Tempoh ini akan berakhir. Orang ramai sudah bosan dengan penutupan wajib.

"Kesejahteraan mental dan kewangan juga sangat penting. Namun, kita harus sabar dan tabah selama beberapa minggu ke depan untuk menunggu lonjakan jangkitan ini mereda.

"Tidak ada jawapan dan penyelesaian yang mudah. Namun, kita harus melindungi diri dan anggota keluarga kita dengan mengikuti prosedur operasi standard untuk sementara waktu. Bersabarlah. Tenanglah. Berani. Kita akan menyelesaikannya bersama-sama."


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/sabah-harus-bersedia-kes-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lonjakan Kes Covid 19 Di Sabah Kerajaan Negeri Harus Dipersalahkan Kata Bekas Menteri Kesihatannya

Lonjakan Kes Covid 19 Di Sabah Kerajaan Negeri Harus Dipersalahkan Kata Bekas Menteri Kesihatannya

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 202 hits
Keadaan orang ramai yang bersesak di PPV di Sandakan Sabah KOTA KINABALU Bekas menteri kesihatan Sabah Frankie Poon mahu kerajaan negeri bertanggungjawab atas lonjakan kes Covid 19 pada bulan lalu yang turut menyebabkan rekod kematian yang ...
Sabah Tidak Benarkan Rentas Daerah Disebabkan Peningkatan Kes Harian Covid 19

Sabah Tidak Benarkan Rentas Daerah Disebabkan Peningkatan Kes Harian Covid 19

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 186 hits
Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor KOTA KINABALU Kerajaan negeri masih menguatkuasakan sekatan rentas daerah di Sabah berikutan peningkatan kes harian Covid 19 sejak beberapa minggu ini Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata biarpun...
Kes Baharu Covid 19 Di Sabah Terus Meningkat

Kes Baharu Covid 19 Di Sabah Terus Meningkat

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 265 hits
Jurucakap Covid 19 Sabah Datuk Seri Masidi Manjun KOTA KINABALU Kes membabitkan pandemik Covid 19 di Sabah terus meningkat dengan angka mencecah 1 514 kes hari ini Angka berkenaan adalah yang tertinggi setakat ini berbanding jumlah kes hari...
Pm Pagi Di Johor Petang Jumpa Hadi Ketika Covid 19 Lepasi 21 000 Kes

Pm Pagi Di Johor Petang Jumpa Hadi Ketika Covid 19 Lepasi 21 000 Kes

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 147 hits
FAZLI RADZIPerdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yasin hari ini bergerak dari Johor hingga ke Terengganu ketika kes harian Covid 19 melepasi 21 000 iaitu paras tertinggi 21 668 kes Kira kira jam 5 petang tadi Pengerusi Perikatan Nasional itu...
Sabah Catat Rekod Tertinggi Dengan 2 052 Kes Baharu Covid 19

Sabah Catat Rekod Tertinggi Dengan 2 052 Kes Baharu Covid 19

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 272 hits
Masidi Manjun berkata pekerja pelantar minyak didapati positif selepas ujian saringan di tempat kerja manakala pekerja di tapak binaan Hyatt Centric membabitkan penularan di rumah kongsi mereka KOTA KINABALU Sabah mencatatkan rekod tertingg...
2 474 Kes Baharu Covid 19 Di Sabah

2 474 Kes Baharu Covid 19 Di Sabah

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 370 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Panglima Masidi Manjun KOTA KINABALU Sebanyak 2 474 kes baharu COVID 19 di rekodkan di Sabah hari ini dengan sedikit penurunan sebanyak 164 kes berbanding semalam Menteri Kerajaan Tempatan ...
Terkini Malaysia Catat Kes Harian Tertinggi Hari Ini Dengan 21 668 Positif Covid 19

Terkini Malaysia Catat Kes Harian Tertinggi Hari Ini Dengan 21 668 Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 300 hits
Hari ini Malaysia sekali lagi mencatatkan rekod kes jangkitan harian tertinggi dengan jumlah kes positif Covid 19 sebanyak 21 668 kes Ini menjadikan kes kumulatif di negara ini meningkat ke 1 342 215 kes
Covid 19 31 Kes Positif Di Sabah Libatkan Kanak Kanak Bawah 1 Tahun

Covid 19 31 Kes Positif Di Sabah Libatkan Kanak Kanak Bawah 1 Tahun

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 273 hits
Majoriti daripada kes yang dilaporkan hari ini melibatkan golongan yang berusia antara 18 sehingga 59 tahun dengan 2 240 kes Gambar fail BERNAMA KUALA LUMPUR Sebanyak 31 kes positif COVID 19 daripada jumlah keseluruhan 3 487 yang dilaporkan...
Sabah Perlu Bantuan Kerajaan Persekutuan Kerana Meningkatnya Kes Covid 19 Kata Ahli Parlimen Kota Kinabalu

Sabah Perlu Bantuan Kerajaan Persekutuan Kerana Meningkatnya Kes Covid 19 Kata Ahli Parlimen Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 310 hits
Ahli Parlimen Kota Kinabalu Chan Foong Hin KOTA KINABALU Kerajaan Persekutuan perlu menolong Sabah dengan mengerahkan lebih banyak kakitangan perubatan dan mempercepat vaksinasi kerana barisan depan negeri ini dibanjiri dengan jumlah kes ba...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan