Saat Islam Dihinna Ini Terjemahan Surah Al Kafirun Yang Wajib Kita Tahu


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
قُلۡ يَـٰٓأَيُّہَا ٱلۡڪَـٰفِرُونَ (١) لَآ أَعۡبُدُ مَا تَعۡبُدُونَ (٢) وَلَآ أَنتُمۡ عَـٰبِدُونَ مَآ أَعۡبُدُ (٣
وَلَآ أَنَا۟ عَابِدٌ۬ مَّا عَبَدتُّمۡ (٤) وَلَآ أَنتُمۡ عَـٰبِدُونَ مَآ أَعۡبُدُ (٥)لَكُمۡ دِينُكُمۡ وَلِىَ دِينِ (٦) Maksudnya:
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang
1- Katakanlah (Muhammad),” Wahai orang-orang yang kafir!  2- aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah,  3- dan kamu bukan penyembah apa yang aku sembah,  4- dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah,  5- dan kamu tidak pernah pula menjadi penyembah apa yang aku sembah,  6- untukmu agamamu, dan untukku agamaku”
Ringkasan Kisah Disebalik Penurunan Surah Al-Kafirun. Turunnya ayat-ayat dalam surah di atas bersempena dengan satu kisah ketika islam mula-mula disebarkan. Disebutkan dalam satu kisah bahawa orang Quraisy Mekah telah membuat pelbagai tawaran kepada Rasulullah S.A.W supaya meninggalkan ajaran islam yang dibawanya ketika itu. Ada yang menawarkan harta, pangkat, perempuan dan macam-macam lagi supaya penyebaran agama islam dihentikan oleh baginda. Akan tetapi Rasulullah tidak mahu menerima satu pun dari tawaran tersebut tetapi terus menerus menyebarkan islam.
Setelah pelbagai cara dilakukan oleh orang Quraisy, lalu pada suatu hari mereka mengajak Rasulullah berbincang dan membuat tawaran lagi kepada Rasulullah S.A.W dengan tujuan supaya baginda berhenti menyebarkan ajaran islam. Dipendekkan ceritanya:
“Ya Muhammad, apa kata kami menyembah Tuhan kamu sehari dan kamu menyembah Tuhan kami sehari, berselang-seli”
Rasulullah tidak bersetuju, lalu mereka pulang berbincang sesama mereka dan datang bertemu Rasulullah lagi.
“Beginilah, Kami sembah Tuhan kamu seminggu dan kamu sembah Tuhan kami sehari”
Rasulullah menjawab,”Tidak”
Orang Quraisy membuat tawaran lagi kepada Rasulullah, “Kami sembah Tuhanmu selama setahun dan kamu sembah Tuhan kami sehari, bagaimana?” Rasulullah menolak tawaran tersebut,lalu dari pertemuan tersebut turunlah ayat Allah seperti dalam surah di atas.
Kisah Lengkap Disebalik Surah Al-Kafirun Latarbelakang Surah/ Asbabun Nuzul
Kaum musyrikin Quraisy sentiasa tidak merasa senang dengan perkembangan dakwah Nabi saw. Pelbagai teknik telah digunakan untuk menyekat perkembangan ini.
Sebagaimana kisah dalam surah al-Lahab, bermula di bukit Safa, mereka telah memperolok-olokkan, memperlekeh-lekehkan, mempermain-mainkan, mendusta dan mempersendakan Rasulullah saw supaya dapat melemahkan semangat kaum muslimin. Sehingga sanggup menuduh Nabi saw sebagai gila(al-Hijr:6). Mereka menyatakan al-Quran itu cerita dongengan(al-Furqaan:5), tiada keistimewaan yang ada pada Nabi saw(al-Furqaan:7)
Namun dakwah Rasulullah saw tetap berjalan seperti biasa. Maka mereka mula menyiksa sesiapa sahaja yang mengikuti ajaran baru yang dibawa oleh Muhammad. Seperti kisah Bilal disiksa dan dihempap batu besar namun tetap dibibirnya melafazkan perkataan “Ahad, Ahad, Ahad”. Nampaknya hati orang mukmin adalah begitu kuat bertauhidkan hanya semata-mata kepada Allah swt.
Ibnu Hisyam menceritakan daripada Ibnu Ishaq, ‘Utbah Bin Rabi’ah salah Seorang pembesar Quraisy yang bijak dan jauh pandangannya telah bertemu dengan Rasulullah saw dan berkata; “Wahai anak saudaraku, sebagaimana kita ketahui bersama bahawa engkau adalah sedarah sedaging dengan kami, berasal dan keturunan dan baka yang mulia dan seperti yang diketahui ramai, bahawa engkau telah membawa suatu ajaran baru, memecahkan kaum puak kita di samping engkau selalu mengolok-olokkan dan memperbodohkan penyembahan berhala. Mahukah sekiranya aku tawarkan beberapa perkara, semoga engkau dapat menerima sebahagian darinya”
Maka Rasulullah saw pun berkata kepadanya; “Katakan, ya Abal-Walid, saya cuba mendengarnya.”
Maka berkatalah ‘Utbah: “Sekiranya tujuanmu membawa agama baru ini untuk mendapatkan harta kekayaan maka kami akan kumpulkan harta-harta kami untuk kamu sehingga kamu menjadi seorang yang lebih kaya-raya dan kami, sekiranya engkau bermaksud untuk mendapatkan kemuliaan maka kami sekalian bersedia bila-bila masa melantik engkau sebagai ketua kami, sekiranya engkau ingin menjadi raja, yang demikian pun kami bersedia juga untuk mempertabalkan engkau sebagai raja kami dan sekiranya segala tawaran tadi semuanya engkau tolak mentah-mentah maka yang terakhir sekali kami bersedia membelanjakan harta kekayaan kami untuk mencari tabib untuk merawat engkau hingga sembuh.”
Setelah itu Rasulullah saw menjawab dengan katanya: “Apakah sudah habis segala hasrat yang hendak dicurahkan itu?”
Jawab ‘Utbah: “Ya.”
Maka sambung Rasulullah saw, “sekiranya demikian maka dengarkanlah dariku pula”, Rasulullah saw membaca surah al-Fusilat dari ayat pertama hingga ayat ke tiga-belas, tiba-tiba ‘Uthbah meminta Rasulullah saw berhenti membacanya sebelum Baginda meneruskan ayat yang seterusnya kerana terpaku dengan ayat-ayat yang penuh ugutan itu.
‘Utbah pun kembali kepada sahabat-sahabatnya lalu ia ditanya: “Apakah pengkhabarannya,”
Jawab ‘Utbah. “Demi Sesungguhnya belum pernah aku dengar lagi barang sesuatu sepertimana aku dengar hari ini, ianya bukan sya’ir, bukan jampi, seloka, sihir dan bukan gurindam biarawan. Wahai kaum Qu raisy sekelian! dengarlah cakapku ini, berilah peluang kepada Muhammad, biarkanlah dengan usahanya itu. Demi Tuhan sesungguhnya apa yang kudengar tadi adalah suatu berita yang teristimewa. Andaikata apa yang digambarkan oleh Muhammad terhempap ke atas kamu maka tidak ada orang lain hanya Muhammad saja yang boleh melepaskan kamu, dan andaikata Muhammad boleh menonjol diri di kalangan bangsa ‘Arab maka percayalah bahawa kekuasaan kamu dan kemegahannya adalah kemegahan kamu jua.”
Jawab mereka: “Demi sesungguhnya engkau pun juga telah diperdaya oleh Muhammad dengan kelancaran lidahnya.” 
Jawab ‘Utbah pula: “Apa yang kukatakan tadi adalah pendapatku tentang Muhammad dan pendapat kamu terserahlah kepada kamu sekelian.”
Al-Tabari dan lbnu Kathir serta periwayat yang lain menceritakan: Beberapa orang musyrikin termasuk di antaranya Al-Walid Bin Al-Mughirah dan Al-’As bin Wail telah datang menemui Rasulullah saw di rumahnya di mana mereka sekelian telah menawar kepada baginda hendak menyerahkan wang kekayaan mereka kepada Baginda sehingga menjadi manusia yang paling kaya di antara yang lain dan menawarkan juga untuk mengahwinkannya gadis jelitawan ‘Arab. Kedua tawaran itu meminta ditukarkan dengan satu syarat sahaja iaitu memberhentikan sikap penentangannya terhadap orang ‘Arab dan penyembahan berhala serta memberhentikan kecamannya terhadap adat tradisi yang mereka warisi dan datuk nenek terdahulu. Bila saja segala tawaran itu ditolak mentah-mentah oleh Rasulullah saw dan sebagai usaha diplomatik mereka yang terakhir ialah menawarkan supaya Rasulullah saw bertolak ansur sehari menyembah berhala dan di hari yang lain pula mereka beramai- ramai menyembah Tuhan Nabi saw tetapi tawaran ini juga telah ditolak oleh Rasulullah saw. Diperjelaskan lagi dengan turunnya surah ini.
Jawatan raja memungkinkan Rasulullah saw membuat apa sahaja yang ia kehendaki dan dengan harta kekayaan Baginda dapat memajukan pergerakan Islam. Semuanya ditolak oleh Rasulullah saw. Ini sudah tentu ada sebab-sebab yang tersendiri (perlu difikirkan) mengapa Rasulullah saw bertindak sedemikian.
Al-Tabrani dan Ibn Abi Hatim mentakhrijkan hadith berikut daripada Ibn ‘Abbas; bahawa orang-orang Quraisy telah menawarkan kepada Rasulullah saw untuk memberi Baginda harta benda sehingga Baginda menjadi orang yang paling kaya di Mekah. Mereka berjanji akan mengawinkan Baginda dengan mana-mana wanita yang diingininya dengan syarat ; “Wahai Muhammad ini adalah untuk engkau dengan syarat engkau berhenti daripada mencerca tuhan-tuhan kami dan memburuk-burukkannya. Kalau engkau tidak mahu, maka sembahlah tuhan-tuhan kami selama setahun.”
Rasulullah saw menjawab; “Tunggulah sehingga aku melihat perintah Tuhanku.” Lalu Allah swt menurunkan surah ini (al-Kafirun:1-6) dan kemudian turun ayat 64 dari surah al-Zumar.
Kemudian mereka cuba berkompromi dengan Rasulullah saw dengan alasan ajaran mereka dan ajaran Muhammad adalah juga dari ajaran Nabi Ibrahim a.s.
Ibn Ishaq dan yang lain-lain telah menyebutkan daripada Ibn ‘Abbas bahawa sebab turunnya surah ini ialah berikutan peristiwa di mana al-Walid bin al-Mughirah, al-‘As bin Wa’il, al-Aswad bin ‘Abd al-Muttalib dan ‘Umayyah bin Khalaf berjumpa dengan Rasulullah saw seraya berkata; “Wahai Muhammad,(begini sahajalah) kami menyembah apa yang engkau sembah dan engkau pula menyembah apa yang kami sembah. Kita sama-sama berkongsi pada setiap perkara. Sekiranya apa yang engkau bawa adalah lebih baik daripada pegangan kami, kami akan berkongsi dengan engkau mengenai perkara itu dan kami akan mengambil habuan kami daripadanya. Sekiranya pegangan kami adalah lebih baik dari pegangan engkau, maka engkau boleh berkongsi dengan kami mengenai perkara itu dan engkau masih boleh mengambil bahagian engkau daripadanya.” Lalu Allah swt menurunkan ayat ini.
Diriwayatkan pembesar-pembesar Quraisy tidak berputus asa dengan usaha mereka. Sekali lagi mereka datang beramai-ramai menemui Nabi saw mengemukakan kepada baginda apa yang pernah ditawarkan oleh ‘Utbah bin Rabi’ah dahulu, menawarkan kepadanya untuk memegang jawatan sebagai penganjur bangsa ‘Arab, kekayaan dan mengemukakan persediaan dan kesanggupan mereka untuk mencari tabib atau dukun sekiranya Nabi saw dirasuk oleh jin dan syaitan dengan syarat yang dahulu juga.
Semuanya itu dijawab oleh Rasulullah saw dengan katanya: “Sebenarnya aku ini tidak ada kena mengena dengan apa yang kamu suarakan tadi, segala apa yang aku bawa ini bukan dengan bertujuan mencari harta kekayaan dan pangkat dan kekuasaan, tetapi Tuhan telah mengutuskan aku untuk kamu sekelian di samping itu diturunkan Kitab Suci kepada aku dan Tuhan telah menyuruh aku menyampaikan berita yang menakutkan dan mengembirakan, kewajipanku Semata-mata menyampaikan apa yang telah dipertanggungjawabkan ke atasku, sekiranya kamu terima maka itu adalah habuan kamu untuk dunia dan akhirat dan kalaulah kamu tolak, tidak ada lain hanya bersabarlah sahaja sehingga Tuhan menjatuhkan hukumanNya di antara aku dan kamu sekelian.”
Setelah perbincangan berlarutan dan tawar-menawar pun berlanjutan tetapi Rasulullah saw tetap dengan pendiriannya dan sebagai kata yang terakhir dan pihak Quraisy: “Apa yang telah sampai kepengetahuan kami tentang seorang yang tinggal di Al-Yamamah bernama “Al- Rahman” dialah yang telah mengajar engkau segala-galanya ini, sesungguhnya kami tidak percaya langsung dengannya, segala-galanya telah kami usahakan setakat daya dan upaya kami dan sebagai kata yang terakhir dan kami untuk kau iaitu kami tidak akan biarkan engkau begitu sahaja, dan pilihlah antara dua; kalau tidak engkau yang membinasakan kami maka kamilah yang akan memusnahkan engkau; itu sahaja.” Dengan kata-kata itu mereka pun berangkat pulang tanpa sesuatu pun yang tercapai.[ Tahzib Sirah Ibnu Hisyam dan Kitab Sirah yang lain.]
Fikrah Ayat Allah swt menyuruh kita menyatakan apa? Katakanlah; يَـٰٓأَيُّہَا ٱلۡڪَـٰفِرُونَ – “Wahai orang-orang kafir”. Kita tidak perlu menyebut perkataan kafir ini dengan perkataan yang lebih sopan. Allah swt menyuruh kita menyebutnya dengan sifat hakikinya iaitu ‘kafir’. Istilah yang paling tepat untuk digunakan adalah istilah yang telah digunakan di dalam al-Qur’an.
Melainkan jika kita berhadapan dengan situasi; ketika itu kita sedang bercakap dengan Ah Chong atau Muthu, untuk menjaga hatinya, kita menyebut perkataan ‘non Muslim’. Tetapi jika ketika itu kita sedang berbincang sesama muslim, kita perlu menyebut terus perkataan ‘kafir’ merujuk kepada orang kafir. Bukan dengan perkataan ‘non muslim’.

Sumber: eremedayun89.blogspot.com Sumber: bersamaummualiya.blogspot.com Video: Fakir Ilmu The post Saat Islam Dihinna. Ini Terjemahan Surah Al-Kafirun Yang Wajib Kita Tahu. appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/saat-islam-dihinna-ini-terjemahan-surah-al-kafirun-yang-wajib-kita-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selain Pedang Pora 3 Prosesi Ini Wajib Ada Saat Menikah Dengan Seorang Perwira Maknanya Pun Berbeda

Selain Pedang Pora 3 Prosesi Ini Wajib Ada Saat Menikah Dengan Seorang Perwira Maknanya Pun Berbeda

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 277 hits
Siapa nih yang sebentar lagi bersanding dengan mamas perwira Ternyata prosesi yang wajib ada nggak cuma pedang pora aja
7 Sate Lezat Yang Wajib Dicicipi Saat Mampir Ke Malang

7 Sate Lezat Yang Wajib Dicicipi Saat Mampir Ke Malang

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 145 hits
7 Sate lezat yang wajib dicicipi saat mampir ke Malang Antara lain sate kelinci sate kambing Haji Paino yang legendaris dan sate gebug sapi yang jadi langganan para pecinta kuliner senior
Anak Muda Islam Wajib Berhimpun Jumaat Ini

Anak Muda Islam Wajib Berhimpun Jumaat Ini

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 334 hits
MUHAMMAD FAIZZUDDIN MOHD ZAI 27 FEBRUARY 2019BELIA UMMAH bersama 300 NGO umat Islam di bawah Gerakan Pembela Ummah menyeru kepada seluruh anak muda Islam daripada seluruh negara untuk keluar berhimpun pada hari Jumaat ini bagi menyatakan ba...
Umat Islam Wajib Bangkit Tumbangkan Kerajaan Ph

Umat Islam Wajib Bangkit Tumbangkan Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 499 hits
MARANG Umat Islam wajib bangkit menumbangkan kerajaan Pakatan Harapan sekiranya pentadbiran sedia ada gagal bertindak segera terhadap mana mana pihak yang menghina agama Islam dan Nabi Muhammad SAW Penegasan itu dinyatakan Timbalan Presiden...
Penyiksaan Islam Uighur Dipuji Putera Mahkota Saudi Gila

Penyiksaan Islam Uighur Dipuji Putera Mahkota Saudi Gila

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 272 hits
Putera Mahkota Saudi Mohammad bin Salman memuji langkah anti ekstremisme China mengatakan tindakan itu wajar terhadap kumpulan ekstremis termasuk minoriti Islam Uighur Kami menghormati dan menyokong hak China untuk mengambil langkah anti ke...
Orang Islam Pun Ada Hina Nabi Tanpa Sedar

Orang Islam Pun Ada Hina Nabi Tanpa Sedar

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 318 hits
Diterbitkan 26 Feb 2019 8 15 malam Proses keadilan terutama dalam Islam perlu dijalankan secara teliti dan adil bukannya semberono bagi memastikan sesuatu hukuman dikenakan dengan tepat Timbalan Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysi...
15 Tanda Kematian Mulia Di Sisi Islam

15 Tanda Kematian Mulia Di Sisi Islam

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 301 hits
KEMATIAN Micheal Jackson mengejutkan dunia Dunia menangis kerana kehilangan seorang insan seni yang hebat Begitulah resam dunia akan mengenang
Melayu Dan Islam 9200

Melayu Dan Islam 9200

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 261 hits
Himpunan bantah ICERD Apa pengajaran daripadanya Umat Islam Malaysia tolak keras budaya Barat dibawa puak liberal 26 02 2019Ahli Ikatan Muslimin Malaysia sebuah pertubuhan Islam dan Melayu sederhana turut mengambil bahagian pada Himpunan 81...
Riya Adalah Syirik Kecil Dalam Islam Ini Penjelasan Dan Dalilnya

Riya Adalah Syirik Kecil Dalam Islam Ini Penjelasan Dan Dalilnya

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 990 hits
Dalam Islam sikap riya seringkali disebut sebagai as syirk al ashghor atau as syirk al khofiyy yang kira kira artinya adalah syirik pada taraf yang kecil atau ringan Riya yang secara definitif diartikan sebagai orang yang mempertunjukkan se...
Poster Hari Ibu 2024 Contoh Poster Dengan Background Menarik

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Jenazah Siti Hawa Mohamad Isa Selamat Dikebumikan Mangsa Lemas Kereta Terjunam Dalam Tali Air

Pinup Casino Peru Casino En L Nea Pin U

Asyraf Claims Ph Victory In Kuala Kubu Baharu

Santri Di Lamongan Diduga Dianiaya Temannya Korban Diikat Hingga Dibanting Ke Lantai

Everyman Tracker Build Pt 7 Custom Pipes Panels And More

Selamat Hari Ibu



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord

Dunstan Piyet Jayau Kumang Gawai Chord

Footballer Faisal Raring To Regain His Fitness After Acid Attack

Recommended Types Of Aquatic Exercises For Senior Citizens

Terkuburkah Impian Lihat Guru Sokong Kerajaan Madani