Rupa Bentuk Tandas Untuk Angkasawan Didalam Roket



Bagi angkasawan , belajar menggunakan tandas di pesawat ruang angkasa mungkin lebih sukar keseimbang ketika ia harus menyelesaikan sebuah persamaan fizik untuk mengira lintasan roket yang sedang meluncur .

 Untuk itu , nasa mempunyai ruang latihan yang direka khusus di johnson space center di houston dimana angkasawan dapat mengasah " teknik " menggunakan tandas mereka sebelum berangkat pada perjalanan mereka sesungguhnya ke orbit di luar angkasa. Di tempat tersebut ada dua ruang latihan tandas pesawat ruang angkasa iaitu bilik latihan posisional ( untuk amalan ) dan latihan berfungsi ( untuk membilas ) . 


Latihan posisional bukanlah amalan untuk memakai toilet seperti tandas pada umumnya , namun lebih merupakan replika yang sesungguhnya dari tandas di pesawat luar angkasa. Lebar bukaan pada pemegang toilet hanya sekitar 10 cm ( standard tandas di bumi mempunyai bukaan berukuran 30 hingga 45 cm) .

Dan tidak hanya itu, terdapat sebuah kamera kecil di dalamnya, tepat di bawah tepi bukaan , dan gambar dari kamera tersebut akan ditunjukkan dalam monitor yang terletak di depan kerusi tandas . Dengan semua ini, angkasawan boleh memastikan bahawa tubuh mereka berada pada kedudukan yang tepat sehingga tahi mereka akan jatuh melalui lubang kecil yang terdapat pada tandas tersebut .

Ketika angkasawan telah menguasai teknik ini dengan baik, mereka boleh berpindah ke latihan berfungsi. Bilik latihan ini berupa toilet biasa yang dilengkapi dengan pengudaraan aliran udara yang sama dengan yang digunakan pada pesawat ruang angkasa. Di sini , angkasawan akan berlatih bagaimana untuk menghilangkan baik air kencing maupun sisa kotoran pada mereka.


Di pesawat ruang angkasa , air kencing ditangani dengan cara berbeza dengan cara menangani kotoran padat. Terdapat sebuah hos panjang dengan penghisap yang melekat di samping kerusi tandas , dan angkasawan akan buang air kecil melalui hos ini . Saluran ini tentu mempunyai bentuk yang berbeza untuk lelaki dan wanita. Wanita perlu meletakkan bahagian atas dari saluran pembuangan air kencing ini secara langsung terhadap tubuh mereka, sehingga sisi saluran pembuangan air kencing perempuan harus perlu mendapat pengudaraan agar udara dapat mengalir ketika penghisap dihidupkan . Dan wanita boleh memilih di antara tiga saluran dengan bahagian atas yang berbentuk berbeza, ada dua saluran dengan bahagian atas berbentuk bujur dan satu dengan bahagian atas berbentuk lingkaran.

Sedangkan saluran bagi laki -laki sangat sederhana. Dimana saluran hanya mempunyai satu bentuk dengan bahagian atas bulat, dan tidak mempunyai pengudaraan. Dan yang terakhir, untuk bekas tisu tandas, selang hisap yang berasingan di sisi tandas boleh dipasang dengan " cup " yang lebih besar dan disalut dengan beg plastik .

Tali pada tempat sandaran kaki boleh membantu untuk menahan angkasawan tetap berada di tempatnya, selain itu terdapat dua sekatan paha di sisi tandas yang boleh berayun dari atas kaki untuk membantu seseorang tetap di atas tandas . Tapi tidak semua orang menggunakannya. Sebelum menjalankan misi pelancaran ke angkasa , angkasawan berkumpul di ruangan ini dan membandingkan teknik mereka untuk tetap berada dalam kedudukan ketika mereka berada dalam keadaan tanpa graviti .

Lalu kemana selanjutnya semua sampah tersebut ? Jangan bimbang, mereka tidak akan datang meluncur ke atmosfera bumi dan mendarat di atas bumbung rumah anda. Kotoran dipadatkan dan dikeringkan untuk menghilangkan semua wap air yang ada , kemudian dikompres dan disimpan dalam bekas simpanan yang selanjutnya akan dibuang selepas pesawat ruang angkasa telah mendarat . Sementara air kencing akan dihantar ke angkasa begitu saja.




Di stesen luar angkasa antarabangsa , air kencing dikitar semula melalui sebuah pemprosesan air khusus dan kembali menjadi air minum . Sementara kotoran padat akan dimasukkan ke dalam beg plastik. Setiap kali seseorang pergi ke bilik mandi, beg plastik akan dimeterai dan dipadatkan seperti pemadat sampah. Beg tersebut kemudian dikumpulkan dan ditempatkan dalam wahana khusus yang dilancarkan ke ruang angkasa.

Urusan buang hajat akan menjadi lebih mencabar lagi apabila angkasawan sedang menjalankan misi " space- walk" di luar kapal angkasa mereka . Para angkasawan biasanya akan menggunakan lampin dewasa "super - absorben " . Lampin ini boleh menyimpan sehingga satu liter cecair. Selain itu, angkasawan juga menggunakan lampin dewasa selama take - off dan pendaratan kerana tentu sangat tidak membolehkan bagi mereka untuk menggunakan tandas pada masa tersebut .





Rupa Bentuk Tandas Untuk Angkasawan Didalam RoketBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2020/07/rupa-bentuk-tandas-untuk-angkasawan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menkumham Dan Kejagung Bentuk Tim Untuk Cek Masuknya Djoko Tjandra

Menkumham Dan Kejagung Bentuk Tim Untuk Cek Masuknya Djoko Tjandra

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 177 hits
Yasonna menyebut bandara yang perlintasannya telah dicek antara lain Bandara Kualanamu Medan dan Bandara Ngurah Rai Bali
Nak Latih Anak Ke Tandas Bebas Lampin Guna Jadual Ini Lebih Mudah Senang

Nak Latih Anak Ke Tandas Bebas Lampin Guna Jadual Ini Lebih Mudah Senang

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 346 hits
Latihan ke tandas adalah proses biasa yang dilalui oleh kanak kanak Kesediaan untuk ke tandas tidak berlaku secara automatik selari dengan peningkatan usia kanak kanak tersebut Permulaan untuk ke tandas bergantung kepada faktor fizikal dan ...
Hukum Menjawab Azan Dalam Tandas

Hukum Menjawab Azan Dalam Tandas

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 241 hits
SOALAN Ohmedia dapat rasakan kadangkala kita akan terdengar orang azan ketika berada dalam tandas Jadi apakah hukumnya jika kita menjawab azan tersebut JAWAPAN Hukum menjawab azan ketika sedang qadha hajat adalah makruh samada di dalam tand...
Pemimpin 12 Parti Setuju Bentuk Pn Tolak Dap Faktor Utama

Pemimpin 12 Parti Setuju Bentuk Pn Tolak Dap Faktor Utama

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 216 hits
PRU15 PN Yakin Menang Besar Sebulat Suara Tolak DAPKuching Perikatan Nasional sebulat suara menolak DAP menjadi sebahagian daripada ahli gabungan Presiden Parti Rakyat Sarawak Tan Sri James Jemut Masing berkata persetujuan itu menjadi fakto...
Umno Pas Bertemu Bentuk Jawatankuasa Muafakat Nasional Peringkat Negeri

Umno Pas Bertemu Bentuk Jawatankuasa Muafakat Nasional Peringkat Negeri

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 391 hits
UMNO Pas bertemu bentuk jawatankuasa Muafakat Nasional peringkat negeriBIAR pun telah mempunyai gabungan dan kerjasama dalam Perikatan Nasional dua parti terbesar orang Melayu dan Islam UMNO dan Pas terus memperkukuhkan jalinan dalam Muafak...
Dprd Jember Bentuk Pansus Pilkada Serentak 2020

Dprd Jember Bentuk Pansus Pilkada Serentak 2020

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 173 hits
Pansus akan berisikan 15 anggota dari total 50 anggota DPRD Jember
Ph Serah Kepada Anwar Teruskan Rundingan Bentuk Kerajaan Baharu

Ph Serah Kepada Anwar Teruskan Rundingan Bentuk Kerajaan Baharu

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 252 hits
Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan menolak usul Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk menggugurkan Tan Sri Ariff Yusuf sebagai Yang di Pertua Dewan Rakyat Kenyataan yang dikeluarkan oleh Majlis Presiden turut menekankan perl...
Ph Johor Setuju Bentuk Kabinet Bayangan Bersiap Pru Mengejut

Ph Johor Setuju Bentuk Kabinet Bayangan Bersiap Pru Mengejut

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 222 hits
A A Pakatan Harapan Johor bersetuju untuk membentuk kabinet bayangan bagi memantau kerajaan negeri yang ditadbir Perikatan Nasional Pakatan Harapan Johor akan mewujudkan kabinet bayangan untuk memainkan peranan semak imbang terhadap polisi ...
Fazley Yaakob Dedah Pernah Bekerja Sebagai Pencuci Tandas Ketika Menuntut Di Luar Negara

Fazley Yaakob Dedah Pernah Bekerja Sebagai Pencuci Tandas Ketika Menuntut Di Luar Negara

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 221 hits
Mendedahkan dirinya pernah bekerja sebagai pencuci tandas ketika menyambung pengajian dia luar negara satu masa dahulu Chef Selebriti Datuk Fazley Yaakob berkongsi pengalaman yang tak dapat dilupakan apabila terpaksa mengaut najis dan munta...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli