Rujukan Ni Penting Untuk Kenal Perangai Anak Usia 12 Tahun Ke Bawah Dengan Lebih Dekat


Cabaran membesarkan anak tak sama. Jika masa kecil kita tak cukup rehat sebab anak selalu merengek, menangis tak tahu apa yang dia nak, apabila anak masuk alam persekolahan, lain pula cabarannya.
Dengan kecanggihan teknologi yang semakin hebat sekarang ni, lagilah susah nak kawal gerak geri anak. Sebab itu, bila ibu bapa terleka sikit, cepat je anak akan belajar benda yang langsung tak terfikir pada zaman kita dulu.

Perkongsian dari Akhi Fairuz Al-Jengkawi ini mengenai permasalahan anak zaman sekarang patut diberi perhatian oleh ibu bapa.
Ada ibu bapa yang keliru dan tertanya-tanya adakah anaknya normal atau tidak setelah melihat tindak-tanduk mereka kebelakangan ini. Boleh kata setiap hari ada yang PM saya bertanyakan hal ni.
Maka, dalam post ini saya senaraikan perbuatan normal dan tidak yang mungkin dilakukan oleh seorang anak lelaki atau perempuan berusia 12 tahun ke bawah.
1. Anak luahkan yang beliau suka dan cintakan seseorang. Kadang-kadang beliau cakap nak kahwin dengan budak itu atau budak ini. Ini normal. Ia dipanggil fitrah manusiawi. Anak sebut begitu pun mungkin sebab dah biasa layan drama tv yang ada genre cintan cintun.
Yang tak normal adalah anak sukakan seseorang, tetapi dalam masa yang sama ada keinginan nak kiss mulut budak itu atau pegang punggung kanak-kanak berkenaan atau lain-lain kelucahan.
2. Anak lelaki ada ketika menyeluk tangan ke dalam seluar atau memegang seluar (kemaluan) walau tangan tidak diseluk. Perbuatan ni sebenarnya bertindak balas dari rasa ingin tahu anak lelaki, kenapa kemaluannya kejap kecil, kejap besar, kejap pendek, kejap panjang.
Yang tak normalnya adalah anak lelaki bukan sekadar memegang kemaluan, tetapi memegang kemaluan kawan-kawannya, genital adik beradiknya samada lelaki atau perempuan. Lebih parah andai anak lelaki ini sudah tahu menggosok-gosok kemaluan persis melakukan onani.
3. Anak perempuan yang ada ketika menggaru-garu kemaluannya. Mungkin gatal. Perlakuan ini normal.
Yang tak normalnya adalah anak perempuan ini memasukkan jarinya ke dalam kemaluan, menggesel atau sembamkan kemaluannya pada orang lain atau perlakuan lain-lain.
4. Kanak-kanak main kahwin-kahwin. Tak kisahlah sesama sepupu sepapat ke, sesama adik beradik ke. Ia normal.

Yang tak normalnya adalah main kahwin-kahwin, tapi perbualan mereka dah menjurus idea malam pertama, buat anak dan seks.
5. Anak lelaki atau anak perempuan yang melukis tubuh badan manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan dan lain-lain.
Yang tak normalnya adalah kanak-kanak ini melukis gambar manusia, tetapi di bahagian dada dilukis payudara yang besar, kemaluan lelaki yang panjang atau lain-lain private part. Juga mereka meletak dialog lucah dalam setiap lukisan itu.
6. Anak-anak berkumpul dengan sepupu ketika balik kampung dan bermain aktiviti di luar rumah seperti panjat pokok, kejar ayam, main layang-layang dan lain-lain aktiviti.
Yang tak normalnya adalah anak-anak ini bermain dengan sepupu dalam rumah, duduk dalam bilik, siap berkunci lagi. Juga mereka main di satu sudut, seolah-olah cuba menyorok dan menyimpan rahsia aktiviti apa yang sedang mereka lakukan, sambil di tangan mereka ada handphone.
7. Anak balik dari sekolah dan bercerita pasal kawan-kawannya. Kisahnya menjurus kepada layanan cikgu, topik yang dipelajari, sikap kawan-kawan atau sikap rakan-rakan yang mengejek (ini masalah juga sebenarnya).
Yang tak normalnya adalah anak balik sekolah dan menyebut perkataan kunyit, serai yang kedua ini merujuk kepada hubungan gay dan lesbian. Anak juga dah pandai cakap fuck dan tunjuk jari tengah.
Kalau anak tak menyebut perkataan atau perbuatan berkenaan, tak normal juga kalau beliau kongsikan ada kawan menyebut nak rogol kawan, main bontot dan lain-lain istilah. Ada something wrong yang dah berlaku di sekolah.

Sebenarnya ada banyak lagi keganjilan kisah-kisah yang saya perolehi. Cuma, nak bagi tahulah, jika perbuatan tak normal ini berlaku, maka ini kemungkinannya,
1. Anak kita telah terdedah dengan pornorafi. Samada dari handphone yang kita bagi atau sepupu yang ajar tengok video lucah masa balik kampung.
2. Anak pengasuh yang ajar, atau budak-budak transit. Akhirnya, anak ini rasa ia satu permainan dan meneruskan habitnya di rumah.
3. Anak melihat perlakuan jimak mak ayah depan mata. Maklumlah, jenis tak reti pisahkan tempat tidur anak sampai usia 12 tahun. Mak ayah expect anak dah tidur. Tanpa mereka sedar, anak curi-curi melihat dan memerhati.
4. Darah daging sendiri yang jadikan anak kita mangsa. Samada ayahnya sendiri, bapa sedara, sepupu, adik beradik dan lain-lain. Juga boleh jadi individu yang lain seperti cikgu sekolah, pemandu bas, pakcik kantin, kawan kepada kita dan lain-lain.
5. Kawan ajar di sekolah.
6. Masih mandi bogel bersama adik beradik. Bila balik kampung, mandi bogel dengan sepupu sepapat pula.Jika perilaku anak seperti yang saya kongsikan (tak normal), maka ini nasihat saya,
1. Tolong pastikan siapa yang ajar anak. Kadang-kadang, anak berkelakuan tak senonoh disebabkan dia tak tahu benda tu salah. Apatah lagi si pelaku dah tanamkan mindset jangan bagi tahu sesiapa, ini rahsia kita berdua dan diberi ganjaran kemudiannya.
2. Kena rujuk bahagian kanak-kanak di hospital jika dah sampai tahap ketagih. Akan ada sesi rawatan yang perlu anak ikuti.
3. Jika puncanya ada kaitan dengan jenayah, maka mak ayah please bela dan tuntut keadilan untuk anak. Lakukanlah apa sahaja walau kena buang keluarga, dipulaukan, turun naik mahkamah atau dituduh sengaja memfitnah.
4. Report polis jika anak berkelakuan lucah disebabkan menjadi mangsa pengantunan (sex grooming)

5. Paling penting, sentiasa doakan anak kita, tunjukkan contoh yang baik, sentiasa pesan tentang private part, sentuhan selamat dan tidak selamat dan lain-lain.
Jika ada orang lain bagi tahu anak kita berkelakuan tak normal, jangan melenting tak tentu pasal. Siap kata aku pandailah jaga anak sendiri. Fokus kita sekarang adalah masa depan anak berkenaan dan anasir-anasir lucah disekelilingnya. Setiap dari kita berperanan.
Sumber: Akhi Fairuz Al-Jengkawi
The post Rujukan Ni Penting Untuk Kenal Perangai Anak Usia 12 Tahun Ke Bawah Dengan Lebih Dekat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/rujukan-ni-penting-untuk-kenal-perangai-anak-usia-12-tahun-ke-bawah-dengan-lebih-dekat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemuda 20 Tahun Di Inhu Sodomi 6 Anak Di Bawah Umur

Pemuda 20 Tahun Di Inhu Sodomi 6 Anak Di Bawah Umur

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 72 hits
Dalam menjalankan aksinya pelaku membujuk korban dengan mengiming imingi sejumlah uang atau hanya sekedar meminjamkan smartphone miliknya kepada korban Pencabulan ini pernah dilakukan pelaku di sebuah musala di sungai dan di beberapa lokasi...
Usia Baru 2 Tahun Gigi Dah Rosak Hitam Ini Tabiat Dan Punca Gigi Rosak Lebih Awal

Usia Baru 2 Tahun Gigi Dah Rosak Hitam Ini Tabiat Dan Punca Gigi Rosak Lebih Awal

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 71 hits
Bilakah penjagaan gigi atau mulut anak boleh bermula Sebenarnya sebaik sahaja anak mula tumbuh gigi ibu bapa penjagaan rapi perlu diberikan Ajar anak gosok gigi seawal mungkin bagi mengelakkan gigi anak rosak Malah jika belum tumbuh gigi ib...
Bahagialah Ikut Cara Kita Barulah Rezeki Makin Dekat Ada Lebih Dahulukan Pasangan Anak

Bahagialah Ikut Cara Kita Barulah Rezeki Makin Dekat Ada Lebih Dahulukan Pasangan Anak

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 102 hits
Pernah tak kita mengalami situasi di mana ada je duit dalam tangan lepas beberapa hari kita rasa eh kejapnya habis Kadang tak perasan pun duit kita tu habis kat mana Dengan keadaan ekonomi sekarang ada anak lebih seorang sesekali risau juga...
Nak Ajar Anak Jadi Penyayang Kena Mula Dari Kecil Mak Ayah Buat 5 Benda Ni Untuk Jadikan Ia Lebih Berkesan

Nak Ajar Anak Jadi Penyayang Kena Mula Dari Kecil Mak Ayah Buat 5 Benda Ni Untuk Jadikan Ia Lebih Berkesan

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 72 hits
Bila mama atau papa nampak sedih atau kepenatan pulang dari kerja ada anak yang tanpa disuruh datang dan membawa segelas minuman Rasa sejuk hati hilang rasa penat lelah dan tekanan seharian Apakah ada antara anak anak anda yang bersikap beg...
Lebih 1 000 Jemaah Termasuk Erdogan Akan Tunai Solat Jumaat Di Hagia Sophia Selepas 86 Tahun

Lebih 1 000 Jemaah Termasuk Erdogan Akan Tunai Solat Jumaat Di Hagia Sophia Selepas 86 Tahun

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 69 hits
Hari ini 24 Julai 2020 Hagia Sophia akan menerima kehadiran jemaah untuk menunaikan solat Jumaat buat kali pertama selepas 86 tahun Lebih istimewa apabila Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan turut akan bersama sama Selama 86 tahun Hagia Sop...
Amalan Makan Semeja Hubungan Suami Isteri Lebih Mesra Anak Pun Senang Nak Bentuk

Amalan Makan Semeja Hubungan Suami Isteri Lebih Mesra Anak Pun Senang Nak Bentuk

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 61 hits
Ada setengah keluarga masih mengamalkan aktiviti makan bersama sebagai rutin harian mereka namun tidak kurang juga yang sudah lama tidak berkesempatan meluangkan masa seperti itu Apa kata jadikan rutin makan bersama setiap hari sekurang kur...
Harga Minyak Sawit Mentah Mungkin Lebih Rm2 500 Tahun Ini

Harga Minyak Sawit Mentah Mungkin Lebih Rm2 500 Tahun Ini

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 66 hits
KUALA LUMPUR Harga minyak sawit mentah berkemungkinan secara purata akan berada pada RM2 573 satu tan metrik dengan potensi untuk mencapai tinggi RM2 944 satu tan metrik tahun ini kata Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Minyak Sawit Malaysia Ka...
Ibu 74 Tahun Digugat 3 Anak Kandungnya Gara Gara Jual Harta Warisan Ayah

Ibu 74 Tahun Digugat 3 Anak Kandungnya Gara Gara Jual Harta Warisan Ayah

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 57 hits
Seorang ibu 74 tahun didugat tiga anak kandungnya gara gara menjual harta warisan Mariamsyah Boru menjual beberapa peninggalan suaminya Termasuk rumahh dan sebua sekolah Sidang perdana perkara anak gugat ibu kandung berlangsung di Pengadila...
Sergah Anak Umur 1 Tahun Akan Bantutkan Perkembangan Otak Terencat Perkembangan Akal Emosinya

Sergah Anak Umur 1 Tahun Akan Bantutkan Perkembangan Otak Terencat Perkembangan Akal Emosinya

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 49 hits
ADIK Apa adik buat ni Habis bersepah nasi Kalau tak nak makan sudahlah Jangan buat terabur macam ni Seumpama halilintar bunyinya berdesing dan tinggi bunyi suaranya Terkulat kulat anaknya yang berumur 1tahun 8bulan kena marah Seperti yang s...
Kisah Riwayat Jenazah Kubur Berdarah Ketika Hayatnya

Sudah 2 Tahun Tidak Tinggal Sebumbung Yusof Haslam

Kelantan Boleh Manfaatkan Air Hujan Cadangan Bernas Menteri Alam Sekitar Air Dikritik Netizen

Mana Jemin Nak Cari Port Semburit Pula Ni

5932 Ejen Penarik Kereta Ke Samseng Hati Hati Ye Tv Ppim 18 09 2020

Semakan Bayaran Program Subsidi Upah Perkeso Rm600 Sebulan

5 Petua Cantik Cara Tradisional

Acid Reflux Remedy For Toddlers



Info Dan Sinopsis Drama Bicara Cinta Slot Samarinda TV3

5 Kategori Pahlawan Dalam Era Feudal Jepun

Kenapa Filipina Masih Menuntut Sabah

Ritual Kematian Etnik Tana Toraja Pengebumian Paling Mahal di Dunia

Akhirnya PU Riz Bersuara Gosip Emoji Love Berbaju Sedondon Dengan Neelofa


Prestasi Dana Unit Trust Patuh Syariah

Dua Dosa Yang Allah Segerakan Pembalasannya Ketika Hidup

Penjenayah Semakin Berani Rompak Mangsa Di Lebuhraya Sungai Besi

Syafeek Ikhwan Penjara Chord

Pengedar Dadah China Larikan Diri Dari Penjara Indonesia Melalui Sistem Kumbahan

Esijil Untuk Skim Takaful Keluarga Sspn I Plus