Rosmah Fail Permohonan Gantung Prosiding Kes Saman Barang Kemas



KUALA LUMPUR - Datin Seri Rosmah Mansor akan menfailkan permohonan untuk menggantung prosiding kes saman sebuah syarikat pemborong barang kemas dari Lubnan yang menuntut beliau memulangkan 44 unit barang kemas yang dihantar kepadanya.

Peguam N. Rajivan yang mewakili Rosmah berkata permohonan itu dibuat memandangkan sehingga hari ini kerajaan masih belum mengesahkan status 44 unit barang kemas tersebut sama ada berada pada pihak polis ataupun Rosmah.

Loading...
Peguam itu berkata Pesuruhjaya Kehakiman Wong Chee Lim telahpun menetapkan untuk mendengar permohonan tersebut pada 25 Februari selepas mahkamah dimaklumkan hasrat Rosmah untuk memfailkan permohonan berkenaan.

"Pihak kami akan failkan permohonan bagi menggantung prosiding sehingga tempoh sitaan tamat. Kami akan failkan sebelum 25 Februari ini," katanya ketika ditemui pemberita selepas pengurusan kes itu di dalam kamar Wong hari ini.

Rajivan berkata pihaknya percaya bahawa tempoh sitaan akan tamat pada Mei ini. Selain Rajivan, Rosmah turut diwakili peguam Reza Rahim.

Hari ini ditetapkan untuk pengurusan kes bagi mengetahui status 44 unit barang kemas itu sama ada berada pada pihak polis ataupun Rosmah.

Peguam Datuk G. David yang bertindak bagi syarikat dari Lubnan, Global Royalty Trading SAL, berkata mahkamah juga memerintahkan pihak kerajaan selaku defendan kedua dalam saman tersebut untuk memfailkan penyataan pembelaan.


Pada 20 Ogos 2018, Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan kerajaan untuk menjadi pencelah dalam kes saman itu dan dinamakan sebagai defendan kedua.

Peguam itu berkata tarikh perbicaraan untuk kes tersebut juga telah ditetapkan pada 4 dan 5 Mac ini.

Pada 26 Jun 2018, Global Royalty menyaman Rosmah menuntut beliau memulangkan 44 unit barang kemas yang dihantar kepadanya untuk dipilih atau membayar harga untuk semua barangan kemas berkenaan berjumlah US$14.79 juta atau hampir RM60 juta.

Dalam pernyataan tuntutannya, Global Royalty, pemborong barang kemas antarabangsa, mendakwa bahawa Rosmah telah lama menjadi pelanggan tetapnya dan bahawa firma itu akan menghantar konsaimen barang kemas kepadanya atas permintaan beliau. Rosmah kemudian akan menilai atau membeli barang kemas pilihannya yang akan dibayar sendiri olehnya atau melalui pihak ketiga.

Syarikat itu yang membekalkan barang kemas kepada kerabat diraja serta pelanggan dan ternama dari seluruh dunia, mendakwa bahawa barang kemas yang tidak dipilih biasanya akan dipulangkan, dan dalam keadaan tertentu Rosmah akan meminjam beberapa barang kemas itu dan memulangkannya kepada plaintif.

Global Royalty mendakwa pada 10 Februari 2018, ia telah menghantar 44 set barang kemas termasuk kalung berlian, anting-anting, cincin, gelang dan tiara, masing-masing bernilai antara AS$124,000 dan AS$925,000 kepada defendan melalui serahan tangan menerusi dua ejennya.

Syarikat itu berkata semasa serahan, Rosmah mengesahkan dan menerima terma-terma serta syarat yang terkandung dalam Memorandum No. 926 berkaitan barang kemas tersebut.

Syarikat itu mendakwa bahawa Rosmah, melalui surat bertarikh 22 Mei 2018, juga mengesahkan dan mengakui menerima barang kemas terbabit tetapi menyatakan kesemua barang kemas berkenaan tidak lagi berada dalam milikannya kerana telah dirampas dan ia kini berada di bawah jagaan pihak berkuasa Malaysia.

Firma itu mendakwa bahawa sepanjang masa material, plaintif adalah pemilik barang kemas tersebut dan pemilikan tersebut tidak pernah dipindahkan kepada defendan.

Global Royalty memohon pengisytiharan mahkamah bahawa firma itu adalah pemilik sah 44 unit barang kemas terbabit selain perintah pesanan yang menyatakan bahawa pemilikan barang kemas itu tidak pernah dipindahkan kepada defendan.

Ia juga memohon perintah mandatori supaya Rosmah menyediakan senarai barang kemas yang telah dirampas, perintah untuk barang kemas itu dipulangkan atau, jika tidak, Rosmah akan bertanggungjawab membayar harga barangan berjumlah, AS$14.79 juta (RM59.83 juta ).

Rosmah, dalam pernyataan pembelaannya yang difailkan pada 23 Julai 2018 menafikan membeli mana-mana 44 unit barang kemas dan berkata barang kemas terbabit dihantar kepada beliau untuk dilihat atas sifat beliau sebagai isteri perdana menteri Malaysia atas kehendak dan kerelaan syarikat itu sendiri dan tanpa sebarang obligasi untuk beliau membeli barang kemas tersebut.

- Bernama
Loading...

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2019/02/rosmah-fail-permohonan-gantung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Arah Rosmah Periksa Sahkan Barang Kemas Rm60 Juta

Mahkamah Arah Rosmah Periksa Sahkan Barang Kemas Rm60 Juta

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 306 hits
Mahkamah Tinggi hari ini memerintahkan isteri bekas perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor untuk memeriksa dan mengesahkan kewujudan 44 unit barang kemas bernilai AS 14 79 juta atau hampir RM60 juta di bawah milikannya yang didakwa diramp...
Inkues Adib Jawatankuasa Menyelamat Kuil Fail Permohonan Semakan Keputusan

Inkues Adib Jawatankuasa Menyelamat Kuil Fail Permohonan Semakan Keputusan

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 307 hits
MALAYSIA GAZETTE Jawatankuasa Menyelamat Kuil Sri Maha Mariamman Seafield hari ini memfailkan permohonan semakan keputusan Mahkamah Koroner yang tidak membenarkan mereka menjadi pihak berkepentingan dalam prosiding inkues bagi menyiasat pun...
Hadi Selesai Kes Saman Editor Sarawak Report Di Luar Mahkamah

Hadi Selesai Kes Saman Editor Sarawak Report Di Luar Mahkamah

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 305 hits
MALAYSIAKINI Presiden PAS Abdul Hadi Awang memutuskan untuk menyelesaikan kes saman terhadap editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown di luar mahkamah di London United Kingdom Hal ini dimaklumkan Setiausaha Politik kepada presiden PAS Sy...
Hadi Terima Penyelesaian Luar Mahkamah Kes Saman Fitnah Terhadap Claire Rewcastle Brown

Hadi Terima Penyelesaian Luar Mahkamah Kes Saman Fitnah Terhadap Claire Rewcastle Brown

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 369 hits
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang membuat ketetapan untuk memuktamadkan penyelesaian di luar mahkamah dalam kes saman beliau terhadap editor Sarawak Report Clare Rewcastle Brown Setiausaha politik presiden PAS Syahir Sulaiman dalam k...
Kes Saman Sarawak Report Raja Kamarul Tanya Apa Hadi Sorok

Kes Saman Sarawak Report Raja Kamarul Tanya Apa Hadi Sorok

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 314 hits
Oleh Aliff Fikri AzizDatuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad berkata penyelesaian luar mahkamah kes saman PAS terhadap Sarawak Report menimbulkan pelbagai persoalan Foto oleh Yusof Mat IsaKUALA TERENGGANU 3 Feb Pengerusi Parti Amanah Nega...
Perbicaraan Saman Kes Bunuh Altantuya Ditangguhkan

Perbicaraan Saman Kes Bunuh Altantuya Ditangguhkan

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 210 hits
SHAH ALAM Perbicaraan saman sivil kes bunuh warganegara Mongolia Altantuya Shaariibuu di Mahkamah Tinggi di sini yang sepatutnya berjalan hari ini ditangguhkan selepas pihak pembelaan dan pendakwaan memohon masa untuk meneliti kenyataan sak...
Kes Pengundi Dun Semenyih Saman Spr Didengar 19 Februari

Kes Pengundi Dun Semenyih Saman Spr Didengar 19 Februari

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 232 hits
Kes pengundi Dun Semenyih saman SPR didengar 19 Februari Dikemas kini 12 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 12 Feb 2019
Ha Ha Ha Nabi Tak Simpan Duit Dan Barang Kemas Berbillion Ringgit Kat Rumah Kak Oii

Ha Ha Ha Nabi Tak Simpan Duit Dan Barang Kemas Berbillion Ringgit Kat Rumah Kak Oii

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 369 hits
Perjuangan Nabi mulanya tak ramai pengikut pesan Najib pada anak Nooryana anak perempuan pasangan bekas perdana menteri Najib Razak dan Rosmah Mansor merayu sokongan orang ramai menjelang perbicaraan bapanya dalam kes membabitkan pertuduhan...
Barang Rampasan Rosmah Mansur Akan Dijual

Barang Rampasan Rosmah Mansur Akan Dijual

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 450 hits
Minggu lalu Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh telah membuat satu sidang media mengesahkan bahawa nilai rampasan yang dibuat di kesemua kediaman bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tu...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan