Rohingya Jangan Sampai Pijak Kepala


KUALA LUMPUR : Lambakan pelarian Rohingya sama sekali tidak boleh dipandang mudah kerana setiap daripada mereka mampu memberi ancaman kepada rakyat di negara ini.
Sekadar membayangkan, jika ada antara pelarian ini pernah terbabit dengan aktiviti tidak sihat di negara asal tetapi dengan mudah diberikan kad Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) tanpa melalui ‘tapisan’ pihak berkuasa di negara ini.
Paling dikhuatiri, mereka bebas bergerak di dalam negara di dalam pelbagai sektor pekerjaan sehingga membina penempatan dan komuniti sendiri.
Lebih parah, pelarian Rohingya ini dikhuatiri mampu membentuk kumpulan jenayah dalam kalangan mereka sendiri.
Perkara itu ditegaskan penganalisis jenayah, Kamal Affendi Hashim yang mengakui kebanjiran golongan berkenaan di negara ini akan menyebabkan berlakunya pertembungan budaya selain penyumbang kepada peningkatan kegiatan jenayah.
Ujarnya, pelarian Rohingya tidak seharusnya dibiarkan bebas dalam negara ini kerana golongan ini menyumbang kepada statistik isu sosial dan jenayah di negara ini.
“Lihatlah apabila kumpulan Rohingya ini sudah besar kepala, pihak berkuasa dan undang-undang negara bukan lagi sesuatu yang mampu menggerunkan mereka sekali gus menjadikan penduduk tempatan tidak selesa apabila terpaksa hidup bersama mereka,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Utusan Malaysia hari ini mendedahkan kira-kira 86,155 pelarian Rohingya di negara ini hampir menyamai bilangan penduduk Putrajaya namun hanya 317 yang diberikan penempatan di negara ketiga dalam tempoh enam bulan tahun ini namun hakikatnya Malaysia hanya penempatan sementara.
Punca lambakan pelarian ini berpunca daripada pengeluaran kad UNHCR yang tidak terkawal walhal Malaysia tidak meratifikasi Konvensyen Pelarian 1951 dan Protokol 1967 dan mengiktiraf mereka sebagai Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) serta segala bantuan diberikan kerajaan atas dasar pelarian.
Sementara itu, seorang lagi penganalisis jenayah, Datuk Akhbar Satar berkata, kerajaan diminta lebih tegas dalam menangani isu lambakan pelarian Rohingya kerana ia tidak mustahil akan menjejaskan kedaulatan serta keselamatan Malaysia sendiri.
Katanya, disebabkan layanan Malaysia yang terlalu baik di samping kestabilan politik negara terjamin, pelarian ini mula berani meletakkan pelbagai tuntutan yang jelas mengancam kedaulatan negara.
“Proses penghantaran semula pelarian perlu dipercepatkan kerana semakin lama mereka tinggal di sini, mereka akan berasa makin selesa.
“Pemantauan dan penguatkuasaan perlu dilakukan dengan lebih tegas untuk memastikan pelarian Rohingya tidak menguasai sumber ekonomi lalu merampas peluang ekonomi rakyat tempatan. Jangan sampai mereka pula menjadi tuan rumah di negara ini,” ujarnya.
The post Rohingya : Jangan sampai ‘pijak’ kepala appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/07/25/rohingya-jangan-sampai-pijak-kepala/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Ramai Pun Tetap Kena Romantik Curilah Masa Keluar Berdua Jangan Malu

Anak Ramai Pun Tetap Kena Romantik Curilah Masa Keluar Berdua Jangan Malu

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 261 hits
Biasanya bila dah berkahwin ni masa untuk keluar berdua dah terhad Alasannya sebab ada anak susahlah nak dating macam dulu dulu Kadang tu bila salah seorang pasangan ajak keluar seorang lagi akan kata tak payahlah malu orang tengok Sebenarn...
Paul Pogba Jangan Lepaskan Peluang Menang Dua Trofi Musim Ini

Paul Pogba Jangan Lepaskan Peluang Menang Dua Trofi Musim Ini

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 154 hits
Pemain tengah berpengaruh Manchester United Paul Pogba menegaskan bahawa The Red Devils tidak seharusnya melepaskan peluang terbaik untuk merangkul dua trofi pada musim ini Skuad bimbingan Ole Gunnar Solskjaer itu yang merupakan juara Liga ...
Teruja Buat Koleksi Pinggan Ayan Awas Ada Bahaya Menanti Jangan Tersalah Beli Bimbang Jadi Punca Penyakit Bahaya

Teruja Buat Koleksi Pinggan Ayan Awas Ada Bahaya Menanti Jangan Tersalah Beli Bimbang Jadi Punca Penyakit Bahaya

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 305 hits
Orang wanita memang teruja bila tengok pinggan mangkuk Terbaru yang menjadi tular dalam masyarakat hari ini adalah pinggan mangkuk ayan atau dikenali sebagai enamelware Sekali pandang memang cantik dan pastinya membuatkan hati teruja untuk ...
Jangan Marah Anak Suka Main Sabun Syampu Ini Kelebihannya Mama Patut Tahu

Jangan Marah Anak Suka Main Sabun Syampu Ini Kelebihannya Mama Patut Tahu

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 511 hits
Ramai mak dan ayah selalu merungut sabun dalam bilik air cepat habis Baru je beli sabun mandi tengok tengok dah tinggal separuh botol je Ada juga anak anak yang suka main syampu atau ubat gigi selain daripada sabun mandi kan Nak tahu kenapa...
Jangan Kaitkan Dia Dengan Saya Lagi Lufya Amp Dr Che Hafiz Sah Bercerai Talak Satu

Jangan Kaitkan Dia Dengan Saya Lagi Lufya Amp Dr Che Hafiz Sah Bercerai Talak Satu

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 207 hits
Teka teki mengenai status perkahwinan penyanyi Lufya Omar akhirnya terjawab setelah bekas suaminya Dr Che Hafiz mengesahkan rumah tangga mereka sudah berakhir Dr Che Hafiz memberitahu media dia dan bekas isteri telah bercerai talak satu pad...
Lirik Lagu Drama Band Jangan Bikin Kerja Tuhan Jbkt

Lirik Lagu Drama Band Jangan Bikin Kerja Tuhan Jbkt

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 431 hits
Lirik Lagu Drama Band Jangan Bikin Kerja Tuhan JBKT Lirik Lagu Malaysia dalam carta Terbaru Jangan Bikin Kerja Tuhan adalah single terbaru milik Drama Band yang dirilis oleh label MVM Music Malaysia Baca Juga Lirik Lagu Rizal Ismail Kasih T...
Ahli Parlimen Bn Jangan Jadi Macam Lid Dan Jelutong Najib

Ahli Parlimen Bn Jangan Jadi Macam Lid Dan Jelutong Najib

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 624 hits
Saya harap ahli ahli parlimen kita akan menjaga adab tingkah laku dan budi bahasa kita semasa kita berbahas dalam parlimen Kita perlu sentiasa menjaga akhlak dan emosi kita Kita tak perlu buli yang paling tua atau yang paling muda Jangan am...
Jangan Sampai Salah Dalam Niat Menikah Ya

Jangan Sampai Salah Dalam Niat Menikah Ya

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 278 hits
Kamu mungkin sudah di usia yang cukup matang dan banyak orang yang menanyakan Kapan Menikah bahkan keluarga mu sendiri Dan pertanyaan itu terus menerus ditanyakan jika mereka bertemu dengan mu This is a content summary only Visit my website...
Jangan Biarkan Anak Disconnected Dengan Ibu Bapa

Jangan Biarkan Anak Disconnected Dengan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 254 hits
1 Minggu lepas berbual dengan seorang rakan pejabat Dia cerita anak sulung lelakinya lepasan SPM tahun lepas Anaknya tu budak pandai dulu sekolah berasrama penuh Keputusan SPM pun bagus 2 Namun isu yang dia hadapi adalah dia tak faham denga...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional

Crepe Choc Coffee

Penduduk Malaysia Yang Memperoleh Rm5k Menanggung Hutang Kad Kredit Sehingga Rm20k

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000