Rm19 Juta Dibayar Untuk Tutup Siasatan Terhadap Guan Eng



KUALA LUMPUR: Seorang ahli perniagaan memberitahu Mahkamah Sesyen di sini hari ini, beliau sanggup membayar RM19 juta kepada seorang `kaki tipu’ agar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menutup siasatan kes rasuah berkaitan projek terowong terhadap Lim Guan Eng.
Datuk Zarul Ahmad Mohd. Zulkifli, 62, berkata, wang itu diberikan kepada seorang ahli perniagaan, G. Gnanaraja kononnya untuk merasuah Datuk Seri Najib Tun Razak agar siasatan tidak diteruskan.
Beliau yang juga saksi utama pendakwaan memberitahu, wang sebanyak itu diserahkan dalam usaha melindungi Guan Eng yang ketika itu disiasat SPRM kerana bekas Ketua Menteri Pulau Pinang itu banyak berjasa kepadanya.
Saksi pendakwaan ke-23 itu berkata, beliau sanggup melakukan apa sahaja sehingga ke tahap membayar sejumlah wang yang disangkanya untuk Najib selaku Perdana Menteri agar siasatan terhadap Guan Eng ditutup.
Pada pemeriksaan balas yang dikendalikan oleh peguam Gobind Singh Deo yang mewakili Guan Eng, Zarul Ahmad turut dicadangkan bahawa tindakannya itu bukan untuk melindungi Guan Eng, sebaliknya untuk melindungi dirinya.
Bagaimanapun, Zarul Ahmad yang ketika itu Pengarah Consortium Zenith Beijing Urban Construction Group Sdn. Bhd. (CZBUCG) menafikan cadangan tersebut.
Terdahulu, Gobind merujuk kenyataan Zarul Ahmad pada sidang media pada 2 Julai 2018 berhubung pendedahan beliau menerima ancaman daripada orang tengah dan `kaki tipu’ yang mahukan wang perlindungan selepas mendakwa mereka mempunyai hubungan rapat dengan kepimpinan Barisan Nasional (BN).
Dalam keterangannya semalam, Zarul Ahmad mengaku beliau menipu pada sidang media itu dengan mengatakan tiada elemen rasuah berhubung projek terowong di Pulau Pinang selepas disuruh oleh Guan Eng agar tidak mengaitkan beliau dalam kes rasuah.
Menjawab soalan balas Gobind, Zarul Ahmad berkata, ketika itu beliau tidak mengetahui Gnanaraja seorang `kaki tipu’ sebaliknya diperkenalkan oleh seorang rakan yang dipercayainya.
Ujar saksi pendakwaan ke-23, beliau hanya mengetahui Gnanaraja rapat dengan Najib yang ketika itu Perdana Menteri.
Menurut Zarul Ahmad, dalam perbualan telefon melalui aplikasi WhatsApp dengan Gnanaraja, ahli perniagaan itu pada satu ketika pernah meminta wang rasuah tersebut ditambah kerana ia bukan untuk sebarangan orang, sebaliknya untuk Najib.
Saksi turut mengaku beliau kemudian berunding dengan Gnanaraja agar wang itu dikurangkan.
Pada peringkat itu, Gobind membuat permohonan lisan agar butiran perbualan melalui WhatsApp melibatkan kedua-duanya dalam tempoh di antara Julai 2017 dan Januari 2018, dikemukakan kepada mahkamah.
Perbicaraan di hadapan Hakim Azura Alwi bersambung Isnin ini.
Mahkamah sedang mendengar perbicaraan terhadap Guan Eng atas pertuduhan pindaan menggunakan kedudukannya untuk menerima suapan wang RM3.3 juta sebagai tindakan membantu syarikat milik Zarul Ahmad dilantik melaksanakan projek terowong dasar laut dan jalan utama di Pulau Pinang bernilai RM6.3 bilion.
Tertuduh didakwa melakukan perbuatan itu di antara bulan Januari 2011 dan Ogos 2017 di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang, Tingkat 28, KOMTAR.
Dia didakwa mengikut Seksyen 23(1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 (Akta 694) yang memperuntukkan penjara maksimum 20 tahun dan tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai suapan atau RM10,000 atau mana-mana yang lebih tinggi jika sabit kesalahan.
Selain itu, beliau didakwa terhadap tuduhan pindaan meminta suapan iaitu balasan berharga berupa 10 peratus daripada keuntungan yang akan diperoleh Zarul Ahmad sebagai upah membantu syarikat miliknya dilantik melaksanakan projek itu.
Kesalahan itu didakwa dilakukan di antara pukul 12.30 pagi dan 2 pagi, pada bulan Mac 2011 berhampiran Hotel The Gardens, Lingkaran Syed Putra, Mid Valley City di sini.
Ahli Parlimen Bagan itu turut didakwa atas dua pertuduhan menyebabkan dua lot tanah milik Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang bernilai RM208.8 juta dilupuskan kepada syarikat pemaju berkaitan projek terowong dasar laut di sana. –UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/08/rm19-juta-dibayar-untuk-tutup-siasatan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Businessman Says He Was Willing To Give Najib Rm19 Million Bribe To Stop Guan Eng Graft Probe

Businessman Says He Was Willing To Give Najib Rm19 Million Bribe To Stop Guan Eng Graft Probe

papar berkaitan - pada 6/8/2022 - jumlah : 195 hits
A key witness in the trial of Lim Guan Eng told the Sessions Court today that he had paid RM19 million to a middleman who was allegedly close to former prime minister Najib Razak to stop a graft investigation by the Malaysian Anti Corruptio...
Saya Bayar Rm19 Juta Pada Orang Najib Untuk Hentikan Siasatan Ke Atas Lim

Saya Bayar Rm19 Juta Pada Orang Najib Untuk Hentikan Siasatan Ke Atas Lim

papar berkaitan - pada 6/8/2022 - jumlah : 162 hits
Malaysiakini Seorang saksi utama kes perbicaraan Lim Guang Eng hari ini memberitahu Mahkamah Seksyen bahawa beliau membayar RM19 juta kepada orang tengah yang didakwa rapat dengan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi menghe...
Small Rise In Penalties Won T End Mat Rempit Menace Says Guan Eng

Small Rise In Penalties Won T End Mat Rempit Menace Says Guan Eng

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 136 hits
DAP chairman Lim Guan Eng ridiculed the transport ministry s proposal to charge motorcyclists arrested for illegal racing higher premiums saying many Mat Rempit are not even insured PETALING JAYA DAP chairman Lim Guan Eng has slammed the tr...
Guan Eng Trial Key Witness Claims Suffering Palpitation When Grilled

Guan Eng Trial Key Witness Claims Suffering Palpitation When Grilled

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 121 hits
Consortium Zenith Construction Sdn Bhd senior executive Zarul Ahmad Mohd Zulkifli claimed his doctor diagnosed him with high blood pressure and palpitation The key prosecution witness said this when he tried to get a break from intense cros...
Guan Eng S Lawyer Cries Foul Over Message Printout Destruction

Guan Eng S Lawyer Cries Foul Over Message Printout Destruction

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 182 hits
Former Penang chief minister Lim Guan Eng s lawyer claimed there was suppression of evidence when the authorities destroyed printouts of WhatsApp messages between key prosecution witness and a businessperson Defence counsel Gobind Singh Deo...
Key Prosecution Witness In Guan Eng Trial On Mc

Key Prosecution Witness In Guan Eng Trial On Mc

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 153 hits
Consortium Zenith Construction Sdn Bhd senior executive Zarul Ahmad Mohd Zulkifli is on medical leave and unable to attend today s corruption trial against former Penang chief minister Lim Guan Eng Yesterday during a cross examination by th...
Jangan Seronok Sangat Kes Lim Guan Eng Banyak Nama Pimpinan Umno Terlibat

Jangan Seronok Sangat Kes Lim Guan Eng Banyak Nama Pimpinan Umno Terlibat

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 120 hits
MOHD MUKHLIS MOHD SYARIFSebelum permulaan kes terowong LGE saya ada sebut jangan seronok sangat sebab dalam kertas siasatan pun tulis banyak nama pemimpin UMNO yang terlibat Star witness kes ini ialah Zarul Ahmad tapi yang paling best dia c...
Waive 10pc Sales Tax On Online Transactions Until Recession Ends Guan Eng Urges Putrajaya

Waive 10pc Sales Tax On Online Transactions Until Recession Ends Guan Eng Urges Putrajaya

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 145 hits
Lim Guan Eng says the bulk of online purchases below RM500 are made by the lower income group Picture by Miera ZulyanaKUALA LUMPUR Aug 12 The 10 per cent sales tax on all online sales for low value goods below RM500 should be waived until a...
Scammer 10 468 Kertas Siasatan Dibuka Kerugian Lebih Rm362 Juta

Scammer 10 468 Kertas Siasatan Dibuka Kerugian Lebih Rm362 Juta

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 168 hits
asimi MuhamadJulai 28 2022 Sebanyak 10 468 kertas siasatan dibuka berhubung kes jenayah dalam talian melibatkan kerugian lebih RM362 juta dalam tempoh Januari hingga Jun lalu kata Datuk Seri Ismail Mohamed Said Gambar Jabatan PeneranganKUAL...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu