Rm120 000 Untuk Pru Tapi Masuk Akaun Syed Saddiq Saksi



KUALA LUMPUR - Pegawai Penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memaklumkan kepada Mahkamah Tinggi di sini pada Isnin bahawa, RM120,000 dimasukkan ke akaun peribadi Syed Saddiq Syed Abdul Rahman untuk Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) pada 2018 lalu.
Nurul Hidayah Kamarudin berkata demikian ketika perbicaraan kes Syed Saddiq yang berdepan empat pertuduhan berkaitan pecah amanah, menyalahgunakan harta serta pengubahan wang haram di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Azhar Abdul Hamid.
Bagaimanapun, saksi berusia 33 tahun itu berkata, wang berkenaan tidak digunakan untuk perbelanjaan PRU14 pada 9 Mei 2018 sebaliknya wang itu telah dipindahkan ke akaun Amanah Saham Nasional Bhd (ASNB) milik Ahli Parlimen Muar.
Nurul Hidayah yang juga saksi pendakwaan ke-28 berkata, wang yang diperoleh daripada akaun Armada Bumi Bersatu Enterprise (ABBE) dialihkan ke akaun ASNB Syed Saddiq menerusi dua transaksi berjumlah RM100,000, pada 16 dan 19 Jun 2018.
Ketika pemeriksaan utama oleh Timbalan Pendakwa Raya Mohd ‘Afif Ali, Nurul Hidayah berkata, kebiasaannya pemegang saham memasukkan wang ke akaun ASNB untuk pelaburan serta mendapatkan pulangan dividen.
“Rafiq Hakim Razali (saksi pendakwaan ke-13) telah memindahkan wang RM120,000 daripada akaun ABBE ke akaun peribadi Yang Berhormat (YB) Syed Saddiq.
“YB pula telah menggunakan harta secara tidak jujur dengan mengarahkan Rafiq supaya memindahkan wang itu ke akaun peribadinya yang lain,” katanya.
Saksi berkata, Rafiq yang ketika itu selaku Penolong Bendahari Armada, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) melakukan empat transaksi dengan setiap satu sebanyak RM30,000 pada 8, 11,12 dan 21 Mei 2018.
Semasa pemeriksaan balas, saksi itu mendiamkan diri, apabila Peguam Gobind Singh Deo yang mewakili Syed Saddiq mencadangkan bahawa, beliau gagal menjalankan tugas selaku pegawai penyiasat, kerana siasatan berhubung kes ini didapati tidak lengkap.
Gobind: Jika beli poster, bendera, atau ketika ceramah, kita akan tempah khemah dan belanja kos-kos lain. Ada Puan tanya pada pencetak poster dan bendera, bagaimana pula dengan pihak yang sediakan khemah?
Nurul Hidayah: Tidak.
Gobind: Pernahkah Puan dengar tentang Pergerakan dan Kebajikan Politik Kawasan Muar?
Nurul Hidayah: Pernah baca.
Gobind: Puan ada siasat?
Nurul Hidayah: Bagaimana nak siasat jika tidak dinyatakan bukti resit atau perbelanjaan.
Gobind: Itu masalahnya bila Puan tak soal YB sendiri.
Nurul Hidayah: Saya tidak ambil keterangan YB sebab ikut keterangan Amsyar, YB tidak pernah serahkan apa-apa tanggung jawab kepadanya, supaya menguruskan kewangan peribadi atai politik.
(Amsyar merupakan seorang individu yang dikatakan menguruskan kewangan peribadi dan politik Syed Saddiq).
Saksi ini berkata tidak tahu selepas ditanya oleh Gobind, bahawa Syed Saddiq telah mengemukakan penyata perbelanjaan sebanyak RM171,675 kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bersama-sama resit asal.
Peguam itu berkata, ia merupakan antara perkara yang dilakukan oleh mana-mana calon dalam PRU untuk memperincikan setiap perbelanjaan sepanjang kempen berlangsung.
Mengikut pertuduhan pertama, Syed Saddiq didakwa bersubahat dengan Rafiq Hakim Razali iaitu Penolong Bendahari Armada Bersatu yang diamanahkan dengan dana berjumlah RM1 juta, melakukan pecah amanah dengan menyalahgunakan dana itu.
Bagi pertuduhan kedua, tertuduh didakwa menyalahgunakan harta untuk diri sendiri iaitu wang RM120,000 daripada akaun Maybank Islamic Berhad milik Armada Bumi Bersatu Enterprise dengan menyebabkan Rafiq melupuskan wang terbabit.
Beliau juga berdepan dua pertuduhan membabitkan diri dalam aktiviti pengubahan wang haram iaitu memindahkan wang masing-masing RM50,000 dalam akaun Maybank Islamic Berhad miliknya ke akaun Amanah Saham Bumiputera miliknya, yang merupakan hasil daripada aktiviti haram.
Perbicaraan bersambung 3 Ogos depan lapor Sinar Harian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/07/rm120000-untuk-pru-tapi-masuk-akaun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Macc Intentionally Delayed Prosecuting Syed Saddiq To Pressure Him

Macc Intentionally Delayed Prosecuting Syed Saddiq To Pressure Him

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 136 hits
Syed Saddiq Syed Abdul Rahman s legal team implied that the MACC intentionally stalled prosecuting the Muar MP to politically pressure him the court heard today During his misappropriation trial involving RM1 2 million of funds belonging to...
Syed Saddiq S Lawyer Macc Officer Lock Horns Over Muhyiddin

Syed Saddiq S Lawyer Macc Officer Lock Horns Over Muhyiddin

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 189 hits
Syed Saddiq Syed Abdul Rahman s legal team contended that the MACC was not able to investigate any alleged wrongdoing by then prime minister Muhyiddin Yassin However MACC investigating officer Syahmeizy Sulong denied this allegation as the ...
July 25 Decision On Syed Saddiq S Leave Bid To Impeach Witness

July 25 Decision On Syed Saddiq S Leave Bid To Impeach Witness

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 290 hits
Syed Saddiq Syed Abdul Rahman will know on Monday next week whether he gets leave to proceed with his bid to impeach a key prosecution witness The Kuala Lumpur High Court today fixed July 25 to deliver its decision on whether to grant leave...
Prosecution Ordered To Submit Key Witness Macc Statement In Syed Saddiq Trial

Prosecution Ordered To Submit Key Witness Macc Statement In Syed Saddiq Trial

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 127 hits
Syed Saddiq Syed Abdul Rahman faces four counts of CBT and money laundering involving RM1 12 million belonging to Bersatu KUALA LUMPUR The High Court has ordered the prosecution to submit the statement of a key witness recorded by the Malay...
Court Allows Syed Saddiq To Impeach Key Prosecution Witness

Court Allows Syed Saddiq To Impeach Key Prosecution Witness

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 204 hits
The Kuala Lumpur High Court gave leave for Syed Saddiq Syed Abdul Rahman to commence proceedings to discredit the credibility of a witness in his RM1 2 million misappropriation case Trial judicial commissioner Azhar Abdul Hamid this morning...
What Happened To Inflation Jihad Task Force Says Syed Saddiq

What Happened To Inflation Jihad Task Force Says Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 274 hits
Muar MP Syed Saddiq Syed Abdul Rahman also questioned why the communications and multimedia minister was appointed to chair the task force on inflation PETALING JAYA Muar MP Syed Saddiq Syed Abdul Rahman has asked the government to give an ...
Sukan Komanwel Birmingham 2022 Bermula 30 000 Penonton Saksi Pembukaan Penuh Warna

Sukan Komanwel Birmingham 2022 Bermula 30 000 Penonton Saksi Pembukaan Penuh Warna

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 203 hits
Sukan Komanwel Birmingham 2022 bermula 30 000 penonton saksi pembukaan penuh warna Dikemas kini 30 minit yang lalu Diterbitk
Bilakah Duit Google Adsense Akan Masuk Ke Akaun Cimb

Bilakah Duit Google Adsense Akan Masuk Ke Akaun Cimb

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 259 hits
Assalamualaikum Selamat Petang Bilakah Duit Google Adsense Akan Masuk Ke Akaun Cimb Rasanya Fiza tak pernah lagi kongsikan tentang pembayaran Adsense di blog Fiza ni Jadi harini Fiza nak share jugaklah mengenainya Alhamdulillah dari awal lu...
Polis Dah Ronda Tapi Mat Rempit Kembali Berlumba Tak Takut Hilang Nyawa Atau Cacat Anggota Badan Saksi

Polis Dah Ronda Tapi Mat Rempit Kembali Berlumba Tak Takut Hilang Nyawa Atau Cacat Anggota Badan Saksi

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 336 hits
The ReporterFoto TVSDalam perkembangan terkini kes tiga penunggang motosikal yang maut di Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu saksi kejadian menjelaskan pasukan polis peronda terdahulu datang ke lokasi untuk membuat rondaan Sebelum kejadian meman...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis