Rm1 45b Dana T Ganu Belum Dipulangkan G Eng Minta Tulis Surat Saja Siapa Hutang Siapa



Haji Ahmad Amzad (kiri) ketika menyampaikan hadiah kepada pelajar PASTI di Kuala Terengganu baru-baru ini. 


KUALA LUMPUR,  8 Disember - Menteri Kewangan Lim Guan Eng meminta Ahli Parlimen Kuala Terengganu,  Haji Ahmad Amzad Hashim menulis surat dipercayai untuk penjelasan dan tuntutan bayaran pendahuluan pembiayaan Lebuh Raya Pantai Timur 2 ( LPT2).
Ia melibatkan sejumlah RM1.85 Bilion wang dana khas milik Terengganu yang sehingga kini sebanyak RM1.45 Bilion belum dipulangkan. 
Haji Ahmad Amzad berkata, sebahagian pernah dibayar sebanyak RM118 juta dalam bentuk naik taraf jalan Awana Kijal, Kemaman. 
"Isunya jalan itupun adalah milik persekutuan yang memang sudah menjadi tanggungjawab persekutuan," jelas beliau. 
Haji Ahmad berkata demikian di status facebooknya,  menjelaskan soal jawab soalan lisan beliau untuk dijawab oleh menteri berkenaan dalam Persidangan Dewan Rakyat kelmarin. 
Katanya, sebanyak RM300 juta dijanjikan untuk Rumah Mampu Milik termasuk sebanyak RM100 juta telah dibelanjakan berbaki RM200 juta lagi memerlukan komitmen persekutuan agar diteruskan. 
"Itu pun saya akan mendapat kepastian agar ia bukanlah peruntukan yang sama untuk perumahan rakyat yang sememangnya diperuntukkan kepada setiap negeri kerana ia sepatutnya sebahagian skim pembayaran semula wang dana khas milik Terengganu yg dibelanjakan untuk LPT2," jelas beliau lagi. 
Menurut Haji Ahmad Amzad, tiada negeri lain tolong bayarkan untuk pembinaan lebuhraya milik persekutuan seperti di Terengganu dalam projek LPT2 dalam jumlah mencapai angka billion ringgit.
Dalam soalannya beliau menegaskan pembayaran dalam bentuk projek mesti untuk senarai projek negeri yg menjadi milik negeri. 
Haji Ahmad Amzad meminta kepastian agar kerajaan persekutuan di bawah Pakatan Harap (PH) menjelaskan sama ada kerajaan itu akan meneruskan amalan terdahulu di Terengganu yang tenyata merugikan negeri itu dan tidak mengikut Perlembagaan Persekutuan yang menggariskan dengan jelas senarai milik negeri dan senarai milik persekutuan. 
Katanya, Menteri Kewangan itu tidak bersedia untuk menjawab soalan tersebut dan meminta saya menulis surat kepadanya dan beliau telah berjanji akan menjawabnya secara bertulis.
Di Dewan Rakyat kelmarin,  Haji Ahmad Amzad telah mengambil peluang di atas soalan tambahannya berkenaan jumlah pendahuluan yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan kepada negeri negeri untuk membangkitkan isu pembiayaan Projek LPT2 yg menelan belanja lebih RM5 Billion. 
Katanya, seperti masih tertera pada satu artikel di Laman Sesawang Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu pada tahun 2015, Bekas Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur dan Kemudahan Awam Negeri ketika itu Ir Rosli Othman menyifatkan projek LPT2 tersebut unik kerana ia satu satunya Lebuhraya milik persekutuan di Malaysia yang mana satu pertiga dari pembiayaannya oleh Kerajaan Terengganu. 
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tuntutan bayaran kepada Terengganu sepatutnya..Bayaran pendahuluan pembiayaan Lebuh Raya Pantai Timur 2 ( LPT2), melibatkan sejumlah RM1.85 Bilion wang dana khas milik Terengganu yang sehingga kini sebanyak RM1.45 Bilion belum dipulangkan. Sebanyak RM300 juta dijanjikan untuk Rumah Mampu Milik termasuk sebanyak RM100 juta telah dibelanjakan berbaki RM200 juta lagi memerlukan komitmen persekutuan agar diteruskan. Nampaknya kerajaan Persekutuan yang berhutang kepada kerajaan negeri.. Bikin malu, siapa hutang siapa?

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2018/12/rm145b-dana-tganu-belum-dipulangkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ganjar Keterbukaan Informasi Publik Warga Jadi Tahu Dana Desa Untuk Apa Saja

Ganjar Keterbukaan Informasi Publik Warga Jadi Tahu Dana Desa Untuk Apa Saja

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 189 hits
Politikus PDI Perjuangan itu menyebutkan bahwa keterbukaan informasi publik di tingkat desa juga dapat mempercepat pembangunan dan menghindarkan desa dari berbagai praktik korupsi
Diminta Jk Transparan Soal Dana Kemah Polri Sebut Kasusnya Belum Komprehensif

Diminta Jk Transparan Soal Dana Kemah Polri Sebut Kasusnya Belum Komprehensif

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 168 hits
Penyelidikan kasus dugaan korupsi dana Kemah Pemuda Islam yang menyeret nama Dahnil Anzar Simanjuntak mengundang perhatian Wakil Presiden Jusuf Kalla Pria yang akrab disapa JK itu meminta polisi transparan dalam penanganan kasus tersebut
Pkb Tanggapi Imbauan Habib Rizieq Soal Capres Urus Dirinya Saja Belum Selesai

Pkb Tanggapi Imbauan Habib Rizieq Soal Capres Urus Dirinya Saja Belum Selesai

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 188 hits
Habib Rizieq Syihab meminta para peserta Reuni Alumni 212 tak memilih capres cawapres yang didukung partai politik penista agama Habib Rizieq meminta para alumni 212 memilih capres cawapres hasil ijtima ulama
Polisi Belum Terima Surat Pemberitahuan Reuni Akbar 212 Di Monas

Polisi Belum Terima Surat Pemberitahuan Reuni Akbar 212 Di Monas

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 220 hits
Polda Metro Jaya hingga kini belum mendapat surat pemberitahuan penyelenggaraan reuni akbar 212 di Monas yang rencananya digelar pada 2 Desember 2018 mendatang Karena itu Polda Metro belum menyiapkan jumlah personel yang akan diturunkan bua...
Bpdp Ks Akui Belum Capai Target Penyaluran Dana Replanting Kelapa Sawit

Bpdp Ks Akui Belum Capai Target Penyaluran Dana Replanting Kelapa Sawit

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 225 hits
Hingga saat ini luas lahan yang penyaluran dana guna mendukung program replanting baru mencapai 15 652 hektar dari target tahun 2018 seluas 185 000 hektare
Ridwan Kamil Belum Kirim Surat Ke Mendagri Penggantian Bupati Indramayu Terhambat

Ridwan Kamil Belum Kirim Surat Ke Mendagri Penggantian Bupati Indramayu Terhambat

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 161 hits
Tjahjo belum bisa memberikan surat pemberhentian secara hormat kepada Bupati Indramayu Anna Shopana sekaligus belum bisa memberikan surat keputusan Wakil Bupati sebagai Bupati definitif
Fdi Meningkat Hampir 4 Kali Ganda Kepada Rm49 Bilion Guan Eng

Fdi Meningkat Hampir 4 Kali Ganda Kepada Rm49 Bilion Guan Eng

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 232 hits
Astro Awani GUAN ENG Peningkatan memberangsangkan itu menunjukkan keyakinan dalam kalangan negara luar terhadap Malaysia di bawah kepimpinan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad semakin meningkat Gambar fail GEORGE TOWN Pelaburan langsun...
Guan Eng Menipu Fdi Jatuh Tiga Kali Ganda Bukannya Naik

Guan Eng Menipu Fdi Jatuh Tiga Kali Ganda Bukannya Naik

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 305 hits
Tak ada angin tak ada ribut pagi ini Lim Guan Eng dengan tiba tiba dan bangganya melaporkan bahawa pelaburan terus asing naik 350 untuk 9 bulan pertama tahun ini berbanding tahun lepas Lalu dia memuji kerajaan PH atas kejayaan untuk 5 bulan...
Icerd Tidak Sesuai Anjur Perhimpunan Buat Masa Ini Guan Eng

Icerd Tidak Sesuai Anjur Perhimpunan Buat Masa Ini Guan Eng

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 382 hits
Pembangkang tidak dihalang untuk mengadakan perhimpunan aman bagi meraikan kejayaan selepas kerajaan menolak ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Namun demikian Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Debut Of Huawei Pura 70 Series

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu