Rizal Dalang Rosmah Kambing Hitam Kata Peguam Bela



Rizal dalang, Rosmah kambing hitam, kata peguam bela
Peguam bela Rosmah Mansor hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa bekas pembantunya Rizal Mansor adalah dalang sebenar di sebalik kes rasuah projek tenaga solar hibrid.
Akberdin Abdul Kadir yang mewakili isteri bekas perdana menteri Najib Razak, berkata, pertuduhan terhadap Rosmah sebenarnya menunjukkan bahawa Rizal yang meminta dan menerima wang rasuah tanpa pengetahuan atau persetujuannya.
“Pembelaan tertuduh adalah bahawa pertuduhan ke atas Rosmah adalah suatu pendakwaan terpilih, berniat jahat dan mala fide, sedangkan sebenarnya Rizal Mansor (SP21 atau saksi pendakwaan ke-21) adalah individu yang bertanggungjawab dan dalang di dalam kes ini.
“Justeru, tindakan pihak pendakwaan menarik balik kesemua pertuduhan terhadap Rizal dan memilih dia sebagai saksi, jelas menunjukkan bahawa pendakwaan membuat perjanjian dengan Rizal.
“Rizal kini sebagai sebagai saksi utama, terpaksa memberi keterangan palsu di mahkamah untuk memerangkap dan mengaitkan tertuduh dengan tiga pertuduhan,” katanya.
Menurut peguam itu, sekiranya Rizal tidak bekerjasama dengan pihak pendakwaan untuk menuduh Rosmah dengan keterangan palsu, maka pihak pendakwaan akan meneruskan pendakwaan terhadap SP21 dengan tuduhan baru.
“Hal ini menunjukkan pihak pendakwaan mempunyai niat jahat terhadap tertuduh, biarpun dakwaan terhadap Rosmah adalah tidak berasas,” katanya ketika membacakan pernyataan pembukaan pembelaan.
Hari ini adalah hari pertama pembelaan kes rasuah terhadap Rosmah yang melibatkan projek bernilai RM1.25 bilion yang bertujuan memberi manfaat kepada 369 sekolah luar bandar di Sarawak.
Ketika membaca pernyataan pembelaannya, Akberdin berkata bahawa anak guamnya (Rosmah) tidak mempunyai kuasa untuk meluluskan sebarang projek kerajaan kerana dia hanyalah isteri Najib ketika itu.
Peguam tersebut mendakwa bahawa tuduhan yang terdapat dalam ketiga-tiga tuduhan terhadapnya sangat tidak masuk akal dan tidak berasas.
“Pertuduhan ke atas Rosmah itu adalah untuk menjadikannya sebagai kambing hitam. Pihak lain yang tidak kompeten dalam kerajaan ketika itu, terutama di kementerian pendidikan adalah pihak yang bersekongkol dengan Jepak Holdings.
“Sebenarnya, ada pihak-pihak lain yang menjual nama tertuduh bagi kepentingan peribadi atau kepentingan politik masing-masing,” kata Akberdin.
Selepas pernyataan pembelaan itu, Rosmah kemudian mengambil tempat di kandang saksi bagi memberi keterangan secara bersumpahdi hadapan hakim Mohamed Zaini Mazlan.
Rosmah, 69, dituduh meminta RM187.5 juta dan dua pertuduhan menerima suapan RM6.5 juta daripada Pengarah Urusan Jepak Holdings, Saidi Abang Samsudin berkaitan projek tenaga solar itu menerusi Rizal.
Ia sebagai balasan kerana membantu Jepak Holdings memperoleh Projek Bersepadu Sistem Solar Photovoltaic (PV) Hibrid serta Penyelenggaraan dan Operasi Genset/Diesel untuk 369 sekolah luar bandar Sarawak bernilai RM1.25 bilion daripada kementerian pendidikan secara rundingan terus.
Rosmah dituduh melakukan kesalahan itu di Lygon Cafe, Sunway Putra Mall, Jalan Putra di Kuala Lumpur; di kediaman Rosmah di Jalan Langgak Duta, Taman Duta serta di Seri Perdana, Persiaran Seri Perdana, Presint 10, Putrajaya antara Januari 2016 dan September 2017.
Pada 18 Februari lalu, Mahkamah Tinggi memerintahkan Rosmah membela diri atas kesemua tiga pertuduhan rasuah membabitkan projek solar hibrid itu dan beliau dijadual membela diri, hari ini.
Mahkamah Tinggi pada 24 September lalu turut menolak permohonannya untuk membatalkan perbicaraan kes rasuah projek solar hibrid dan menggugurkan Sri Ram mengendalikan kesnya sebagai ketua pendakwaan.
Rosmah kemudian memohon perbicaraannya ditangguhkan sementara menunggu rayuan beliau terhadap keputusan Hakim Mohamed Zaini yang menolak permohonannya untuk membatalkan perbicaraan kes itu, dilupuskan.
Bagaimanapun, Mahkamah Rayuan, semalam, menolak rayuan pada saat-saat akhir untuk menangguhkan perbicaraan kes rasuahnya, hari ini. Mk
Rizal dalang, Rosmah kambing hitam, kata peguam bela
Baca Artikel Menarik :
Kerajaan Melaka tumbang, 3 exco letak jawatan, tarik sokongan – Idris Projek HSR versi PN merugikan negara, Najib suarakan kebimbangan pada Kerajaan Kartunis hina Nabi Muhammad maut kemalangan dikanggar lori Bila PM pula tanya pengacara, terkejut mereka (video) Bagaimana Daim, orang kaya Malaysia guna Singapura simpan duit di luar negara Raja Ilya kena kecam kerana terlalu ‘mendedah’ Tony Fernandes a father again at 57 Total war UMNO-Bersatu pasti berlaku dalam PRU-15 Nanti ustaz marah ‘feeling’ lebih – Neelofa Kenyataan rasis : Pemimpin Bersatu letak jawatan Azmin ketuai parti baru? Layari Laman Facebook MYKMU
Bergaduh dengan kekasih, gadis nekad terjun kereta

The post Rizal dalang, Rosmah kambing hitam, kata peguam bela appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/05/rizal-dalang-rosmah-kambing-hitam-kata-peguam-bela/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Antara Air Mata Rosmah Kambing Hitam Dan Gelaran First Lady Of Malaysia

Antara Air Mata Rosmah Kambing Hitam Dan Gelaran First Lady Of Malaysia

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 183 hits
SHAH ALAM Episod tiga hari pembelaan diri dalam kes rasuah Datin Seri Rosmah Mansor membuatkan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menjadi tumpuan rentetan gugurnya air mata isteri bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak itu Malah Rosmah ...
Rosmah Dijadikan Kambing Hitam Percayalah

Rosmah Dijadikan Kambing Hitam Percayalah

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 178 hits
Pembelaan dalam kes rasuah Rosmah Mansor akan membuktikan isteri bekas perdana menteri itu dijadikan kambing hitam dalam kes projek solar hibrid membabitkan 369 sekolah luar bandar di Sarawak sedangkan bekas pembantunya Rizal Mansor merupak...
Rosmah I Should Have Been Prosecution Witness Against Rizal Mansor

Rosmah I Should Have Been Prosecution Witness Against Rizal Mansor

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 217 hits
Rosmah Mansor contended that she should have been a prosecution witness against her former aide Rizal Mansor the High Court in Kuala Lumpur heard today Testifying in the corruption trial against her linked to an RM1 25 billion solar hybrid ...
Why Go After Rosmah But Not After Rizal

Why Go After Rosmah But Not After Rizal

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 254 hits
If Rosmah is truly guilty of corruption then Rizal is equally or even more guilty So sparing him just so that he can be used to fix up Rosmah may be legal but is certainly immoral And this was done by the Pakatan Harapan government which me...
Rosmah Argues Ex Aide Rizal Mansor Is The Corrupt One Not Her

Rosmah Argues Ex Aide Rizal Mansor Is The Corrupt One Not Her

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 307 hits
In the opening stages of her defence to corruption charges related to the RM1 25 billion project for the supply of electricity to 369 rural schools in Sarawak Datin Seri Rosmah Mansor testified at the High Court that she should instead test...
Hiburan Farahdhiya Kata Dah Seronok Sangat Kalau Dapat Ke Pasar Tani Boleh Beli Siput Sedut

Hiburan Farahdhiya Kata Dah Seronok Sangat Kalau Dapat Ke Pasar Tani Boleh Beli Siput Sedut

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 212 hits
Semalam pelakon dan penyanyi jelita Farahdhiya tampil berseloroh di sebuah video masakan yang di muat naik olehnya untuk tatapan peminat ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementKata Farahdhiya dia berasa sangat gembira jika dapat menjejakkan kaki ke...
Presiden Korsel Sebut Kata Kata Boyband Bts Lebih Berpengaruh Dari Pidatonya Army Patut Berbangga

Presiden Korsel Sebut Kata Kata Boyband Bts Lebih Berpengaruh Dari Pidatonya Army Patut Berbangga

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 228 hits
Nggak kaget sih BTS memang punya banyak fanbase di seluruh negara dari berbagai belahan dunia
Semua Sekolah Di Negeri Fasa 4 Ppn Perlu Bersedia Sepenuhnya Sebelum Dibuka Kata Menteri

Semua Sekolah Di Negeri Fasa 4 Ppn Perlu Bersedia Sepenuhnya Sebelum Dibuka Kata Menteri

papar berkaitan - pada 26/9/2021 - jumlah : 210 hits
BERNAMA Pihak sekolah perlu memastikan sistem pengudaraan yang baik bagi mengurangkan sebarang risiko penularan jangkitan Covid 19 Menteri Kesihatan Radzi Jidin dalam satu lawatan ke sebuah sekolah di Langkawi yang kini berstuatus Fasa 4 PP...
Kes Rm25j Duit Bukti Sprm Hilang Itu Baru Sikit Kata Sumber

Kes Rm25j Duit Bukti Sprm Hilang Itu Baru Sikit Kata Sumber

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 279 hits
Malaysiakini Salah seorang pegawai SPRM yang ditahan susulan kehilangan RM25 juta wang bahan bukti disifatkan sebagai bermasalah tetapi rapat dengan orang ternama Perkara ini disifatkan oleh sumber sumber termasuk bekas pegawai kanan yang m...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats