Rina Lebih Gemar Jadi Model Pelakon Daripada Jaga Kebajikan Warga Emas


By

 Nizam Zain

 -

 16 May 2021






 
Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rina Mohd Harun

 
 
KUALA LUMPUR – Wanita Keadilan hari ini menuntut Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rina Mohd Harun memberi penjelasan berhubung pemberian vaksin Covid-19 kepada warga emas khususnya yang berada di pusat jagaan di seluruh negara.

Pengarah Komunikasinya, Loh Ker Chean melahirkan kebimbangannya susulan tindakan Rina sejak kebelakangan ini tidak mencerminkan kesungguhannya menjaga kebajikan rakyat berbanding agenda peribadi yang semakin ketara.

“Menteri dan Timbalan Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat seharusnya membela nasib golongan rentan, adakah mereka telah membuat terbaik dalam usaha melambatkan jangkitan wabak Covid-19 dalam kalangan warga emas.

“Yang jelas dapat dilihat peranan Rina pada waktu ini menjadi model majalah dan kini menjadi pelakon? Timbalan Menteri KPWKM pula membisu,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Pada 4 Mac lalu, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah mendedahkan kadar kematian dalam kalangan penghuni pusat jagaan warga emas agak tinggi iaitu 1.48 peratus berbanding kadar kematian kebangsaan 0.38 peratus.

Menurut Dr Noor Hisham, seramai 610 penghuni di pusat jagaan warga emas sudah dijangkiti wabak Covid-19.

“Keresahan dan kemurungan yang dihadapi oleh penghuni warga emas di pusat jagaan semakin meningkat kerana berlakunya pengasingan diri dan penjarakan fizikal dalam jangka panjang akibat penularan wabak Covid-19.

“Oleh yang demikian, penghuni warga emas kekurangan akses kepada maklumat luar dan peluang bagi berjumpa dengan ahli keluarga dan rakan.

“Tambahan pula, isu kekurangan peralatan perlindungan peribadi (PPE) asas bagi pekerja penjagaan juga merupakan salah satu punca golongan warga emas mudah terdedah kepada jangkitan Covid-19,” katanya.

Susulan itu, Ker Chean meminta Rina menjelaskan sejauh mana tindakan mitigasi diambil untuk memelihara kesihatan mental warga emas terutamanya penghuni di pusat jagaan orang tua sejak negara dilanda Covid-19.

“Adakah Rina memastikan penjaga atau kakitangan di setiap pusat penjagaan warga emas di negara ini dibekalkan PPE yang mencukupi dan digunakan mengikuti panduan Pertubuhan Kesihatan Sedunia(WHO) bertarikh 4 November 2020?” katanya.

Dalam pada itu, sejauh mana Rina memohon Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Covid-19 (JKJAV) mengutamakan institusi penjagaan warga emas dan memberi kemudahan kepada pasukan perubatan bergerak untuk memberikan suntikan vaksin.

“Adakah Rina telah mengaktifkan Unit Komunikasi Korporat(UKK) dalam kementerian atau memohon kerjasama Jabatan Penerangan Malaysia dan Jabatan Komunikasi Komuniti (J-Kom) yang menjaga komunikasi dua hala bagi menyampaikan kesedaran pendaftaran vaksin kepada warga emas secara strategik?

“Adakah Rina telah memohon JKJAV bagi memastikan pemakluman jadual temujanji vaksin dijalankan melalui panggilan telefon memandangkan kebanyakan warga emas kurang peka penggunaan SMS dan amalan semak aplikasi MySejahtera?” soalnya.

Beliau turut mempersoalkan sejauh mana angka-angka kes kematian warga emas akibat Covid-19 dalam kaca mata Kabinet Perikatan Nasional (PN) hanya sekadar soalan matematik tanpa nyawa.

“Semua pihak telah memberi semua kemudahan termasuk proklamasi darurat yang dituntut oleh Kabinet PN dan mempunyai kuasa mutlak bagi memerangi Pandemik Covid -19 dan memimpin rakyat ke arah pemulihan pasca – pandemik.

“Apa lagi Kabinet ini mahu daripada rakyat jika mereka sendiri yang gagal? Rina dan Siti, sila memohon maaf kepada ahli keluarga kepada mendiang mangsa warga emas Covid-19 dengan segera dan berundur,” katanya lagi. MG


 







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/05/rina-lebih-gemar-jadi-model-pelakon.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rina Perlu Teliti Elak Lebih Banyak Warga Emas Mati Akibat Covid

Rina Perlu Teliti Elak Lebih Banyak Warga Emas Mati Akibat Covid

papar berkaitan - pada 16/5/2021 - jumlah : 326 hits
Klip video Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Datuk Rina Harun yang berlakon sebagai penghantar makanan ke rumah seorang warga emas terus mendapat kecaman warga net Selain isu itu kecaman juga tertumpu kepada ketidakpekaan R...
Warga Emas Maut Mendaki Bukit Soga

Warga Emas Maut Mendaki Bukit Soga

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 193 hits
ZULHISHAM ISAHAKAnggota bomba mengusung mayat seorang warga emas yang maut semasa mendaki bersama sama isteri dan anaknya di Bukit Soga Batu Pahat pada Rabu BATU PAHAT Seorang warga emas meninggal dunia semasa mendaki bersama sama isteri da...
Dikompaun Rm5 000 Dek Kedegiian Warga Emas Tanggal Gelang Pink

Dikompaun Rm5 000 Dek Kedegiian Warga Emas Tanggal Gelang Pink

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 286 hits
nbsp KedegiIan warga emas yang menanggalkan gelang merah jambu untuk ke klinik membawa padah apabila dia dikompaun RM 5 000 semalam Ketua Polis Daerah Raub Superintendan Kama Azural Mohamed berkata wanita berusia 72 tahun yang tinggal di Ka...
Warga Emas Bawa Mayat Isteri Naik Basikal Jiran Takut Nak Tolong

Warga Emas Bawa Mayat Isteri Naik Basikal Jiran Takut Nak Tolong

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 246 hits
Penularan wabak Covid 19 yang semakin serius di India telah menyaksikan pelbagai peristiwa sedih dan tragis termasuk kisah menyedihkan seorang warga emas berusia 70 tahun yang terpaksa membawa mayat isterinya menggunakan basikal Ini kerana ...
Steven Sim Bantu Warga Emas

Steven Sim Bantu Warga Emas

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 360 hits
Selepas sentiasa dilihat membantu orang Melau yang memerlukan semalam ahli parlimen Bukit Mertajam Steven Sim menceritakan bagaimana beliau membantu seorang Cina pula yang selama ini dibantu oleh jian jirannya berbangsa MelayuBeliau membant...
Warga Emas Dakwa Ditinggal Dirumah Orang Tua Menipu

Warga Emas Dakwa Ditinggal Dirumah Orang Tua Menipu

papar berkaitan - pada 9/5/2021 - jumlah : 237 hits
Kisah seorang warga emas yang sebelum ini didakwa dibiarkan di pusat jagaan orang tua sebelum ini selesai selepas anaknya tampil membuat kenyataan di laman Facebook Menerusi perkongsian anaknya yang dikenali Normala Shamsuddin dia memaklumk...
Warga Emas Kena Denda Rm5 000 Gara Gara Tanggal Gelang Pink Positif Covid 19 Di Raub

Warga Emas Kena Denda Rm5 000 Gara Gara Tanggal Gelang Pink Positif Covid 19 Di Raub

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 524 hits
RAUB Seorang warga emas dikompaun RM5 000 kerana tidak mematuhi perintah pencegahan penyakit oleh pihak berkuasa selepas dia menanggalkan gelang yang menandakan dia diawasi semasa ke klinik Tindakan wanita berusia 72 tahun itu menanggalkan ...
Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

Untuk Elak Fitnah Lebih Baik Jangan Lantik Anak Sendiri Jadi Pengerusi

papar berkaitan - pada 15/5/2021 - jumlah : 446 hits
HAMZAH RIE NADS Anwar pernah meminta bapanya memulangkan kembali pemberian tanah beribu ekar di Sabah kerana tidak mahu pemberian tanah tersebut kerana beliau ketika itu berjawatan Timbalan Perdana Menteri Anwar tidak mahu amalan kronisme m...
Warga Emas Ditemukan Mati Di Kebun Pisang

Warga Emas Ditemukan Mati Di Kebun Pisang

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 187 hits
Oleh NORLIA RAMLI MAYAT Kamaludin Safei ditemukan di kebun pisang miliknya di Kampung KEDA Sungai Semiar Mukim Jeneri Sik Kedah hari ini SIK Seorang lelaki warga emas berusia 69 tahun ditemukan meninggal dunia di kebun pisang miliknya di Ka...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan