Resipi Mudah Sedap Pasta Pesto Merah Untuk Anak Anak


Kalau anda biasa masak spaghetti Bolognese, apa kata kali ini cuba resipi Pasta Pesto Merah yang sangat sedap dan mudah.
Resipi yang dikongsi Kamarul Ariffin Nor Sadan, ini sangat sesuai untuk dihidangkan buat anak-anak di rumah bagi menggantikan nasi.
 
PASTA PESTO MERAH (TOMATO KERING)

BAHAN-BAHAN: (2 ORANG MAKAN)
1 mangkuk tomato ceri
1 sudu besar daun parsli kering
1 sudu besar daun basil kering
1 sudu besar lada hitam
2 ulas bawang putih – beli online di sini
2 sudu minyak masak – beli online di sini
½ cekak spaghetti
3 sudu keju parmesan
Garam secukup rasa
TONTON Ayam Buttermilk Salted Egg Bestari & Kari Udang Bestari
TONTON Salted Brown Butter Crispy Treats
CARA MASAK:
1. Tomato ceri ni lebih manis dan ada cara untuk buat dia untuk jadi lebih sedap untuk masakan, iaitu keringkan atau jemur dia. Kalau jemur bawah matahari, perlu 4-5 hari. Jadi, kita keringkan guna oven atau air fryer.

2. Seperti biasa, kita perlukan daun parsli dan daun basil. Boleh guna daun segar atau daun kering. Kalau nak letak daun thyme dan rosemary pun boleh.

3. Belah tomato, taburkan daun herba pilihan kalian, garam, serbuk lada hitam, bawang putih (ditumbuk) dan minyak zaitun. Nak pakai minyak sawit pun tak apa. Gaul sampai rata.

4. Saya panaskan air-fryer ni dulu, 200° C selama 5-10 minit. Dah panas, alas dulang dengan baking paper. Susun tomato bahagian dalamnya (biji) menghadap ke atas. Biar bahagian dalam kering dulu.

5. Set suhu 120°C , masa 30 minit. Kalau gunakan oven, set suhu dan masa yang lebih kurang juga.
6. Ting! 30 minit tamat! Belum siap lagi tau. Tomato ni belum cukup kering. Kita kena terbalikkan tomato ni, dan set semula 120°C untuk 30 minit. Sambung panaskan dia lagi!

7. Nanti jadi macam ini. Kalian periksa dulu tomato kalian, dia sepatutnya tak terlalu basah dan lembut. Ia kena kering. Jika tak kering, terbalikkan semula dan panaskan lagi 15-30 minit.
8. Ini saya dah panaskan sampai dia kering. Kejadian dia dah hampir macam kismis. Luar kering, dalam basah sedikit. Perlu jadi sampai begitu, baru rasa tomato ni jadi sedap. Kalau malas, beli “sun-dried tomato”

9. Kalau belum nak gunakan, tomato dah dikeringkan ni biasanya orang simpan dalam bekas berisi minyak. Kalau nak simpan dalam plastik kedap udara (vacuum sealed) pun boleh.

10. Letak minyak sampai paras tomato tenggelam sahaja. Tomato kering ni boleh guna buat pesto merah, buat salad, buat letak dalam sandwic dan sebagainya. Ratah pun boleh. Sedap tau!

11. Oleh kerana hari ni nak buat pasta pesto merah, kita sediakan spageti dan kejujuran parmesan. Kalau buat pasta, guna keju parmesan baru lazat, sebab dia ada rasa masin dan bau menyengat.
[Jangan Terlepas Resipi Menarik Di Channel Rasa]
12. Kemudian kita sediakan dapur dan peralatan. Satu periuk, satu kuali leper.
13. Rebus spageti sehingga al-dente, maksudnya sampai lembut tapi ada sedikit kenyal. Jangan rebus sampai betul-betul lembut. Kalau terlebih lembut, dah tak boleh dibaiki.

14. Sementara tu, kita buat pesto merah. Masukkan tomato kering, sesudu minyak tomato, seulas bawang putih, serbuk lada hitam, garam, daun parsli. Kalau nak pedas, letak empangan cili.
[Sertai Telegram Geng Rasa Share Resipi]

15. Kemudian letak keju parmesan supaya pesto ni berlemak! Jangan letak banyak sangat, sebab keju parmesan ni masin. Biar tak cukup, boleh tambah lagi kemudian. Kalau terlebih, masin jadinya.

16. Pesto biasanya ada letak kacang pine, tapi biasanya saya tukarkan kepada badam atau kacang tanah sahaja. Kalau tak nak letak pun tak apa, tapi nanti kurang “nutty” rasa pesto kita.
17. Tumbuk sampai lumat! Ni saya tambah sedikit pes tomato sebab pesto saya macam kurang masam. Tomato ceri saya tadi kurang masam, lebih kepada manis sahaja.
18. Spageti kita dah al-dente, toskan dan pindahkan ke dalam kuali leper. Jangan dibuang semua air rebusan spageti tadi, kita mungkin akan gunakan sedikit.
19. Letak pesto yang kita dah buat tadi, dan gaulkan sehingga sebati.

20. Kalau pesto tadi pekat sangat sehingga sukar nak gaul, atau spageti kita masih kental, maka ambil air rebusan spageti kita satu senduk.
21. Letak ke dalam kuali leper. Letak lah secukupnya. Sampai ramuan pesto boleh sebati dengan spageti dan spageti tu tak terlalu kental. Saya biasa gaul gunakan penyepit(thong).

22. Siap! Walaupun tak ada ayam atau daging, spageti ni tetap sedap. Kenapa? Sebab, tomato kering (dried tomato) tu ada rasa umami yang kuat, sebab ia mengandungi banyak glutamat semulajadi.

Kredit resipi: Kamarul Ariffin Nor Sadan
 
Dapatkan lebih banyak resipi yang mudah, sedap dan cepat dimasak di laman web Rasa: 
Cara Masak Rendang Ikan Bilis Paling Sedap

Cara Buat Creamy Cheesy Popia Carbonara, Mudah & Sedap

Cara Buat Kek Pandan Bersantan Mudah & Tak Muak

Tonton lebih banyak video masakan mudah dan sedap di YouTube @Majalah Rasa Official: 



The post Resipi Mudah & Sedap, Pasta Pesto Merah Untuk Anak-Anak appeared first on RASA.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2022/06/resipi-mudah-sedap-pasta-pesto-merah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Resipi Masak Ikan Patin Cara Mudah Sedap

3 Resipi Masak Ikan Patin Cara Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 253 hits
Bila sebut je ikan patin mesti terbayang ikan patin masak tempoyak Sebenarnya banyak lagi menu lain yang boleh anda cuba Masakan masakan ini juga ternyata sedap dan wajb anda cuba Jadi kami kongsikan 3 menu yang boleh anda masak di rumah Se...
Resipi Sweet Sour Chicken Mudah Sedap Tanpa Guna Sos Segera

Resipi Sweet Sour Chicken Mudah Sedap Tanpa Guna Sos Segera

papar berkaitan - pada 28/6/2022 - jumlah : 169 hits
Sedapnya Sweet Sour Chicken Chinese Style Ayam Masam Manis stail cina perkongsian saudari Helna Nadira ni Lauk yang satu ini pastinya menjadi kegemaran anak anak dek kerana rasanya yang tidak pedas Para ibu juga pasti suka kerana cara masak...
Resipi Kek Batik Versi Lembut Kenyal Memang Sedap Rasanya

Resipi Kek Batik Versi Lembut Kenyal Memang Sedap Rasanya

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 196 hits
Penggemar Kek Batik harus cuba resipi Kek Batik lembut dan kenyal perkongsian saudari Mawar Wilsa ini Kata beliau resipi yang dicuba dari saudari Faridzoh mempunyai tekstur yang sangat enak dan lain dari yang lain Sedap Anak anak pun suka s...
Kriuk Kriuk Memang Sedap Resipi Tauhu Goreng Crispy Cicah Sambal Kicap

Kriuk Kriuk Memang Sedap Resipi Tauhu Goreng Crispy Cicah Sambal Kicap

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 127 hits
Memang sedap Bagi anda yang belum ada idea nak masak apa untuk kudapan sarapan atau minum petang boleh cuba resipi Tauhu Goreng Crispy perkongsian saudari Mastura Razali ni Sedap mudah dan tidak menggunakan banyak bahan Ia sangat enak dinik...
Pucuk Manis Masak Lemak Labu Kuning Yang Mudah Tapi Sedap

Pucuk Manis Masak Lemak Labu Kuning Yang Mudah Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 216 hits
Assalamualaikum Selamat Malam Pucuk Manis Masak Lemak Labu Kuning Yang Mudah Tapi Sedap Di luar hujan lebat petir sabung menyabung Anak anak dan suami dah tidur Fiza lepas iron baju boleh pulak mata tak nak lelap Teringat pulak tengahari ta...
Resipi Ayam Bakar Guna Perencah Nasi Goreng Paling Mudah Rasa Pun Terlebih Padu

Resipi Ayam Bakar Guna Perencah Nasi Goreng Paling Mudah Rasa Pun Terlebih Padu

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 156 hits
Resipi ayam bakar dan panggang memang menjadi kesukaan anak anak kita Letak sahaja sepinggan penuh ayam panggang di atas meja berebut anak makan Namun resipi ayam perap yang satu ini dengan hanya menggunakan perencah nasi goreng sememang pa...
Cara Mudah Ibu Ini Ajar Anak Kemas Mainan Lepas Main Sekali Suruh Je Buat

Cara Mudah Ibu Ini Ajar Anak Kemas Mainan Lepas Main Sekali Suruh Je Buat

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 180 hits
Bersepahnya rumah penatnya ibu nak kena kemas semua ini Kenapa lepas main tak kemas semula ni Ini antara ayat paling biasa ibu ibu akan luah setiap kali lihat rumah sepah dengan mainan Namun ada juga yang tidak kisah dengan keadaan itu asal...
Resepi Sup Urat Keting Yang Sedap Dan Mudah

Resepi Sup Urat Keting Yang Sedap Dan Mudah

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 353 hits
Resepi Sup Urat Keting Yang Sedap Dan Mudah Ramai yang tak kenal dengan urat keting Urat keting sebenarnya terletak di bahagian kaki lembu Kaki lembu macam biasa time raya korban la boleh dapat Tak ada menu lain dah kena buat air asam kalau...
Paling Mudah Berjangkit Influenza A Mula Menular Elak Bawa Anak Keluar Kalau Demam

Paling Mudah Berjangkit Influenza A Mula Menular Elak Bawa Anak Keluar Kalau Demam

papar berkaitan - pada 1/7/2022 - jumlah : 194 hits
Selepas Covid 19 menyerang Monkeypox dan HFMD yang tiba tiba melanda dunia kini Influenza pula mula menjadi satu ketakutan Kes kenaikan Infleunza dari hari ke hari begitu membimbangkan Sebagai mak ayah perlukan sentiasa meneruskan cara hidu...
Megadrama Dia Imamku

Menghindari Masalah Di Masa Depan Pentingnya Penelitian Sebelum Pendaftaran Brand

Perempuan Paling Merana

Perlis Lelaki Maut Ketika Potong Rumput

Polis Tangkap Penyanyi Popular Liat Bayar Ansuran Tv

Lama Menghilang Kini Kembali

5g Coverage In Malaysia Reaches 85pct

Huawei Xmage Global Exhibition Bertemakan A Heartwarming World



5 Projek Filem Aneh Hasil Karya Pengarah Filem Terkenal Hollywood

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Cinta Untuk Sekali Lagi Slot Megadrama Astro Ria

Biodata MUA Bellaz Muabellaz Jurusolek Dan Usahawan Terkenal

5 Kumpulan Muzik Terkenal Dengan Suara Vokalis Yang Annoying

10 Drama Melayu Terbaru TV3 Best Mesti Tonton 2024 Juga Tersedia Online


Shinemaker Residence By Clb Architects In Wilson Wyoming

Drama Band Aku Yang Salah Chord

Cara Tukar Alamat Emel Di Tiktok Facebook Myjpj

Langkawi Satun Fishing Thru Langkawi Andaman Sea 2024 Tournament 17 19 May 2024

Teamgalaxy Breathes New Life Into Their Galaxy Devices

Chef Wan Under Investigation For Alleged Penal Code Multimedia Act Violations