Resepi Puding Karamel Tanpa Telur Dan Tanpa Kukus Ikut Sukatan Cawan


Resepi Puding Karamel Tanpa Telur dan Tanpa Kukus Ikut Sukatan Cawan | Salam semua, resepi puding karamel biasanya yang kita dengar mesti letak telur kan. Kalau yang tak suka bau telur memang tak termakan dah puding karamel ada telur ni. Tapi jangan risau dah, sebab dah ada pilihan untuk resepi puding karamel tanpa telur. Untuk orang yang tak suka bau telur dalam puding karamel, memang sesuai resepi ini untuk korang ya. 



Kalau sis, kalau bagi pilihan, ada telur pun boleh terima tekak. Tak ada telur pun boleh jugak makan. 
Ini kali pertama sis buat puding karamel tanpa telur. Tertarik jugak nak buat sebab nak tahu rasa macam mana tak letak telur. Rupa sebiji macam puding karamel ada telur tu. Kalau sekali tengok pun rasa macam kena tipu. Ada bahan rahsia kalau nak buat puding telur tanpa telur ni. Nanti baca resepi kat bawah ya.
Kalau tanya dari segi rasa macam mana, kalau bagi sis, sedap ada telur lagi. Apapun sis suka mencuba. Lagipun ada pilihan kan. Kalau nak telur letak telur, kalau tak nak boleh guna resepi ini ya. 

Resepi puding karamel tanpa telur ini mudah jer sebab tak payah kukus. Kalau guna resepi yang guna telur tu kena kukus. Renyah sikit kerja kan nak bawa keluar periuk kukusa. Dan satu lagi guna sukatan cawan. Kacau dalam periuk terus tuang dalam loyang

Loyang sis guna loyang besi, nanti korang tonton lah di channel youtube sis ya. Lagi jelas kalau nak tengok. Puding karamel ni sis simpan semalaman dalam peti terlebih dahulu. Kerisauan jugak sebenarnya masa nak telangkupkan loyang tu. Nasib baik terletak elok dalam pinggan. Hati - hati lah ya masa nak balikkan loyang tu

Jemput tonton video resepi puding karamel tanpa telur. 


Resepi Puding Karamel Tanpa Telur Dan Tanpa Kukus Ikut Sukatan Cawan
Bahan - Bahan : 
Untuk Gula karamelGula - 4 sudu besar Air- 2 atau 3 sudu besar 
Untuk PudingAgar-agar tali/serbuk- 10g Air- 4 cawan Susu pekat- 1/2 cawan Gula- 1/2 cawan Susu cair- 1 tin Vanilla extract- 1 sudu kecil Tepung kastard- 2 sudu besar 
Cara Buat Puding Karamel 1. Dalam loyang atau kuali, masukkan gula 4 sudu bersama 2 atau 3 sudu air. 2. Kemudian, biarkan gula hangus dengan menggunakan api sederhana besar, boleh goyang-gayangkan sedikit loyang/kuali supaya gula hangus sekata. 3. Bila gula dah mula hangus, perlahankan api (takut terlalu hangus nanti pahit). 4. Biarkan gula karamel sejuk dahulu di suhu biasa. Kalau guna kuali, alihkan gula karamel tadi ke dalam loyang/ bekas yang bersesuaian. 5. Sementara itu, sediakan periuk lain dan masukkan agar-agar tali/serbuk bersama air. Biarkan agar-agar larut dan mendidih. 6. Sediakan bancuhan air tepung kastard dengan menggunakan sedikit air yang ditinggalkan tadi. Kacau hingga semua larut.7. Kemudian, masukkan air bancuhan tepung kastard, susu cair, gula, vanilla extract dan susu pekat. 8. Biarkan mendidih sekejap dan masukkan ke dalam loyang gula karamel tadi. 9. Biarkan puding sejuk di suhu biasa dahulu lebih kurang 1 jam, kemudian masukkan ke dalam peti sejuk sekurang-kurangnya 3 jam sebelum dihidang. 
Nota : Sudu besar tu, guna sudu ikut sukatan metrik ya. 
Baca : Resepi Puding Trifle Mudah Dan Sedap

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.wanisukarno.com/2020/10/resepi-puding-karamel-tanpa-telur-sukatan-cawan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kek Pisang Coklat Kukus Sukatan Guna Cawan Lembut Gebu Macam Span

Kek Pisang Coklat Kukus Sukatan Guna Cawan Lembut Gebu Macam Span

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 48 hits
Sedapnya Kek Pisang Coklat ni Bagi anda yang gemar makan kek yang baru siap dimasak resipi yang dikongsi dari saudari Noriza Awang Hamat ini antara yang paling mudah Tak perlu guna ketuhar pun Hanya periuk kukusan sahaja Bahannya pun sukat ...
Lemak Dan Lembut Ini Cara Buat Talam Labu Ikut Sukatan Cawan Gerenti Jadi

Lemak Dan Lembut Ini Cara Buat Talam Labu Ikut Sukatan Cawan Gerenti Jadi

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 115 hits
Jika menyebut kuih talam siapa saja tidak menyukainya Rasanya lemak manis memang tidak cukup sepotong Namun membuat kuih talam ini tidak semua orang pakar Ada yang berkali kali membuatnya baru menjadi Buat yang suka sangat dengan kuih talam...
Resepi Donut Sukatan Cawan Sedap Lembut Gebu Confirm Jadi

Resepi Donut Sukatan Cawan Sedap Lembut Gebu Confirm Jadi

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 130 hits
Hi apa khabar lama pulak dah menulis di blog personal ni Alhamdulillah sihat dan rasanya tahun 2020 ni taun kita duduk dirumah aje la ye Bila dah duduk di rumah anak anak kejap kejap lapo kejap kejap bosan Adoi Maka mak terpaksa la ajak dia...
Resipi Roti Jala Ikut Sukatan Tepat Pakai Blender Saja Cukup Mudah

Resipi Roti Jala Ikut Sukatan Tepat Pakai Blender Saja Cukup Mudah

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 98 hits
Satu hal yang sentiasa menjadi masalah bagi kita adalah menyukat sukatan air ketika membuat roti jala Jangan risau kerana resipi yang dikongsikan oleh Azwa Mokhtar ini cukup lembut dan sukatannya standard Jadi pastinya tak ada isi terlembut...
Sedap Menawan Selera Jom Cuba Buat Kek Pandan Cheese Leleh Guna Sukatan Cawan Saja

Sedap Menawan Selera Jom Cuba Buat Kek Pandan Cheese Leleh Guna Sukatan Cawan Saja

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 77 hits
Ramai peminat kek perisa pandan Kek keju pula memang sedap dan disukai ramai Kali ini RASA kongsikan resipi kek pandan cheese leleh daripada Iyana Razali Melalui gambar yang dikongsikan nampak sedap sungguh kek ini Boleh cuba buat Resipinya...
Pertama Kali Buat Puding Roti Kukus

Pertama Kali Buat Puding Roti Kukus

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 108 hits
hai assalammualaikum Pertama Kali Buat Puding Roti Kukus Lama dah nampak kawan buat puding roti tengok macam sedap je Nad memang tak pernah rasa puding roti ni Lepas tu masa bercuti sebelum ni dekat tak silap ada disediakan puding roti teru...
Hanya Guna Sukatan Cawan Ini Cara Mudah Nak Buat Kuih Kaswi

Hanya Guna Sukatan Cawan Ini Cara Mudah Nak Buat Kuih Kaswi

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 133 hits
Salah satu kuih yang menjadi kegemaran ramai adalah kuih kaswi Selain dijadikan sarapan pagi kuih ini juga sering dijadikan hidangan minum petang Bertambah enak bila dimakan bersama kelapa parut gabungan rasa manis masin yang cukup menyeler...
Resipi Telur Dadar Kucai Paling Mudah Bila Mood Malas Masak

Resipi Telur Dadar Kucai Paling Mudah Bila Mood Malas Masak

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 173 hits
Sumpah rasa malas ya amat hari ni Kepenatan tak tahu kenapa Mungkin disebabkan mental terlalu penat Ye otak ligat berfikir macam macam kerja kena buat Kerja memerlukan berfikir ni lebih penat sebenarnya berbanding menggunakan kerja mengguna...
Telur Bungkus Ekspres Bagi Ibu Yang Selalu Sibuk

Telur Bungkus Ekspres Bagi Ibu Yang Selalu Sibuk

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 90 hits
JIKA kesuntukan masa menu lauk telur adalah yang paling mudah disediakan untuk keluarga Lagipun rasanya enak dan digemari ramai SinarPlus percaya korang sentiasa ada stok di rumah Biasa biasa korang masak telur mata kerbau dadar sambal atau...
Game Over For Anwar Ibrahim

Penjenayah Tetak Dr Wan Hassan Rompak Rumah Jurutera Pula

Kes Campak Budak Saya Terdengar Mereka Meminta Tolong Saksi Dakwa Dengar Pertengkaran

Cara Kira Kadar Dividen Kwsp

Hargailah Masa Bersama Anak

Gerak Khas The Finale

Pengalaman Beli Barang Elektrik Online Di Pg Mall

By Remaining Seated Anwar Ibrahim Stood Up As The Opposition Leader On Thursday



8 Perkataan Inggeris Yang Mampu Membawa Gaduh Apabila Disalahertikan

7 Teknologi Yang Diinspirasikan Daripada Haiwan

Biodata Adam Malek Pelakon Drama Biar Mereka Cemburu

Senarai Lagu Tugasan Konsert Gegar Vaganza 7 2020 Minggu 9 Separuh Akhir

Keputusan Markah Peserta Konsert Gegar Vaganza 7 2020 Minggu 8


Haiwan Pertama Ke Angkasa Lepas

Menghilangkan Gigi Kuning Dengan Berkesan Seawal Satu Hari Dengan Whitekish Magic Charcoal

Bangun Mepet Terbit Matahari Bolehkah Tayamum

Idea Dekorasi Bilik Si Kecil

Mandi Manda Dekat Air Terjun Bekok Johor

Fjord Trout Norway Yang Selamat Dan Berkhasiat Menjadi Sajian Musim Pandemik