Resepi Onde Onde Keledek Bunga Telang


Siapa tak sukakan onde-onde, tambah-tambah lagi kalau dohnya gebu, lembut dan inti di dalam begitu banyak hingga meletus keluar dalam satu gigitan.
Aduh, sudah terliur pula! Bagi yang tidak biasa makan onde-onde, saya ingin ucapkan takziah kerana anda terlepas daripada menikmati keenakannnya. Tetapi tidak mengapa, kerana masih belum terlambat!
Kuih Tradisional, Onde-Onde Sebelum saya kongsi resepi onde-onde saya seperti yang saya janjikan menerusi tajuk artikel ini sendiri, biarlah saya jelaskan terlebih dahulu apa itu onde-onde.
Onde-onde atau dengan nama lain, buah melaka, merupakan satu kuih tradisional Malaysia yang kecil, berbentuk bulat dan mempunyai inti gula melaka di dalam. Kuih ini lazimnya berwarna hijau dek kerana diwarnai dengan ekstrak pandan dan disaluti kelapa parut panggang.
Cara menyediakan kuih ini begitu senang dan cara makannya juga cukup senang! Dalam artikel ini, saya akan kongsikan cara untuk sediakan onde-onde mengunakan ubi keledek sebagai doh. Ubi keledek memberikan tekstur gigitan yang lebih rangup dan memberikan anda nikmat berganda apabila mengigit onde-onde ini nanti.
Selain itu, saya juga memberikan sedikit kelainan dengan mewarnakan onde-onde saya menggunakan bunga telang untuk menghasilkan onde-onde berwarna biru keunguan yang begitu cantik dan anggun sekali. Memang sesuai untuk anda bawa sebagai buah tangan semasa menghadiri jamuan makan malam mahupun semasa bertandang ke rumah sanak-saudara.
Tak perlu cakap panjang-panjang lagi. Ayuh kita ke dapur dan sediakan onde-onde bunga telang bersama saya!

Bahan-Bahan:
150g kelapa parut segar1/4 sudu teh garam70g tepung pulut30g tepung ubi20g gula kastor100g ubi keledek, direbus dan dilenyek100g bunga telang kering100ml air panas70g gula melaka, diparut halus dan digulung menjadi bebola kecil.2 helai daun pandan Cara-Cara:
a) Salutan Kelapa Parut
Campurkan kelapa parut dengan garam. Gaul rata.Serakkan atas pinggan dan kukus selama 10 minit. Ketepikan untuk menyejuk.
b) Ekstrak Bunga Telang
Rendam bunga telang kering dalam air panas. Ketepikan untuk menyejuk.
c) Inti
Bentukkan parutan gula melaka menjadi bebola. Letakkan dalam pinggan dan ketepikan. d) Ubi Keledek
Kupas kulit. Potong menjadi ketulan- ketulan sederhana besar, Rebus hingga empuk dengan secubit garam.Lenyekkan dalam pemproses makanan hingga halus.
e) Doh
Isikan 2 liter air dalam periuk besar. Didihkan air dan kecilkan api. Masukkan daun pandan dan biar ia terendam.Gabungkan tepung pulut, tepung ubi, gula, minyak, ubi keledek, dan 75ml air ekstrak bunga telang dalam mangkuk besar. Gaul rata hingga doh terbentuk. Jika doh terlalu kering, masukkan sedikit lagi ekstrak bunga telang. Jika terlalu basah, tambahkan sedikit tepung pulut.Cubit doh sebesar bola golf dan masukkan dalam air mendduh selama 5 minit atau hingga masak sepenuhnya. Gunakan sudip berlubang untuk keluarkan doh yang sudah masak dan masukkan semula dalam baki doh dalam mangkuk. Uli hingga doh lembut. Jika masih terlalu melekit, tambah tepung ubi.Sediakan bebola doh kecil seberat 11g dan letakkan atas dulang dilapik kertas bakar.Canaikan doh dan letakkan gula melaka di tengah. kemudian tutup bahagian diletakkan inti dan bulatkan semula doh.Masukkan onde-onde ke dalam air mendidih. Teruskan hingga semua doh dan gula melaka habis. Jika doh sedikit kering, uli hingga menjadi lembut.Selepas onde-onde terakhir dimasukkan, biar air mendidih selama 10 minit lagi kemudian padamkan api. Biarkan onde-onde terendam dalam air panas selama 10 minit.Keluarkan onde-onde dari air menggunakan sudip berlubang, beberapa biji pada satu-satu masa dan letakkan perlahan-lahan dalam pinggan berisi kelapa parut. Golek onde-onde perlahan-lahan dan biar ia diselaputi kelapa parut secara rata. Benarkan onde-onde menyejuk sebelum menghidang.
Onde-Onde Memukau Mata, Menawan Jiwa Jadi, bagaimana? Puas dengan hasil onde-onde bunga telang anda? Bagi yang pertama kali buat dan onde-onde anda tak begitu menjadi, jangan risau dan patah semangat. Cuba lagi dan lihatlah betapa cantiknya hasil anda nanti.
Bagi yang berjaya menyediakan onde-onde keledek bunga telang ini, saya ucapkan syabas kepada anda! Jangan lupa untuk kongsi gambar bersama saya dan Butterkicap di laman media sosial. Kita sama-sama membuat kuih, takkanlah tak nak berkongsi kejayaan juga, kan?
Jangan lupa untuk letakkan #butterkicap dan @#justinescakesandkueh pada gambar anda. Tak sabarnya nak tengok!
The post Resepi Onde-Onde Keledek Bunga Telang appeared first on Butterkicap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.butterkicap.com/feature-article/feature-recipe/resepi-onde-onde-keledek-bunga-telang

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Pes Thai Chili Nam Prik Pao Di Jamin Halal

Resepi Pes Thai Chili Nam Prik Pao Di Jamin Halal

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 634 hits
Resepi Pes Thai Chili Nam Prik Pao Di Jamin Halal Kalau korang masuk ke dapur kedai Tom Yam kan wajib jumpa pes tom yam yang ada gambar perempuan siam tu
Resepi Telur Masak Sos

Resepi Telur Masak Sos

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 781 hits
Resepi Telur Masak Sos Tidak kira sama ada telur mata masak sos mahupun telur rebus masak sos inilah antara lauk pertama saat mula belajar masak dulu Resepi telur goreng masak sos ini juga antara menu favourite tika masih bujang Hingga kini...
Resepi Nasi Lemak Sambal Ikan Bilis Berhantu Yang Viral Untuk Bisnes Tepi Jalan

Resepi Nasi Lemak Sambal Ikan Bilis Berhantu Yang Viral Untuk Bisnes Tepi Jalan

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 1450 hits
Resepi NASI LEMAK BERHANTUDua punya sambal bilis tu yg berhantu Step 1 Resepi sambal ikan bilisBahan2Bawang putihBawang merahCili kisarIkan bilisMinyak masakPes asam jawa2 biji Bawang besar dipotong nipisGaramGulaSerbuk secukup rasa pak aji...
Bank Btn Gandeng Pp Properti Tawarkan Bunga Kpr 5 Persen

Bank Btn Gandeng Pp Properti Tawarkan Bunga Kpr 5 Persen

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 146 hits
Kerja sama ini merupakan komitmen kami dalam menjalankan Program Sinergi Antar BUMN Kami akan terus menjalin kerja sama dengan sesama BUMN lain guna meningkatkan kinerja bisnis yang saling menguntungkan
Bunga Dan Pokok Daun Kari

Bunga Dan Pokok Daun Kari

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 925 hits
Daun kari amat popular terutama untuk masakan berasaskan kari sebagai pewangi masakan Anak pokok kari juga mudah didapati di nurseri pasar tani atau mana2 expo pertanian dan harganya juga amat berpatutan Boleh ditanam dalam pasu beg poli ap...
Cara Simpan Bunga Kantan Agar Kekal Segar

Cara Simpan Bunga Kantan Agar Kekal Segar

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 570 hits
Pagi ni ana turun ke kebun belakang rumah ternampaklah dua kudup bunga kantan sedang tumbuh Lepas raya hari tu Alhamdulillah banyak yang naik bercambah bunganya sempatlah ana berkongsi dengan jiran jiran mana yang nak masak laksa buat open ...
Resepi Cutni Epal Datuk Chef Wan

Resepi Cutni Epal Datuk Chef Wan

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 520 hits
Baru baru ini kami bersama Datuk Chef Wan di Giant Damansara Perdana untuk demo masakan beliau Namun begitu demo masakan ini bukanlah demo yang anda biasa lihat kerana bahan utama yang digunakan ialah epal Bagi yang jarang menggunakan buah ...
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Jengah Kebun Melihat Tanaman

3 Top Rated Things To Do In Jakarta



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei

Arab Saudi Mahu Gencatan Senjata Kekal

Kembali Bersama Engku Emran Ini Jawapan Erra Fazira Jika Allah Aturkan Itu Takdirnya