Resepi Nasi Goreng Versi Diet Tapi Sedap Untuk Sarapan


Resepi Nasi Goreng Versi Diet Tapi Sedap Untuk Sarapan
Nasi goreng adalah hidangan ringkas yang menjadi kegemaran oleh semua orang. Ia menjadi pilihan bukan sahaja ketika sarapan pagi tetapi pada waktu makan tengah hari, petang mahupun malam.
Bagi individu yang sedang berdiet, makan nasi bukanlah risiko untuk jadi gemuk. Ada banyak tips yang boleh anda aplikasikan dalam skill memasak anda untuk lebih sihat.
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan resepi nasi goreng yang boleh dicuba.
Baca juga:
Resepi Cendawan Enoki Resepi Daging Harimau Menangis  Menu Diet Seminggu Kalori nasi goreng Kalori bagi saiz hidangan 1 pinggan atau bersamaan 330 gram adalah sebanyak 637 kalori.
Koleksi resepi nasi goreng sedap Berikut adalah antara koleksi resepi nasi goreng yang boleh anda cuba sendiri di rumah.
1. Nasi goreng kampung
Bahan-bahannya:
1.1 kg nasi putih 1 mangkuk ikan bilis 1 ikat sayur kangkung 5-6 tangkai cili padi – hiasan 4 keping fish cake 2 sudu besar sos ikan 4-5 biji telur 1 kiub ikan bilis ½ sudu besar garam ½ sudu kecil gula 1 cawan minyak masak 4-5 ulas bawang putih – saiz besar (dikisar) 6-7 biji bawang merah – saiz besar (dikisar) 3 sudu besar ikan bilis (dikisar) ½ sudu kecil belacan (dikisar) 10 tangkai cili padi merah (dikisar) 10 tangkai cili padi hijau (dikisar) Cara penyediaannya:
Panaskan minyak dan goreng ikan bilis sehingga garing. Angkat dan ketepikan. Menggunakan minyak yang sama, tumis bahan tumbuk sehingga terbit minyak. Masukkan sos ikan, kiub ikan bilis dan gula. Kacau rata. Masukkan fish cake dan kacau rata. Masukkan telur dan biarkan seketika sehingga telur separuh masak, baru dikacau. Masukkan batang kangkung dan kacau rata. Masukkan nasi putih. Masukkan daun sayur kangkung dan cili padi. Siap! 2. Nasi goreng cili kering
Bahan-bahannya:
3 mangkuk nasi putih 3 ulas bawang merah 2 ulas bawang putih 1 cm belacan 1/2 genggam ikan bilis -rendam 1/2 genggam cili kering – rendam dalam air panas 2 biji telur Sayur Cara penyediaannya:
Tumbuk cili kering, ikan bilis, bawang merah, bawang putih dan belacan hingga hancur. Panaskan minyak, tumis bahan tumbuk hingga masak Kemudian pecahkan telur ke dalam kuali, biarkan seketika.. Bila dah agak keras baru kacau rata. Masukkan sayur yang telah disediakan. Kemudian masukkan nasi dan gaul rata. Perasakan dengan garam ikut selera anda. 3. Nasi goreng cina
Bahan-bahannya:
1- mangkuk nasi putih 1 – 2 sudu besar mentega Minyak masak 3 – 4 ulas bawang putih – tumbuk 4 ulas bawang merah – hiris Isi ayam – potong kecil Udang secukupnya- takda pun takpa 1 sudu besar lada sulah – tumbuk 2 biji telur Lobak merah – potong dadu Cili padi – hiris Sayur kubis – hiris panjang Daun bawang – hiris halus Cara penyediaannya:
Masukkan mentega ke dalam nasi dan kacau sehingga bergaul rata. Panaskan minyak dan tumis bawang putih, diikuti dengan bawang merah. Kemudian masukkan ayam dan lobak merah. Masukkan pula udang, cili padi dan lada sulah. Ketepikan semua bahan, tuangkan telur dan kacau rata sehingga telur betul betul masak. Jika nampak kering boleh tambah minyak. Masukkan garam dan gula. Kemudian masukkan nasi yang telah digaul dengan mentega tadi. Kacau rata lagi. Akhir sekali, masukkan sayur kubis dan daun bawang. Kacau rata dan biarkan sayur agak lembut, tutup api. Sedia untuk dihidangkan.  4. Nasi goreng kerabu
Bahan-bahannya:
Sedikit minyak masak 2 biji telur 1 ketul isi ayam 1/2 kiub pati ikan bilis 1/2 sudu kecil serbuk lada hitam 1 sudu kecil serbuk lada sulah 1 batang serai 6-10 ekor udang 3 cawan nasi Sayur kacang panjang Sedikit kicap cair Garam secukup rasa Daun kesum 1/2 – 1 kuntum bunga kantan Cara penyediaannya:
Hiris kasar bawang putih dan bawang merah. cili padi buang tangkai sahaja. Masuk bawang merah, bawang putih dan ikan bilis kemudian tumbuk halus. Masukkan cili padi dan tumbuk kasar. Potong kacang panjang,bunga kantan, serai, daun kesum dan isi ayam. Pecahkan telur dan masukkan telur dan kacau telur sampai hancur kasar. Bila garing boleh angkat dan ketepikan. Panaskan baki minyak, masukkan bahan tumbuk kasar dan tumis sampai masak garing. Masukkan isi ayam, kiub ikan bilis, serbuk lada hitam, serbuk lada sulah, hirisan serai, udang, dan nasi sejuk. Bila nasi dah masak seroi/ peroi masukkan kacang Panjang dan telur goreng. Masukkan hirisan daun kesum, bunga kantan, dan kicap cair (pilihan) Hidangkan dan tabur daun kesum dan bunga kantan. 5. Nasi goreng kailan ikan masin
Bahan-bahannya:
1 keping isi ikan masin tenggiri 6 ulas bawang putih (dicincang) 3 biji telur 4 cawan nasi putih sejuk 2 sudu besar sos ikan 1 sudu besar kicap cair 1/2 sudu teh serbuk lada sulah Kailan secukupnya Cara penyediaannya:
Goreng ikan masin sehingga masak. Kemudian angkat dan dicincang. Kurangkan sedikit minyak goreng ikan masin tadi. Tumiskan pula bawang putih sehingga wangi dan pecahkan telur ke dalamnya. Biarkan telur masak sedikit baru dikacau kasar-kasar. Masukkan nasi dan ikan masin lalu kacau sehingga rata. Tambahkan sos ikan dan kicap cair. Kacau rata. Besarkan api. Masukkan kailan dan taburkan serbuk lada putih. Kacau rata dan siap. 6. Nasi goreng pattaya
Bahan-bahannya:
Sepinggan nasi putih sejuk 1 sudu besar minyak masak 1 biji bawang merah besar + 3 ulas bawang putih diblend 1 mangkuk kecil isi ayam 3 sudu besar sayur campur 3 tangkai cili padi diketuk 1 sudu kecil serbuk lada hitam 1 sudu kecil kicap 1 sudu besar sos tiram 1 sudu besar sos cili 2 biji telur ayam Garam & kiub ayam secukup rasa Cara penyediaannya:
Panaskan minyak. Tumis bawang yang diblend hingga naik bau. Masukkan isi ayam, kacau hingga masak. Masukkan sos tiram, garam & gula secukup rasa. Masukkan sayur campur & cili padi, kemudian masukkan nasi. Taburkan serbuk lada hitam & kacau hingga sebati. Goreng sehingga masak, kemudian angkat. Proses membungkis nasi dengan telur:
Gunakan kuali berasingan dari kuali yang diguna untuk menggoreng nasi. Panaskan kuali dan masukkan 1 sudu besar butter. Ratakan butter hingga keseluruh permukaan kuali. Bila butter betul-betul panas, masukkan 2 biji telur yang telah di pukul.letak sedikit garam dan secara berpusingan bermula dari atas hingga ke tengah kuali. Pastikan telur rata dan menipis di dalam kuali. Proses ini mengambil masa yang amat singkat. Masukkan nasi yang digoreng tadi ke bahagian tengah telur yang masih dalam kuali. Hujung telur dilipat menjadi 4 penjuru. Proses ini sama seperti menbuat murtabak. Ambil pinggan kosong, telungkupkan di atas telur dan terbalikkan kuali dan sambut nasi goreng yang berbungkus nasi secara berhati-hati. 7. Nasi goreng ladna
Bahan-bahan nasi goreng:
Nasi putih 2 ulas bawang putih (dicincang) Kicap secukup rasa Garam secukup rasa Cara penyediaan nasi goreng:
Tumiskan bawang putih dengan sedikit minyak. Masukkan nasi dan goreng rata. Masukkan kicap dan garam secukup rasa. Goreng sehingga kicap sebati dengan nasi. Ketepikan/ boleh letakkan terus di atas pinggan. Bahan-bahan kuah ladna:
1/2 kiub ayam 5-6 ekor udang 2 cawan air 1 sd besar tepung jagung ( larutkan dengan sedikit air) 2 sd besar sos tiram Sedikit serbuk lada hitam Garam secukup rasa Sayur-sayuran (kobis, kobis bunga, cendawan butang, tofu dll) Cara penyediaan kuah ladna:
Masukkan air ke dalam kuali. Masukkan kiub ayam. Biarkan air mendidih. Masukkan udang, serbuk lada hitam, sos tiram. Bila udang agak masak, masukkan sayuran dan rasakan garam. Bila sayuran dah start mendidih, masukkan tepung jagung. Kacau rata sehingga kuah menjadi likat. Kemudian boleh diangkat dan tuang ke dalam pinggan nasi tadi. Tips memasak makanan lebih sihat Terdapat beberapa cara untuk membuat nasi goreng lebih sihat dengan mengekalkan rasanya. Berikut adalah beberapa tips untuk memasak nasi goreng yang lebih sihat:
Gunakan Minyak Masak Sihat: Ganti minyak goreng biasa dengan minyak masak sihat seperti minyak zaitun, minyak kelapa, atau minyak bijak, minyak avokado, dan minyak kesumba yang lebih rendah lemak. Tambahkan Banyak Sayuran: Tambahkan pelbagai jenis sayuran segar seperti lobak merah, kacang pea, kubis, buncis, brokoli, dan lainnya. Ini akan menambah nutrisi dan serat tanpa menambah kalori berlebihan. Kurangkan Garam dan Kicap: Garam dan kicap dapat meningkatkan sodium dalam nasi goreng. Cubalah mengurangi jumlah garam atau kicap yang digunakan atau gunakan perasa alternatif seperti rempah-rempah atau rempah tradisional untuk memberi rasa. Pilih Beras Merah atau Beras Perang: Gunakan beras merah atau beras perang sebagai pengganti nasi putih. Beras merah mengandung lebih banyak serat, vitamin, dan mineral. Pilihan Protein Sihat: Gunakan daging tanpa lemak, ayam tanpa kulit, atau sumber protein dari sayuran seperti tauhu, tempe, atau kekacang. Elak Penggunaan MSG: Jika memungkinkan, hindari penggunaan penyedap rasa seperti MSG dan ganti dengan bahan alami seperti bawang putih, bawang merah, halia, atau ketumbar. Ambil Saiz Hidangan Dengan Bijak: Bataskan saiz hidangan nasi goreng yang dimakan. Saiz hidangan yang berlebihan dapat meningkatkan jumlah kalori, meskipun bahan-bahan utamanya sihat. Gunakan Teknik Memasak yang Sihat: Cubalah untuk memasak nasi goreng dengan cara yang lebih sihat, seperti menumis menggunakan sedikit minyak daripada menggoreng dengan banyak minyak. Dengan mengikuti tips ini, anda dapat membuat nasi goreng yang lebih sihat dengan rasa yang enak.
Memasak dengan bahan-bahan yang seimbang dan teknik memasak yang tepat akan membantu menciptakan hidangan yang lazat dan lebih sihat.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan resepi nasi goreng yang boleh anda jadikan panduan untuk memasak makanan sihat di rumah.
Sumber:
Resepi Nasi Goreng Mudah, Ringkas dan Pasti Sedap. Bidadari.My Resepi Nasi Goreng Sihat dan Sedap, Sesuai Untuk Yang Nak Diet dan Jaga Badan. Kesihatan Alternatif Tips Resepi Diet Sihat. Aizat Razak

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/resepi-nasi-goreng/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=resepi-nasi-goreng

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Lauk Pantang Masak Sendiri Buat Stok Bawang Putih Ikan Bilis Rangup Simple Tapi Sedap

Resipi Lauk Pantang Masak Sendiri Buat Stok Bawang Putih Ikan Bilis Rangup Simple Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 27/11/2023 - jumlah : 160 hits
Menu berpantang sebenarnya tidak perlukan yang terlalu sarat dan berat Cukup hanya sup sayur ikan dan menu sampingan untuk membuang angin Salah satu menu wajib ketika berpantang pastinya bawang putih dan ikan bilis rangup yang dimasak dan d...
Tauhu Goreng Dengan Sambal Kicap Pun Dah Sedap

Tauhu Goreng Dengan Sambal Kicap Pun Dah Sedap

papar berkaitan - pada 30/11/2023 - jumlah : 181 hits
Tauhu Goreng Dengan Sambal Kicap Pun Dah Sedap Korang suka makan tauhu atau tempe Kedua dua makanan tersebut dihasilkan daripada kacang soya dan amat bagus untuk di jadikan salah satu menu dalam diet sihat anda Jika di suruh pilih pilihan p...
Resepi Daging Harimau Meraung Versi Ayam

Resepi Daging Harimau Meraung Versi Ayam

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 188 hits
Bukan harimau ya tapi Resepi Ayam Meraung Ramai yang tak makan daging cemburu tengok orang makan daging harimau menangis jangan bimbang ada versi ayam pula ya Namanya Ayam Meraung dengan sos meraung thai BAHAN PERAPAN DAGING AYAM Daging aya...
Resepi Asam Pedas Siakap Yang Sedap Dan Segar

Resepi Asam Pedas Siakap Yang Sedap Dan Segar

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 205 hits
Asam Pedas Siakap Antara Menu Kesukaan Kami Sekeluarga Selain sedap digoreng garing ikan siakap juga sedap di masak berkuah seperti asam pedas atau lemak cili api Kali ini saya akan kongsikan lagi resepi asam pedas sedap style Johor yang ca...
Resepi Sambal Penyet Paling Sedap Chefwann

Resepi Sambal Penyet Paling Sedap Chefwann

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 152 hits
RESEPI SAMBAL PENYET PALING SEDAPTerjumpa dengan membe ni haritu pergi rumah dia dia masak ayam penyet Ya allah sedap sgt sambal dia saya minta la resepi dia Alhamdulilah dia izinkan tuk share so saya sharelah kpd korang semua cuba lah yer ...
Umur Anak 2 Tahun Tapi Masih Tak Bercakap Ini Yang Mak Ayah Perlu Buat

Umur Anak 2 Tahun Tapi Masih Tak Bercakap Ini Yang Mak Ayah Perlu Buat

papar berkaitan - pada 18/11/2023 - jumlah : 136 hits
Bila anak sudah masuk dua tahun pastinya mama papa sudah mula risau anak masih tak bercakap Sebenarnya memang patut mama papa risau bila anak dah cecah usia dua tahun Walaupun masih belum boleh bercakap lancar anak pada usia ini sepatutnya ...
Orang Nampak Tapi Netizen Dakwa Han Sohee Jalani Pembedahan Ubah Bentuk Hidung

Orang Nampak Tapi Netizen Dakwa Han Sohee Jalani Pembedahan Ubah Bentuk Hidung

papar berkaitan - pada 19/11/2023 - jumlah : 252 hits
Han So hee memang tidak dinafikan antara pelakon wanita Korea dengan kecantikan semula jadi ARTIKEL BERKAITAN Sebelum ini Han So hee pernah berkongsi bahawa dia harus melakukan pembedahan rhinitis selepas selesai menjalani penggambaran dram...
Nak Main Tapi Tak Pandai Ni Tip Nak Bermain Dengan Anak Ikut Peringkat Umur

Nak Main Tapi Tak Pandai Ni Tip Nak Bermain Dengan Anak Ikut Peringkat Umur

papar berkaitan - pada 20/11/2023 - jumlah : 91 hits
Mencipta bonding dengan anak bukanlah sesukar mana Namun pastikan cara kita berinteraksi dan bermain dengan anak bersesuaian mengikut umurnya Barulah anak lebih senang menerima Perkongsian tip mudah dari Patalogis Pertuturan Bahasa Pn Ruby ...
Catatan Hujung Minggu

Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Jengah Kebun Melihat Tanaman

3 Top Rated Things To Do In Jakarta



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei