Resepi Lavashak Viral Di Malaysia


Resepi Lavashak Bagaimana resepi Lavashak? Lavashak kini sedang viral di media sosial lebih-lebih lagi di aplikasi tiktok di mana ramai pempengaruh yang menjadikan makanan viral ini sebagai content untuk menunjukkan rasa dan sekaligus mempromosikan makanan tersebut.
Namun begitu, selain membeli lavashak di dalam talian, anda juga boleh membuat lavashak sendiri dengan mudah di rumah. Di sini kami menyediakan resepi dan cara pembuatan Lavashak viral dengan beberapa bahan sahaja.
Resepi Lavashak Viral di Malaysia Apa itu Lavashak? Lavashak dalam bahasa Parsi ialah nama untuk kulit buah yang masam dan masin, nipis, pejal dan kering yang dibuat daripada puri buah tulen atau campuran seperti plum, aprikot, atau delima. jisim buah yang terlalu masak diasinkan, ditekan melalui ayak, dilicinkan hingga ketinggian kira-kira dua milimeter dan dikeringkan sehingga ia menjadi sejuk dan padat.
Lavashak juga boleh didapati dalam pelbagai jenis masakan Parsi termasuk manis, masam, dan masam manis. Walau bagaimanapun versi masam lebih popular.
Lavashak ialah campuran pelbagai buah-buahan dari segi pemakanan. Lavashak telah digunakan secara tradisional di rumah selama beberapa generasi. Ia kini dijadikan sebagai satu perniagaan.
Lavashak Asal dari Mana? Lavashak berasal dari Iran dan di seluruh Timur Tengah. Lavashak pada asalnya dibuat dengan mengeringkan buah yang ditumbuk di bawah sinaran matahari. Orang Iran biasanya membuat lavashak pada akhir musim panas, ini disebabkan oleh beberapa sebab.
Antaranya, dari zaman dahulu, orang Iran mengeringkan buah-buahan atau membuat kulit pada musim panas untuk dijadikan bekalan buah pada mjusim sejuk. Namanya berasal dari persamaan kulit buah dengan roti lavash nipis Parsi.
Bagaimana Rasa Lavashak? Ramai yang ingin tahu bagaimana rasa Lavashak tersebut. Rasa Lavashak ialah masam. Namun, terdapat juga Lavashak yang rasanya masam manis.
Bagi anda yang ingin membuat lavashak sendiri, anda boleh rujuk resepi Lavashak dibawah.
Resepi Lavashak Viral dan Cara Buat Lavashak Bahan Lavashak :
13-14 biji buah Plum 30g barberi 125ml air 1 tbsp cuka apple atau lemon Secubit garam (skip pun boleh) Bahan sos Lavashak:
secukupnya Pomegranate molasses buah delima Barberry organic Cara Buat Lavashak:
Satukan semua bahan dan masak atas api kecil selama dua jam Kemudian tapis dan buang biji ( nak cepatkan masa masak boleh buang biji + kisar dulu baru masak atas dapur Oleskan minyak pada loyang baru tuang lavashak dan ratakan Bakar suhu 130c selama satu jam atau ikut oven masing-masing (biasanya perlu dibakar selama 3-4 jam) Potong lavashak kepada 4 atau 8. Kemudian tarik perlahan supaya lapisan lavashak tidak terkoyak Seterusnya gulungkan potongan lavashak tersebut dan susunkan Tuang pomegranate molasses di atas lavashak (tuang sikit kalau tak nak terlalu masam) Tabur buah delima dan barberry organic Sedia untuk dihidang dan dimakan. Dengan hanya berpandukan Resepi Lavashak Viral ini diharapkan dapat membantu anda mencubanya sendiri dirumah. Ianya sangat mudah dan boleh dibuat berkali-kali. Anda juga boleh menjadikan Lavashak sebagai satu perniagaan baharu. Jangan lupa untuk kongsikan Resepi Lavashak ini kepada rakan-rakan anda. Selamat Mencuba!
Soalan FAQs Berkenaan Resepi Lavashak Apakah itu Lavashak? Lavashak ialah sejenis makanan yang dibuat daripada campuran buah masam seperti plum,delima atau aprikot. Namun begitu, boleh juga mencampurkan buah-buahan lain seperti apple. lavashak juga sedap dimakan dengan sos delima atau pomegranate molasses.
Bagaimana buat Lavashak? cara buat lavashak adalah anda perlu mencampurkan buah-buahan masam dan dikisar halus lalu dimasukkan ke dalam loyang dan diratakan. seterusnya, dikeringkan atau di bakar selama beberapa jam. selepas itu, lavashak perlu dipotong kepada beberapa bahagian dan digulungkan. tuang sos pomegranate molasses di atas lavashak dan sedia untuk dimakan.
sos lavashak diperbuat daripada apa? Sos lavashak diperbuat daripada sos delima atau pomegranate molasses.
Bagaimana rasa lavashak? rasa lavashak ialah masam manis. namun demikian, terdapatkan juga lavashak yang masam sahaja. Tambahan pula kuantiti sos pomegrated molasses yang banyak akan mempengaruhi rasa lavashak tersebut.
macam mana nak dapatkan lavashak? lavashak mudah didapati dibeberapa platform seperti tiktok, shopee, dan sebagainya. lavashak berharga dalam lingkungan rm15-rm40 bergantung kepada penjual dan cara dihasilkan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/02/resepi-lavashak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Resepi Dendeng Daging Versi Khairul Aming Dari Malaysia Dan Indonesia

3 Resepi Dendeng Daging Versi Khairul Aming Dari Malaysia Dan Indonesia

papar berkaitan - pada 29/2/2024 - jumlah : 128 hits
3 Resepi Dendeng Daging Versi Khairul Aming Dari Malaysia dan Indonesia 6 Sejak akhir akhir ini Dendeng Daging banyak tular dan viral di media sosial dan pasaran disebabkan oleh seorang content creator yang mula memasarkan jualan daging den...
Resepi Dendeng Viral K A

Resepi Dendeng Viral K A

papar berkaitan - pada 24/2/2024 - jumlah : 136 hits
Bahan bahan nya adalah 1kg daging 4 batang serai Halia sebesar ibu jari 4 biji bawang merah 6 ulas bawang putih 2 sudu cili boh cili kering pun boleh 3 4 helai daun limau purut cawan kicap manis 2 sudu kicap pekat gula melaka Garam Ajinomot...
Resepi 3 Kek Lapis Sarawak Yang Viral

Resepi 3 Kek Lapis Sarawak Yang Viral

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 131 hits
Resepi 3 Kek Lapis Sarawak Yang Viral 5 Memandangkan musim ramadan hampir tiba kek lapis yang popular di Sarawak ini boleh disajikan ketika waktu berbuka dan bersahur sebagai pencuci mulut Bukan itu sahaja kek lapis ini juga sedap jika dija...
Resepi Kek Tapak Dinosaur Viral Dari Azlina Ina

Resepi Kek Tapak Dinosaur Viral Dari Azlina Ina

papar berkaitan - pada 21/2/2024 - jumlah : 178 hits
Salam semua sekarang ni tengah naik nama kek tapak kuda tapi sis tertarik dengan keunikan kek ni Lain namanya Kek Tapak Dinosaur atau kek tapak dino Siapa tak kenal dengan nama Azlina Ina kan Seorang baker yang juga banyak berkongsi resepi ...
Malaysia School Holidays 2024 And 2025 Kalendar Akademik Sesi 2024 2025

Malaysia School Holidays 2024 And 2025 Kalendar Akademik Sesi 2024 2025

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 140 hits
The Malaysia school holidays for 2024 2025 are officially out straight from the Ministry of Education website Don t forget to check your group to ensure you ve got the right dates These holidays aren t just for students they re a breather f...
Malaysia Perlu Gesa Gencatan Senjata Di Palestin

Malaysia Perlu Gesa Gencatan Senjata Di Palestin

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 142 hits
KUALA LUMPUR Malaysia perlu menyuarakan ketegasan pendirian berhubung isu Palestin dengan menggesa supaya gencatan senjata segera dilaksanakan dan akses bantuan kemanusiaan dipercepatkan kepada penduduk Gaza Yang di Pertuan Agong Sultan Ibr...
Dakwaan Israel Bakal Jadikan Malaysia Sebagai Destinasi Pengecualian Visa Adalah Tidak Benar

Dakwaan Israel Bakal Jadikan Malaysia Sebagai Destinasi Pengecualian Visa Adalah Tidak Benar

papar berkaitan - pada 25/2/2024 - jumlah : 93 hits
SEBENARNYA Menurut kenyataan Menteri Dalam Negeri Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail menafikan Malaysia akan dijadikan destinasi pelancongan tanpa visa oleh Israel seperti hantaran di media sosial m
Universiti Malaysia Melampaui Liaoning Mengekalkan Rekod Tidak Terkalahkan

Universiti Malaysia Melampaui Liaoning Mengekalkan Rekod Tidak Terkalahkan

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 84 hits
Pertarungan untuk mahkota Liga Hoki Malaysia 2024 semakin meningkat ketika tirai hampir ditutup pada hari Khamis ini dengan pasukan Universiti Malaysia berjaya meraih tempat teratas selepas menewaskan pasukan Hoki Wanita Liaoning dari China...
Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Zim Zim Ala Kazim

Fella Aufiyya Pengalaman Kedua Bersalin Secara Normal



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Suburban Villa By Nach Zel Architekti In Prague Czech Republic

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Cops To Release Photofit Of Suspect Who Splashed Footballer With Acid

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Jangan Salah Ambil Vitamin C Ini Yang Terjadi Nanti