Rencana Mendiang Karpal Pernah Minta Anwar Bertaubat Sejarah Pengkhianatan Mandat Rakyat


Oleh : IBNU JANIE

Sekarang ini pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan (PH) sedang sibuk mengadakan ‘roadshow’ ke seluruh negara. Mereka mahu menerangkan kepada rakyat bahawa mandat yang diberikan kepada mereka telah dikhianati oleh beberapa orang bekas pemimpin PH yang mengadakan pakatan dengan Muafakat Nasional (MN).

Di saat pemimpin-pemimpin PH sibuk ke sana sini menerangkan tentang pengkhianatan yang mereka alami, izinkan penulis untuk menyingkap tentang sejarah penting berkaitan dengan pengkhianatan mandat rakyat yang berlaku di Malaysia di abad ke 21.

Dalam PRU12 yang berlangsung pada 8 Mac 2008, buat kali pertamanya sejak PRU 1969 BN hanya mendapat majoriti mudah iaitu 140 daripada 222 kerusi parlimen. PRU12 ini juga dikenali sebagai tsunami politik dengan lima negeri jatuh ke tangan Pakatan Rakyat (PR) yang dianggotai PKR, PAS dan DAP.

Beberapa bulan selepas PRU12 itu Anwar mula dilepaskan dari tempoh larangan tidak boleh melibatkan diri dalam politik selepas selesai menjalani hukuman penjara. Anwar memenangi PRK Permatang Pauh pada 26 Ogos 2008 yang diadakan khas untuk menghantar semula beliau ke parlimen dan dikatakan bakal PM Malaysia.

Ketika itu keyakinan PR cukup kuat bahawa masa untuk BN dijatuhkan dan Anwar menjadi PM sudah dekat. Sejumlah 30 orang ahli parlimen BN diperlukan untuk melompat bagi membolehkan PR membentuk kerajaan persekutuan yang baru.

Projek ini bermula dari Mac 2008 dan mensasarkan tarikh 16 September 2008 sebagai tarikh PR mengambil alih kerajaan persekutuan. Penghujung Ogos 2008 Anwar telah mengadakan sidang akhbar mendakwa 27 orang ahli parlimen BN sudah menyatakan persetujuan untuk melompat.

Anwar juga secara sinis membuat tawaran agar PM pada ketika Tun Abdullah Badawi agar menyerahkan jawatan PM secara sukarela kepadanya. Malangnya sehingga memasuki tahun 2009 ia tetap gagal direalisasikan.

Sementara itu, dalam penggal yang sama tsunami politik PRU12 telah menyebabkan BN Perak hilang kuasa. PR menang dengan 31 kerusi berbanding BN yang hanya mendapat 28 kerusi. PR membentuk kerajaan dengan majoriti 3 kerusi.

Namun kerajaan PR Perak tumbang tidak sampai setahun apabila dua orang Adun PKR dan seorang Adun DAP mengisytiharkan menyokong BN. Pada 6 Februari 2009 Zambry Abdul Kadir akhirnya mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar (MB) Perak yang baru selepas DYMM Sultan Perak berpuas hati BN mempunyai majoriti dalam DUN Perak.

Pada 8 Februari 2009 mendiang Karpal Singh telah membuat satu sidang akhbar susulan daripada tindakan BN pada ketika itu menggulingkan kerajaan PR Perak. Sebenarnya sidang akhbar itu adalah untuk mengumumkan rancangannya untuk menyaman Sultan Perak atas kejadian ‘rampasan kuasa’ ini.

Namun sidang akhbar ini telah menjadi medan menghentam Anwar dan beberapa orang pemimpin tertinggi DAP yang didakwa menurut sahaja kehendak Anwar. Kata Karpal dalam sidang akhbar itu “Anwar Ibrahim telah mencipta banyak masalah pada negara ini. Anwar Ibrahim harus bertaubat!”. Video ucapan Karpal yang terkenal ini masih boleh ditonton di Youtube.

Apa yang membuatkan Karpal naik hantu adalah kerana kekesalannya atas tindakan Anwar yang mempromosikan lompat parti berdasarkan rancangan meganya menjatuhkan kerajaan BN dalam peristiwa 16 September tahun sebelum itu. Dan akhirnya PR menanggung karma sehingga kerajaan PR Perak direnggut dengan cara yang sama yang cuba dilakukan Anwar terhadap kerajaan persekutuan yang dikuasai BN.

Itu kisah yang berlaku lebih sepuluh tahun dulu. Namun adakah PH yang menyambung perjuangan PR dulu sudah berubah pandangan mereka terhadap pengkhianatan mandat rakyat ini?

Sebaik keputusan PRU14 untuk Negeri Sabah diumumkan pada masa itu kedudukan kerusi di DUN Sabah ialah BN 29 kerusi, Warisan-PH 29 kerusi, sementara STAR 2 kerusi. Mulanya BN telah berjaya membentuk kerajaan dengan membuat pakatan dengan STAR yang dipimpin oleh Dr Jeffrey Kitingan dengan jumlah 31 kerusi pada 10 Mei 2018.

Pada 11 Mei 2018, enam Adun BN pula mengkhianati mandat rakyat dengan mengisytihar menyertai Warisan-PH. Mereka adalah dua orang Adun UPKO dan empat orang Adun UMNO. Dengan jumlah terbaru ini maka Warisan-PH membentuk kerajaan dan Mohd Shafie Apdal mengangkat sumpah jawatan sebagai Ketua Menteri Sabah di hadapan TYT Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin pada 12 Mei 2018.

Sementara itu di dalam DUN Perak pula asalnya PH memiliki 29 kerusi, BN 27 kerusi, sementara PAS 3 kerusi. Tidak ada satu parti pun yang memperolehi majoriti mudah 30 kerusi. Namun PH membentuk kerajaan dengan sokongan dua orang Adun BN yang mengkhianati mandat rakyat yang mengundi BN. Selepas pengkhianatan itu kedudukan kerusi di dalam Dun Perak ialah PH 30 kerusi, BN 25 kerusi, PAS 3 kerusi dan bebas 1 kerusi. Bebas ini juga menyokong PH.

Begitu juga Kedah. Sebaik sahaja keputusan PRU14 diumumkan kedudukan kerusi di dalam DUN Kedah ialah PH 18 kerusi, PAS 15 kerusi sementara BN 3 kerusi. Dengan itu tiada mana-mana parti politik pun yang dapat membentuk kerajaan yang memerlukan 19 kerusi.

Akhirnya kerajaan PH Kedah dibentuk dengan seorang Adun BN mengkhianati mandat rakyat di kawasannya yang memberi undi kepada BN dalam PRU itu. Kedudukan selepas pengkhianatan itu ialah PH 19 kerusi, PAS 15 kerusi sementara BN 2 kerusi.

Pembentukan kerajaan PH di Sabah, Kedah dan Perak adalah hasil dari pengkhianatan mandat rakyat. Wakil-wakil rakyat yang dahulunya BN dan diundi oleh rakyat yang mahu mengundi BN namun mereka beralih menyokong PH untuk membentuk kerajaan.

Dan sekarang tanpa rasa malu pemimpin PH jugalah sekarang ini menjadi juara pejuang moral menentang pengkhianatan mandat rakyat. Adakah sesiapa akan percaya pada parti yang tidak berprinsip ini? Mereka menjadi juara menentang pengkhianatan sedangkan pengkhianatan itu sebenarnya berakar umbi dari mereka sendiri.

Sejarah telah membuktikan kerakusan pemimpin-pemimpin PH dalam merobek mandat rakyat ketika mereka terdesak memerlukannya untuk membentuk kerajaan. Tetapi apabila mereka yang dikhianati habis semua rakyat diajak untuk melawan atas nama menentang pengkhianatan mandat rakyat. Double standard!

Penulis adalah Ketua Unit Berita Lajnah Penerangan PAS Melaka merangkap Ketua Penerangan PAS Kawasan Masjid Tanah

(Rencana ini juga disiarkan dalam Harakah cetak edisi 16 – 19 Mac 2020)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/03/rencana-mendiang-karpal-pernah-minta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kartel Khianati Mandat Rakyat Anwar

Kartel Khianati Mandat Rakyat Anwar

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 152 hits
Kecamukan politik Malaysia dan dalaman PKR dilakukan oleh puak kartel yang telah lama berjuang lebih kepada untuk kepentingan peribadi Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata demikian dalam himpunan petang di rumah beliau semalam Apabila kita mu...
Anwar Ibrahim Perlu Ketuai Harapan Pertahan Mandat Rakyat

Anwar Ibrahim Perlu Ketuai Harapan Pertahan Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 220 hits
AKMAL MANAF Kedudukan kerajaan pintu belakang Perikatan Nasional sebagai parti pemerintah semakin rapuh dengan pengkhianatan terhadap mandat rakyat tanpa komitmen dan hala tuju yang jelas Ketua Angkatan Muda Keadilan Akmal Nasir berkata Pak...
Tidak Pernah Hadapi Situasi Begini Kata Rakyat Malaysia Di Singapura

Tidak Pernah Hadapi Situasi Begini Kata Rakyat Malaysia Di Singapura

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 229 hits
CRibuan rakyat Malaysia memilih tinggal di Singapura bagi mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan Foto ReutersKUALA LUMPUR 22 Mac Lebih 10 tahun bekerja di Singapura inilah kali pertama saya berhadapan situasi kerja sebegini berjauhan dari kel...
Ceramah Jelajah Negara Kembalikan Mandat Rakyat

Ceramah Jelajah Negara Kembalikan Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 203 hits
Penyamun Pencuri Perompak Tapi 22 bulan berkuasa seorang pun tidak disumbat ke penjara Punyalah lembab dan tak cekap buat kerja Sekarang nak bercakap pasal pengkhianat pulak 22 bulan tu kamu tak khianat kpd rakyat dan janji janji kamu sendi...
Idntiti Mngsa Ke 2 C0v19 Tdak Pernah Ada Sejarah Skit Kr0nik

Idntiti Mngsa Ke 2 C0v19 Tdak Pernah Ada Sejarah Skit Kr0nik

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 264 hits
Putrajaya Idntiti mngsa ke 2 C0VID19 tdak pnyai sjarah skit kr0nik Menjangkau beberapa jam pelaksanaan Perintah KawalanIdntiti mngsa ke 2 C0V19 tdak pernah ada sejarah skit kr0nik
Jelas Kemelut Senyum Anwar Mahathir Rakyat Yang Menderita Ini

Jelas Kemelut Senyum Anwar Mahathir Rakyat Yang Menderita Ini

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 473 hits
Berkata FB Dr Kamarul Zaman Mahathir Penipu Saya Sekarang Tidak Lagi Percaya Mahathir kata Anwar IbrahimMengejutkan sekali bila Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku Presiden PKR secara terbuka menghentam teruk Tun Dr Mahathir Mohamad di dalam wa...
Azmin Adalah Mereka Yang Tidak Hormat Mandat Rakyat Kata Naib Presiden Umno

Azmin Adalah Mereka Yang Tidak Hormat Mandat Rakyat Kata Naib Presiden Umno

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 358 hits
Menurut Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin UMNO mewakili kepentingan terbesar bangsa Melayu dan bukan blok Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan bukan sesiapa Jangan lupa bahawa hampir 35 peratus ahli Parlimen Bersatu menang ata...
Gambar Sambutan Rakyat Dalam Majlis Penerangan Pengkhianatan Semalam

Gambar Sambutan Rakyat Dalam Majlis Penerangan Pengkhianatan Semalam

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 585 hits
W FaudzinSambutan baik dari rakyat di seri Andalas malam tadi bagi mengetahui kisah pengkhianatan terhadap kerajaan PH yang dipilih oleh rakyat Jelajah Mandat Rakyat akan diteruskan ke seluruh negeri Kita bermula dari susah dan kita tidak t...
Mb Azam Majukan Agenda Rakyat Balas Mandat Pengundi

Mb Azam Majukan Agenda Rakyat Balas Mandat Pengundi

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 203 hits
SHAH ALAM 1 MAC Pakatan Harapan Selangor berazam membalas kepercayaan rakyat yang memberi mandat dalam pilihan raya umum lalu kata Dato Seri Amirudin ShariJusteru Dato Menteri Besar yang juga pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Selang...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang