Rekod Belanja Rm1 013 Juta Ketika Prk Sungai Besar Dilupuskan


Sinar Harian Tengku Adnan didakwa didakwa menerima untuk dirinya wang berjumlah RM2 juta daripada Pengarah Aset Kayamas Sdn Bhd, Tan Sri Chai Kin Kong melalui cek Hong Leong Islamic Bank milik Aset Kayamas. - Gambar fail
KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini hari ini diberitahu, tarikh dan rekod perbelanjaan dilupuskan selepas sebulan Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar, Selangor berlangsung.

Ketika pemeriksaan balas oleh Timbalan Pendakwa Raya, Julia Ibrahim bagi kes rasuah sebanyak RM2 juta membabitkan bekas Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, saksi, Datuk Rizalman Mokhtar berkata, dia hanya menyimpan semua resit perbelanjaan selama tempoh itu sebagai rujukan, sekiranya timbul sebarang isu berbangkit

Saksi pembelaan ketiga itu berkata, rekod perbelanjaan yang diserahkan kepada mahkamah hari ini adalah berdasarkan ingatannya.

Julia: Siapa yang sediakan laporan perbelanjaan itu
Rizalman: Saya yang sediakan. Jumlah yang diterima adalah sebanyak RM1.013 juta. Laporan belanja keseluruhan yang saya sediakan ini berdasarkan ingatan saya atau lebih kurang.

Julia: Lepas PRK, ada buat laporan sebenar (rasmi)

Pada 23 Januari tahun lalu, Tengku Adnan mengaku tidak bersalah di hadapan Hakim, Mohamed Zaini Mazlan atas pertuduhan sebagai seorang penjawat awam iaitu Menteri Wilayah Persekutuan yang didakwa menerima untuk dirinya wang berjumlah RM2 juta daripada Pengarah Aset Kayamas Sdn Bhd, Tan Sri Chai Kin Kong melalui cek Hong Leong Islamic Bank milik Aset Kayamas.

Cek itu didepositkan ke dalam akaun CIMB Bank milik Tadmansori Holdings Sdn Bhd yang Tengku Adnan mempunyai kepentingan, yang diketahui syarikat Aset Kayamas ada perhubungan dengan kerja-kerja rasminya di CIMB Bank Berhad, Cawangan Pusat Bandar Damansara, di sini pada 14 Jun 2016.

Dia didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Tengku Adnan juga menghadapi pertuduhan lain atas dakwaan menerima suapan iaitu wang berjumlah RM1 juta daripada ahli perniagaan, Datuk Tan Eng Boon melalui cek Public Bank milik syarikat Pekan Nenas Industries Sdn Bhd yang didepositkan ke dalam akaun CIMB Bank kepunyaan Tengku Adnan.

Perbuatan itu didakwa dilakukan sebagai upah untuk membantu permohonan Nucleus Properties Sdn Bhd (sekarang dikenali sebagai Paragon City Development Sdn Bhd) bagi menaikkan ratio plot berkaitan dengan pembangunan Lot 228, Jalan Semarak, Kuala Lumpur diluluskan oleh DBKL.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di CIMB Bank Berhad, cawangan Pusat Dagangan Dunia Putra, Tingkat 2, Blok Podium, Pusat Dagangan Dunia Putra, Jalan Tun Ismail, di sini pada 27 Disember 2013.

Pertuduhan mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda daripada jumlah atau nilai suapan atau RM10,000, yang mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Tengku Adnan turut menghadapi pertuduhan pilihan iaitu didakwa menerima wang berjumlah RM1 juta yang merupakan barangan berharga daripada Eng Boon tanpa sebarang balasan melalui cek ke dalam akaun tertuduh mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun atau dengan denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.
Rizalman: Tidak, sebab jika menang biasanya tiada laporan.

Julia: Jika kalah?

Rizalman: Saya simpan, selama sebulan, selepas tempoh itu ia akan dilupuskan. Kita tak simpan.

Julia: Kenapa tidak simpan

Rizalman: Tidak simpan memandangkan tiada isu yang ditimbulkan.

Semasa menjawab soalan peguam, Datuk Tan Hock Chuan yang mewakili Tengku Adnan, Rizalman yang juga Ketua UMNO Bandar Tun Razak berkata, wang yang diberi oleh Tengku Adnan selaku Pengerusi UMNO Wilayah Persekutuan itu habis diguna sepenuhnya sepanjang PRK berlangsung.

Terdahulu, menerusi pernyataan rasmi yang disediakan, Rizalman mengakui pihaknya merangka bajet sebanyak RM1.3 juta namun Tengku Adnan mengurangkan kadar itu kepada RM1.013 juta.

“Saya menerima wang itu daripada Setiausaha Politik Tengku Adnan iaitu Datuk Mohd Rafi Alli Hassan di Ibu Pejabat UMNO, PWTC.

“Berdasarkan pengetahuan saya, diketahui secara umum bahawa UMNO Wilayah Persekutuan tidak memperoleh dana daripada Ibu Pejabat UMNO tetapi daripada (dana) Datuk Seri,” katanya.

Perbicaraan di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi, Mohamed Zaini Mazlan ditangguh esok.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/06/rekod-belanja-rm1013-juta-ketika-prk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rm1 013 200 Diambil Daripada Ku Nan Untuk Prk Sungai Besar Kata Saksi

Rm1 013 200 Diambil Daripada Ku Nan Untuk Prk Sungai Besar Kata Saksi

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 190 hits
RM1 013 200 diambil daripada Ku Nan untuk PRK Sungai Besar kata saksi Dikemas kini 6 minit yang lalu Diterbitkan pada 29 Jun
Bn Menang Besar Prk Dun Chini

Bn Menang Besar Prk Dun Chini

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 311 hits
PEKAN 12 Zulkaedah 1441H Sabtu Barisan Nasional berjaya mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri Chini dengan kemenangan besar pada pilihan raya kecil DUN itu hari ini Calonnya Mohd Sharim Md Zain 41 menang dengan majoriti 12 650
Tawau Wanita Maut Dibaham Buaya Ketika Mandi Sungai

Tawau Wanita Maut Dibaham Buaya Ketika Mandi Sungai

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 311 hits
Seorang wanita yang berusia sekitar 50 an maut dibaham buaya di Sungai Tuda Kalabakan Tawau pada Khamis Sebelum kejadian kira kira jam 10 50 pagi mangsa Nurhayati Talib dikatakan sedang mandi sungai sebelum diserang reptilia ganas tersebut ...
Emelda Rosmila Tuntut Lebih Rm1 Juta Daripada Zarina Anjoulie

Emelda Rosmila Tuntut Lebih Rm1 Juta Daripada Zarina Anjoulie

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 349 hits
PELAKON Emelda Rosmila menuntut ganti rugi am melebihi RM1 juta terhadap pelakon Zarina Anjoulie di samping ganti rugi pampasan ganti rugi teruk dan teladan serta perintah injunksi bagi menghalang pelakon itu atau mana mana ejennya menerbit...
Zahid Bayar Rm1 42 Juta Duit Tunai Untuk Ubahsuai Banglo

Zahid Bayar Rm1 42 Juta Duit Tunai Untuk Ubahsuai Banglo

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 224 hits
Seorang kontraktor memberitahu Mahkamah Tinggi dalam perbicaraan rasuah Ahmad Zahid Hamidi hari ini bahawa bekas timbalan perdana menteri itu membayar RM1 42 juta tunai kepadanya untuk ubah suai banglo beliau Marzuki Che Omar pengarah syari...
Chini Memilih Prk Dun Chini Landasan Kekuatan Bn Hadapi Pru Najib

Chini Memilih Prk Dun Chini Landasan Kekuatan Bn Hadapi Pru Najib

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 304 hits
Astro Awani Pengerusi Lembaga Penasihat Barisan Nasional yang juga Ahli Parlimen Pekan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yakin keputusan PRK DUN Chini landasan kekuatan BN dan Muafakat Nasional hadapi PRU ke 15 Foto Astro AWANI PEKAN Pilihan ...
Prk Chini Cip Sharim Pamer Kempen Sistematik Temui Pengundi Pelbagai Peringkat

Prk Chini Cip Sharim Pamer Kempen Sistematik Temui Pengundi Pelbagai Peringkat

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 277 hits
UMNO ONLINEPEKAN Baru memasuki hari keempat kempen Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Chini calon Barisan Nasional Mohd Sharim Md Zain dilihat mempamerkan gerak kerja kempen yang sistematik dengan telah bertemu hampir 40 peratus pengu...
Pas Sokong Bn Nasihat Calon Bn Prk Chini Terus Daulatkan Islam

Pas Sokong Bn Nasihat Calon Bn Prk Chini Terus Daulatkan Islam

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 325 hits
PEKAN Ahli PAS dalam DUN Chini akan memberi sokongan penuh terhadap calon Barisan Nasional Mohd Sharim Md Zain bagi memastikan kemenangan beliau dalam pilihan raya kecil DUN itu Pengerusi Majlis Tindakan PAS DUN Chini Sarjuni Konting berkat...
Keahlian Ppbm Calon Bebas Prk Chini Terhenti Serta Merta

Keahlian Ppbm Calon Bebas Prk Chini Terhenti Serta Merta

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 317 hits
Tengku Zainul Hisham Tengku Hussin pada 18 Jun ketika mengumumkan akan bertanding PRK Chini sebagai calon bebas PETALING JAYA Keahlian PPBM calon bebas PRK DUN Chini Tengku Zainul Hisham Tengku Hussin terhenti serta merta susulan tindakan b...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024