Reka Bentuk Futuristik Stesen Bukit Chagar Rts Link Johor Bahru Singapura


KUALA LUMPUR: Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) hari ini (20 Feb) mengumumkan pemenang reka bentuk bagi stesen Bukit Chagar Projek Rapid Transit System Link (RTS Link) Johor Bahru-Singapura pada satu sidang media yang berlangsung secara maya.
Rekaan berbentuk futuristik itu merupakan pemenang hadiah utama bagi pertandingan anjuran Pertubuhan Akitek Malaysia (PAM) dan MRT Corp yang diilhamkan Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Rekaan bertajuk ‘The Integration of Two’ yang menjadikan hubungan sejarah serta perkaitan antara Johor Bahru dan Singapura telah dikemukakan Chin Yee Chong daripada SM Architects Sdn Bhd, yang membawa pulang wang hadiah sebanyak RM250,000 (S$82,000).

Ketua Pegawai Eksekutif MRT Corp Encik Mohd Zarif Hashim berkata rekaan itu telah dipilih sebagai pemenang oleh Sultan Iskandar, yang merupakan penaung pertandingan tersebut serta pengerusi panel juri pertandingan berdasarkan kekuatan simbolismenya.

“Rekaan futuristik ini mampu menggambarkan hubungan yang terjalin antara Johor Bahru dengan Singapura dan stesen ini bukan sahaja menjadi mercu tanda ikonik di Johor Bahru malah merupakan antara stesen kereta api yang terunggul di dunia,” menurutnya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata kemenangan yang diraih SM Architect juga amat bermakna kerana ia merupakan sebuah firma yang berpangkalan di Johor Bahru dan pasukan itu turut membabitkan arkitek lulusan universiti tempatan.

Presiden PAM Encik Ezumi Harzani Ismail pula berkata pertandingan itu memberi peluang kepada arkitek di Malaysia menonjolkan bakat dan kebolehan masing-masing dalam menghasilkan reka bentuk bagi bangunan yang mencabar serta kompleks.

Menurut kenyataan itu, RTS Link bakal menghubungkan Stesen Bukit Chagar di Johor Bahru dan Stesen Woodlands Utara di Woodlands, Singapura serta dijadualkan memulakan operasi pada akhir 2026.

Sejumlah 91 penyertaan diterima sebelum pertandingan itu berakhir pada 25 Jan dan 10 rekaan telah disenarai pendek untuk penilaian akhir pada 8 Feb lepas yang turut menyaksikan kehadiran Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim dan Menteri Besar Johor Encik Haji Hasni Mohammad.
- BERNAMA/NA/na


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/02/reka-bentuk-futuristik-stesen-bukit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Homestay Murah Jp Perdana Johor Bahru

Homestay Murah Jp Perdana Johor Bahru

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 183 hits
Homestay Murah JP Perdana Johor Bahru Terletak di JP Perdana Johor Bahru dan merupakan homestay yang strategik dengan kemudahan banyak disekelilingnya Kepada yang mencari The post appeared first on
Puas Hati Dengan Seafood Bbq Dinner Buffet Renaissance Johor Bahru Hotel

Puas Hati Dengan Seafood Bbq Dinner Buffet Renaissance Johor Bahru Hotel

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 375 hits
Puas Hati dengan Seafood BBQ Dinner Buffet Renaissance JB Hotel Ewah dah boleh dine in semula ke kedai makan atau restoran Siap boleh duduk empat orang semeja tapi bersyarat dan ikut SOP gitu Ha apa lagi Jomlah terjah ke sini confirm puas h...
Pkp Di Kuala Lumpur Selangor Johor Dan Pulau Pinang Kekal Disambung Dua Minggu Lagi

Pkp Di Kuala Lumpur Selangor Johor Dan Pulau Pinang Kekal Disambung Dua Minggu Lagi

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 234 hits
Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada hari ini telah mengumumkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan akan dilanjutkan sehingga 4 Mac 2021 bagi Wilayah Persekutuan Selangor Johor dan Pulau Pinang PKP
Mco 2 0 Extended To March 4 In Selangor Kl Johor And Penang

Mco 2 0 Extended To March 4 In Selangor Kl Johor And Penang

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 260 hits
The second movement control order for Selangor Kuala Lumpur Johor and Penang has been extended for another two weeks from Feb 19 to March 4 Senior Minister Ismail Sabri Yaakob said all other states with the exception of Perlis will be place...
Johor Cops Bust Bitcoin Investment Scam 11 Arrested

Johor Cops Bust Bitcoin Investment Scam 11 Arrested

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 222 hits
JOHOR BARU The police have arrested 11 individuals including two Indonesian women for being involved in a money game scam here Johor Commercial Criminal Investigation Department chief Asst Comm Mohd Salleh Abdullah said the suspects aged be...
Ismail Sabri Mco To Continue In Kl Selangor Penang And Johor Till March 4

Ismail Sabri Mco To Continue In Kl Selangor Penang And Johor Till March 4

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 149 hits
Ismail Sabri announces that the current MCO that was to end this Thursday has been extended another two weeks until March 4 for Kuala Lumpur Selangor Johor and Penang 8211 Bernama file photo KUALA LUMPUR The current movement control order
Pkp Kekal Di Selangor Kuala Lumpur Johor P Pinang Lain Lain Negeri Di Tukar Ke Pkpb

Pkp Kekal Di Selangor Kuala Lumpur Johor P Pinang Lain Lain Negeri Di Tukar Ke Pkpb

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 164 hits
PUTRAJAYA Perintah Kawalan Pergerakan kekal untuk empat negeri bermula 19 Februari hingga 4 Mac Menteri Kanan Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata empat negeri itu ialah Selangor Kuala Lumpur Johor dan Pulau Pinang Manakala Ke...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega