Reformasi Umno Adalah Wajib Sebelum Kekal Terkubur




Bosan bercakap tentang PEREMAJAAN apabila ia hanya sebagai kata sahaja, seusai itu tinggalah seperti tunggul buruk. Begitulah perangai orang UMNO saban tahun semasa kuasa di tangan mereka  dahulu. Itu memang cerita dulu, ketika merea berkuasa di Putrajaya dan yakin akan terus berkuasa selepas PRU14.

Rupanya tinggal angan-angan selepas ditimpa badai oleh mantan presiden UMNO sendiri iaitu Tun Mahathir dari luar UMNO sendiri iaitu BERSATU. Memang begitu tragis dan tidak berhati perut, tapi disebabkan kita leka selain lalai dengan kajian karut yang mengatakan UMNO kekal memerintah selepas PRU14.

Kesudahannya tinggallah Perlis dan Pahang terkontang kanting sedang kehilangan paruh untuk bertongkat, barangkali senasib dengan Kelantan dan Terengganu yang kembali di pangkuan PAS. Berdoalah supaya pemerintahan PAS di Terengganu kali ini jauh lebih baik daripada zaman 1999-2004 dahulu. Penulis yakin akan kemampuan Menteri Besar baru yang dilantik oleh rakyat. Insyallah....

Nothing but less, because the only to make a comeback in the General Elaction is "REFORMASI". Tahun 2018 tidak sama dengan peristiwa yang berlaku pada 1998, paling kurang PRU10 pada tahun 1999 UMNO hanya kehilangan Terengganu sahaja di tangan PAS. Malah PAS juga melakar 'hatrick' kerana mengekalkan Kelantan.

REFORMASI perlu dilakukan dari peringkat umbi, bermula dari peringkat cawangan, bahagian, perhubungan dan seterusnya ke peringkat pusat. Oleh itu, bukalah pertandingan untuk mengisi setiap jawatan yang dikosongkan dan jadilah ANAK JANTAN. Lebih jantan lagi sekiranya tiada POLITIK WANG pada kali ini, lebih simpan dan guna untuk menggerakkan program sepanjang pasca PRU14.

Sedarlah diri orang UMNO, kuasa bukan ditangan kita lagi yang akan menentukan bangsa. Malah masa yang selalu kita kata "Kita Sudah Tiada Masa" juga sememangnya lenyap. Dek kerana berebutkan mahsul rakyat yang datang daripada rakyat, kini melopong kerana ianya sudah menjadi milik orang lain.

Mujurlah sekiranya pucuk pimpinan sedar diri akan penolakan generasi muda kepada UMNO, kalau yang masih ada dan bersembunyi dibalik kelab-kelab mahasiswa UMNO atau dikutip melalui program PEMANAS, belum tentu jati diri mereka kepada UMNO kuat apatah lagi bersedia menghadapi kekalahan. Malah telah ramai kalangan mereka yang kesipuan atau malu-malu kucing di tepi bahtera lawan.

Ini bermakna UMNO perlukan satu bentuk modul PERKADERAN baru kepada pelapis, cukuplah jadikan PAS sebagai contoh dan lihatlah bagaimana hasil didikan dan tarbiah yang diberikan bermula dai zaman PASTI hinggalah kepada tamat pengajian di Madrasah. Dalam kita tertanya-tanya apakah perkaderan kita benar-benar berjaya, tanya generasi baru dalam UMNO. Apa yang mereka lakukan saat pemimpin kita diserang bertalu-talu ketiak zaman berkuasa dahulu. Jika adapun hanyalah 'cybertrooper' sahaja yang tak pernah akan jasanya jarang dihargai. Malu??

Bercakap tentang REFORMASI, teringat pula penulisan Dato' Zaini Hassan dalam himpunan kolumnis yang dibukukan dan diberi nama 'CUIT'. UMNO yang sedang tempang pada hari ini septutnya kembali menjiwai semangat yang dibawa oleh orang UMNO lama. Tak usah malu jika makan nasi bungkus sahaja ketika menghadiri persidangan dan bermesyuarat bahagian dibawah pokok sahaja.

Bercakap pasal gerakan aktivisme, UMNO juga adalah salah satu daripada cabang aktivis yang ditubuhkan selain PKMM, AWAS, API dan Hizbul Muslimin. Malah corak perjuangan dan gerakan UMNO berubah mengikut peredaran zaman dan keadaan semasa tanah air. UMNO perlu kembali kepada semangat orang-orang lama, agar biar mereka tahu bagaimana orang lama membawa haluan perjuangan untuk bernafas selepas 7 dekad.

Memandangkan gelanggang pemilihan untuk memilih nakhoda baru sudah dibuka, manfaatkan sebaiknya dan bertandinglah sekiranya 'hanelang' daripada menjadi petualang dalam parti semasa Pilihan Raya. Kalah pemilihan tak bermakna kita kalah perang, kerana pemilihan hanyalah medan untuk pilih siapakah yang ketuai perang.
Elok sangatlah sekiranya anak-anak muda yang degil dan liar dalam membawa gerakan masing-masing diluar untuk turut bertanding dalam pemilihan kali ini.

Belajar dan manfaatkan sebaiknya platform ini walaupun baru di peringkat Pemuda mahupun Puteri. Percayalah bahawa, peluang mesti diberikan pada kali ini kerana masih ramai yang berkelayakan tetapi tidak berpeluang. Takkanlah masih mengharapkan kaum elit lagi, kerana kewujudan golongan ini juga antara faktor penolakan anak muda kepada UMNO.

Oleh itu, muhasabah diri masing-masing disamping mencari kelemahan dan menguatkan kembali segala perancangan untuk terus kekal relevan dalam arena politik negara. Semoga pemilihan kali ini adalah merupakan satu 'kick start' untuk UMNO kembali bernafas...wallahualam.

#HZ



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hishamuddinz.blogspot.com/2018/05/reformasi-umno-adalah-wajib-sebelum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bersatu Dan Umno Boleh Anggap Sahaja Ini Adalah Kemenangan Dap

Bersatu Dan Umno Boleh Anggap Sahaja Ini Adalah Kemenangan Dap

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 332 hits
Pemimpin Bersatu menyifatkan Tommy Thomas menyalahgunakan kuasa dan mencabar kewibawaan menteri dalam negeri manakala pemimpin Pemuda Umno menggesa dia letak jawatan
Umno Redha Kekal Pembangkang Jika

Umno Redha Kekal Pembangkang Jika

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 230 hits
UMNO redha untuk kekal sebagai pembangkang jika DAP ada bersama kerajaan baru yang ditubuhkan nanti Penegasan itu dikeluarkan Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa Menurut beliau perjuangan UMNO akan diteruskan dan itu adalah prinsip ya...
Tak Setuju Usul Pas Tun M Kekal Sepenggal Umno Cadang Ph Bawa Usul Tukar Pm

Tak Setuju Usul Pas Tun M Kekal Sepenggal Umno Cadang Ph Bawa Usul Tukar Pm

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 231 hits
UMNO Perlis mencadangkan agar parti kerajaan Pakatan Harapan membawa usul menukar Perdana Menteri di Dewan Rakyat sekiranya tidak bersetuju dengan usul dibawa Pas yang mahu mengekalkan Tun Dr Mahathir Mohamad sehingga tamat penggal Loading ...
Ini Tata Cara Mandi Wajib Bagi Pria Sebelum Menunaikan Salat Jumat

Ini Tata Cara Mandi Wajib Bagi Pria Sebelum Menunaikan Salat Jumat

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 270 hits
Terdapat langkah langkah dalam melakukan mandi wajib sebelum Salat Jumat berikut merdeka com merangkum tata cara dalam mandi wajib sesuai sunah Rasul
5 Hak Karyawan Resign Yang Wajib Diberikan Perusahaan Tanyakan Ke Hrd Sebelum Perpisahan

5 Hak Karyawan Resign Yang Wajib Diberikan Perusahaan Tanyakan Ke Hrd Sebelum Perpisahan

papar berkaitan - pada 3/3/2020 - jumlah : 159 hits
Sisa cuti tahunanmu harusnya bisa diuangkan wong ada peraturannya kok Asal kamu taat peraturan saat resign ya
Th Hotel T Ganu Untung Wajib Kekal Bawah Th

Th Hotel T Ganu Untung Wajib Kekal Bawah Th

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 298 hits
DATO DR MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT TAKIRISAYA telah membuat semakan ke atas prestasi TH Hotel Convention Centre Terengganu di Kuala Nerus dan mendapati bahawa ia telah mencatatkan keuntungan pada tiap tiap tahun Rekodnya seperti berikut...
Mahathir Sailang Perikatan Nasional Terkubur Pas Umno Gagal

Mahathir Sailang Perikatan Nasional Terkubur Pas Umno Gagal

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 513 hits
Senyuman pemimpin BN dan PAS pada Ahad lepas di Sheraton Hotel di Petaling Jaya malam ini digantikan dengan riak muka yang serius di Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur yang menjadi tempat mereka mengumumkan menarik semula sokongan t...
Perikatan Nasional Terkubur Sebelum Lahir

Perikatan Nasional Terkubur Sebelum Lahir

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 290 hits
BERITASenyuman pemimpin BN dan PAS pada Ahad lepas di Sheraton Hotel di Petaling Jaya malam ini digantikan dengan riak muka yang serius di Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur yang menjadi tempat mereka mengumumkan menarik semula soko...
Jangkaan Senarai Kabinet Muhyiddin Sama Dengan Sebelum Ini

Jangkaan Senarai Kabinet Muhyiddin Sama Dengan Sebelum Ini

papar berkaitan - pada 4/3/2020 - jumlah : 475 hits
Seorang pemimpin kanan Bersatu menjangkakan jumlah kementerian untuk kerajaan Perikatan Nasional pimpinan presiden parti itu akan sama seperti sebelum ini Saya rasa masih sama kata Naib Presiden Bersatu Abdul Rashid Asari ketika dihubungi M...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang

Saravanan Takes Dig At Unity Govt While Stumping For It

Absolute Power Corrupts Absolutely

Ffp Membantu Menangani Isu Gaji Dalam Bola Sepak Tempatan