Ree Sanusi Dakwa Perjanjian Mbi Warga China Sebelum Beliau Jadi Mb


 
Sanusi Nor mendakwa So Loi Fat bertemunya untuk memberitahu perjanjian dibuat dengan Perbadanan Menteri Besar (MBI) Kedah bagi perlombongan unsur nadir bumi (REE).KUALA KEDAH: Sanusi Nor menegaskan lelaki warga China yang dikaitkan dengan kecurian unsur nadir bumi (REE) membuat perjanjian dengan Perbadanan Menteri Besar (MBI) Kedah sebelum beliau menjadi menteri besar pada Mei 2020.
Mengakui mengenali So Loi Fat yang identitinya didedahkan Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail, Sanusi berkata lelaki itu memberitahunya beliau telah membuat pelbagai persediaan termasuk mengeluarkan belanja RM30 juta bagi perlombongan REE di Kedah.
“Masa jumpa dia (So) cerita telah bayar kepada MBI sebelum ini, habis RM30 juta dan macam-macam buat persiapan serta perjanjian (berkait REE) dengan MBI sebelum saya masuk pejabat MB.
Ads by Kiosked“Jadi saya kata teruskan sahaja, buatlah apa hendak buat tetapi pastikan ikut undang-undang,” katanya ditemui media selepas program sembang santai di Kubang Rotan hari ini.
Sanusi turut meminta Saifuddin supaya menyemak semula terlebih dahulu maklumat untuk mengaitkan dirinya dengan isu terbabit.
Beliau mengulas pendedahan Saifuddin berhubung bukti terbaru isu kecurian REE termasuk gambar Sanusi dengan So yang dikaitkan dengan kegiatan itu.
Saifuddin yang juga setiausaha agung PKR berkata So adalah salah seorang daripada dua pekerja mahir yang dibawa masuk MBI Kedah.
Selain itu, Saifuddin turut mendedahkan dokumen permohonan Pas Lawatan Ikhtisas yang dipohon dan ditandatangani Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) MBI Muhammad Sobri Osman.
Katanya, individu terlibat dengan kes kecurian REE juga berbeza dengan So dan perkara itu sememangnya diketahui Saifuddin.
Ads by Kiosked“Beliau saja lontar untuk saya jawab, itu saya tak ada jawapan sebab itu hasil siasatan agensi penguatkuasa yang tak dedah pada saya.
“Beliau ambil maklumat siasatan dan dedah suruh kita jawab, mana kita tahu,” katanya. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/08/ree-sanusi-dakwa-perjanjian-mbi-warga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Ree Sprm Akan Panggil Sanusi Kata Azam

Kes Ree Sprm Akan Panggil Sanusi Kata Azam

papar berkaitan - pada 21/7/2023 - jumlah : 165 hits
freemalaysiatoday com 20 Jul 2023Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki berkata pihaknya ketika ini sudah merakam keterangan 12 saksi berhubung kes tersebut Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki berkata SPRM juga sedang mengesan beberapa individu dari...
No Intention To Tarnish Sanusi S Image Over Ree Theft Says Saifuddin

No Intention To Tarnish Sanusi S Image Over Ree Theft Says Saifuddin

papar berkaitan - pada 21/7/2023 - jumlah : 142 hits
PENDANG The disclosure of the theft of rare earth elements in Bukit Enggang Sik is not intended to tarnish the image of Kedah Mentri Besar Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor says Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail The Home Minister said th...
Ree Sanusi Heret Saifuddin Ke Mahkamah Kerana Fitnah

Ree Sanusi Heret Saifuddin Ke Mahkamah Kerana Fitnah

papar berkaitan - pada 8/8/2023 - jumlah : 177 hits
Hidir Reduan Abdul RashidMenteri besar sementara Kedah Muhammad Sanusi Md Noor memfailkan saman fitnah terhadap Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail berhubung kenyataan yang mengaitkannya dengan kecurian unsur nadir bumi di Bukit ...
Hamzah Dakwa Zahid Tawar Perjanjian Dengan Syarat Kesnya Selesai

Hamzah Dakwa Zahid Tawar Perjanjian Dengan Syarat Kesnya Selesai

papar berkaitan - pada 21/7/2023 - jumlah : 176 hits
malaysiakini comSetiausaha Agung PN Hamzah Zainudin membandingkan persetujuan yang menurutnya ditawarkan BN kepada mereka selepas PRN Sabah pada 2020 dengan persetujuan yang didakwa dicapai antara Pengerusi BN Ahmad Zahid Hamidi dan Pengeru...
Gempar Saifuddin Dedah Staf China Mbi Guna Medical Tourism Permit

Gempar Saifuddin Dedah Staf China Mbi Guna Medical Tourism Permit

papar berkaitan - pada 21/7/2023 - jumlah : 115 hits
Saifuddin Nasution mendedahkan bagaimana syarikat milik negeri Kedah MBI menyalah gunakan Pass Permit Medical Tourism untuk berkerja di lombong REE Membawa perkerja Am dari China untuk berkerja Saifuddin mencabar MB Sanusi jelaskan semua in...
Dakwa Kpn Menipu Pemimpin Keadilan Cabar Sanusi Buat Laporan Polis

Dakwa Kpn Menipu Pemimpin Keadilan Cabar Sanusi Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 20/7/2023 - jumlah : 94 hits
Oleh Abdullah ZaidMenteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi dicabar untuk membuat laporan polis berhubung dirinya yang tidak menerima sebarang makluman berkenaan penahanan berkaitan pendakwaan kes menghina Sultan Selangor di Mahkamah S...
Lawyer Hits Back What S Untrue Confusing About My Post

Drama Perang Nasi Dagang

Saya Hidup Pada Usia Subsidi Diberi Allah Pyanhabib

Fahmi Presents Instrument Of Royal Invitation To Kedah Sultan For King S Coronation

Gentle Letak Jawatan Kata Ti Lian Ker Kepada Hannah Yeoh

M Sia Negara Islam Apa Macam Ni Judi

Sedap Ke Air Minuman White Coffee Aik Cheong

Safety Protocols And Precautions During Oil Tank Replacement



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kiblat Ke Syurga Astro Ria

Siapa Teme Abdullah Ini Biodata Penulis Buku Yang Sering Mengaburkan Mukanya Ini

Biodata Sofea Shra Personaliti TikTok Terkenal

10 Fakta Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Yang Ramai Tak Tahu Gandingan Pelakon Erysha Emyra MK K Clique Siaran TV3 Malaysia Tonton

5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan


Cara Pastikan Ayam Bersih Sihat

Jejambat Wakaf Bharu Atasi Kesesakan Lalu Lintas

Buah Mangga Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

G Dragon Dilantik Jadi Profesor Di Universiti Berprestij Di Korea

Kami Menari Bersama Suzy Ulas Hubungan Rapat Bersama Park Bogum

Menziarahi S Amin Shahab