Realiti Sebalik Isu Tpm


 

Kenapa Bersatu pimpinan Muhyiddin Yassin tiba-tiba menuntut Ismail Sabri Yaakob melantik timbalan perdana menteri, dan mahu orang yang dilantik itu mesti daripada Bersatu?
Ahli Parlimen Pagoh itu merujuk kepada perjanjian yang ditandatangani beliau dan Ismail dengan Annuar Musa serta Hamzah Zainudin sebagai saksi.
Perjanjian ditandatangani pada 2021, namun hanya sekarang didedahkan Muhyiddin. Tindakan itu mengejutkan bukan saja rakyat, tetapi juga Abdul Hadi Awang, rakan utama Muhyiddin dalam Perikatan Nasional dan tentunya kalangan pemimpin Umno sendiri.

Tindakan itu mungkin untuk memberi tekanan ke atas Ismail atau memberi peringatan tertentu kepada perdana menteri. Namun, ia turut membongkar Bersatu dan Muhyiddin sendiri sebagai kemaruk kuasa – mahukan satu lagi jawatan penting ketika rakyat bergelut dengan pelbagai musibah sara hidup.
Tentunya persoalan segera yang timbul daripada pendedahan tuntutan terbuka kerusi TPM oleh Muhyiddin ialah kenapa Ismail mengikat perjanjian sebegitu dengan orang yang digantinya sebagai perdana menteri. Adakah ia dilakukan tanpa atau dengan pengetahuan pimpinan tertinggi Umno?
Berdasarkan surat perjanjian itu yang bertebaran di media sosial, boleh dirumuskan Muhyiddin bersetuju memberi sokongan PN (termasuk Bersatu dan PAS) untuk Ismail menjadi perdana menteri dengan syarat-syarat tertentu, termasuk kerusi TPM ditentukan oleh Bersatu secara khusus (bukan PAS).
Jika diandaikan Ismail tidak merujuk tawaran Muhyiddin itu kepada Majlis Kerja Tertinggi Umno, maka persoalannya ialah kenapa?
Namun, sebelum menjawab soalan itu, sayugia diingatkan Muhyiddin “diturunkan” sebagai perdana menteri apabila 15 Ahli Parlimen Umno, sepakat menarik balik sokongan terhadap beliau, selepas negara terjunam dalam krisis ekonomi dan kesihatan paling buruk dalam sejarahnya.
Kekosongan jawatan tertinggi itu tentunya diintai Pakatan Harapan, sebagai blok pembangkang terbesar. Malah PH, mempunyai peluang menabalkan Anwar Ibrahim sebagai PM, jika parti lain (seperti PN dan Umno-BN) tidak mencapai kata sepakat.
Meskipun menyedari keadaan sedemikian, Muhyiddin hanya bersedia memberikan sokongan PN kepada Ismail dengan syarat naib presiden Umno itu, antara lain, bersetuju memberikan jawatan TPM kepada Bersatu.
Kita tahu sekarang, selain itu, Muhyiddin juga mahukan jawatan penting setara menteri mentor untuk dirinya.
Bermakna, jika tuntutan-tuntutan itu tidak dipenuhi, Muhyiddin sanggup memberi laluan kepada PH atau parti lain untuk calon mereka menjadi PM baharu.
Adalah jelas, Ismail satu-satunya calon yang boleh “diterima” Muhyiddin berdasarkan pengaruhnya dalam Umno dan prestasi Ahli Parlimen Bera itu sebagai menteri kanan dalam Kabinet beliau selama 17 bulan.
Namun, sukar memahami kenapa Muhyiddin masih meletakkan harga begitu mahal dengan menuntut jawatan-jawatan tinggi untuk memberi sokongan kepada Ismail.
Menerima realiti Muhyiddin musuh utama Umno ketika itu, Ismail berdepan dengan risiko Putrajaya “ditawan” semula oleh PH dan Umno-BN akan terpinggir terus, sekiranya tuntuan Muhyiddin tidak dilayan.
Ismail mempunyai pilihan untuk membawa tuntutan Muhyiddin itu ke MKT Umno, namun sedar, kebarangkalian tinggi, tuntutan itu akan di tolak buat-bulat oleh Ahmad Zahid Hamidi dan rakan-rakan.
Maka, apakah kemungkinan Ismail mengambil keputusan sendiri untuk “akur” dengan tuntutan Muhyiddin dan menurunkan tandatangannya pada “perjanjian persefahaman” yang digubal oleh Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan?
Apakah mungkin Ismail bertindak demikian kerana mahu memastikan PH tidak kembali berkuasa dan, pada masa sama, ‘membeli masa’ untuk menangani tuntutan-tuntutan keterlaluan Muhyiddin, termasuk kerusi TPM?
Kebarangkalian bahawa inilah yang berlaku tidak boleh ditolak sewenang-wenangnya. Ia disokong sedikit sebanyak oleh tindakan Ismail mengikat memorandum persefahaman kerjasama dengan PH yang mengukuhkan sokongan terhadap beliau dalam berdepan dengan sebarang “serang balas” Bersatu dan Muhyiddin.
Apa yang nyata, ialah Ismail masih belum bercadang melantik timbalannya dan tidak ada tanda-tanda beliau berhasrat berbuat demikian.
Meskipun, Muhyiddin dengan penyokongnya memberi tekanan kepada Ismail dengan mendedahkan surat perjanjian berkenaan, naib presiden Umno itu tidak goyah setakat ini.
Beliau masih menerima sokongan agak ‘solid’ dalam dan luar Umno, khususnya dalam menekankan bahawa keutamaannya adalah memulihkan ekonomi negara dan membantu mengawal kos sara hidup yang melambung akibat faktor-faktor persekitaran global.
Setelah Bersatu dan PN pimpinannya kalah teruk dalam PRN Melaka dan Johor, Muhyiddin dan penyokongnya kini menggunakan isu jawatan TPM untuk menyerang Ismail dan Umno demi menyelamatkan parti sendiri sebelum PRU15 berlangsung.
Namun “pendedahan” Muhyiddin akhirnya memakan tuan dan imej Bersatu serta Muhyiddin sendiri tercalar lagi.
Isu sama ada Ismail ‘mungkir janji’ adalah tidak penting berbanding persoalan lebih besar: haruskah perdana menteri tunduk kepada tuntutan-tuntutan politik tidak munasabah yang dibuat Muhyiddin, khususnya dalam keadaan negara sekarang.
Kenapa gelojoh? Apa jadi dengan janji berulang kali Muhyiddin untuk sentiasa mengutamakan kepentingan negara dan rakyat?
Apakah Muhyiddin sekadar menanam tebu dibibir, melontar slogan yang hanya indah khabar dari rupa. Itu antara perkara yang patut direnung beliau. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/07/realiti-sebalik-isu-tpm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Tpm Cetus 1 001 Masalah

Isu Tpm Cetus 1 001 Masalah

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 124 hits
Bagi Isham Jalil ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Annuar Musa lah orang yang mesti tampil menjelaskan isu perjanjian jawatan timbalan perdana menteri yang semakin kusut dan kalut sekarang Ini kerana namanya disebut pemimpin Bersatu sebagai ...
Hadi Tak Dimaklum Perjanjian Tpm Bukan Isu Besar Tidaklah Sampai Pas Berpecah Kata Pemimpin Veteran

Hadi Tak Dimaklum Perjanjian Tpm Bukan Isu Besar Tidaklah Sampai Pas Berpecah Kata Pemimpin Veteran

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 134 hits
PAS sejak dulu tidak pernah meminta minta jawatan dalam kerajaan sebaliknya membantu mencalonkan pihak di parti lain untuk memimpin negara kata Ketua Sidang Assabiqun PAS Pusat Mahfodz Mohamed PETALING JAYA Akar umbi PAS tidak menganggap is...
Aktivis Terkejut Isu Panas Pengkhiantan Tanah Terhadap Orang Melayu Menjadi Tular Semula

Aktivis Terkejut Isu Panas Pengkhiantan Tanah Terhadap Orang Melayu Menjadi Tular Semula

papar berkaitan - pada 8/7/2022 - jumlah : 358 hits
KUANTAN Saya terkejut kenyataan berkaitan isu skandal faraid tanah dikalangan orang dalam jabatan yang didedahkan pada pertengahan tahun lalu kini menjadi tular semula demikian ditegaskan oleh aktivis masyarakat Mohd Shukri Mohd Ramli hari ...
Penjelasan Act Soal Isu Kudeta Ahyudin Gaya Kepemimpinannya One Man Show

Penjelasan Act Soal Isu Kudeta Ahyudin Gaya Kepemimpinannya One Man Show

papar berkaitan - pada 5/7/2022 - jumlah : 111 hits
Termasuk juga perihal pemberitaan yang ramai menjadi sorotan mulai dari gaji sebanyak Rp250 juta setiap bulan yang diterima Ahyudin melingkupi juga berbagai aset yang dibeli menggunakan uang ACT seperti mobil mewah rumah sampai lampu gantun...
Kerajaan 22 Bulan Jangankan Ph Di Putrajaya Selangor Pun Haru Biru Pelbagai Isu

Kerajaan 22 Bulan Jangankan Ph Di Putrajaya Selangor Pun Haru Biru Pelbagai Isu

papar berkaitan - pada 3/7/2022 - jumlah : 145 hits
Hujah politik yang sering digunakan oleh BN untuk memburukkan Pakatan Harapan ialah kerajaan 22 bulan yang penuh kelemahan Bagaimanapun hal itu tidak disangkal oleh Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari Katanya jangankan PH di Pu...
Isu Batu Puteh Apandi Ali Mb Johor Kokok Berderai Derai Ekor Berge

Isu Batu Puteh Apandi Ali Mb Johor Kokok Berderai Derai Ekor Berge

papar berkaitan - pada 4/7/2022 - jumlah : 152 hits
Pulau terletak berhampiran dengan pulau pulau sekitarnya seperti dan yang menjadi subjek utama mengenai pertindihan antara dan yang dibicarakan menerusi Pada Mahkamah memutuskan bahawa Pulau Batu Puteh milik sementara milik Status pula akan...
Isu Guru Pukul Muka Murid Tahun 3 Diselesaikan Secara Baik Tanpa Libatkan Undang Undang

Isu Guru Pukul Muka Murid Tahun 3 Diselesaikan Secara Baik Tanpa Libatkan Undang Undang

papar berkaitan - pada 8/7/2022 - jumlah : 229 hits
Isu guru pukul muka murid Tahun 3 diselesaikan secara baik tanpa libatkan undang undangIbu bapa murid Tahun Tiga yang videonya tular di laman sosial berhubung dakwaan anak mereka dipukul di muka ketika dalam kelas sepakat menyelesaikan perk...
Jangan Harap Isu Baling Selesai Segera Belia Masa Untuk Politik

Jangan Harap Isu Baling Selesai Segera Belia Masa Untuk Politik

papar berkaitan - pada 11/7/2022 - jumlah : 144 hits
NORMAN RADZUANOrg Baling jgn mimpi isu banjir akn selesai segera BUY TIME UTK MATLAMAT POLITIK Org Baling berhati hatilah Masalah pembalakan di Kedah hanya akn selesai 18 tahun lagi Maknanya ada 17 tahun lagi kena sabar Yg umur 30 tahun ken...
Apa Itu Wang What Is Money

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Cara Untuk Mendapat Rezeki Yang Melimpah Ruah

Itinerary Percutian 2 Hari 1 Malam Ke Kuantan Pahang

Campers Gathering Legenda Putri Homestay Kuala Linggi Melaka

3 Hari Bertugas Untuk Program Jerayawara

Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah