Realiti Buat Anwar Dan Umno



Beberapa hari lepas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengadap Yang Di Pertuan Agong dan menyembahkan bukti beliau mempunyai sokongan yang mencukupi untuk mengambil alih tampuk kepimpinan negara daripada Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Berdasarkan kenyataan Anwar, Istana Negara dan laporan media, jelas Anwar tidak membuktikan beliau mempunyai sokongan individu setiap Ahli Parlimen. Sebaliknya, beliau mempersembahan komitmen pemimpin-pemimpin parti politik mengenai jumlah Ahli Parlimen yang akan menyokongnya.
Dalam konteks ini tuntutan Anwar tidak cukup kuat, malah tidak ada merit langsung dalam Perlembagaan Persekutuan.
Ini kerana Perkara 43 (2) (a) menetapkan Yang di-Pertuan Agong hendaklah terlebih dahulu melantik sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikan Jemaah Menteri seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat.
Fasal ini hanya terpakai ketika wujud kekosongan jawatan Perdana Menteri seperti mana ketika malam selepas keputusan Pilihan Raya Umum, atau ketika Tun Dr Mahathir meletak jawatan pada Februari lalu.
Muhyiddin masih kukuh
Bagaimanapun dalam kes Anwar sekarang, jawatan Perdana Menteri tidak kosong. Justeru sebelum pelantikan baharu dibuat, Tuanku mesti memastikan Perkara 43 (4) Perlembagaan dipenuh terlebih dahulu, iaitu “jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh Yang di-Pertuan Agong.”
Dalam keadaan ini kedudukan Muhyiddin langsung tidak terjejas. Tuanku tidak mempunyai kuasa Perlembagaan untuk meminta Muhyiddin mengosongkan jawatan kerana belum dibuktikan beliau hilang sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat.
Semua pihak yang mahu menjatuhkan Muhyiddin perlu membuktikan majoriti Ahli Dewan Rakyat tidak  lagi menyokong beliau.
Risiko UMNO
Dalam kebimbangan rakyat akan berlaku PRU kerana tindakan Anwar Ibrahim, Biro Politik UMNO turut mengumumkan keputusan untuk mengkaji semula kedudukan parti dalam kerajaan Perikatan Nasional sekiranya beberapa permintaan mereka tidak dipenuhi.
Kenyataan ini tanpa penerangan jelas kepada umum telah menyebabkan timbul persepsi ini adalah sebahagian gerakan rakus UMNO ketika Muhyiddin sedang diasak oleh Anwar.
Dalam keadaan biasa rakyat mungkin boleh menerima situasi ini sebagai sepak terajang politik.
Tindakan menggentinkan situasi politik negara ketika rakyat masih lagi trauma dengan peningkatan kes Covid-19 pasca Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah telah memburukkan imej UMNO.
Walaupun keputusan ini agak popular dalam parti namun ia dicemuh dan di pandang sinis oleh rakyat biasa. UMNO sedang dilabel sebagai parti yang tidak lagi mementingkan rakyat dan tenggelam dalam kerakusan kuasa.
Tidak salah UMNO meninggalkan kerajaan jika ia membabitkan kepentingan rakyat atau parti. Namun naratif harus sampai dan mampu menarik sokongan rakyat.
Ini kerana kelangsungan politik UMNO bergantung kepada 15 juta pengundi yang hampir 65 peratus adalah non-partisan – yakni mereka mempunyai pendapat yang berubah-ubah.
UMNO perlu sedar kemarahan rakyat terhadap Anwar kini berubah kepada mereka kerana dilihat sebagai punca ketidakstabilan politik masa kini. UMNO dilihat secara langsung dan tidak langsung telah menyokong usaha Anwar menjatuhkan Perdana Menteri dan mungkin mengakibatkan PRU ketika rakyat bergelut dengan Covid-19.
Justeru apa sahaja permintaan dan perbincangan dalam Mesyuarat Majis Tertinggi (MT) parti tersebut Selasa ini, ia harus dalam keadaan menjaga maruah dan kestabilan politik.
UMNO tidak boleh berpatah balik sesuka hati. kegopohan Biro Politik mengumumkan tuntutan menyebabkan harus ada sesuatu dicapai dari krisis ini; atau UMNO akan dilihat parti ‘yang bercawat ekor’.
Kedua, UMNO seharusnya mencari jalan untuk tidak menjatuhkan kerajaan ini pada ketika pandemik Covid-19 masih membara.
Justeru tuntutan yang dibuat tidak boleh sesuatu yang tidak munasabah dan menambah kebencian rakyat kepada parti.
Apa pun keputusan MT UMNO nanti, sesuatu yang perlu mereka fahami ialah rakyat memerhati dan akan menghakimi mereka.
Dalam keadaan rakyat sedang sengsara dan susah, mereka menjadi lebih sinis dan nihilis. Jangan sampai menang sorak, kampung tergadai.
*Artikel ini pertama kali disiarkan oleh Sinar Ahad (18.10.2020)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://mediaterjah.com/2020/10/realiti-buat-anwar-dan-umno/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gerakan Ku Li Raih Lebih Majoriti Pinggir Anwar Umno Bermasalah

Gerakan Ku Li Raih Lebih Majoriti Pinggir Anwar Umno Bermasalah

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 201 hits
Astro AwaniOktober 15 2020 Jika dicongak dan dilihat kepada jumlah sokongan gerakan Ku Li ini mempunyai sokongan lebih besar dalam kalangan ahli Parlimen UMNO kata sumber Astro AWANI Foto Astro AWANIKUALA LUMPUR Sejurus Presiden PKR Datuk S...
Anwar Dapat Sokongan Cukup Termasuk 30 Dari Umno Kata Khalid Samad

Anwar Dapat Sokongan Cukup Termasuk 30 Dari Umno Kata Khalid Samad

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 332 hits
Anwar turut membawa surat dari Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang menyatakan 30 MP Umno menyokong Anwar kata Khalid Samad Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai jumlah sokongan yang jelas termasuk 30 ahli parlimen Umno ketika beliau mempersemba...
Mahathir Mahu Bunuh Umno Anwar Dan Muhyiddin Dengan 1 Batu Kata Mt Umno

Mahathir Mahu Bunuh Umno Anwar Dan Muhyiddin Dengan 1 Batu Kata Mt Umno

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 486 hits
MALAYSIA DATELINEAnggota Majlis Tertinggi Umno mendakwa Tun Dr Mahathir Mohamad mahu membunuh tiga pihak sekarang Datuk Seri Anwar Ibrahim Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Umno Ini yang Tun Mahathir mahu lakukan Dia lain dari yang lain Dia mahu...
Menyokong Anwar Untuk Jatuhkan Muhyiddin Cara Terbaik Untuk Elak Umno Terus Dibuli Bersatu

Menyokong Anwar Untuk Jatuhkan Muhyiddin Cara Terbaik Untuk Elak Umno Terus Dibuli Bersatu

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 272 hits
Perkara paling pedih sehingga merobek ke hulu hati UMNO sekarang ini ialah apabila parti itu dibuli oleh Bersatu dalam PRN Sabah yang baru lalu Rasa pedih hati itu sebenarnya lebih perit daripada perasaan yang ditanggung ketika UMNO hilang ...
Kerajaan Abah Din Di Hujung Tanduk Umno Mungkin Akan Bekerjasama Dengan Anwar

Kerajaan Abah Din Di Hujung Tanduk Umno Mungkin Akan Bekerjasama Dengan Anwar

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 250 hits
Kenyataan Ahmad Maslan yang memaklumkan UMNO sedang mempertimbangkan menarik diri dari dari menyokong Perikatan Nasional dan mengenakan syarat baharu jika mahu terus bekerjasama bukanlah ancaman tetapi satu keputusan sebulat suara dari pemi...
Anwar Warned About Cutting Deals With Umno Mps On Trial

Anwar Warned About Cutting Deals With Umno Mps On Trial

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 233 hits
There will be public outcry against the government if the attorney general decides to withdraw serious criminal charges against six Umno MPs a lawyer warned Mohamed Rafique Rashid Ali said some of the cases were in the midst of trials and t...
Di Mana Senarai Nama 30 Ahli Parlimen Umno Yang Menyokong Dato Seri Anwar Ibrahim

Di Mana Senarai Nama 30 Ahli Parlimen Umno Yang Menyokong Dato Seri Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 417 hits
oleh Dr KamarulSudah bertebaran rata dakwaan Pengarah Komunikasi AMANAH Khalid Samad bahawa Presiden UMNO Dato Seri Zahid Hamidi kononnya menjanjikan sokongan 30 Ahli Parlimen UMNO kepada Dato Seri Anwar Ibrahim Antara lainnya berita ini te...
Umno Said To Be Pushing Same Power Sharing Formula To Muhyiddin Anwar

Umno Said To Be Pushing Same Power Sharing Formula To Muhyiddin Anwar

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 251 hits
Umno is presenting to Muhyiddin Yassin and Anwar Ibrahim the same formula for sharing power according to Barisan Nasional and Pakatan Harapan insiders If neither of the two accepts the formula it will consider triggering snap polls the sour...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions