Rayuan Haji 2024 Daftar Kelayakan Dan Cara Mohon Melalui Thijari


Rayuan haji kini dibuka! Ibadah haji adalah merupakan rukun kelima dalam rukun Islam. Umat Islam di Malaysia akan mengerjakan haji di bawah lembaga Tabung Haji yang merupakan pengurusan kebangsaan negara Malaysia bagi urusan haji.
Ramai yang ingin mengerjakan haji dan ramai juga yang tidak layak untuk mengerjakan haji pada tahun-tahun sebelum. Namun, anda tidak perlu putus harapan kerana kerajaan Malaysia masih membuka rayuan Haji bagi tahun 2024.
Sertai Telegram Informasi SGO Rayuan Haji Untuk Mohon Dibenarkan Mengerjakan Haji Pada Tahun 2024 Tempoh Permohonan Rayuan Haji Dibuka Rayuan Haji 2024 : Daftar, Kelayakan dan Cara Mohon Melalui Thijari 19 Kepada bakal Haji, anda kini boleh membuat permohonan rayuan Haji untuk musim haji 1444 hijrah tahun semasa secara online melalui aplikasi rasmi Thijari. Menurut menteri di Jabatan Perdana menteri hal ehwal agama iaitu datuk seri Dr Zulkifli Mohamad al-bakri telah berkata bakal Haji kini tidak perlu membuat rayuan Haji secara tradisi dengan menulis surat rayuan atau perlu hadir ke cawangan lembaga Tabung Haji.
Untuk permohonan rayuan Haji adalah dibuka bermula pada 27 Mac 2023 dan permohonan tutup rayuan akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.
Kelayakan Rayuan Haji Pada umumnya mereka yang telah mendaftar Haji boleh membuat permohonan rayuan untuk Haji. Walaubagaimanapun, pihak Tabung Haji telah menetapkan beberapa keutamaan untuk diberikan kepada mereka yang dari:
Lanjut usia /Pembantu lanjut usia. Jemaah yang telah terpilih pada tahun sebelumnya namun terpaksa menangguh haji. Jemaah yang mana giliran mereka pada tahun berikutnya 1445H / 2024 pada tarikh rayuan haji 2024. Sekiranya anda memenuhi kelayakan serta ingin membuat permohonan rayuan untuk Haji segera anda boleh merujuk panduan cara guna serta daftar melalui aplikasi Thijari.
Panduan Pendaftaran dan Rayuan Haji Melalui Akaun Thijari Cara Buat Rayuan Haji Melalui Akaun Thijari Untuk membuat permohonan rayuan untuk Haji terkini, pendeposit Tabung Haji yang ingin membuat rayuan perlu log masuk ke akaun thijari masing-masing pada aplikasi atau laman web yang disahkan oleh Tabung Haji.
Download aplikasi Thijari:
Tabung Haji THiJARI (android) / (Ios) Berikut adalah cara buat rayuan haji di Tabung Haji melalui laman thijari:
Sila log masuk THiJARI dan klik pada pilihan menu perkhidmatan Haji. Klik pada butang rayuan haji. Kemudian klik pada permohonan rayuan Haji dan berikutnya. Sila baca dengan teliti garis panduan pengurusan rayuan menunaikan fardhu Haji dan klik sahaja “Saya Faham”. Anda perlu memasukkan nombor akaun Tabung Haji dan nombor kad pengenalan bakal Haji apabila diminta. Paparan mengenai soalan akan diberikan dan anda perlu pilih ya atau tidak kemudian pilih atau klik akad (Perakuan Istito’ah). Kemudian klik hantar bagi mengemukakan rayuan. Sila muat turun surat akuan terima rayuan bakal Haji sebagai rujukan untuk pihak Tabung Haji akan mengeluarkan surat perakuan penerimaan rayuan haji untuk tahun semasa. Rayuan anda tersebut akan dimasukkan ke dalam sistem Tabung Haji untuk diproses. Rayuan Haji 2024 : Daftar, Kelayakan dan Cara Mohon Melalui Thijari 20 Keutamaan Dalam Pemilihan Rayuan Haji Bagi kekosongan Kuantan Haji akibat penolakan oleh mereka yang ditawarkan Haji tahun ini akan diisi oleh pendeposit TH yang telah mendaftar Haji serta membuat rayuan untuk menunaikan ibadah haji. Menurut pihak Tabung Haji pemilihan dibuat berpandukan kepada merit-merit tertentu.
Berikut adalah pengiraan merit dalam pemilihan rayuan Haji:
Merit rayuan mahram, sebagai contohnya isteri terpilih namun suami tidak terpilih maka suami adalah layak membuat rayuan untuk pergi bersama isteri dan sebaliknya. Merit rayuan lanjut usia, adalah mereka yang sudah lanjut usia namun boleh membuat rayuan serta akan diberi keutamaan jika terdapat kekosongan Kuantan haji tahun semasa. Merit sudah mendaftar lama, iaitu rayuan Yang dibuka kepada mereka yang sudah berdaftar lama sebagai contohnya sebelum ini telah mendapat tawaran namun ditangguh pemergian Haji atau menolak atas sebab-sebab tertentu seperti kekangan kewangan kesihatan dan lain-lain. Keutamaan ini adalah diberikan kepada mereka yang menunaikan ibadah haji buat kali pertama. Merit giliran Haji tahun ini itu diberi keutamaan atas pertimbangan juga kepada mereka yang giliran menunaikan haji pada tahun berikutnya pada tahun 2024, 2025 dan seterusnya. Permohonan rayuan Haji adalah dibuka untuk kesemua pendeposit TH yang mana ingin menunaikan haji pada tahun akan datang. Namun, pihak tabung haji akan mempertimbangkan rayuan anda dan sekiranya permohonan anda diterima anda perlu bersiap sedia dan mengikuti prosedur yang telah ditetapkan oleh lembaga tabung haji.
Soalan FAQs Berkenaan Rayuan Haji Apakah boleh pendeposit TH membuat rayuan Haji Ya pendeposit Tabung Haji yang sudah mendaftar Haji dan masih menunggu giliran mereka sampai adalah boleh membuat rayuan untuk Haji.
Adakah semua rayuan untuk haji akan diproses atau dinilai? pihak Tabung Haji akan menilai semua rayuan yang diterima dan akan dipertimbangkan sewajarnya sebelum membuat keputusan.
Apakah kriteria penilaian yang diperlukan dalam rayuan untuk haji? Dalam permohonan rayuan ini keutamaan adalah diberikan kepada mereka yang membuat rayuan mahram dan lanjut usia serta pembantu lanjut usia dan juga mereka yang telah terpilih pada tahun sebelum tetapi terpaksa membuat penangguhan Haji. Selain itu, pertimbangan juga akan diberi kepada mereka yang mana giliran menunaikan haji pada tahun berikutnya namun membuat permohonan rayuan untuk tahun ini.
adakah semua yang ingin membuat rayuan perlu mengisi borang rayuan untuk Haji melalui Thijari? Adalah disarankan kepada mereka yang ingin membuat Raya Haji untuk mengisi borang rayuan yang boleh diperoleh daripada laman web Thijari sahaja.
adakah pihak Tabung Haji akan menaikkan jumlah bayaran Haji untuk mereka yang membuat rayuan untuk Haji? Bayaran haji untuk jemaah haji kali pertama menunaikan haji dan mereka yang berjaya dalam urusan rayuan haji masih dikekalkan pada harga RM10,980 untuk golongan b40, RM15,980 untuk golongan m40 dan RM40,850 bagi t20.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/12/rayuan-haji.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Login Nilam Johor Cara Daftar Panduan Perekodan Dan Penarafan 1 Hingga 5 Bintang

Login Nilam Johor Cara Daftar Panduan Perekodan Dan Penarafan 1 Hingga 5 Bintang

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 175 hits
Platform NILAM Johor adalah merupakan satu kaedah alternatif untuk memberi kemudahan dalam perekodan aktiviti bacaan nilam di negeri Johor Pihak Jabatan Pendidikan telah memperkenalkan sistem ini sebagai inisiatif dalam sektor sumber dan te...
Login Smp Upm Cara Daftar Dan Kemaskini Maklumat Pelajar Upm Yang Menyediakan 7 Kegunaan

Login Smp Upm Cara Daftar Dan Kemaskini Maklumat Pelajar Upm Yang Menyediakan 7 Kegunaan

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 146 hits
Universiti Putra Malaysia telah menyediakan satu sistem portal SMP UPM yang merupakan singkatan kepada Sistem Maklumat Pelajar UPM didirikan khusus istimewa bagi para mahasiswa dan staff di Untuk makluman kepada semua UPM mempunyai dua cawa...
Raya Haji 2024 Tarikh Takbir Hari Aidiladha Ibadah Korban

Raya Haji 2024 Tarikh Takbir Hari Aidiladha Ibadah Korban

papar berkaitan - pada 29/11/2023 - jumlah : 201 hits
Pengumuman Tarikh Hari Raya Haji 2024 bila cuti Takbir Hari Aidiladha Ibadah Korban serta hukum bahagian daging qurban di malaysia Hari Raya Haji atau lebih dikenali dengan Aidiladha merupakan hari perayaan yang penting bagi setiap individu...
Ada Eks Ketua Komnas Ham Ini Daftar Lengkap Panelis Debat Perdana Pilpres 2024

Ada Eks Ketua Komnas Ham Ini Daftar Lengkap Panelis Debat Perdana Pilpres 2024

papar berkaitan - pada 10/12/2023 - jumlah : 159 hits
Komisioner KPU RI August Mellaz menerangkan 11 orang telah menyatakan kesediaannya untuk menjadi panelis pada debat pertama Pilpes 2024
Cara Buat Temujanji Hiv Test Kahwin Untuk Pra Perkahwinan Melalui Mysejahtera Dan Klinik Kkm

Cara Buat Temujanji Hiv Test Kahwin Untuk Pra Perkahwinan Melalui Mysejahtera Dan Klinik Kkm

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 196 hits
Bagi pasangan yang bakal berkahwin adalah disarankan untuk melakukan HIV test kahwin dan terutama pasangan muslim yang telah ditetapkan kewajipan untuk melakukan ujian saringan HIV Penting melakukan ujian saringan HIV kerana ia boleh memast...
Cara Bayar Saman Jpj Online Melalui Laman Dan Aplikasi Mysikap Yang Menyediakan 30 Perkhidmatan Lain

Cara Bayar Saman Jpj Online Melalui Laman Dan Aplikasi Mysikap Yang Menyediakan 30 Perkhidmatan Lain

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 120 hits
Tanggungjawab rakyat Malaysia jelaskan dan bayar saman JPJ online untuk Setiap kesalahan yang dicatatkan oleh JPJ Penggunaan laluan di jalanraya mestilah mengikut dan ketetapan undang undang jalan raya Kegagalan seseorang individu membuat p...
Cara Buat Kad Kahwin Digital Mudah Dan Percuma Melalui Canva Untuk Majlis Kahwin

Cara Buat Kad Kahwin Digital Mudah Dan Percuma Melalui Canva Untuk Majlis Kahwin

papar berkaitan - pada 5/12/2023 - jumlah : 145 hits
Trend terkini bakal pengantin adalah membuat kad kahwin digital Dengan capaian media sosial yang semakin meluas penggunaan kad kahwin elektornik ini semakin mendapat sambutan tinggi Dengan rekaan yang menarik dalam urusan penghebahan majlis...
Berminat Ikut Seleksi Petugas Haji 2024 Ini Waktu Dan Caranya

Berminat Ikut Seleksi Petugas Haji 2024 Ini Waktu Dan Caranya

papar berkaitan - pada 6/12/2023 - jumlah : 118 hits
Tahun ini Kemenag mulai rekrutmen petugas haji dengan memanfaatkan teknologi digital
Cara Mendapatkan Laptop Gratis Tahun 2024 Pahami Mekanismenya

Cara Mendapatkan Laptop Gratis Tahun 2024 Pahami Mekanismenya

papar berkaitan - pada 11/12/2023 - jumlah : 235 hits
Apakah Anda sedang mencari laptop gratis Mungkin Anda membutuhkannya untuk sekolah pekerjaan atau hobi Anda Atau mungkin Anda hanya ingin menghemat uang dan mendapatkan sesuatu yang bagus tanpa mengeluarkan biaya Cara Mendapatkan Laptop Gra...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Pet Expo Midvalley 2024

Drama Lara Kasih

Goh Sze Fei Naib Juara Kejohanan Asia 2024

Luvia Band Lelah Dan Kalah Chord

Berkuasa Di Dunia Kuasai Pertambangan By Dr Haji Mura Riau Dosen Adi

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia