Rayuan Editor Sarawak Report Terhadap Pengecualian Sultanah Terengganu Daripada Beri Bukti Ditetap Mac Depan




PUTRAJAYA: Mahkamah Rayuan menetapkan 24 Mac untuk mendengar rayuan editor Sarawak Report Clare Rewcastle-Brown dan dua pihak lain terhadap pengecualian Sultanah Terengganu Nur Zahirah daripada memberi bukti dalam saman fitnah yang difailkannya.
Peguam Americk Sidhu yang mewakili tiga defendan itu berkata, pendengaran secara maya sebelum ini ditetapkan pada hari ini untuk membatalkan rayuan tersebut.
“Kami sudah bersedia dengan peguam kanan Gopal Sri Ram untuk membuat penghujahan di hadapan panel tiga hakim,” katanya kepada FMT dengan menambah bahawa pihak terbabit memfailkan penghujahan bertulis sebelum ini.
Bagaimanapun, atas alasan yang tidak diketahui, mahkamah membatalkan pendengaran dan sebaliknya menjalankan pengurusan kes di hadapan timbalan pendaftar mahkamah Mohd Khairi Haron yang menjadualkan semula pendengaran itu tahun depan.

Sekiranya rayuan ketiga-tiga defendan itu ditolak, pendengaran di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Ahmad Zaidi Ibrahim akan dijadualkan untuk diteruskan selama empat hari dari 7 Dis.
Disember lepas Zaidi berkata, berhubung saman tersebut, Rewcastle-Brown, penerbit Gerakbudaya Enterprise, penerbit Chong Ton Sin and pencetak Vinlin Press Sdn Bhd telah memfitnah sultanah.
“Dalam fikiran orang yang waras, ayat yang dipersoalkan dalam sebuah buku itu mencemarkan kehormatan plaintif. Jadi fitnah telah dibuktikan,” katanya, merujuk kepada buku yang diterbitkan oleh Sarawak Report bertajuk “The Inside Story of the 1MDB Expose”.
Zaidi berkata, beliau bersetuju dengan peguam plaintif, Mohd Haaziq Pillai bahawa defendan tidak perlu memanggil pakar bahasa bagi membuktikan ayat dalam buku itu tidak bersifat memfitnah.
Hakim itu berkata, “bebannya kini telah berpindah kepada defendan” dan mereka boleh memilih untuk bergantung pada pembelaan yang wujud dalam kes fitnah atau mengambil pendirian bahawa tidak ada kes yang perlu dijawab.”
Rewcastle Brown dan 2 yang lain memetik pembelaan justifikasi, komen berpatutan dan keistimewaan bersyarat.
Sultanah Nur Zahirah memfailkan permohonan meminta samannya diputuskan secara penghakiman terus pada 27 Mei tahun lalu di bawah Aturan 14A Kaedah-kaedah Mahkamah 2012.
Beliau mendakwa, Rewcastle Brown membuat kenyataan fitnah terhadap beliau dalam bukunya dan mendakwa ia boleh membawa maksud beliau terlibat dalam amalan rasuah dan mencampuri urusan pentadbiran kerajaan Terengganu, selain menggunakan kedudukan beliau untuk mempengaruhi penubuhan Terengganu Investment Authority (TIA), yang kemudiannya menjadi 1MDB.
Beliau mendakwa, kenyataan itu juga membawa maksud beliau menolong ahli perniagaan Low Taek Jho, atau Jho Low, menjadi penasihat TIA.
Beliau menuntut ganti rugi am sebanyak RM100 juta daripada setiap defendan dan perintah supaya penerbit menarik balik buku yang mengandungi kenyataan fitnah dan defendan ketiga tidak mengulangi atau mencetak buku berkenaan.
MR : Malaysiakini sah tak akan siar



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/11/rayuan-editor-sarawak-report-terhadap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rayuan Anwar Terhadap Kes Liwat Didengar 5 Mac

Rayuan Anwar Terhadap Kes Liwat Didengar 5 Mac

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 181 hits
PUTRAJAYA Mahkamah Rayuan menetapkan 5 Mac tahun depan untuk mendengar rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membatalkan saman pemula beliau berhubung sabitan dalam kes liwat membabitkan bekas pembantunya M...
Nafuzi Zain Kekal Kendali Terengganu Fc Musim Depan

Nafuzi Zain Kekal Kendali Terengganu Fc Musim Depan

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 685 hits
Kuala Terengganu Penyokong pasukan Terengganu FC mendapat khabar gembira apabila ketua jurulatihnya Nafuzi Zain kekal menerajui skuad Penyu musim depan Perkembangan itu dimaklumkan Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu Hi...
Sultanah Of Terengganu Case Against Clare Brown Fixed For March 2021

Sultanah Of Terengganu Case Against Clare Brown Fixed For March 2021

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 135 hits
The Court of Appeal has fixed March 24 to hear an appeal by Sarawak Report editor Clare Rewcastle Brown and two others against exempting Terengganu Sultanah Nur Zahirah from giving evidence to prove her defamation suit Lawyer Americk Sidhu ...
Persiapan Terengganu Fc Musim Depan Sama Seperti Tahun Ini

Persiapan Terengganu Fc Musim Depan Sama Seperti Tahun Ini

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 304 hits
Kuala Terengganu Jurulatih Terengganu Nafuzi Zain menyangkal Sang Penyu tidak mampu cabaran walaupun dikhabarkan tidak akan berbelanja besar bagi musim 2021 Lazimnya pasukan pasukan akan memilih untuk mempunyai lebih ramai pilihan pemain se...
Rayuan Kes Cukai Rm1 74 Bilion Najib Anak Bulan Depan

Rayuan Kes Cukai Rm1 74 Bilion Najib Anak Bulan Depan

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 195 hits
147 total views 147 views today LKUALA LUMPUR 19 Nov Rayuan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan dua anak lelakinya berhubung pembayaran cukai mereka berjumlah RM1 74 bilion kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri akan disebut pad...
Terengganu Fc Ii Kekal 2 Pemain Import Untuk Musim Depan

Terengganu Fc Ii Kekal 2 Pemain Import Untuk Musim Depan

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 637 hits
Kuala Terengganu Hanya dua daripada empat pemain import Terengganu FC II musim ini dikekalkan dalam mengharungi kancah Liga Perdana musim depan Ketua Pegawai Operasi Terengganu Football Club Sdn Bhd Mohd Sabri Abas berkata dua pemain yang d...
Surat Ku Li Bukti Wujud Gerakan Tolak Usul Belanjawan 2021

Surat Ku Li Bukti Wujud Gerakan Tolak Usul Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 244 hits
Surat kiriman Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah kepada 220 ahli Parlimen bertajuk Usul Tidak Percaya kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam dipercayai sebahagian gerakan terancang bagi menolak usul Belanjawan...
Sokong Belanjawan 2021 Bukti Setia Parti Pada Titah Agong

Sokong Belanjawan 2021 Bukti Setia Parti Pada Titah Agong

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 238 hits
ismaweb netDahulukan kepentingan rakyat negara pendekatan asas Al Sultan AbdullahBANGI 6 Rabiulakhir 1442H Ahad Islam menekankan pendekatan supaya mendahulukan kepentingan umum berbanding individu atau kumpulan tertentu Pendekatan itu juga ...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno