Rasuah Di Malaysia Sudah Tidak Terkawal


Percaya atau tidak, gejala rasuah semakin menebal dalam kalangan masyarakat dan ia seolah-olah menjadi amalan biasa. Entah dari mana gejala ini mula bertapak, tanpa diduga ia semakin membarah.

Ini terbukti jelas apabila Presiden Transparency International Malaysia, Dr. Muhammad Mohan mendedahkan Malaysia mencatat skor 48 berbanding sebanyak 51 peratus pada 2020.

Cara penskoran ini dibuat dengan mengambil kira senarai jumlah 180 negara. Malah, Kedudukan Malaysia dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) dunia bagi 2021 jatuh ke kedudukan 62 berbanding tangga ke-57 pada 2020.

CPI ini boleh dijadikan kayu ukur keseriusan kerajaan dan komuniti kita dalam membanteras rasuah. Memetik laporan sama, kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan SRC International Sdn. Bhd. merupakan salah satu penyumbang kejatuhan kedudukan ini.

Sementara itu, menurut laporan Rasuah dalam Rantaian Bekalan: Bentuk dan Kesan Terhadap Pengguna oleh Institut Hal Ehwal Demokrasi dan Ekonomi (IDEAS) serta Gabungan untuk Integriti Perniagaan (CBI) pada 2021 menyimpulkan bahawa rasuah boleh berlaku ketika di peringkat sebelum dan semasa pembangunan dijalankan dalam sektor pembinaan.

Kajian itu turut mengenal pasti sejumlah pemberian rasuah bagi melancarkan hak penukaran tanah dan penghantaran pelan pembinaan selain bagi memperoleh pekerja asing dan sijil penyiapan projek.

Bukan itu sahaja, laporan ini juga menyentuh soal rasuah yang berlaku dalam sektor penjagaan kesihatan, bidaan untuk mengendalikan kantin sekolah dan meluluskan lesen kebenaran pembukaan tadika. Realitinya, gejala rasuah ini memang berlaku di pelbagai peringkat dan tidak terkawal.

Justeru, usaha untuk memerangi rasuah perlu bermula dari keluarga. Pertama, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) boleh melaksanakan kajian awal untuk merangka modul dan mempromosi tadbir urus yang cekap serta perangi rasuah habis-habisan di peringkat akar umbi.

Modul ini boleh diterapkan di pelbagai institusi pendidikan bagi melahirkan generasi yang melawan korupsi.

Kedua, kerajaan harus memastikan Pelan Anti Rasuah Nasional (NACP) 2019-2023 dapat dijalankan dengan baik dan membuahkan hasil.

Pelan ini mencerminkan bahawa Malaysia sangat komited dalam memastikan urus tadbirnya bersih menerusi 115 inisiatif yang merangkumi usaha membanteras rasuah dalam kalangan ahli politik, entiti korporat, agensi penguatkuasaan dan sebagainya.

Sekiranya usaha ini diambil serius, nescaya kita dapat membina satu ekosistem yang harmoni dalam pembentukan negara yang berintegriti dan menolak korupsi.

Oleh: PROFESOR DR. HANIM SALLEH

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2022/04/rasuah-di-malaysia-sudah-tidak-terkawal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Geng Rasuah Rela Juai Malaysia Tutup Mata Sebelah

Bila Geng Rasuah Rela Juai Malaysia Tutup Mata Sebelah

papar berkaitan - pada 21/4/2022 - jumlah : 170 hits
Seramai 528 tahanan etnik Rohingya meloloskan diri dari Depot Tahanan Imigresen Sungai Bakap Pulau Pinang awal pagi ini dan enam daripada mereka maut dilanggar kenderaan semasa melintasi jalan di Kilometer 168 Lebuh Raya Utara Selatan berha...
Pengeluar Kapal Selam Dibeli Malaysia Diera Najib Didakwa Rasuah

Pengeluar Kapal Selam Dibeli Malaysia Diera Najib Didakwa Rasuah

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 174 hits
Hakim Perancis mendakwa syarikat pertahanan Thales kerana bersubahat dalam rasuah berhubung penjualan kapal selam pada 2002 kepada Malaysia sumber rapat dengan siasatan kes itu memberitahu AFP pada Selasa Kes yang sudah lama berlarutan berh...
Malaysia Today Mendedahkan Tok Mat Menerima Suapan Rasuah

Malaysia Today Mendedahkan Tok Mat Menerima Suapan Rasuah

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 141 hits
Malaysia Today mendedahkan Mohamad dituduh menerima suapan rasuah berkaitan projek pembalakan dan pajakan tanah di Negeri Sembilan sekitar tahun 2008 hingga 2010 Pemimpin Umno tidak menolak dakwaan wujud gerakan oleh pihak tertentu yang cub...
Lazada Malaysia Uitm Anjur Lazada4youth

Lazada Malaysia Uitm Anjur Lazada4youth

papar berkaitan - pada 16/4/2022 - jumlah : 103 hits
Lazada Malaysia UiTM anjur Lazada4Youth Lazada Malaysia dan Universiti Teknologi Mara menandatangani Memorandum Persefahaman di majlis pelancaran Lazada4Youth satu inisiatif yang dirangka khas untuk merangsang keusahawan digital dan daya in...
Festival Kereta Lumba Tarikan Terbaru Di Legoland Malaysia Resort

Festival Kereta Lumba Tarikan Terbaru Di Legoland Malaysia Resort

papar berkaitan - pada 16/4/2022 - jumlah : 186 hits
Buat pertama kalinya LEGOLAND Malaysia Resort telah mengubah taman tema mereka menjadi dunia litar lumba memberi laluan kepada Festival Build The Thrills yang serba baharu Festival Build The Thrills ini telah bermula pada 15 April dan akan ...
Esok Lusa Malaysia Pulak

Esok Lusa Malaysia Pulak

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 354 hits
Dia ni tak mau pulang langsung Police have summoned graphic artist and designer Fahmi Reza to give his statement today in connection to his drawing of a chimpanzee cartoon character dressed akin to a Sultan Nurul Izzah Harapan should prepar...
Ni Malaysia Ke Korea 8 Naskhah Korea Ini Penuhi Ranking Top 10 Netflix Malaysia Kini

Ni Malaysia Ke Korea 8 Naskhah Korea Ini Penuhi Ranking Top 10 Netflix Malaysia Kini

papar berkaitan - pada 16/4/2022 - jumlah : 206 hits
Tak dinafikan Netflix sememangnya platform terbaik bagi mendapatkan pelbagai naskhah Korea yang menarik Terbaru rakyat Malaysia sepertinya demam Korea apabila hampir kesemua kedudukan dalam ranking Top 10 program popular di Netflix Malaysia...
Tiket Kapal Terbang Mahal Ngo Hantar Surat Pada Pm Utusan Malaysia 16 04 2022

Tiket Kapal Terbang Mahal Ngo Hantar Surat Pada Pm Utusan Malaysia 16 04 2022

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 182 hits
KUALA LUMPUR Persatuan pengguna akan menghantar surat rasmi kepada Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Isnin ini bagi membantah kenaikan sehingga hampir RM4 000 sehala menjelang Hari Raya Aidilfitri bulan depan Bercakap kepada Ut...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis