Rasai Suasana Unik Makan Dalam Sungai


Singsing kaki seluar atau kain, tanggalkan kasut, sarungkan selipar atau berkaki ayam sahaja. Perlahan-lahan harung kejernihan air sungai separas betis sambil merasai kedinginannya.
Labuhkan punggung ke bangku kayu – di tengah-tengah sungai. Ya, di tengah-tengah, bukan di tebing! Tunggu pesanan tiba dan nikmatilah kelazatan hidangan ditemani muzik alam – kicauan merdu burung-burung.
Tambahan pula, suasana kehijauan restoran BBQ Lamb KL Kemensah di Hulu Kelang yang mengekalkan konsep gaya kampung terasa mendamaikan.
Restoran diusahakan Zainuddin Yatim, 52, bukan biasa-biasa. Biarpun tidak jauh, hingar-bingar kota metropolitan terasa sayup. Namun, reputasi lokasi itu tidak sunyi dari menjadi buah mulut orang, bahkan mendapat liputan media antarabangsa.
Kunjungan artis
Beberapa kali muncul di dada akhbar luar negara antaranya Italy, China dan Australia, restoran itu kerap dikunjungi artis tempatan, bahkan selebriti luar negara termasuk penyanyi, penulis lagu dan pengacara televisyen Amerika Syarikat berketurunan Korea, Eric Nam.
Selebriti Amerika Syarikat berketurunan Korea, Eric Nam pernah berkunjung ke BBQ Lamb KL KemensahJusteru, pengunjung lazimnya membuat tempahan seawal dua atau tiga minggu untuk hujung minggu dan cuti umum. Pada hari biasa, memadai dibuat sehari sebelumnya.
Jika tidak, mereka mungkin terpaksa menunggu sampai dua jam pada hari cuti, bergantung kepada kekosongan meja. Perniagaan beroperasi antara jam 10 pagi hingga 6.30 petang setiap hari.
Sebenarnya, Zainuddin mendapat idea daripada rakannya, pengusaha restoran dalam sungai di Ipoh sebelum memulakan operasinya pada 7 Julai 2017 dengan modal hampir RM200,000.
Kebanyakannya dihabiskan untuk membina benteng penahan hakisan, tempat memasak, rumah asap, kerusi meja, peti sejuk beku dan kelengkapan lain.
Beliau lebih senang menganggap restoran itu sebagai kedai makan, bukan pusat peranginan mewah yang memerlukan pelanggan berpakaian rapi atau berkasut tumit tinggi bagi wanita.
“Untuk menikmati suasana di sini, sebaik-baiknya cukup dengan pakaian santai dan berselipar sahaja seperti berada di kampung.
“Apabila selesai membuat pesanan di kaunter, pelanggan hanya perlu memakai selipar atau berkaki ayam untuk mengharung sungai ke meja” katanya sambil menyatakan meja dinaikkan jika hujan.
Mereka juga menyediakan topi mengkuang sekalipun meja makan selalunya redup dipayungi pohon-pohon hijau.
Hidangan salai
Keunikan restoran itu bukan semata-mata konsepnya sahaja, bahkan hidangannya enak. Daging kambing unik kerana ia disalai terlebih dahulu dalam rumah asap sebelum dipanggang. Ini menaikkan aroma dan rasa dalam hidangan.
Daging diperap dalam rumah asap sebelum dipanggang“Proses ini mengambil masa kira-kira lapan jam bagi mendapatkan hasil terbaik. Selepas disalai, barulah dipanggang beberapa minit sebelum dibawa ke meja pelanggan,” katanya.
Bagi memenuhi permintaan ramai, BBQ Lamb KL Kemensah menyediakan kira-kira 120 kilogram kambing, 100 kilogram daging lembu, 100 kilogram itik dan 150 kilogram ayam setiap minggu.
Mereka juga menyediakan masakan ayam kampung dan makanan Barat. Tidak ketinggalan makanan akuatik seperti udang kara dari Kanada, udang galah, sotong, ikan salmon, talapia dan bawal. Hidangan popular adalah ‘mix meat’, gabungan daging kambing, daging, itik dan ayam.
Hidangan salai juga mendapat tempahan dari luar Selangor. Mereka ada lebih 20 ejen di seluruh negara untuk memasarkan hidangan salai sejuk beku. Pelanggan hanya perlu memanaskan bahan itu sebelum menikmatinya.
Mengusahakan restoran dalam sungai tentunya berbeza dengan restoran biasa. Kerusi meja cepat reput kerana berendam dalam air sepanjang masa dan perlu ditukar beberapa kali dalam setahun.
Ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) baru-baru ini, Zainuddin menanggung kerugian hampir RM100,000 dan terpaksa menggunakan wang simpanan serta hasil jualan dalam talian bagi membayar gaji 20 pekerja. Namun, beliau lega berikutan sambutan terus rancak selepas tempoh PKP berakhir.

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/08/rasai-suasana-unik-makan-dalam-sungai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Unik Abang Ojol Di Thailand Yang Antar Makanan Ke Tengah Sungai Dedikasinya Luar Biasa

Kisah Unik Abang Ojol Di Thailand Yang Antar Makanan Ke Tengah Sungai Dedikasinya Luar Biasa

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 315 hits
Ada abang ojol yang suka marah marah dan nggak sabaran tapi ternyata ada juga yang sebaik ini
Suasana Makan Ala Korea Dapatkan Pelbagai Kelengkapan Dapur Seperti Dalam K Drama Di Kedai Ini

Suasana Makan Ala Korea Dapatkan Pelbagai Kelengkapan Dapur Seperti Dalam K Drama Di Kedai Ini

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 471 hits
Dek PKP mesti semua terpaksa batalkan niat untuk berjalan ke Korea buat sementara ini Rindu betul nak jamah makanan Korea dengan suasana seperti di sana Tetapi semua orang terpaksa berpuas hati sahaja dengan kedai makanan Korea berdekatan K...
Lokasi Makan Bajet Rm2 Sepinggan Makan Tepi Sungai Di Paroi

Lokasi Makan Bajet Rm2 Sepinggan Makan Tepi Sungai Di Paroi

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 249 hits
Melalui facebook Tengku Yusrisna Ayud dia memberitahu kita semua ada sebuah lokasi makanan bajet di Paroi Negeri Sembilan Menariknya kedai makan itu menawarkan hidangan pada harga yang terlalu murah iaitu RM2 sepinggan Pada mulanya dia meny...
Jangan Berlagak Kalau Makan Sagu Dari Pecahan Ruyung Orang

Jangan Berlagak Kalau Makan Sagu Dari Pecahan Ruyung Orang

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 285 hits
Dari awal Najib Razak dihadapkan ke Mahkamah beliau telah memaklumkan bahawa perjuangannya ini adalah perjuangan individu dan bukannya perjuangan UMNO Beliau rela berjuang sendirian mencari keadilan bagi pihak dirinya di mahkamah tanpa meli...
Kalau Anak Jenis Susah Makan Pastikan Dia Berehat Sekurang Kurangnya 15 Minit Sebelum Waktu Makan

Kalau Anak Jenis Susah Makan Pastikan Dia Berehat Sekurang Kurangnya 15 Minit Sebelum Waktu Makan

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 302 hits
Kekurangan berat badan tidak bermaksud kurus ataupun langsing Sesetengah kanak kanak secara semula jadi bertubuh agak besar dan mengekalkannya dengan mengamalkan diet yang seimbang serta melakukan aktiviti fizikal Ini adalah sihat dan norma...
Tiada Istilah Makan Untuk 2 Orang Bagi Ibu Hamil Bahaya Bukanlah Sesuatu Yang Disarankan

Tiada Istilah Makan Untuk 2 Orang Bagi Ibu Hamil Bahaya Bukanlah Sesuatu Yang Disarankan

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 181 hits
Anda mungkin biasa mendengar istilah makan untuk dua orang bagi ibu hamil Walaupun istilah ini berniat baik untuk menggalakkan ibu hamil makan dengan mencukupi tetapi makan berlebihan atau untuk dua orang secara literalnya boleh menyebabkan...
Sugu Pavithra Tampil Dengan Video Baru Tiada Scene Makan Bersama Keluarga

Sugu Pavithra Tampil Dengan Video Baru Tiada Scene Makan Bersama Keluarga

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 308 hits
Akhirnya yang ditunggu tunggu oleh ramai peminat chanel YouTube Sugu Pavithra telah tiba Chanel itu kembali memuat naik video pertamanya iaitu Dalca Tulang Kambing Pavithra masih lagi dengan penampilannya seperti mana biasa Tetap tersenyum ...
Biasa Orang Benak Ni Makan Semut Banyak

Biasa Orang Benak Ni Makan Semut Banyak

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 329 hits
W FAUDZINDulu kita tanya lebai Kenapa sokong perompak Lebai pun jawab sambil pegang tasbih Dia tak terbukti bersalah lagi tak baik tuduh Kata lebai Semalam tanya lagi lebai Masih nak sokong lagi ke Lebai pun jawab sambil kunyah jajan Super ...
Najib Tak Makan Nasihat

Najib Tak Makan Nasihat

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 429 hits
Mahathir pun tak dengar nasihat Syed kotak Sama juga Anwar
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened