Rapatkan Jurang Dengar Rintihan Anak Muda Mb Selangor



Perayaan kemerdekaan kali ke 64 tahun ini harus digunakan untuk memahami jurang generasi yang semakin serius di antara generasi muda dan dewasa.
Ketika generasi muda mahukan politik baharu yang peka rakyat, generasi lebih dewasa sebaliknya lebih bercokol kepada parti-parti politik perkauman dan agama sempit.
Bagi Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari, jurang kefahaman antara generasi itu harus dirapatkan dengan generasi lebih dewasa wajar berlapang dada mendengar suara anak muda.
“Menginsafi hakikat itu, kita berada dalam saat terpenting dalam abad ini yang harus difahami dan didalami oleh setiap lapisan masyarakat, daripada peringkat ketua-ketua keluarga dan komuniti sehingga ke tahap pimpinan negara.
“Cabaran yang saya maksudkan adalah jurang generasi ataupun ‘generational divide’ yang sedang kita lihat.
“Setiap generasi mempunyai detik ‘kemerdekaan’ nya, dan ditimbulkan sama ada melalui isu, kejadian, situasi ataupun darurat yang mendorong sekumpulan orang untuk berhenti menerima sesuatu situasi dan mula bertindak membetulkan kesilapan-kesilapan yang dilihatnya.
“Misalnya, Dr. Martin Luther King belum tentu akan tertonjol sebagai ikon pembebasan jika tidak berlakunya penindasan warna kulit. Kemerdekaan India tidak mungkin dapat dicapai tanpa jerih-payah Mahatma Gandhi. Begitu juga dengan negara kita ke arah membebaskan tanah ini daripada cengkaman kuasa luar,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Amirudin kembali mengungkapkan pengalaman peribadinya dalam perjuangan rentas generasi menuntut keadilan dan kemerdekaan sebagai anak muda sehingga kepada tahap yang lebih dewasa dalam pergulatan politik.
Katanya, perjuangan itu memberikan nilai tambah yang mematangkan hidup rakyat Malaysia sejak era Reformasi 1998.
“Secara peribadi, kesedaran saya untuk menjadi lebih aktif dan menyumbang kepada pembangunan negara tercetus pada tahun 1998 yang kemudiannya dikenali sebagai Generasi Reformasi. Generasi ini bangkit menuntut keadilan akibat berlakunya beberapa insiden melibatkan kuasa negara digunakan secara sewenang-wenangnya bagi kepentingan tertentu.
“Ini disusuli pula dengan Generasi Bersih sepuluh tahun kemudian yang melihat lahirnya generasi baharu yang menuntut, antara lain, supaya meratakan padang sistem pilihan raya.
“Kini, kita berada pada titik pertimbangan itu dan kemuncak lahirnya generasi baharu, ‘on the precipice of the birth of a new generation’ yang menuntut supaya masa hadapan negara tidak ditentukan hanya oleh mereka yang dilihat sebagai generasi Perang Dingin.
“Generasi ini merasakan suara mereka tidak didengari pimpinan politik dan negara yang berasaskan sistem hierarki. Mereka melihat sistem ini didirikan dengan konsep jalan sehala kerajaan kepada rakyat, tanpa wujudnya dialog yang sewajarnya,” kata Amirudin.
Tambah beliau, bahasa politik yang digunakan kini dilihat tidak relevan dan tidak menyentuh kepentingan generasi muda kerana lahir dari perasaan yang kurang ikhlas.
Malah pada peringkat parti yang memerintah negara seolah-olah menolak penglibatan generasi muda daripada kekal ‘engaged’ menjadi tidak peduli, atau ‘disengagement’, malahan mungkin membawa kepada ‘apathy’ ataupun pendirian sinikal.
Generasi muda, katanya, menuntut supaya padang permainan menjadi rata agar medan politik menjadi lebih inklusif, bukan terpaut kepada sistem, pendekatan, komitmen dan kesilapan yang lepas.
“Dunia yang bakal mereka warisi terpaksa menghadapi cabaran yang berlainan berbanding generasi sebelum ini. Antaranya seperti perubahan iklim, perumahan mampu milik, model pengajaran dan pembelajaran yang bertaraf dunia, peluang dan kualiti pekerjaan baharu, serta sistem kewangan yang lebih adil dan saksama.
“Oleh itu, negeri Selangor tampil ke hadapan dengan beberapa usaha dan idea di luar kotak, seperti usaha ke arah mewujudkan peluang pekerjaan baharu dalam bentuk Selangor Advance, Selangor Freelancer, Niaga Darul Ehsan, perumahan mampu milik berkualiti Rumah Idaman, serta pengkhususan kepada kesihatan awam menangani penularan wabak Covid-19, seperti saringan berskala besar serta bantuan pantas kepada golongan yang amat terkesan.
“Cara dan pendekatan yang digunakan untuk menangani perkara ini amat penting kerana generasi muda bakal menjadi duta abad ke-21,” katanya lagi.
Namun tegas Amirudin, penting kepada generasi muda dalam menyambut ulang tahun kemerdekaan dalam deja vu tahun ini untuk mengenang dan memahami usaha serta pengorbanan yang disumbang oleh generasi-generasi yang lepas agar tidak terkeluar daripada rasa kekitaan dalam memelihara identiti kebangsaan
Begitu juga, beliau menasihati rakyat agar kekal siaga dalam perang melawan Covid 19 yang belum berakhir mengorbankan lebih 14,000 nyawa dan menjangkiti sekurang-kurangnya 1,593,602 warga biar pun sekurang-kurangnya 3,312,825 ataupun 69.75% daripada populasi dewasa yang mendaftar telah divaksin.
Di samping itu, Amirudin turut menyeru agar rakyat kembali menginsafi sejarah kepayahan generasi terdahulu memperjuangkan kemerdekaan, kemudian rusuhan kaum 13 Mei 1969 yang membakar negara untuk menjadi rakyat yang lebih prihatin, bertolak ansur serta menghayai 5 prinsip asas Rukun Negara bagi menjamin kestabilan berterusan Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32953

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Susahnya Anak Nak Dengar Cakap Pilih Masa Sesuai Tegur Anak Elak Anak Buat Tak Endah

Susahnya Anak Nak Dengar Cakap Pilih Masa Sesuai Tegur Anak Elak Anak Buat Tak Endah

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 209 hits
Kita mula naik pening memikirkan bagaimana cara menegur dan menasihati anak kecil kita untuk jadi yang lebih baik Menegur anak sebenarnya memerlukan masa yang sesuai barulah anak dapat menerima nasihat kita dengan baik Jadi bila masa sesuai...
24 Jam Dengar Lagu Anak Sampai Ibu Dah Naik Hafal Jangan Biar Anak Overdose

24 Jam Dengar Lagu Anak Sampai Ibu Dah Naik Hafal Jangan Biar Anak Overdose

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 221 hits
Anak saya menangis bila buka channel lain asyik nak dengar lagu kanak kanak sahaja Selalu sangat kita dengar rungutan mak ayah yang semacam ini Saban waktu 24 jam terpaksa mendengar anak memasang lagu kegemarannya di rumah Jamgan dibiarkan ...
Dikait Projek Pembangunan Hutan Warta Raja Muda Selangor Nafi Laporan

Dikait Projek Pembangunan Hutan Warta Raja Muda Selangor Nafi Laporan

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 364 hits
Dikait projek pembangunan hutan warta Raja Muda Selangor nafi laporan Raja Muda Selangor Tengku Amir Shah Sultan Idris Shah menafikan laporan yang mengaitkannya dengan projek pembangunan di Hutan Simpan Kuala Langat Utara Tengku Amir Shah m...
Rimas Dengar Anak Saudara Menangis Lelaki Mengamuk Sehingga Tikam Bapa

Rimas Dengar Anak Saudara Menangis Lelaki Mengamuk Sehingga Tikam Bapa

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 157 hits
BACHOK Seorang warga emas mengalami kecederaan di beberapa bahagian badan akibat ditikam anaknya yang mempunyai masalah mental dalam satu kejadian amuk di sebuah rumah berhampiran Pasar Bachok di sini pagi tadi Ketua Polis Daerah Bachok DSP...
Lelaki Tetak Bapa Kerana Bengang Dengar Suara Tangisan Anak Saudara Berusia 4 Tahun

Lelaki Tetak Bapa Kerana Bengang Dengar Suara Tangisan Anak Saudara Berusia 4 Tahun

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 386 hits
Lelaki tetak bapa kerana bengang dengar suara tangisan anak saudara berusia 4 tahunSeorang lelaki warga emas berusia 66 tahun parah ditikam anak lelakinya berusia 23 tahun yang dipercayai marah selepas mendengar anak saudaranya menangis Ket...
Merdeka Kehidupan Anak Muda Tersepit Tatkala Pemimpin Berebut Kuasa

Merdeka Kehidupan Anak Muda Tersepit Tatkala Pemimpin Berebut Kuasa

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 405 hits
Anak muda Malaysia belum lagi merdeka secara sesungguhnya di bawah pentadbiran Kerajaan Perikatan Nasional 2 0 yang gagal Menurut Ketua Angkatan Muda KEADILAN Akmal Nasir perebutan kuasa yang berterusan antara parti pemerintah di bawah pent...
Ibu Aliff Aziz Titip Pesanan Bersyukur Anak Dah Berubah Jangan Si4 Si4kan Masa Muda Abang Lagi

Ibu Aliff Aziz Titip Pesanan Bersyukur Anak Dah Berubah Jangan Si4 Si4kan Masa Muda Abang Lagi

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 273 hits
Tampil dengan perubahan baru selepas menyertai kumpulan tabligh dan keluar selama 3 hari untuk mendalami agama Islam nama penyanyi Aliff Aziz semakin mencvri tumpuan netizen di media sosial Terbaru Aliff dilihat memuat naik sebuah ucapan is...
Laksana Undi 18 Jika Tidak Anti Anak Muda

Laksana Undi 18 Jika Tidak Anti Anak Muda

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 209 hits
Keputusan Mahkamah Tinggi Kuching kelmarin dalam kes 5 orang anak muda memperjuangkan hak mengundi mereka dalam umur 18 20 tahun dialu alukan KEADILAN Sarawak Bagi Ketua Penerangan KEADILAN Sarawak Abun Sui Anyit perintah mahkamah supaya Ke...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau