Rantau Cubaan Pertama Melagakan Umno Pas Hancur Berkecai




Timmy Say


Pada hari penamaan calon pilihan raya kecil Rantau semalam, muncul seorang calon bebas bernama Mohd Nor Yassin.

Beliau memperkenalkan dirinya seorang bekas ahli PAS yang pernah bertanding pada pilihan raya umum ke-13 di DUN Gemencheh, Negeri Sembilan. Semua media melaporkan beliau sebagai bekas calon PAS pada PRU-13.

Umum mengetahui PAS akan memberikan sokongan penuh kepada calon Barisan Nasional, yang juga Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan di Rantau. Semua ahli dan pendokong PAS juga tahu akan hal ini, dan setakat ini tiada bantahan.
Sejurus selepas penamaan calon, riuh di media sosial kononnya penyertaan Nor, sebagai seorang ahli PAS, petanda akar umbi PAS melakukan sabotaj terbuka terhadap keputusan pimpinan PAS untuk menyokong Tok Mat di Rantau.

Tiada pimpinan Amanah yang bersuara ketika itu sehingga sebelah petangnya selepas identiti Nor dibongkar oleh warga internet dan juga setiausaha agung PAS.

Netizen membongkar Nor menyertai Amanah pada 10 Mac yang lalu melalui satu coretan Facebook milik Timbalan Pengerusi Amanah Negeri Sembilan, Mohamad Taufek Abdul Ghani di bawah.

Gambar Nor menerima sijil keahlian Amanah juga terpapar dengan jelas.

 Ketika gambar tersebut tular, tiba-tiba status Facebook bertarikh 10 Mac milik Taufek diubah kepada “Belia Harapan Negara” 44 minit sebelum semakan dibuat pada 5.27 petang semalam.



 
Persoalan pertama: Apakah perlu Taufek atau admin Facebook Taufek melakukan edit tersebut? Apakah niat sebenar edit yang dilakukan ini? Netizen boleh berspekulasi tapi hanya mereka yang tahu niat sebenar.

Pada masa yang sama, Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan mengeluarkan kenyataan rasmi menyatakan rekod PAS menunjukkan Nor bukan ahli PAS dan beliau menyertai Amanah pada 10 Mac 2019.

Ketika ditanya pemberita mengenai kenyataan Takiyuddin, Nor bertegas masih seorang ahli PAS.

Persoalan kedua: Mengapa beliau berbuat demikian?

Mungkinkah seorang yang waras dan cerdik seperti beliau boleh terlupa dia menyertai Amanah pada 10 Mac yang lalu? Mungkin, tapi ini susah dipercayai.

Mungkinkah beliau melakukan ini secara peribadi tanpa berbincang dengan sesiapa? Mereka yang naif politik sahaja yang akan mempercayai seseorang boleh menyertai pilihan raya tanpa berbincang dengan sesiapa.

Ketegasan Nor mengaku sebagai ahli PAS dan enggan menyentuh keahliannya dalam parti Amanah ketika ditanya para pemberita mendedahkan beliau cuba meraih undi orang PAS di Rantau.

Jika beliau dapat memecahkan undi ahli PAS, maka undi Tok Mat akan berkurangan dan ini akan memberikan kelebihan kepada calon Pakatan Harapan.

Jadi jelas, kemasukan Nor pada PRK Rantau ini bukan sabotaj terhadap Pakatan Harapan, sebaliknya bertujuan menolong Pakatan Harapan selari dengan niatnya menyertai Amanah.

Bukan semua orang ada kesanggupan seperti Nor untuk melakukan pengorbanan ini. Semangat membantu parti ini wajar dipuji.

Namun begitu, beliau perlu sedar risikonya tinggi di mana beliau akan ditinggalkan bersendirian sekiranya keahliannya dalam Amanah terbongkar.

Ini terbukti betul apabila keahliannya disahkan Setiausaha Agung Amanah, Mohd Anuar Tahir sendiri dan terus mencadangkan agar beliau dipecat meskipun Nor menafikan kenyataan Takiyuddin.

Malah, ada pimpinan Amanah yang mahu perkara ini diselesaikan lebih cepat, contohnya Naib Presiden Amanah, Husam Musa yang terus mengumumkan keahlian Nor gugur secara automatik.

Sama ada Nor sememangnya bertindak secara bersendirian, atau diarah bertanding secara bebas di Rantau untuk memecahkan undi lawan, hanya beliau yang tahu.

Taktik ini sungguh rapi. Kesungguhan beliau mengheret nama PAS dalam permainan ini dan sosial media yang tidak pernah lupa menyebabkan ekornya terdedah.

Dan dengan itu, serangan pertama untuk memecahkan undi Umno dan PAS di Rantau hancur berkecai dan kini menjadi senjata makan tuan. Cuma, siapakah tuannya? Apakah Nor sendiri atau ada orang lain? Ini terpulang pada Nor sama ada beliau sudi tampil menjelaskannya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/03/rantau-cubaan-pertama-melagakan-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prk Rantau Akar Umbi Pas Tak Undi Umno

Prk Rantau Akar Umbi Pas Tak Undi Umno

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 639 hits
PRK Rantau semakin hangat dibibir pembicara politik sama ada dari pembangkang atau kerajaan Sehari dua ni heboh pula dibualkan kononya akar umbi Pas tidak akan undi calon BN kerana kecewa dengan dasar pusing terbalik Pas terhadap Umno Beber...
Pas Setuju Pengerusi Pac Daripada Umno Takiyuddin

Pas Setuju Pengerusi Pac Daripada Umno Takiyuddin

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 233 hits
KUALA LUMPUR 25 Mac PAS bersetuju supaya anggota Parlimen UMNO dilantik sebagai pengerusi Jawatankuasa Kira kira Wang Negara Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan berkata ini kerana UMNO mempunyai bilangan kerusi yang lebih dalam
Raja Bahrin Samakan Umno Pas Dengan Pengganas New Zealand

Raja Bahrin Samakan Umno Pas Dengan Pengganas New Zealand

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 286 hits
Isham Jalil Editor Malaysia Beberapa ahli politik PH seperti Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad Chew Chong Sin dan Rafizi Ramli seakan cuba menyamakan pengganas yang membunuh 50 orang Islam di masjid di Christchurch New Zealand minggu lalu...
Rome Statute The Latest Weapon Of Mass Destruction For Umno Pas To Scare Malays Into Greater Racial Paranoia

Rome Statute The Latest Weapon Of Mass Destruction For Umno Pas To Scare Malays Into Greater Racial Paranoia

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 243 hits
ICC Permanent PremisesKUALA LUMPUR The Rome Statute is the latest catchphrase in Malaysian politics a phrase that gets bandied about much like the previous hottest five letter word ICERD But how many of us honestly know what it is And what ...
Tidak Tahulah Kafir Atau Tidak Pm Sindir Kerjasama Umno Pas

Tidak Tahulah Kafir Atau Tidak Pm Sindir Kerjasama Umno Pas

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 255 hits
Diterbitkan pada 20 March 2019Oleh Abdul Rahim SabriTun Dr Mahathir Mohamad membalas pantun yang dituju kepadanya dengan sindiran merujuk kepada kerjasama Umno dan PAS Foto oleh Farhan NajibKUALA LUMPUR 20 Mac Tun Dr Mahathir Mohamad memula...
Umno Dan Pas Air Dicincang Takkan Putus

Umno Dan Pas Air Dicincang Takkan Putus

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 183 hits
News Diterbitkan Hari ini 9 55 pagiSelepas Umno mengumumkan parti berkenaan bersanding dengan PAS dua minggu lalu kini naratif baru pula dipersembahkan oleh parti yang mentadbir Kelantan dan Terengganu itu Di sebalik pelbagai kenyataan dan ...
Pas Hints At Expected Dowry For Marriage With Umno

Pas Hints At Expected Dowry For Marriage With Umno

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 376 hits
PAS president Datuk Seri Hadi Awang recalled yesterday the conditions for his party s 70s partnership with Barisan Nasional that included the rejection of Western culture According to PAS mouthpiece Harakah Hadi further said the previous pa...
Umno Dan Pas Perlu Selesaikan Pembahagian Kerusi Kata Dap

Umno Dan Pas Perlu Selesaikan Pembahagian Kerusi Kata Dap

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 281 hits
Kerjasama UMNO Pas harus menyelesaikan masalah pokok iaitu pembahagian kerusi melibatkan 38 kerusi bertindih di negeri ini pada Pilihan Raya Umum Ke 15 Gambar Sumber UtusanNaib Pengerusi PKR Perak Tan Kar Hing berkata perkara itu perlu dise...
Kalau Eggboi Duduk Malaysia Dia Dimaki Penyokong Pas Dan Umno Rafizi

Kalau Eggboi Duduk Malaysia Dia Dimaki Penyokong Pas Dan Umno Rafizi

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 261 hits
KUALA LUMPUR Naib Presiden PKR Rafizi Ramli mendakwa remaja Australia yang menempekkan telur ke atas kepala seorang senator di negara itu akan dimaki secara berjemaah oleh penyokong UMNO dan Pas sekiranya tinggal di Malaysia Rafizi mendakwa...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Lost Opportunities In Labuan

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Kejadian Berlaku Depan Mata Masih Trauma Isteri Suspek Kes Tembak Di Klia Bersuara



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord

Yoursay Time And Patience Running Out For Anwar

Put Targeted Subsidy Plan In Place Quickly To Combat Diesel Smuggling Govt Urged

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Koleksi Video Melawat Taiping 2024

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd