Random Ya Allah Susahnya Nak Buat Baik


Assalamualaikum semua :)
Pernah tak melalui situasi macam ni?

Ada kawan lama minta tolong kat kau orang pinjamkan dia duit sebab duit belanja dia dah tak cukup. Jumlah yang dia minta pinjam tu pulak cukup – cukup je untuk kita belanja sampai hujung bulan sementara nak tunggu gaji masuk. Atas dasar kawan, kita tutup mata je dan bagi dia pinjam duit kita.

Bila sampai masa kita nak pakai kembali duit yang pernah dipinjamkan tu, kita minta kat dia. Tapi senyap je, langsung takde respons apa. Kadang tu, dia siap pakej block whatsapp + unfriend kat Facebook + unfollowInstagram sekali.

Adududududududu, tak pasal je hilang kawan disebabkan tak boleh bayar hutang.

Benda ni memang pernah terjadi kat nia beberapa kali. Prinsip nia macam ni, kau nak pinjam, aku bagi pinjam. Tapi kalau kau tak bayar, itu sekali jelah peluang kau untuk pinjam duit aku.

Nia jenis malas nak minta – minta pada orang yang berhutang sebab sepatutnya dia orang kena ingat dan tahu sendiri tentang hutang dia orang. Kalau nia minta sekali, dia tak bayar. Nia akan halalkan je duit tu. Malas nak minta banyak kali sebab dah tahu sangat harapan untuk dapat duit tu sangat tipis.

But like I said, that’s the only time I’ll be lending you money. No next time.

Situasi lain pulak.

Kawan minta tolong buatkan logo kelab dalam masa yang sangat singkat sebab nak lampirkan sekali dalam borang pendaftaran kelab. Syarat wajib pendaftaran kelab masa tu adalah ahli mesti lebih daripada 20 orang, misi visi kena, objektif penubuhan kelab, cadangan aktiviti dan juga logo kelab.

Disebabkan masa tu takde orang lain yang boleh dan sanggup buat sebab masa memang terlalu singkat, jadi dia mengharapkan nia untuk designlogo kelab atas sebab nia setiausaha kelab dan juga AJK Multimedia. Dalam keterpaksaan tu, nia terima jugak.

Nia niat nak buat logo tu sebagai salah satu sumbangan nia kepada kelab tersebut. Jadi, satu malam tu nia berjaga cari idea untuk design logo. Minta cadangan kat kawan tu, langsung takde bagi idea apa. Dia cuma sengih senyum dan cakap ikut suka engkaulah, kau kan AJK Multimedia.

Ek eh budak ni, kang aku letak logo gambar gajah berdiri atas dua kaki baru padan muka kau!

Dah masuk tengah malam baru dapat idea macam mana nak buat logo kelab. Secara takdir, abah tak tidur lagi masa tu. Jadi, nia minta tolong abah buatkan logo tu guna software. Setengah jam jugaklah abah habiskan masa untuk tolong nia buat logo tu.

Bila dah siap, nia hantar kat dia logo tu. Dia cakap, wow cantik! Terus dia lampirkan logo tu kat borang pendaftaran kelab. Memang ramai yang puji pasal logo tu, tapi bukan nama nia yang naik sebaliknya nama dia sebab dia presiden kelab. Nia okey je sebab memang dah niat nak sumbangkan logo tu untuk kegunaan kelab.

TAPIIIIIIIIIII

Yang buat nia jadi naik angin bila dia dengan sesuka hatinya mengubah design logo tersebut tanpa bertanya kepada nia mahupun meminta keizinan nia. Nia dapat tahu dia ubah logo pun bila ternampak banner event anjuran kelab.

Terus nia whatsapp dia suruh ubah balik logo. Tahu dia jawab apa?

EH, LOGO TU KEPUNYAAN KELAB. APA HAK KAU NAK SURUH AKU UBAH BALIK?

Rabak weyh hati bila dia balas macam tu TT

Nia balas satu je kat dia, ‘masa kau perlukan bantuan aku, bukan main manis lagi mulut kau berbicara. Sekarang bila dah tak perlukan bantuan aku, kau tikam je dengan pedang kata – kata. Dengan rasminya, aku menarik diri daripada kelab ni dan jawatan yang aku sandang akan aku lepaskan. Aku kecewa gila dengan sikap kau. Lepas ni, jangan cari aku lagi.’

Serius cakap, situasi ni memberikan impak yang sangat besar pada nia. Lepas daripada peristiwa ni terjadi, nia memang dah tak nak buat apa – apa lagi yang orang minta tolong sekiranya benda tu bukan dalam bidang kerja nia.

Baru – baru ni nia luahkan perkara ni dekat abah dan abah cakap, ‘itulah realiti kehidupan, angah. Awak pergi mana – mana pun memang akan ada sahaja orang yang berkelakuan macam tu. Yang penting sekarang, awak kena berlapang dada. Let bygone be bygone. Buka balik hati awak tu dan tolong orang lain. InsyaAllah, kita permudahkan urusan orang lain, Allah akan permudahkan urusan kita pulak.”

Alhamdulillah.

Nasihat abah tu meresap jauh ke dalam hati nia. Dan nia dah mula buka hati untuk cuba menolong orang lain permudahkan urusan dia orang.

Ada dikalangan kau orang semua yang pernah lalui situasi macam nia? Kalau pernah, macam mana kau orang handle situasi tu? Jom kongsi kat ruang komen!

:)

Nota kaki: tujuan nia kongsikan cerita ni dengan kau orang semua bukannya niat nak memburuk – burukkan sesiapa tetapi nia nak kau orang ambil dan pegang nasihat abah nia tu. Fikir yang baik – baik, pesan yang baik – baik dan doa yang baik – baik.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://nia-emkay.blogspot.com/2019/03/random-ya-allah-susahnya-nak-buat-baik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiba Tiba Ada Seorang Hamba Allah Yang Baik Hati Letak Duit Dekat Wiper Kereta Untuk Renew Roadtax

Tiba Tiba Ada Seorang Hamba Allah Yang Baik Hati Letak Duit Dekat Wiper Kereta Untuk Renew Roadtax

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 505 hits
Tidak ramai yang bernasib baik apabila secara tiba tiba di tolong oleh orang yang tidak dikenali disaat anda benar benar memerlukan Begitu yang terjadi kepada seorang pengguna Facebook Nur Aqeela Mohamed Redzuan yang menceritakan pengalaman...
Jangan Sedih Fikir Kenapa Belum Kahwin Allah Nak Kau Baiki Diri Dulu Jangan Bersedih

Jangan Sedih Fikir Kenapa Belum Kahwin Allah Nak Kau Baiki Diri Dulu Jangan Bersedih

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 468 hits
Jangan Sedih Fikir Kenapa Belum kahwin Allah Nak Kau Baiki Diri Dulu Jangan Bersedih Ada hikmahnya Allah belum temukan jodoh kau Tapi mungkin kita belum nampak hikmahnya lagi Lelaki bernama Amir Syahir ini kongsi tuhan belum temukan jodoh u...
Cara Nak Jadi Orang Yang Baik

Cara Nak Jadi Orang Yang Baik

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 1002 hits
Cara Nak Jadi Orang Yang Baik Dan ditanya pula kepada orang orang yang bertaqwa Apakah yang telah diturunkan oleh Tuhan kamu Mereka menjawab Kebaikan Orang orang yang berbuat kebaikan di dunia ini beroleh balasan yang baik dan sesungguhnya ...
Susahnya Nak Menagih Hutang

Susahnya Nak Menagih Hutang

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 1375 hits
AssalamualaikumFuh fuh Bila terbitkan isu pasal hutang ni semua orang yang terlibat dengannya mesti jadi panas Tak kisah lah si penghutang atau si pemberi hutang Masa nak meminjam tu memang lembut gigi dari lidah Kita yang lembut hati tak t...
Ustaz Sharhan Shafie Ajar Cara Nak Amalkan Surah Dan Doa Untuk Mengubat Sa Kit Tapak Kaki Insha Allah

Ustaz Sharhan Shafie Ajar Cara Nak Amalkan Surah Dan Doa Untuk Mengubat Sa Kit Tapak Kaki Insha Allah

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 553 hits
Sa kit tumit atau dalam bahasa perubatannya plantar fascitiis adalah sak it pada bahagian tumit yang kerap dialami oleh orang dewasa dan ada yang turut merasakan sa kit sehingga seluruh tapak kaki atau ke buku lali SIMPTOM ini terjadi apabi...
Sumpah Demi Allah Bukan Nak Ikut Adat Kafir

Sumpah Demi Allah Bukan Nak Ikut Adat Kafir

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 352 hits
Baru baru ini Uqasha Senrose ada muat naik video menunjukkan dirinya menyambut jambangan bunga di majlis bridal shower Nelydia Senrose Tindakannya itu mengundang The post appeared first on
Tak Nak Ada Simpanan Maksimum Jangan Buat 5 Tips Ini

Tak Nak Ada Simpanan Maksimum Jangan Buat 5 Tips Ini

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 305 hits
Beruntung orang muda hari ini kerana banyak didedahkan dengan hal hal The post appeared first on
Nak Bibir Merah Dan Cantik Scrub Bibir Dengan Bubble Bubble Lip Mask Rire

Nak Bibir Merah Dan Cantik Scrub Bibir Dengan Bubble Bubble Lip Mask Rire

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 433 hits
hai assalammualaikumNak Bibir Merah Dan Cantik Scrub Bibir Dengan Bubble Bubble Lip Mask Rire Siapa yang alami masalah bibir kering dan mengelupas Nad ni kadang kadang je bibir jadi kering dan merekah Bila tangan tak boleh duduk diam nad ta...
Ini 3 Cara Mudah Nak Bagi Bunga Rose Jepun Merimbun Kembang Satu Taman

Ini 3 Cara Mudah Nak Bagi Bunga Rose Jepun Merimbun Kembang Satu Taman

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 1280 hits
Bunga Rose Jepun cantik betul kalau dijadikan hiasan taman Letak dekat pagar atau gantung dekat tepi tepi tingkap rumah Waktu bunganya berkembang memang cantik memukau Bunga ni ada banyak jenis dan warna Boleh tanam satu jenis dalam satu pa...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik