Ramalan Banjir Tak Tepat Malaysia Perlu Guna Teknologi Baru



Banjir yang melanda Selangor pada pertengahan Disember 2021 lalu dan proses evakuasi yang perlahan berpunca daripada ramalan kaji cuaca yang dikeluarkan oleh Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) yang kurang tepat.
Menurut Ahli Parlimen Ledang, Syed Ibrahim Syed Noh, kerajaan seharusnya meningkatkan keupayaan jabatan itu dengan menaiktaraf teknologi digunakan bagi mengelakkan kelewatan mengeluarkan amaran banjir berulang.
“Mengenai banjir ini, pelbagai hujah termasuk dari Perdana Menteri berkata ia bencana di luar jangka (perbahasan Parlimen semalam). Menteri Alam Sekitar dan Air sebut juga. Dihuraikan oleh Ketua Pembangkang, benar ia satu bencana tetapi mesti ada kesepakatan di seluruh agensi dan kementerian untuk mengambil tindakan segera
“Saya melihat ramalan kaji cuaca yang dikeluarkan oleh Jabatan Meteorologi tidak tepat (salah satu faktor). Mungkin juga ramai tak perasan ada ramalan dikeluarkan jabatan ini (oleh itu lambat bertindak).
“Justeru perlu cari jalan untuk ramalan lebih tepat dikeluarkan, mungkin guna teknologi lebih baik,” katanya.
Semalam, kekecewaan yang sama juga diluahkan oleh beberapa Ahli Dewan Negeri Selangor yang memuat naik tangkap layar ramalan MetMalaysia tidak menunjukkan sebarang amaran banjir pada 17 Disember, meskipun hujan turun sepanjang hari. Amaran tahap merah hanya dikeluarkan pada 18 Disember ketika banyak tempat telah mula ditenggelami air.
Menurut Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Johor itu lagi, banjir besar di Lembah Klang juga seharusnya menjadi pengajaran kepada Kerajaan Persekutuan agar tidak lagi memotong peruntukan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) sehingga menyukarkan mereka menguruskan sungai atau membina sistem siren amaran banjir baharu.
“Isu sengaraan sentiasa menghambat JPS. Jabatan ini selalu kurang peruntukan, saya cadangkan supaya diberi peruntukan sewajarnya kepada JPS terutama sengaraan parit, sungai dan sebagainya
“Begitu juga (bajet) penyelenggaraan kepada PBT, untuk laksanakan tugas secara berkala,” katanya.
Syed Ibrahim juga menyentuh mengenai peraturan guna tanah dan perancangan bandar yang perlu diperbaiki terutama dalam aspek mengkaji undang undang yang diluluskan berdekad lalu, ketika bumi kini memasuki era perubahan iklim global.
Katanya, perlu disediakan lebih banyak kawasan semula jadi yang tidak dibangunkan bagi menguruskan limpahan air banjir.
“Kita kena ada perimbangan antara kawasan penempatan penduduk dan kawasan pengurusan air atau alam sekitar. Kita ambil contoh Taman Sri Muda, Shah Alam, ramai menyebut bahawa sebenarnya kawasan itu tidak sesuai untuk perumahan tetapi mengapa dijadikan kawasan perumahan?
“Ini mesti disiasat dan diteliti supaya tidak lagi berlaku pada masa akan datang. Mesti ada perimbangan antara kawasan penduduk dengan alam sekitar dan pengurusan air,” katanya.
Beliau turut mengkritik pengurusan banjir peringkat kebangsaan yang bercelaru dan menyukarkan arahan tuntas diberi pada Disember lalu.
Katanya, tindakan bersepadu memerlukan satu penyelerasan yang jitu dan mantap serta kukuh dari peringkat tertinggi sehingga ke bawah.
“Tidak adanya arahan kepada tentera untuk keluar (evakuasi) kita kena semak, jika benar berlaku kenapa? Mengapa tidak ada mekanisme boleh mengarahkan tentera dalam keadaan yang luar jangka bantu rakyat?
“Saya juga mohon agar ada tindakan sepadu melibatkan wakil rakyat seluruh kawasan. Jangan tengok parti, ideologi politik, mereka semua dalam bencana mesti dibantu.
“Jawatankuasa bencana di peringkat daerah atau negeri saya cadangkan perlu diisi sama oleh wakil rakyat pembangkang,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33895

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Baru Guna 6 Bulan Perlu Rm60 000 Intuk Kos Naik Pulih Kereta Honda Selepas Banjir

Baru Guna 6 Bulan Perlu Rm60 000 Intuk Kos Naik Pulih Kereta Honda Selepas Banjir

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 199 hits
Tragedi banjir yang melanda sebahagian negeri di Malaysia pada akhir bulan Disember lalu ternyata telah mendatangkan pelbagai kerugian dan memusnahkan banyak harta benda lebih lebih lagi kenderaan yang tidak sempat dinaiki di kawasan yang s...
Dr Say Duta Baru Dettol Di Majlis Pelancaran Purpose Programme 2022 Kementerian Pelajaran Malaysia

Dr Say Duta Baru Dettol Di Majlis Pelancaran Purpose Programme 2022 Kementerian Pelajaran Malaysia

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 288 hits
DR SAY DUTA BARU DETTOL DI MAJLIS PELANCARAN PURPOSE PROGRAMME 2022 KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA Hai semua perasan tak bab kebersihan ini dah lama di terapkan dari zaman kita sekolah lagi Tapi ramai yang masih leka dengan kebersihan terut...
Ketua Baru Pmi Jakarta Barat Dorong Pemanfaatan Teknologi Informasi

Ketua Baru Pmi Jakarta Barat Dorong Pemanfaatan Teknologi Informasi

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 166 hits
Ketua Umum Lembaga Kebudayaan Betawi Beky Mardani terpilih sebagai Ketua baru Palang Merah Indonesia Jakarta Barat periode 2022 2027
Sensodyne Memperkenalkan Ubat Gigi Repair And Protect Deep Repair Baru Dengan Teknologi Novamin

Sensodyne Memperkenalkan Ubat Gigi Repair And Protect Deep Repair Baru Dengan Teknologi Novamin

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 170 hits
Sensodyne jenama Ubat Gigi Sensitif Nombor 1 hari ini melancarkan kempen ReclaimLifeSmallPleasures di Malaysia bagi memperkenalkan ubat gigi Repair Protect Deep Repair terbarunya membolehkan mereka yang menghidap masalah gigi sensitif meras...
Spek Mata Tahun Baru Dari Eye Pro Vision Kedai Spek Viral No 1 Malaysia

Spek Mata Tahun Baru Dari Eye Pro Vision Kedai Spek Viral No 1 Malaysia

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 329 hits
SPEK MATA TAHUN BARU DARI EYE PRO VISION KEDAI SPEK VIRAL NO 1 MALAYSIA Assalammualaikum semua Apa khabar semua Selamat Tahun Baru 2022 Apakah resolusi atau azam tahun baru korang Ruby doakan semoga korang dapat mencapai azam tahun baru itu...
Parti Bangsa Malaysia Umum Barisan Kepimpinan Baru

Parti Bangsa Malaysia Umum Barisan Kepimpinan Baru

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 242 hits
Parti Bangsa Malaysia hari ini mengumumkan barisan kepimpinan parti bagi tempoh 3 tahun usai tamat Persidangan Agung Khas parti berkenaan Dalam kenyataan media yang dikeluarkan sebentar tadi Ahli Parlimen Julau Larry Soon Sng Wei Shien dium...
Touch N Go Akan Lancar Kad Versi Baru Dengan Keupayaan Teknologi Nfc

Touch N Go Akan Lancar Kad Versi Baru Dengan Keupayaan Teknologi Nfc

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 179 hits
BERNAMA Kad baru dengan teknologi komunikasi medan dekat itu akan dilancarkan dalam beberapa minggu akan datang Kenderaan menggunakan lorong Touch n Go di Plaza Tol UPM Lebuhraya Utara Selatan Touch n Go akan melancarkan versi baru kad yang...
Kesan Buruk Banjir Kepada Sektor Pelancongan Malaysia

Kesan Buruk Banjir Kepada Sektor Pelancongan Malaysia

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 256 hits
Malaysia dikejutkan sekali lagi dengan bencana banjir terburuk sejak melebihi sekitar 25 tahun apabila kawasan perumahan di Taman Sri Muda Shah Alam perumahan dan perkampungan di Hulu Langat Selangor serta beberapa kawasan di Karak dilanda ...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah