Ramai Suka Kayuh Basikal Sekarang Ini 5 Kelebihan Berbasikal Yang Perlu Anda Tahu


Berbasikal bukan sahaja baik untuk alam sekitar tetapi juga membawa banyak manfaat kesihatan. Baca artikel ini sehingga akhir untuk mengetahui bagaimana berbasikal boleh membuat kesihatan dan kehidupan kita lebih baik.
Membakar kalori Anda kehilangan banyak kalori apabila dengan berbasikal. Malah, setengah jam berbasikal pada kadar sederhana dengan berat 155 paun di atas basikal pegun membakar 260 kalori. Jika anda mempunyai berat badan yang lebih dan berbasikal pada intensiti yang lebih tinggi, anda akan membakar lebih banyak kalori.
Baik untuk sendi Terdapat banyak aktiviti aerobik yang tidak sesuai dengan sendi-sendi kita kerana kesan dari aktiviti tersebut. Contohnya berjoging atau sukan berpasukan. Walau bagaimanapun, berbasikal, secara umum, membuatkan jantung anda mengepam tanpa meletakkan terlalu banyak tekanan pada sendi. Menurut Klinik Cleveland, berbasikal amat baik bagi mereka yang mempunyai lebihan berat badan sebanyak 50 paun kerana ia mengurangkan tekanan mekanikal pada pinggul, lutut, belakang dan pergelangan kaki – walaupun jika dibandingkan dengan berjalan kaki.
Manfaat kepada jantung Berbasikal boleh akan meningkatkan kesihatan kardiovaskular. Berbasikal secara berkala menyihatkan badan kerana ia mengurangkan tekanan darah tinggi, mengawal gula dalam darah dan juga menghalang serangan jantung. Mayo Clinic menyatakan bahawa berbasikal secara berkala meningkatkan fungsi jantung, kerana ia membuatkan jantung mengepam darah dengan lebih efisyen. Di samping itu, berbasikal juga meningkatkan jumlah kolesterol baik sambil menurunkan kolesterol jahat di dalam badan anda. Hasilnya, plak di dalam arteri dapat dikurangkan.
Anda akan tidur lebih lena Jika anda menghadapi masalah tidur atas apa jua sebab, berbasikal mungkin boleh menjadi penawar untuk anda. Menurut satu kajian di Stanford University School of Medicine, masa yang diperlukan untuk pesakit yang mengalami sedentari insomnia untuk tidur penurunan sebanyak separuh, dan masa tidur mereka juga meningkat sebanyak satu jam apabila mereka berbasikal selama sekitar 20 hingga 30 minit setiap hari. Sebabnya adalah apabila berbasikal di luar, badan akan terdedah kepada cahaya matahari. Hasilnya, irama sirkadian kembali selari dan tahap kortisol serta hormon stres juga menurun.
Hidup lebih lama King College London menjalankan penyelidikan di mana mereka membandingkan lebih 2,400 kembar seiras untuk mengenal pasti mana stau yang lebih sihat. Kembar yang melakukan melakukan aktiviti berbasikal tiga kali seminggu selama 45 minit satu sesi adalah 9 tahun “lebih muda dari sudut biologi” berbanding kembar yang sama yang tidak berbasikal, walaupun selepas tidak mengambil kira pengaruh lain, seperti merokok dan indeks jisim badan ( BMI).
Disebabkan mereka kerap bersenam, mereka mempunyai risiko yang jauh lebih rendah kepada penyakit kardiovaskular, diabetes jenis 2, semua jenis kanser, obesiti, serta tekanan darah tinggi.
Berbasikal adalah baik untuk mental dan fizikal. Walau bagaimanapun, sila ingat untuk mendapatkan pelatih peribadi atau profesional untuk memastikan bahawa senaman tersebut adalah sesuai untuk anda.
Sumber: Hello Doktor
The post Ramai Suka Kayuh Basikal Sekarang, Ini 5 Kelebihan Berbasikal Yang Perlu Anda Tahu appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/07/13/ramai-suka-kayuh-basikal-sekarang-ini-5-kelebihan-berbasikal-yang-perlu-anda-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terlalu Rindukan Keluarga Pelajar Ini Gigih Kayuh Basikal Sejauh 2 000 Batu Untuk Pulang Ke Rumah Ibu Bapa

Terlalu Rindukan Keluarga Pelajar Ini Gigih Kayuh Basikal Sejauh 2 000 Batu Untuk Pulang Ke Rumah Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 408 hits
Seorang pelajar ijazah di Universiti of Aberdeen yang berhasrat untuk mengubati rindunya pada keluarga yang menetap di Mellissia berdekatan dengan ibu kota Yunani Athens Pelajar yang berusia 20 tahun itu telah berjaya mengayuh basikal sejau...
Selalu Kayuh Basikal Sama Sama Hawa Rizwana Ulas Hubungan Dengan Zizan Razak

Selalu Kayuh Basikal Sama Sama Hawa Rizwana Ulas Hubungan Dengan Zizan Razak

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 441 hits
Personaliti televisyen Hawa Rizwana Redzuan akui pengacara dan pelakon Zizan Razak merupakan kawan lelaki dalam industri yang sering menemaninya beriadah Jelas Hawa bagaimanapun hubungan persahabatannya dengan Zizan menjadi lebih erat sejak...
Zizan Teman Kayuh Basikal Hawa

Zizan Teman Kayuh Basikal Hawa

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 784 hits
Akui Zizan Sering Teman Kayuh Basikal Hawa jelaskan status hubungan mereka Mengakui pelawak dan pelakon Zizan Razak merupakan kawan lelaki dalam industri yang sering menemaninya beriadah namun personaliti TV Hawa Rizwana berkata hubungannya...
Pak Cik Ini Kayuh Basikal Jual Pulut Panggang Di Jalan Kebun Hanya Rm5 Untuk 4 Batang

Pak Cik Ini Kayuh Basikal Jual Pulut Panggang Di Jalan Kebun Hanya Rm5 Untuk 4 Batang

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 444 hits
Di mana ada kemahuan di situ ada jalan Walau sudah berada di usia emas ianya tidak menjadi penghalang seorang warga emas untuk mencari rezeki yang halal Menerusi perkongsian oleh seorang individu Nurfatin Aida di Group Facebook Pak Cik ters...
Miliki Kedai Online Sendiri Dengan Mecan Trade Mulai Dari Sekarang

Miliki Kedai Online Sendiri Dengan Mecan Trade Mulai Dari Sekarang

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 284 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan rakan sekalian Macam mana kehidupan korang sekarang selepas kita menjalani fasa yang sangat mencabar dengan datangnya Covid 19 ni Ramai juga yang Mah...
Hal Yang Bikin Kangen Masa Ospek Mahasiswa Baru Pasti Seneng Sekarang Nggak Ada Yang Ngerjain

Hal Yang Bikin Kangen Masa Ospek Mahasiswa Baru Pasti Seneng Sekarang Nggak Ada Yang Ngerjain

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 210 hits
Dikerjain senior emang ngeselin tapi jadi salah satu momen yang berkesan juga Selama ospeknya bener sih
Politik Sekarang Perlu Banyak Wang Kata Rosmah Mansor

Politik Sekarang Perlu Banyak Wang Kata Rosmah Mansor

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 419 hits
Seorang rakan perniagaan Jepak Holdings Sdn Bhd mendakwa Rosmah Mansor pada awal 2016 memberitahu bahawa keadaan politik sekarang memang memerlukan banyak wang Rayyan Radzwill Abdullah yang merupakan saksi pendakwaan ke 15 kes rasuah Rosmah...
Hiburan Sekarang Baru 20 Peratus Je Zarina Anjoulie Akui Bakal Berkahwin Tak Lama Lagi

Hiburan Sekarang Baru 20 Peratus Je Zarina Anjoulie Akui Bakal Berkahwin Tak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 685 hits
Dilihat telah memberi bayangan buat pengikutnya di laman Instagram bahawa dirinya bakal mendirikan rumah tangga sekali gus menamatkan zaman bujang dalam masa terdekat pelakon sensasi Zarina Anjoulie dikhabarkan turut berkongsi beberapa gamb...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


10 Tempat Sarapan Terbaik Di Selangor

Office Rental Near Kl Sentral Station Advantages For Business Connectivity

Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul