Rakyat Sabah Tidak Dapat Apa Apa Jika Undi Warisan Najib



(Malaysia Gazette) – Warisan Plus (Warisan) didakwa mahu mengalihkan perhatian rakyat dengan menggunakan slogan perpaduan (unity) dalam kempen Pilihan Raya Negeri (PRN) sedangkan sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14, Sabah memang terkenal dengan keharmonian kaum dan semangat muhibah yang menjadi kebanggaan rakyat.
Langkah itu kerana Warisan gagal menepati janji, melakukan penyelewengan, gagal membantu warga Sabah dalam krisis Covid-19 dan kegagalan menjaga ekonomi Sabah sehingga negeri itu menyaksikan pertumbuhan paling corot antara semua negeri-negeri Malaysia untuk dua tahun berturut-turut.
Datuk Seri Najib Razak berkata, Warisan Plus jarang menyebut tentang trek rekod pertumbuhan ekonomi dan rancangan serta hala-tuju mereka untuk membangunkan Sabah dalam ceramah-ceramah PRN, sebaliknya, cuma memainkan sentimen unity dan maruah Sabah.
”Jadi, warga Sabah perlu tanya di mana letaknya maruah Sabah apabila rata-rata janji manifesto Sabah mereka ‘dicapatikan’ oleh Warisan?,” katanya dalam hantaran di Facebook.
Tegas bekas Perdana Menteri itu, Warisan janji Ketua Menteri Sabah tak boleh pegang Menteri Kewangan tapi terus melantik diri sendiri sebagai Menteri Kewangan Sabah sebulan selepas jadi Ketua Menteri.
Warisan janji akan hadkan jawatan Ketua Menteri untuk dua penggal tetapi janji ini langsung tak ditunaikan, malah had tempoh dua penggal Yang Dipertua sedia ada pula dimansuhkan Warisan.
”Warisan janji akan kembalikan royalti minyak 20% dan 50% cukai. Di mananya?
”Warisan janji 33% peruntukkan pembangunan bajet tahunan kerajaan PH akan diberi kepada Sabah dan Sarawak tapi yang dapat cuma 17.1% sahaja.
”Warisan janji akan naikkan pembangunan ekonomi Sabah dan menjana banyak peluang pekerjaan tapi yang warga Sabah dapat pula ialah pertumbuhan ekonomi Sabah tukar dari paling tinggi bawah BN ke paling corot antara semua negeri untuk dua tahun berturut-turut. Lebih ramai warga Sabah yang hilang kerja.
”Warisan janji akan batalkan projek empangan Kaiduan jika menang tapi projek diteruskan selepas dijenamakan semula menjadi empangan Papar.
”Warisan janji “Sabah untuk Sabahan” dan kerajaan bersih tanpa rausah tapi projek terbesar Sabah bernilai RM3 bilion diberi secara rundingan terus kepada syarikat Semenanjung Malaysia berkait terowong Pulau Pinang bersama syarikat tanpa satu sen pendapatan yang dimiliki anak muda berumur 26 tahun sahaja.
”Ke mana letaknya maruah warga Sabah apabila kerajaan Warisan Sabah memberi projek penyelenggaraan jalan bernilai RM1.45 bilion secara rundingan terus oleh kerajaan Warisan Sabah kepada 4 buah syarikat dengan pendapatan sifar – termasuk sebuah syarikat yang baru ditubuh 10 bulan dan sebuah lagi syarikat yang berkait dengan kes rasuah RISDA menteri infrastruktur Warisan.
”Bila ditanya, Warisan terus diam. Buat tak nampak bukti surat-surat Kerajaan Sabah sendiri,” katanya.
Dedah Najib lagi, Warisan janji akan menghormati kedaulatan undang-undang dan berintegriti tapi Menteri Infrastruktur Warisan Sabah yang banyak memberi projek secara rundingan dan didakwa berkali-kali di mahkamah atas tuduhan rasuah tetapi tidak disuruh melepaskan jawatan.
Oleh itu, katanya, rakyat Sabah tidak dapat apa-apa jika undi Warisan.
”Cuma dapat balik sebuah kerajaan yang terbukti mengencing warga Sabah dengan janji-janji manifesto yang dicapatikan. Dapat balik sebuah kerajaan yang terbukti gagal menjaga ekonomi Sabah dan gagal merancang hala tuju pembangunan Sabah.
Dapat balik sebuah kerajaan yang terbukti gagal menjaga dan membantu warga Sabah yang susah semasa krisis Covid.
”Di sebalik permainan sentimen dan slogan Unity serta “maruah” Sabah dari puak Warisan, tiada apa-apa yang boleh diharapkan warga Sabah jika Warisan menang,” ujarnya kerana Sabah sudah lama bersatu.
Malah, perpaduan dan harmoni Sabah sudah lama wujud.
Sebab itu, rakyat Sabah tak perlu permainan slogan dan sentimen untuk alihkan perhatian daripada kegagalan-kegagalan Warisan.
Sebaliknya Sabah perlu ialah sebuah kerajaan yang mampu membina hala tuju jelas bagi ekonomi dan Sabah serta dan mampu menyelamatkan ekonominya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/09/20/rakyat-sabah-tidak-dapat-apa-apa-jika-undi-warisan-najib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sabah Rakyat Yang Punya Bukan Warisan Punya Kata Najib

Sabah Rakyat Yang Punya Bukan Warisan Punya Kata Najib

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 315 hits
Najib Razak hari ini mempersoalkan adakah Sabah milik rakyat atau Warisan Ini adalah kerana Warisan didapati meletakkan lambang besar parti mereka di hadapan pejabat pentadbiran Kerajaan Negeri Sabah Cuba kita bayangkan di hadapan Pejabat P...
Undi Keadilan Warisan Plus Demi Masa Depan Sabah Anwar

Undi Keadilan Warisan Plus Demi Masa Depan Sabah Anwar

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 263 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim tampil menyampaikan amanat buat kali terakhir kepada rakyat Sabah supaya mengundi KEADILAN dan Warisan Plus dalam Pilihan Raya Negeri Sabah esok Presiden KEADILAN itu berkata undi rakyat adalah penting kerana ia aka...
Hina Wira Negara Azmin Gesa Rakyat Sabah Tolak Warisan

Hina Wira Negara Azmin Gesa Rakyat Sabah Tolak Warisan

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 325 hits
SHAH ALAM Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menggesa rakyat Sabah menolak Parti Warisan Sabah dalam Pilihan Raya Negeri Sabah nanti Gesaan itu dibuat selepas pemimpin Warisan Datuk Mo...
Pkr Beralah Demi Rakyat Sabah Warisan Plus Tiada Pertembungan Kerusi

Pkr Beralah Demi Rakyat Sabah Warisan Plus Tiada Pertembungan Kerusi

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 274 hits
Persoalan jumlah kerusi ditandingi PKR pada Pilihan Raya Negeri Sabah terjawab apabila parti itu akan meletakkan calon di 7 kerusi ditinggalkan rakan mereka dalam Warisan Plus Pengerusi PKR Sabah Christina Liew bersama majlis pimpinan neger...
Prn Sabah Benarkan Rakyat Sabah Yang Dikuarantin Guna Undi Pos

Prn Sabah Benarkan Rakyat Sabah Yang Dikuarantin Guna Undi Pos

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 198 hits
Tujuh calon KEADILAN meluahkan rasa kesal terhadap situasi yang dihadapi 270 pegawai dan anggota polis di Sabah apabila tidak dapat mengundi awal untuk Pilihan Raya Negeri Sabah kerana masih dikuarantin Mereka berpandangan setiap rakyat mem...
Dakwa Sabah Milik Sulu Sakitkan Hati Rakyat Malaysia Najib

Dakwa Sabah Milik Sulu Sakitkan Hati Rakyat Malaysia Najib

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 345 hits
KUALA LUMPUR Kenyataan seorang rakyat Filipina kononnya beliau adalah Sultan Sulu Dr Ibrahim Bahjin Shakirullah II dan mendakwa Sabah milik negaranya amat menyakitkan hati rakyat Sabah dan Malaysia Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Raz...
Muhyiddin Umum Pembentukan Gabungan Rakyat Sabah Hadapi Warisan Dalam Prn

Muhyiddin Umum Pembentukan Gabungan Rakyat Sabah Hadapi Warisan Dalam Prn

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 397 hits
September 12 2020 9 19 AMPerdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata Gabungan Rakyat Sabah akan memastikan kesemua parti dalam gabungam itu bekerjasama sebagai satu pasukan TUARAN Perdana Menteri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan parti pem...
Warisan Plus Akan Terus Bela Kebajikan Rakyat Sabah

Warisan Plus Akan Terus Bela Kebajikan Rakyat Sabah

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 254 hits
Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail percaya bahawa rakyat Sabah tahu siapa yang layak terajui kerajaan negeri dan yakin majoriti pengundi akan memilih gabungan Warisan Plus pada Pilihan Raya Negeri Sabah pada 26 September ini Bekas timbalan...
Dap Cuba Manipulasi Rakyat Sabah Bertanding Guna Logo Warisan

Dap Cuba Manipulasi Rakyat Sabah Bertanding Guna Logo Warisan

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 399 hits
Calon DAP pada pilihan raya negeri Sabah yang akan datang tidak akan menggunakan logo parti mereka sendiri sebaliknya akan bertanding di bawah bendera Warisan Setiausaha Agung parti itu Lim Guan Eng berkata ia merupakan keputusan yang sukar...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ