Rakyat Akan Menilai Jika Mahathir Melanggar Konsesus 21 Februari Nanti




Semua keputusan dalam Majlis Presiden PH, sebagaimana yang kita sedia maklum, adalah berasaskan konsensus atau persetujuan sebulat suara wakil empat parti yang menjadi anggotanya.
Majlis itu tidak menerima keputusan berasaskan majoriti dan jika sesuatu perkara gagal diputuskan secara konsensus, ia biasanya akan ditangguhkan untuk dibawa ke mesyuarat berikutnya sehinggalah persetujuan sebulat suara dapat dicapai.
Dalam keputusan yang dicapai sebelum PRU14 iaitu Tun Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri, Dr. Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Timbalan Perdana Menteri dan Anwar Ibrahim bakal Perdana Menteri ke-8, semuanya diputuskan secara konsensus atau persetujuan sebulat suara Majlis Presiden.
Dua perkara lain yang turut dipersetujui jika setelah PH menjadi kerajaan ialah membebaskan Anwar daripada penjara dan memohon pengampunan penuh untuknya daripada Yang Dipertuan Agong, juga dipersetujui oleh Majlis Presiden secara sebulat suara.
Pada awalnya, pencalonan nama Tun Mahathir sebagai bakal Perdana Menteri misalnya, tidak mendapat persetujuan sebulat suara dan perkara itu terus diperbincangkan dalam beberapa mesyuarat Majlis Presiden PH sehinggalah akhirnya persetujuan secara konsensus dapat dicapai.
Begitulah cara Majlis Presiden PH bekerja dan menjalankan tanggungjawabnya.Sekarang ini, berikutan PH sudah menjadi kerajaan, keputusan konsensus berkaitan kedudukan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri dan Dr. Wan Azizah sebagai Timbalan Perdana Menteri sudah pun dilaksanakan.
Begitu juga dengan persetujuan membebaskan Anwar daripada penjara dan memohon pengampunan penuh daripada Yang Dipertuan Agong turut sudah dilaksanakan.Hanya yang belum dilaksanakan ialah menjadikan Anwar sebagai Perdana Menteri ke-8 bagi menggantikan Tun Mahathir.
Dalam perkembangan terbaru, walaupun Tun Mahathir menyatakan sedia berundur pada bila-bila masa jika Majlis Presiden mahukan beliau berbuat demikian, tetapi beliau juga menegaskan hanya akan berundur selepas Sidang Apec pada November nanti.
Dalam erti kata lain, Tun Mahathir sudah memanjangkan sendiri tempohnya memegang jawatan Perdana Menteri sementara daripada dua tahun kepada dua setengah tahun.
Dalam hal ini, meskipun jika Majlis Presiden berpendirian selari dengan kehendak majoriti rakyat yang mahukan peralihan kuasa berlaku pada Mei, Tun Mahathir jelas sudah memberi bayangan beliau hanya akan sedia berundur selepas Sidang Apec pada November.
Apakah dalam keadaan tersebut yang mungkin berlaku pada mesyuarat Majlis Presiden 21 Februari nanti, maka Tun Mahathir sendiri akan bertindak menggagalkan konsensus peralihan kuasa daripada berlaku pada Mei dengan menyatakan bantahannya secara terbuka?
Atau beliau akan meminta orang suruhannya, Azmin Ali untuk melakukan bantahan dan menggagalkan konsensus?
Jika begitu, apakah penilaian selayaknya kita berikan terhadap Tun Mahathir yang sudah menuju usia 95?
 (ShahbudinHusin 19/02/2020)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/02/rakyat-akan-menilai-jika-mahathir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perutusan Khas Tun Dr Mahathir Mohamad 26 Februari 2020

Perutusan Khas Tun Dr Mahathir Mohamad 26 Februari 2020

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 275 hits
Perutusan Khas Tun Dr Mahathir Mohamad 26 Februari 2020Sumber video RTMTranskrip ucapan 1 Terlebih dahulu izinkan saya memohon maaf kepada semua rakyat Malaysia kerana keadaan politik Negara yang agak kucar kacir dan mungkin menimbulkan ker...
Tun Mahathir Nasib Penentu Anwar Pm Bergantung Pada Dewan Rakyat

Tun Mahathir Nasib Penentu Anwar Pm Bergantung Pada Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 417 hits
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad sekali lagi menegaskan bahawa beliau akan menunaikan janji untuk menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim tetapi menambah keputusan muktamad terletak pada Dewan Rakyat Mahathi...
Mahathir Hanya Perlu Letak Jawatan Jika Dewan Rakyat Bersetuju Anwar Sebagai Pm

Mahathir Hanya Perlu Letak Jawatan Jika Dewan Rakyat Bersetuju Anwar Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 354 hits
Untuk kesejahteraan dan kestabilan kerajaan Anwar perlu mendapatkan terlebih dahulu mandat melalui Dewan Rakyat untuk menerajui negara sebagai PM selepas November 2020 menggantikan Mahathir Tarikh peralihan kuasa JUGA perlu mendapat mandat ...
Kenapa Ph Cuba Mengelak Lari Dan Tidak Bersatu Utk Berhadapan Dengan Usul Pas Sokong Mahathir

Kenapa Ph Cuba Mengelak Lari Dan Tidak Bersatu Utk Berhadapan Dengan Usul Pas Sokong Mahathir

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 269 hits
klik jangan tak klikSemasa Tun serahkan tugas PM pada Paklah apa terjadi kepada projek landasan keretapi berkembar Singapura Padang Besar dan Jambatan Bengkok Kedua duanya kecut untuk meneruskan Dan ini tidak wajar berulang jika Tun serahka...
Dap Punca Mahathir Cari Rakan Baru

Dap Punca Mahathir Cari Rakan Baru

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 349 hits
oleh Ab Jalil Backer Akhbar pro Kerajaan NST ahad lalu menerbitkan rencana bertajuk New pact Is it happening Kolumis terbabit memberi gambaran kemunculan idea sebuah kerajaan baharu ini berpunca daripada sikap biadap DAP dalam mesyuarat kab...
Geng Anwar Cuak Ker Usul Sokong Mahathir Ditolak

Geng Anwar Cuak Ker Usul Sokong Mahathir Ditolak

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 289 hits
Tindakan Timbalan Yang Di Pertua Dewan Rakyat Datuk Mohd Rashid Hasnon menolak usul Pas untuk melakukan undi percaya terhadap Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad adalah tidak demokratik Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa...
Usul Percaya Atau Tidak Goalie Nya Dr Mahathir Cekap

Usul Percaya Atau Tidak Goalie Nya Dr Mahathir Cekap

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 231 hits
SEINGAT Suara Merdeka ada lah pernah berlaku usul undi percaya terhadap Perdana Menteri di Parlimen Usul ini pernah dikemukakan di Parlimen pada 1997 ke atas Perdana Menteri keempat Tun Dr Mahathir Mohamad dan pada 2003 terhadap Perdana Men...
Pas Konsisten Sokong Tun Mahathir Sebagai Pm

Pas Konsisten Sokong Tun Mahathir Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 307 hits
KUALA NERUS 11 Februari Hanya mereka yang paranoid akan bertindak menentang usul undi percaya kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang akan dibentangkan parti itu di parlimen bulan depan menurut Naib Presiden Pas Dato Seri Dr Ahm...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni