Raih 30 Undi Melayu Ph Mampu Menang 27 Kerusi Kritikal Kata Rafizi


 
Rafizi Ramli berkata Umno dan PAS sekiranya bergabung dan mengelak pertembungan di kerusi terbabit mampu menguasai 90% undi Melayu dan menang tanpa memerlukan banyak sokongan bukan Melayu.PETALING JAYA: Pakatan Harapan (PH) boleh menang di 27 kerusi Parlimen dianggap kritikal jika mampu menguasai 30% sokongan pengundi Melayu yang berada di Kedah, Johor dan Selangor, kata Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli.
Beliau mendakwa, kemenangan itu boleh dicapai sekiranya PKR dan PH boleh merayu pengundi Melayu yang mencukupi, walaupun berada dalam pertarungan satu lawan satu, sama ada bertembung dengan Umno atau PAS.
“Mengikut pengalaman saya pada PRU lalu, jika mahu memenangi pilihan raya, anda perlu memenangi hati dan fikiran pengundi. Jika PKR dan PH boleh merayu pengundi Melayu mencukupi di 27 kerusi itu, melepasi ke paras 30% dalam tempoh dua ke tiga bulan ini, maka ia boleh dilakukan. Mungkin juga kita akan mengejutkan Umno dan PAS.
“Disebabkan itulah persediaan perlu dilakukan sekarang termasuk lah meyakinkan pengundi atas pagar,” ketanya menurut Berita Harian.
-ADVERTISEMENT-Ads by 
Sebelum ini, PAS berkata, parti itu sedia berunding dengan Barisan Nasional (BN) dalam menentukan hala tuju 27 kerusi Parlimen yang dianggap kritikal pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15) bagi mengelakkan pertembungan.
Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man, berkata pihaknya melihat ada perkara perlu perundingan bersama PN dan BN dalam konteks pembahagian kerusi kritikal bagi manfaat kedua-dua parti itu menjelang PRU akan datang.
“Kita tengok ada beberapa perkara untuk kita duduk bersama (dengan BN) sebagai contoh jika kita ingin menawan Selangor, PAS menerusi PN dan juga BN perlu duduk bersama berbincang hal ini,” katanya.
Rafizi ketika mengulas lanjut, turut menyenaraikan beberapa kerusi kritikal berkenaan.
“Beberapa kerusi di Kedah seperti Merbok, Kulim Bandar Baharu serta Tambun (Perak). Di Johor seperti Ledang dan Muar. Di Selangor, di beberapa kerusi yang kuat kerana ramai profesional Melayu cenderung menyokong PAS,” katanya.
Mengulas strategi pertembungan satu lawan satu di lokasi itu, beliau berkata, PKR dan PH boleh mendapatkan manfaat apabila sokongan pengundi Melayu mencecah hingga 30% dengan lebih 80% adalah dari sokongan bukan Melayu, termasuklah jumlah 75% keluar mengundi.
“Sebenarnya 27 kerusi itu majoritinya adalah kerusi ditandingi PKR dan biasanya mempunyai pengundi Melayu seramai 60 hingga 70%.
“Sekiranya Umno dan PN (PAS) bergabung dan mengelak pertembungan di situ, mereka boleh menguasai sehingga 90% undi Melayu dan menang, walaupun tidak mempunyai banyak sokongan bukan Melayu,” katanya.
Rafizi mendakwa, sokongan pengundi hari ini juga lebih terarah kepada PKR disebabkan beberapa isu antaranya mengenai peningkatan kos sara hidup.
“Sejak Julai hingga Ogos lalu, kami melihat perubahan sehingga empat peratus sokongan Melayu kepada PKR dan PH,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/09/raih-30-undi-melayu-ph-mampu-menang-27.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Bermimpi Raih Sokongan Pengundi Atas Pagar Kata Penganalisis

Pas Bermimpi Raih Sokongan Pengundi Atas Pagar Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 131 hits
freemalaysiatoday com September 5 2022 7 45 AMAbdul Hadi Awang ketika berucap dalam Muktamar PAS ke 68 berkata parti itu berjaya menembusi tembok perkauman PETALING JAYA Seorang penganalisis berkata PAS bermimpi jika percaya ia mampu memena...
Bekas Adun Chini Pru 10 Dari Keadilan Yang Menang Lima Undi Meninggal Dunia Hari Ini

Bekas Adun Chini Pru 10 Dari Keadilan Yang Menang Lima Undi Meninggal Dunia Hari Ini

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 143 hits
KUANTAN Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Chini daripada KEADILAN Mohd Jafri Ab Rashid meninggal dunia hari ini Beliau sebelum ini mendapat rawatan penyakit kanser tahap empat di Pusat Perubatan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia di Band...
Pembahagian Kerusi Gps Kekal Seperti Pru14 Kata Abang Johari

Pembahagian Kerusi Gps Kekal Seperti Pru14 Kata Abang Johari

papar berkaitan - pada 14/9/2022 - jumlah : 144 hits
Pembahagian kerusi GPS kekal seperti PRU14 kata Abang Johari Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 13 Sep 2022 11 48
Orang Melayu Tak Lupa Dr Mahathir Jadi Punca Umno Jatuh Kata Mat Maslan

Orang Melayu Tak Lupa Dr Mahathir Jadi Punca Umno Jatuh Kata Mat Maslan

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 151 hits
agendailt com11 09 2022Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan Tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad berpakat dengan DAP dan parti pembangkang lain untuk menjatuhkan UMNO tidak akan dilupakan orang Melayu kata Datuk Seri Ahmad Maslan Setia...
Orang Melayu Benci Pas Kata Penganalisis Politik

Orang Melayu Benci Pas Kata Penganalisis Politik

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 250 hits
Kalau di Terengganu dan Kedah hayat PAS sebagai kerajaan negeri akan berakhir kerana tiada apa apa perkara yang membanggakan dibawa oleh PAS di kedua dua negeri tersebut Umno tidak wajar bekerjasama dengan PAS berikutan parti Islam itu dili...
27 Kerusi Kritikal Mkt Umno Akan Putuskan Rundingan Dengan Pas Mahdzir

27 Kerusi Kritikal Mkt Umno Akan Putuskan Rundingan Dengan Pas Mahdzir

papar berkaitan - pada 11/9/2022 - jumlah : 147 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 10 2022 Pimpinan Umno akan menilai cadangan agar Umno bekerjasama dengan PAS bagi 27 kerusi parlimen Naib Presiden Umno Mahdzir Khalid dilaporkan berkata cadangan itu perlu melalui biro politik dan majlis ter...
Saya Tak Cemerlang Akademik Netizen Titip Kata Semangat Pada Atlet Ragbi Kedah Lepas Menang Emas Sukma

Saya Tak Cemerlang Akademik Netizen Titip Kata Semangat Pada Atlet Ragbi Kedah Lepas Menang Emas Sukma

papar berkaitan - pada 25/9/2022 - jumlah : 203 hits
Sukan Malaysia atau SUKMA adalah acara dwi tahunan yang diadakan di antara negeri negeri seluruh Malaysia Banyak bakat muda yang tampil mewakili negeri masing masing dan memberikan yang terbaik untuk merangkul pingat emas Tidak terkecuali a...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment