Rahsia Najib Dapat Following Fb Yang Begitu Besar Terdedah






MAHKAMAH ISRAEL DEDAH BAGAIMANA RAKYAT MALAYSIA TERTIPU OLEH PERANG SIBER REJIM NAJIB

Saya tertarik dengan pendedahan oleh akhbar ekonomi terulung Israel, Calcalist, yang membongkar tanpa ragu lagi penggunaan sistem risikan siber yang dikendalikan syarikat Senpai oleh bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam menghadapi Pakatan Harapan dalam Pilihanraya Umum Ke-14 pada 09 Mei, 2018.

Pendedahan ini sedikit sebanyak menjawab berbagai persoalan dan keraguan yang timbul berkenaan operasi siber Najib sendiri, yang selama ini nampak hebat dan berjaya mempengaruhi rakyat dengan menampakkan bekas Perdana Menteri itu begitu "popular" di media sosial. Tetapi adakah segalanya penuh kepalsuan?

Pendedahan ini sukar disangkal kerana ianya berdasarkan bukti yang dikemukakan di mahkamah di Tel Aviv tentang penglibatan syarikat Senpai membantu beberapa rejim-rejim yang "diragui" di seluruh dunia. Pendek kata, ia secara langsung mengaitkan rejim UMNO di bawah Najib sebagai sebuah rejim yang diragui di peringkat antarabangsa.

Adalah sukar untuk Najib berdalih dengan menuduh pendedahan-pendedahan ini sebagai fitnah, kerana ia berdasarkan pembentangan operasi-operasi sistem syarikat Senpai yang dilanggan oleh Kerajaan Malaysia pada ketika itu, di bawah arahan Najib. Ia dibentangkan oleh tiga pengasas syarikat Senpai sendiri.

Malah mahkamah itu turut diberitahu bahawa sistem RogueEye ciptaan syarikat Senpai telah dilanggan oleh kerajaan Najib melalui Jabatan Perdana Menteri (PMO), Cawangan Khas PDRM, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan pihak polis untuk memantau aktiviti orang awam, aktivis politik dan pihak pembangkang menjelang PRU-14.

Perjanjian pertama telah dimetrai pada April 2018 dengan nilai US$ 1.5 juta (RM 6.5 juta) di bawah nama “Project Magnum”, manakala perjanjian fasa kedua pula melibatkan perbelanjaan sebanyak US$ 300,000 - $400,000 (RM 1.3 - 1.7 juta) dari Cawangan Khas, antara US$ 2 juta (RM 8.7 juta) dan US$ 2.5 juta (RM 10.9 juta) dari Jabatan Perdana Menteri, antara US$ 800,000 (RM 3.5 juta) dan US$ 2.2 juta (RM 9.6 juta) fdari SPRM dan RM 9.6 juta lagi dari pihak polis.

Calcalist melaporkan Fasa kedua melibatkan objektif yang berbeza memandangkan UMNO telah tewas dalam pilihanraya umum ke-14.

Langganan ini dimetrai melalui sebuah syarikat perantara di Cyprus, memandangkan Malaysia tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel.

Bacaan ini agak menarik kerana menimbulkan persoalan terhadap Najib dan dalam masa yang sama turut memberi gambaran sebenar tentang penularan penggunaan ratusan, malah ribuan akaun palsu di media sosial yang dilihat berleluasa sejak 2018.

Rupa-rupanya sistem yang dicipta oleh Senpai ini mengotomasikan data mining atau perlombongan data termasuk melalui kaedah akaun palsu melalui avatar atau pengkalan induk.

Sekali lagi saya tegaskan bahawa ini bukan tuduhan oleh saya, tetapi berdasarkan laporan kemukaan bukti kes perbicaraan syarikat Senpai di mahkamah Tel Aviv seperti dilaporkan oleh akhbar Calcalist.

Di sini timbul beberapa persoalan.

1) Jadi apakah ribuan reaksi atau komen-komen berbentuk sokongan atau pembelaan terhadap Najib dan kuncu-kuncunya, serta yang berbentuk tohmahan, cacian dan hinaan terhadap elemen pro-Pakatan Harapan, yang banyak didapati menggunakan akaun palsu di media sosial, ini menggunakan sistem yang dilanggan daripada syarikat Zionis Israel ini?

2) Menurut pendedahan di mahkamah Tel Aviv tersebut, langganan sistem RogueEye yang diuruskan Senpai itu telah disambung selepas kekalahan BN di PRU-14 yang lalu. Jadi apakah elemen-elemen yang meniup api perkauman dan keagamaan yang banyak didapati dimainkan oleh akaun-akaun media sosial yang diragui ketulenannya, adalah sebenarnya produk keluaran Israel yang digunakan untuk membakar sentimen-sentimen sebegitu di media sosial?

3) Apakah populariti Najib di media sosial juga dipacu oleh kepalsuan ini sehingga memperdaya rakyat? Berapa banyak komen di laman Facebook Najib sebenarnya diotomasikan oleh sistem Israel ini, jika ya?

4) Bolehkah Najib menidakkan tuduhan-tuduhan bahawa beliau telah berpakat dengan elemen-elemen luar setelah pengakuan dibuat oleh syarikat Israel ini sendiri di mahkamah Tel Aviv?

5) Apakah polisi dan pendirian berbentuk bantahan keras terhadap rejim Zionis Israel yang berpaksikan penindasan terhadap Palestin cuma satu lagi sandiwara oleh Najib, sama seperti kepalsuan cintanya terhadap etnik Rohingya yang ditindas dan dianiaya oleh rejim Myanmar tidak lama dahulu?

Segalanya hanya boleh dan perlu dijawab oleh Najib pada kadar segera.

Di sini saya sertakan link ke laporan akhbar Calcalist, Israel tersebut:

https://www.calcalistech.com/ctech/articles/0,7340,L-3828013,00.html

Sekian.

FAZLY RAZALLY
Parti Keadilan Rakyat
Petaling Jaya Utara




www.malaysiawaves.net tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial dan halaman komen blog ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian blog iniAnd here is the rest of it.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysiawaves.net/2020/05/rahsia-najib-dapat-following-fb-yang.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+malaysiawaves%2FzpEb+%28Tulang+Besi%40Malaysiawaves%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dua Kesilapan Besar Tun M Lantik Guan Eng Tommy Thomas Najib Razak

Dua Kesilapan Besar Tun M Lantik Guan Eng Tommy Thomas Najib Razak

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 402 hits
DUA kesilapan besar Tun Dr Mahathir Mohamad semasa menerajui kerajaan Pakatan Harapan tempoh hari sehingga menjadi percakapan rakyat adalah melantik Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan Thomas Thomas peguam negara serta memenuhi syarat DAP...
Hajar Aswad Dan Rahsia Besar Ketika Menciumnya

Hajar Aswad Dan Rahsia Besar Ketika Menciumnya

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 597 hits
Hajar Aswad adalah batu hitam yang terletak di sudut sebelah Tenggara Ka bah iaitu sudut dari mana Tawaf dimulai Hajar Aswad merupakan jenis batu Ruby yang diturunkan Allah dari syurga melalui malaikat Jibril Hajar Aswad terdiri dari lapan ...
Najib Disalahkan Parlimen 18 Mei Audio Bocor Riza Aziz

Najib Disalahkan Parlimen 18 Mei Audio Bocor Riza Aziz

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 468 hits
Dua tiga hari ini puak DAP PH dalam attacking mode Seronok mereka kerana ada beberapa isu yang mereka dapat jadikan modal Sejak kerajaan DAP PH gugur automatik disebabkan oleh Mahathir sendiri yang meletakkan jawatan PM puak DAP PH hanya ma...
Selepas Salahkan Muhyiddin Salahkan Najib Dan Kini Salahkan Pas Dia Macam Atok Benar Belaka

Selepas Salahkan Muhyiddin Salahkan Najib Dan Kini Salahkan Pas Dia Macam Atok Benar Belaka

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 266 hits
Tak ada dia nak koreksi diri Tak pula salahkan Adun PKR dan BERSATU yang keluar parti kerana hilang percayaan kepada dia Kerjanya nak PERJAHATKAN NAJIB dan PAS Mukhriz dakwa PAS mungkir janji untuk beliau kekal MB hingga tamat penggalMukhri...
Kalau Mahahir Ulas Kes Ini Ini Semua Salah Najib

Kalau Mahahir Ulas Kes Ini Ini Semua Salah Najib

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 329 hits
Kalau zaman PH Broker kaya yang nama dijual teraniaya Kalau zaman BN dulu macam engkau cakap tak pula Broker kaya yang nama dijual teraniaya Berilah apa pun alasanlah Khalid tapi rakyat dah biasa kena kencing bau masih ada lagi Takan nak di...
Mahathir Imbued Mukhriz With Invincible Hatred For Najib

Mahathir Imbued Mukhriz With Invincible Hatred For Najib

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 470 hits
Najib real protagonist behind Harapan and my downfall MukhrizOutgoing Kedah Menteri Besar Mukhriz Mahathir blamed former premier Najib Abdul Razak as the real protagonist behind his and the fall of Pakatan Harapan Mukhriz said the directive...
Anger In Malaysia At Coup Pm Muhyiddin S Release Of Najib S Stepson From 1mdb Linked Money Laundering Charges

Anger In Malaysia At Coup Pm Muhyiddin S Release Of Najib S Stepson From 1mdb Linked Money Laundering Charges

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 333 hits
KUALA LUMPUR A deal to drop money laundering charges linked to the 1MDB scandal against a producer of Hollywood hit Wolf of Wall Street is terrible for Malaysia the country s former attorney general said today Riza Aziz who is also the step...
Mahathir S Sons Vs Najib S Stepson Who Are The Real Thieves Or Crooks

Mahathir S Sons Vs Najib S Stepson Who Are The Real Thieves Or Crooks

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 403 hits
Riza Aziz the stepson of former Prime Minister Najib Razak and favourite son of Rosmah Mansor can now laugh all the way to the bank In fact the entire crooked family of Najib Rosmah was extremely delighted If Riza can be freed that means Na...
Khidmat Najib Diperlukan Bantu Pulih Ekonomi

Khidmat Najib Diperlukan Bantu Pulih Ekonomi

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 272 hits
SHAH ALAM Khidmat bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mempunyai pengalaman luas dalam mentadbir negara diperlukan dalam pelan pemulihan ekonomi pasca koronavirus Pengerusi Aktivis Gerakan Tuntut Malaysia A zlan Abu Bakar b...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally