Rahsia Doa Mudah Dikabulkan Allah


Salah satu pemahaman yang massif di kalangan umat Islam akhir zaman ini adalah tentang doa secara terperinci, terang-terangan, dan tertarget. Sampai-sampai disebutkan dengan jelas warna kereta, harganya, waktunya, dan sebagainya.

Menjadi kontroversi sebab ternyata doa-doa jenis ini tidak bersesuaian dengan doa-doa yang diajarkan oleh Allah Ta’ala kepada para Nabi-Nya sebagaimana termaktub di dalam Al-Qur’an.

Nabi Adam ‘Alaihis salam yang terpisah dari isterinya setelah diturunkan ke bumi hanya diajarkan kalimat penyesalan diri, permintaan, dan pengakuan kelemahan.

“Ya Tuhan kami, kami telah menzalimi diri kami sendiri. Dan jika Engkau tak mengampuni kami, sungguh kami termasuk orang yang merugi.”

Doa yang termaktub dalam Surat Al-A’raf [7] ayat 23 tersebut hanya berupa kalimat pengakuan kekeliruan.Bukankah jika berdoa secara terperinci dan detail maka redaksinya, “Ya Allah, ampuni kami. Dosa kami banyak. Pertemukan hamba dengan isteri hamba. Di tempat ini. Seminggu lagi. Hamba sudah rindu.”

Senada dengan Nabi Adam ‘Alaihis salam, Nabi Yunus ‘Alaihis salam pun mengalami ujian yang berat. Beliau berada di dalam tiga kegelapan sekaligus; perut ikan, dasar lautan, dan malam pekat.

Bagaimana Allah Ta’ala mengajarkan doa kepada Nabi yang marah hingga meninggalkan medan dakwah sebelum mendapatkan perintah ini?

“Tiada Tuhan yang hak disembah selain Engkau. Mahasuci Engkau. Sungguh aku termasuk orang yang zalim.”

Doa Nabi Yunus ‘Alaihis salam yang terkabulkan ini terdapat di dalam Surat Al-Anbiya’ [21] ayat 87 hanya menyebutkan tiga muatan; tauhid, tasbih, dan pengakuan penyesalan atas kesalahan yang diperbuat.

Jika memang berdoa dengan terperinci, terang-terangan, dan detail dianjurkan, bukankah redaksinya, “Ya Allah, hamba lelah. Gelap dan bau di perut ikan. Tolong keluarkan segera. Tapi jangan di laut. Keluarkan di darat. Jangan juga dijatuhkan, sakit. Tapi seperti diantarkan, lalu ada makanan dan orang yang boleh menolongku di sana.”

Masih banyak doa-doa para Nabi ‘Alaihimus salam yang terdapat di Al-Qur’an, dan di dalamnya tidak terperinci sebagaimana pemahaman sebagian oknum yang akhir-akhir ini semakin massif.

Memang, kita harus meminta kepada Allah Ta’ala sebagai wujud kebutuhan hamba kepada Penciptanya. Bahkan kita harus senantiasa menyampaikan permintaan, meski hanya untuk sebutir garam.

Akan tetapi, jangan sampai pemahaman itu menjadi keliru dengan mendetail-detail secara berlebihan hingga diri tergolong memaksa Allah Ta’ala.

Dan ajaibnya, kepada doa para Nabi di dalam Al-Qur’an tersebut, Allah Ta’ala mengabulkannya dengan memberikan karunia yang benar-benar tak ternilai dan amat berlimpah. [Kisahikmah]

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ustazcyber.com/2019/07/rahsia-doa-mudah-dikabulkan-allah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Yg Mudah Untuk Dihafal

Doa Yg Mudah Untuk Dihafal

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 923 hits
Assalamualaikum dan salam jumaat penghulu segala hari perkongsian dari rakan fb kak rose sharekan kat sini semuga bermanafaat buat semua Doa Selepas Solat Fardhu Beserta MaksudnyaSelain doa dalam bahasa Arab kita juga boleh berdoa sekadarny...
10 Doa Iblis Dimakbulkan Allah S W T

10 Doa Iblis Dimakbulkan Allah S W T

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 609 hits
Namun ketika giliran Iblis yang mendapat perintah yang sama Iblis dengan tegas menolak kerana mereka menganggap merasa lebih mulia dibanding Nabi Adam Iblis merasa lebih mulia kerana diciptakan dari api sedang Nabi Adam dari tanah Kerana pe...
Doa Rinci Meminta Ampunan Pada Allah Rugi Jika Tidak Hafalkan

Doa Rinci Meminta Ampunan Pada Allah Rugi Jika Tidak Hafalkan

papar berkaitan - pada 12/7/2019 - jumlah : 489 hits
Yuk rajin menghafal doa kali ini adalah doa meminta ampunan kepada Allah Manfaat sekali pokoknya Riyadhus Sholihin karya Imam Nawawi Kitab Ad Da awaaat Bab 250 Keutamaan Doa Hadits 1476
Bukti Jodoh Itu Rahsia Allah S W T

Bukti Jodoh Itu Rahsia Allah S W T

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 391 hits
Sepasang suami isteri di China terkejut kerana baru saja mengetahui bahawa mereka pernah dipertemukan 18 tahun lalu dan semua bukti itu tanpa sengaja tercetak dalam sekeping gambar lama lapor media tempatan Sina News Kisah ini membuka perso...
Tukar Jadikan Dan Berikan Kepada Terima Kasih Rahsia Doa Mustajab Mohon Anak Jadi Yang Terbaik

Tukar Jadikan Dan Berikan Kepada Terima Kasih Rahsia Doa Mustajab Mohon Anak Jadi Yang Terbaik

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 246 hits
Setiap ibu dan ayah mengharapkan yang terbaik untuk anak anak Bahkan tidak pernah putus doa buat mereka agar mereka menjadi anak yang baik dan sentiasa diberi perlindungan oleh Allah SWT Doa kita sebagai seorang ibu mahupun ayah kita mahuka...
Hanya 5 10 Minit Sahaja Jangan Berkira Dengan Allah Swt Ini Rahsia Bahagia Orang Berkahwin

Hanya 5 10 Minit Sahaja Jangan Berkira Dengan Allah Swt Ini Rahsia Bahagia Orang Berkahwin

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 473 hits
Dengan hanya menghabiskan masa lebih kurang lima ke sepuluh minit sebanyak lima kali sehari anda mampu menyuburkan kasih sayang antara suami isteri Impaknya mungkin tidak nampak terus tetapi jika diamalkan secara konsisten pasti berbahagial...
Rahsia Mudah Lulus Permohonan Google Adsense

Rahsia Mudah Lulus Permohonan Google Adsense

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 292 hits
Rahsia Mudah Lulus Permohonan Google Adsense Korang tahu apa itu Google Adsense Saya yakin pasti setiap blogger mahu memiliki Google Adsense Ya Apa istimewanya Adsense sehingga surat khabar online turut menggunakan iklan ini sebagai medium ...
Rahsia Anak Mudah Dengar Kata Lepas Wuduk Sapu Lebihan Air Pada Muka Kepala

Rahsia Anak Mudah Dengar Kata Lepas Wuduk Sapu Lebihan Air Pada Muka Kepala

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 401 hits
Menjadi harapan setiap ibu bapa untuk memiliki cahaya mata yang mudah dibentuk berhati lembut dan mendengar nasihat Sapuan lebihan air wuduk boleh dijadikan salah satu usaha yang boleh dicuba Perkongsian daripada ibu kepada 7 orang anak ini...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City