Rafizi Terlalu Optimis Peluang Pkr Di Sabah Kata Penganalisis


 
Ahimsya Karu -May 11, 2022     
Rafizi Ramli berucap dalam sebuah himpunan yang diadakan untuk kempennya sebagai calon timbalan presiden PKR di Kota Kinabalu pada hujung minggu lalu. (Gambar Facebook)
PETALING JAYA: Penganalisis menolak ramalan bekas ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli bahawa Sabah bakal dilanda “tsunami” PKR dalam pilihan raya umum ke-16 (PRU16) kelak.
Tony Paridi Bagang dari UiTM Sabah berkata, Rafizi nampaknya terlalu optimis, manakala Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura “bingung” dengan keyakinan yang ditunjukkan itu berdasarkan prestasi hambar PKR dalam pilihan raya negeri (PRN) Sabah pada 2020.
Bagang mempersoalkan sama ada ramalan Rafizi itu bergantung kepada sokongan pengundi muda dalam dekad akan datang kerana tiada jaminan golongan itu akan menyokong PKR berbanding banyak parti lain yang aktif di negeri berkenaan.
“Jika kita lihat prestasi PKR dalam PRU14 dan PRN Sabah yang lalu, ia tidak menunjukkan prestasi baik,” katanya kepada FMT selain menambah bahawa parti pimpinan Anwar Ibrahim itu hanya mendapat sokongan akar umbi di beberapa kawasan di in Sabah.
Oh pula menyifatkan bahawa PKR secara tradisinya dianggap parti untuk kesenangan ahli politik bercita-cita tinggi menyertainya buat sementara apabila tiada tempat lain dituju sebelum melompat ke tempat lain yang lebih menguntungkan.
“Melainkan PKR mempunyai ‘sumber’ yang terbukti sangat diperlukan untuk menang di kawasan luar bandar selain jentera untuk mengagihkannya, tidak mungkin mereka mampu membuat tuntutan berkesan di kawasan luar bandar yang luas di Sabah,” kata Oh.
Katanya, PKR juga perlu bersaing dengan DAP dan Warisan untuk mendapatkan undi pembangkang di kawasan bandar serta pinggir bandar.
PKR kini hanya memegang dua daripada 73 kerusi Dewan Undangan Negeri Sabah, selain dua daripada 25 kerusi Parlimen di negeri itu. Ia bertanding tujuh kerusi dalam PRN Sabah yang lalu.
Sementara itu, Arnold Puyok dari Universiti Malaysia Sarawak berkata, sekiranya PKR mahu memberi impak di Sabah, parti itu perlu diketuai pemimpin baharu, progresif dan berkebolehan.
Katanya, parti itu perlu mendekati “ramai golongan muda” yang tertarik dengan “dasar progresif dan pendekatan pelbagai bangsanya”.
Beliau memberitahu FMT, PKR mendapat sokongan yang diperlukan, namun pemimpinnya perlu “turun padang dan meremajakan semula jenteranya”.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/05/rafizi-terlalu-optimis-peluang-pkr-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rafizi Too Optimistic Of Pkr S Chances In Sabah Say Analysts

Rafizi Too Optimistic Of Pkr S Chances In Sabah Say Analysts

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 166 hits
Rafizi Ramli speaking at a rally held for his campaign to be elected PKR deputy president in Kota Kinabalu Sabah over the weekend PETALING JAYA Analysts have scoffed at Rafizi Ramli s prediction that a PKR tsunami will hit Sabah in the 16th...
Pkr Tsunami In Sabah In 5 Years Says Rafizi

Pkr Tsunami In Sabah In 5 Years Says Rafizi

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 165 hits
Rafizi Ramli who seeks to be elected PKR deputy president said Sabah PKR would need five more years to build up the waves for a big victory KOTA KINABALU Sabah will be hit by a PKR tsunami in the 16th general election and will become the la...
Tsunami Pkr Di Sabah Pada Pru16 Ramal Rafizi

Tsunami Pkr Di Sabah Pada Pru16 Ramal Rafizi

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 155 hits
May 8 2022 Lima tahun diperlukan PKR Sabah untuk menang besar pada pilihan raya umum ke 16 kata Rafizi Ramli KOTA KINABALU Sabah akan dilanda tsunami PKR pada pilihan raya umum ke 16 kata naib presidennya Rafizi Ramli sambil merujuk kepada ...
Pemilihan Pkr Debat Saifuddin Rafizi 11 Mei Ini

Pemilihan Pkr Debat Saifuddin Rafizi 11 Mei Ini

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 154 hits
Para peminat politik tanah air dan pengikut PKR berpeluang mengikuti debat secara langsung antara dua calon Timbalan Presiden parti itu Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail dan Rafizi Ramli pada 11 Mei
Pas Tolak Khemah Besar Strategi Bersama Pkr Tak Akan Berulang Kata Sanusi

Pas Tolak Khemah Besar Strategi Bersama Pkr Tak Akan Berulang Kata Sanusi

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 128 hits
PETALING JAYA PAS tidak akan menyertai khemah besar yang dicadangkan Pakatan Harapan mengambil kira pengalaman 20 tahun bersama PKR dalam Pakatan Rakyat kata Pengarah Pilihan Raya PAS Sanusi Md Nor Beliau berkata perbincangan berhubung kerj...
Surat Rafizi Kepada Jpp Tentang Kelemahan Pemilihan Pkr

Surat Rafizi Kepada Jpp Tentang Kelemahan Pemilihan Pkr

papar berkaitan - pada 17/5/2022 - jumlah : 127 hits
15 Mei 2022Dr Zaliha MustafaPengerusiJawatankuasa Pemilihan Parti Parti Keadilan RakyatA 1 09 Merchant SquareJalan Tropicana Selatan 147410 Petaling Jaya KELEMAHAN SISTEM PENGUNDIAN YANG PERLU DIPERBAIKI SEGERASetelah proses pengundian seca...
Berani Semuka Babitkan Rafizi Dan Saifuddin Bukan Debat Tapi Perbincangan Kata Anwar

Berani Semuka Babitkan Rafizi Dan Saifuddin Bukan Debat Tapi Perbincangan Kata Anwar

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 141 hits
May 8 2022 Anwar Ibrahim berkata istilah debat lebih sesuai digunakan untuk programnya dengan bekas perdana menteri Najib Razak kerana perbezaan pola pemikiran dan dasar PETALING JAYA Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak bersetuju istilah debat...
Pendekatan Rafizi Boleh Pecah Belahkan Pkr Tian Chua

Pendekatan Rafizi Boleh Pecah Belahkan Pkr Tian Chua

papar berkaitan - pada 2/5/2022 - jumlah : 272 hits
Bekas ahli parlimen Batu Tian Chua memberi amaran bahawa pendekatan Rafizi Ramli dalam pemilihan PKR yang sedang berlangsung boleh memecahbelahkan parti Tian Chua berkata pendekatan Rafizi membuat pemimpin PKR perlu berpihak kepada pemimpin...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb