Putera Arab Saudi Kebal Enggan Tandatangan Keterangan Sprm Saksi


KUALA LUMPUR, 4 MAC: Seorang pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini bahawa Putera Arab Saudi Putera Saud Abdul Aziz Malik Abdul Aziz tidak menandatangani sendiri keterangan baginda kepada SPRM yang dirakam di Riyadh, Arab Saudi kerana baginda “kebal”.
Keterangan baginda itu didakwa berhubung empat keping surat berkaitan derma RM2.6 bilion daripada keluarga diraja Saudi kepada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
Bekas Pengarah Bahagian Pengubahan Wang Haram dan Pelucuthakan Harta (AMLFOP) SPRM, Penolong Kanan Pesuruhjaya Fikri Ab Rahim berkata pihaknya juga tidak dapat menemu ramah Putera Saud Abdul Aziz secara terus tetapi melalui seorang peguam yang dilantik putera itu, Muhammad Abdullah Al Koman.
“Al Koman turut menandatangani keterangan Putera Saud Abdul Aziz bagi pihak baginda,” katanya semasa pemeriksaan utama oleh peguam yang mewakili Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah pada perbicaraan kes SRC International Sdn Bhd yang memasuki hari ke-87 hari ini.
Menceritakan semula kejadian pada 29 November 2015 itu, Fikri berkata sejurus tiba di istana milik keluarga diraja Saudi itu, mereka telah diperkenalkan kepada tiga orang putera Arab iaitu Putera Faisal, Putera Turki dan Putera Saud Abdul Aziz.
“Sebelum keterangan mereka diambil, mereka telah bersetuju untuk mengeluarkan pasport mereka tetapi kami tidak dibenarkan untuk membuat salinan fotokopi kerana Putera Turki memaklumkan mereka mempunyai kekebalan.
“Pihak SPRM juga tidak boleh sewenang-wenangnya berada berdekatan dengan putera-putera Raja Arab Saudi kerana protokol diraja mereka,” kata saksi pembelaan ke-12 itu.
Semasa pemeriksaan semula oleh Muhammad Shafee, Fikri berkata sewaktu di Riyadh, pihaknya turut mengambil keterangan Eric Tan Kim Loong yang didakwa sebagai sekutu ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho atau Jho Low bagi membantu siasatan kes.
“Eric Tan kelihatan sudah biasa dengan keadaan istana itu dan boleh bercakap secara terus dengan ketiga-tiga putera Saudi itu. Berlainan dengan kami (pihak SPRM) yang agak berjaga-jaga dan risau sewaktu berada di dalam istana.
“Peguam Datuk Selva Mookiah bertindak bagi pihak Eric Tan. Kami mempunyai kesepakatan di mana anak guamnya tidak akan ditangkap pihak berkuasa sekiranya beliau (Eric Tan) memberikan kerjasama kepada pihak SPRM,” katanya.
Fikri berkata, kesepakatan sama ini turut diberikan kepada dua lagi individu yang mempunyai kaitan dengan SRC International iaitu bekas Ketua Pegawai Eksekutifnya, Nik Faisal Ariff Kamil dan bekas Pengarahnya, Datuk Suboh Md Yassin.
Najib, 67, kini membela diri terhadap tujuh tuduhan menyalahgunakan RM42 juta dana SRC International Sdn Bhd, yang terdiri daripada tiga tuduhan pecah amanah (CBT), tiga tuduhan pengubahan wang haram dan satu tuduhan menyalahgunakan kedudukan berhubung dengan dana SRC.
Perbicaraan di hadapan Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali bersambung esok.
– BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/03/putera-arab-saudi-kebal-enggan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wang Rm2 6 Bilion Derma Raja Arab Saudi Kepada Najib Pegawai Penyiasat Sprm

Wang Rm2 6 Bilion Derma Raja Arab Saudi Kepada Najib Pegawai Penyiasat Sprm

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 303 hits
Saksi pembelaan kesembilan kes perbicaraan SRC International Sdn Bhd melibatkan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memberitahu mahkamah sememangnya ada derma dari Raja Arab bernilai RM2 6 bilion Saksinya yang juga Pegawai Penyiasa...
Saksi Sprm Sahkan Derma Rm2 6 Bilion Keluarga Raja Arab Kepada Najib

Saksi Sprm Sahkan Derma Rm2 6 Bilion Keluarga Raja Arab Kepada Najib

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 242 hits
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib RazakKUALA LUMPUR Saksi pembelaan kesembilan kes perbicaraan SRC International Sdn Bhd melibatkan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memberitahu mahkamah sememangnya ada derma dari Raja Arab ...
Terkini Kerajaan Arab Saudi Tidak Menggantung Sementara Visa Umrah

Terkini Kerajaan Arab Saudi Tidak Menggantung Sementara Visa Umrah

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 175 hits
Sebelum ini Ohmedia dapat info mengatakan kerajaan Arab Saudi telah mengeluarkan arahan suapaya menggantung sementara visa umrah serta visa pelancong kepada mana mana negara yang terkesan dengan penularan wabak kerana bimbang wabak berkenaa...
Covid 19 Arab Saudi Gantung Sementara Visa Masuk Umrah Pelancong Seluruh Dunia

Covid 19 Arab Saudi Gantung Sementara Visa Masuk Umrah Pelancong Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 424 hits
RIYADH 27 FEBRUARI 2020 Kerajaan Arab Saudi Arab Saudi pada hari ini telah menggantung pengeluaran kesemua Visa Umrah berkuat kuasa serta merta Selain itu turut digantung adalah Visa pelancong pada negara negara yang menjadi penyebar virus ...
Betul Ker Arab Saudi Sekat Untuk Mengerjakan Umrah Malaysia

Betul Ker Arab Saudi Sekat Untuk Mengerjakan Umrah Malaysia

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 283 hits
Arab Saudi menggantung kemasukan jemaah untuk mengerjakan umrah di Makkah dan melawat Masjid Nabawi Madinah untuk sementara waktu Kementerian Luarnya dalam satu kenyataan berkata langkah itu susulan penularan wabak koronavirus baharu ke Tim...
Penyelenggara Merugi Akibat Kebijakan Arab Saudi Hentikan Pelayanan Umrah

Penyelenggara Merugi Akibat Kebijakan Arab Saudi Hentikan Pelayanan Umrah

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 112 hits
Kebijakan tersebut seharusnya tidak diputuskan Pemerintah Arab Saudi secara tiba tiba sehingga bisa dilakukan persiapan penundaan atau penjadwalan ulang keberangkatan jemaah umrah
Istana Arab Saudi Sahkan Derma Kepada Najib

Istana Arab Saudi Sahkan Derma Kepada Najib

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 272 hits
Alhamdulillah Terjawab sudah fitnah berkaitan RM 2 6 billion Ketika sesi rakaman temubual oleh SPRM pihak istana Raja Abdullah di Riyadh mengesahkan bahawa adanya derma selari dengan surat surat derma yang diterima oleh DS Najib Razak Ia di...
Wisma Putra Tangguh Sementara Perjalanan Ke Arab Saudi

Wisma Putra Tangguh Sementara Perjalanan Ke Arab Saudi

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 188 hits
PUTRAJAYA 27 FEB Rakyat Malaysia dinasihat menangguhkan sementara perjalanan ke Arab Saudi bagi tujuan umrah ziarah dan pelancongan susulan langkah negara itu menggantung sementara kemasukan warganegara asing termasuk dari Malaysia berikuta...
Dampak Virus Corona Arab Saudi Hentikan Umroh Sementara

Dampak Virus Corona Arab Saudi Hentikan Umroh Sementara

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 235 hits
Wabah virus korona atau Covid 19 di dunia sungguh memprihatinkan Hal ini terbukti dengan keputusan Kementerian Luar Negeri Arab Saudi untuk menghentikan sementara penerimaan jemaah umrah dari seluruh negara Dilansir dari kantor berita SPA K...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag