Punyalah Kemas Siap Ada Macam Macam Sudut Pengurusan Bilik Mainan Belajar Ibu Ni Superb


Anak pun sama macam kita, makin bertambah teruja jika berada dalam keadaan selesa. Menyiapkan bilik mainan atau belajar anak-anak antara yang patut kita lakukan untuk membantu anak makin seronok untuk belajar.
Pengurusan bilik mainan dan belajar yang dikongsikan oleh ibu ini, Pn Hani Mynis di facebooknya cukup mengujakan. Kemas dan cukup teratur. Hani yang dikenali dengan susun atur dan pengurusan rumah yang cukup disenangi di media sosial, kali ini tampil dengan susun atur bilik permainan anaknya yang cukup hebat. Jom intai apa yang dikongsikannya.
Pengurusan bilik mainan dan belajar anak. Seperti dijanjikan. Sebenarnya pengurusan mainan Aqil dah dua kali rasanya hani kongsi sebelum ini. Cumanya pengurusan barang belajar Aqil Hani belum pernah kongsi lagi (sekurang-kurangnya belum lagi di platform ini. Kalau tahun lepas bahagian belajar Aqil memang tak banyak buku tapi banyak art and craft tools untuk Hani buat terapi percakapan dan bahasa dia di rumah.

Aqil anak bertuah hani mempunyai isu speech delay, tiada komunikasi dua hala, belum pandai menerima dan membuat arahan yang diberikan.
Walaupun sudah menjalani terapi seusia 2 tahun tapi itulah perkembangannya (dari segi bahasa dan komunikasi) agak terkebelakang dari kawan seusia, umurnya 5 tahun pada tahun lepas mempunyai perkembangan bahasa 3-4 tahun so tahun lepas Hani dan Alif decided untuk concentrate lebih buat terapi sendiri sahaja di rumah sebab itu dia banyak mainan pelbagai jenis yang Hani susun seperti yang Hani kongsi sebelum ini.
Susunan demikian sangat membantu dalam proses terapi dia. Sejak awal PKP pula, Hani perlahan-lahan transform ruang belajar Aqil sesuai dengan proses pembelajaran dia kini kuantiti mainan sudah banyak berkurang. Sebab dia pun tak main sangat.

So Hani buat sisihkan secara besar-besaran mainan dia. Memandangkan proses terapi tahun lepas Hani kira dah berjaya capai objektif Hani memang mainan yang Hani guna untuk buat terapi pun banyak yang dah kena sisih.
Kebanyakan mainan Hani ganti dengan buku dan barang-barang untuk buat bahan bantu mengajar (bbm) Aqil. Matlamat Hani pada awal tahun ini ialah untuk dia belajar abc, suku kata seterusnya membaca dan buat asas pengiraan sesuai dengan usia sekarang (6 tahun) (itu yang hani fikir dulu, which was totally wrong haha).

Tapi itu lah pkp punya hal, ibu yang jadi cikgu Aqil. So hani agak teruja nak kongsi sekolah-rumah Aqil untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran Aqil.
Memandangkan bulan depan Hani akan mulakan proses make over bilik ni, Hani kongsikan keadaan ruang Aqil ni sekarang. Bulan depan rupanya akan dah jadi berbeza dari yang ni.
Jemput tengok ya. Mana yang baik boleh dijadikan ikutan. Setiap gambar ada penerangan dan kat mana hani beli barang-barang dan harga. Jemput baca.

Sekolah rumah Aqil. Ada meja dan dua kerusi untuk Hani duduk berhadapan dengan dia mengajar dia. Jangan bayangkan Hani duduk kat kerusi budak tu please. Memang sengsara kerusi tu Hani rasa kalau dia boleh bercakap. Tapi pentingnya Hani duduk berhadapan dengan dia mata bertentang mata untuk dia ada sikit rasa shes not my ibu now, shes my teacher. Hahahaha
Meja dari Ikea. RM99
Kerusi dari shopee. RM35
Karpet velvet dari shopee.

Blok tu Hani guna semasa mengajar dia mengeja nama sendiri. Ini perkara pertama yang Hani ajar dia start awal PKP haritu. Abc pun tak ajar lagi terus ajar tulis nama. Ada sebabnya Hani buat macam tu.
Binder klip tu untuk hani gantungkan artworks dia semasa tunggu artwork tu kering. Dah kering baru simpan dalam fail.
Para dan l bracket dari Ikea. RM15
Wooden alphabet dari Kaison RM3
Jam buat sendiri.

Kawasan buku, worksheet dan tools dia.
Lennart drawer dari Ikea Hani stack. RM49. Hani secure kan dengan cable tie.
Troli ala Raskog tp dari Shopee.
Rak buku putih dari Tesco, RM18
Seperti biasa semua bekas penstoran dari Eco, RM2.10.

 
Troli buku dari Eco, hani pasangkan roda di bawahnya.

Magnetic board untuk Hani letakkan pelan pengajaran minggu ini.
Magnetic board dari salah satu para hyllis Ikea
Felt sign dari IG @sukisusa.

Setakat ni cita-cita masih nak jadi Superman
Rak buku dari spice rak Ikea RM15
Para dari ikea RM15
Lampu bawah para dari Mr Diy, RM7 untuk 2 (tak silap)

Homework kit yang Hani letakkan tools semasa sesi pengajaran dan pembelajaran Aqil.Blue caddy Mr Diy RM8.

Craft dan art cart. Trolley ala raskog dari Shopee.

Buku-buku kerja dan latihan Aqil. Hani gunakan magazine holder dari Eco. Jujurnya hani belum rasa penstoran ini sempurna tapi for now this will do.

Kalau dulu empat tingkat Hani guna untuk susun atur mainan dia. Sekarang mainan dia tinggal dua tingkat je ini sahaja yang dia masih main sekarang. Bekas hitam dari Eco.Dua tingkat yang di atas ialah barang-barang yang Hani guna as bbm dia. Box kelabu di atas dari Tesco.

Close up penstoran bbm dan mainan Aqil. Hani guna kan bekas dari Eco untuk simpan bbm dia.

Cara hani simpan board/knob puzzle dia guna fail box dari Eco.

Math and science station. Rak dari Ikea RM40. Kebanyakan apparatus sains Hani beli di Daiso sahaja.

Hani simpan worksheet AQIL yang Hani buat dalam lennart drawer. Mengikut subjek.

Alang-alang Hani kongsikan sekali the rest of Aqil punya ruang. Ini ruang pakaian dia. Yang bersangkut di atas ialah pakaian harian dia. 7 pasang pakaian siang, 7 pasang pakaian malam. Yang di bawah ialah pakaian raya / jalan.

Memandangkan matlamat hani untuk dia tahun ini ialah nak ajar dia Pengurusan diri, hani sediakan siap-siap self care station untuk dia. Semua keperluan dia untuk bersiap termasuk bedak, sikat, body spray, jam tangan, pakaian dalam semua disini. Lepas guna kena letak di sini semula.
Hani siapkan terus pakaian dia untuk seminggu. Tapi untuk pakaian petang dia kena lipat sendiri masuk beg.

Lastly, homework cart Aqil asalnya sekarang dah jadi homeschool cart. Di sini hani letakkan buku yang dia sedang guna, teaching dan revision binder.
Semoga bermanfaat.
Artikel berkaitan: DIY Box Belajar, Bagus Tingkatkan Kemahiran Motor Halus & Koordinasi Mata Anak!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Punyalah Kemas, Siap Ada Macam-Macam Sudut, Pengurusan Bilik Mainan & Belajar Ibu Ni Superb! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/punyalah-kemas-siap-ada-macam-macam-sudut-pengurusan-bilik-mainan-belajar-ibu-ni-superb/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Belajar Online Mencabar Untuk Ibu Bapa

Anak Belajar Online Mencabar Untuk Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 267 hits
WACANA SHORTS 19 JANUARI 2021 Berikut merupakan petikan Wacana Sinar siri ke 226 bertajuk Setahun tertinggal sekolah Apa nasib anak kita bersama Penyampai radio pengacara TV Muhammad Azmir Selamat pada 19 Januari 2021 UNTUK VIDEO P
Video Macam Teh Tarik Lelaki Makan Biskut Siap Cicah Air Banjir Bikin Ramai

Video Macam Teh Tarik Lelaki Makan Biskut Siap Cicah Air Banjir Bikin Ramai

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 231 hits
Banjir bukanlah suatu perkara asing lagi bagi rakyat Malaysia terutamanya setiap kali menjelang hujung tahun Bagi mereka yang terpaksa menghadapi dugaan banjir ini perlulah bertabah kerana ada segelintirnya rumah dinaiki air sehingga paras ...
Ya Allah Sedihnya Buang Dari Bilik Hotel Polis Tahan Ibu Bayi Usia 19 Tahun

Ya Allah Sedihnya Buang Dari Bilik Hotel Polis Tahan Ibu Bayi Usia 19 Tahun

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 482 hits
Sedih dan kasihan Itu nasib yang dialami oleh seorang bayi apabila dibuang oleh ibunya sendiri selepas lahir melalui tingkat 13 bilik hotel sehingga menemui ajal Menerusi kenyataan Astro Awani penemuan mayat bayi itu dimaklumkan oleh orang ...
Sebagai Ibu Bukan Nak Bertanding Anak Siapa Pandai Rumah Siapa Kemas Buat Semampunya

Sebagai Ibu Bukan Nak Bertanding Anak Siapa Pandai Rumah Siapa Kemas Buat Semampunya

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 247 hits
Mommy mama ibu bonda ummi emak amma Ingat hidup kita dalam menjadi ibu bukanlah suatu pertandingan Bukan pertandingan anak siapa paling ramai rumah siapa paling kemas anak siapa paling senang makan anak siapa paling cerdik anak siapa paling...
Tangguh Belajar Pasti Last Minit Pas Kena Maki Dengan Ibu Bapa

Tangguh Belajar Pasti Last Minit Pas Kena Maki Dengan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 354 hits
Tindakan Pas menangguhkan pengoperasian Pusat Asuhan Tunas Islam lewat malam tadi mendapat kecaman ibu bapa Rata rata mengecam tindakan last minute itu yang telah menyukarkan para ibu bapa yang telah membuat persiapan anak anak mereka Malah...
Bahaya Kalau Anak Tak Pandai Kemas Lepas Sepahkan Mainan Tanda Ef Anak Lemah

Bahaya Kalau Anak Tak Pandai Kemas Lepas Sepahkan Mainan Tanda Ef Anak Lemah

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 297 hits
Biarlah nanti dah besar pandailah dia kemas sendiri mungkin ada yang berpendapat sebegini Sebenarnya anak kecil harus di didik supaya mengemas kembali permainan mereka setelah bermain supaya mereka ada rasa tanggungjawab terhadap sesuatu pe...
Hiburan Umi Doakan Mad Nah Terbaca Tanda Tanda Seorang Anak Derhaka Mk K Clique Terus Hubungi Ibu

Hiburan Umi Doakan Mad Nah Terbaca Tanda Tanda Seorang Anak Derhaka Mk K Clique Terus Hubungi Ibu

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 203 hits
Penyanyi kumpulan rap K Clique MK khabarnya telah menghubungi ibunya di kampung selepas membaca sebuah pesanan mengenai tanda tanda seorang anak yang derhaka kepada orang tuanya Sumber Instagram MK Potongan ayat itu difahamkan telah meneran...
Ibu Rumah Tangga Di Tangerang Tewas Diseruduk Truk Saat Antre Beli Nasi Uduk

Ibu Rumah Tangga Di Tangerang Tewas Diseruduk Truk Saat Antre Beli Nasi Uduk

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 200 hits
Saat berada di Jalan Raya Cisauk tepatnya di Kampung Cicayur Kebon Mangu truk tiba tiba menyeruduk ke arah warung nasi uduk dan pengendara sepeda motor yang ada di sekitar warung nasi tersebut
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music